Project "Optima Mid Custom ZX-R" - een kruising tussen de Optima Mid Custom en de Lazer ZX-R/ZX Spor

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Indoorvlieger, 12 jan 2014.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Velen hier zullen inmiddels weten dat ik aardig gek ben van de oude belt drive Kyosho buggies, en dan vooral de Optima Mid. Na een gewone Mid weer rijdend te hebben gemaakt, begon het toch weer te kriebelen. De Mid is een fijne wagen, maar vergeleken met latere auto's zijn de draagarmen wat kort, waardoor de auto net iets minder soepel over hobbels etc zal gaan als een auto met langere draagarmen. Na het verlengen van de wielbasis van de Mid, wat resulteerde in de LWB (Long Wheel Base) Mid, zoals de Custom en Custom Special versies, was 1 van de grote veranderingen bij de opvolger van de Mid, de Lazer ZX, langere draagarmen, waarbij het verticale scharnierpunt van de stuurblokken ongeveer samenvalt met het horizontale scharnierpunt van de C-hubs. De Lazer ZX/ZX-R en ZX Sport, hebben daardoor een nog betere wegligging dan de Mid.

    Maar... de Lazer ZX-R en ZX Sport hebben een wat minder "stoer" ogende kap en de belt is niet meer volledig afgeschermd. Misschien met wat aanpassingen is daar wat aan te doen, maar ik besloot het over een andere boeg te gooien. Hoe zou de Lazer ZX-R ophanging het doen op een Optima Mid? Dat gaan we in de loop van dit topic uitvinden.


    Ik had al eerder een goedkope Lazer ZX Sport op de kop weten te tikken, vooral gekocht als onderdelen-leverancier voor de rijdende ZX Sport, maar op wat roestplekken en veel vuil na, was de ophanging erg netjes, en dus bruikbaar voor dit project

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Niet bepaald "moeders mooiste" maar met wat schoonmaken ging het van dit...

    [​IMG]


    ... naar dit:

    [​IMG]


    Uiteraard werden de glijlagers waar de ZX Sport mee is uitgerust, vervangen door rubber sealed kogellagers.


    Voor de andere helft waar deze auto uit samen zou worden gesteld, had ik gekozen voor een Optima Mid Custom:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Deze auto zou ik eerst als gewone Optima Mid Custom herbouwen, maar bij nadere inspectie leek de auto een beetje een samenraapsel van diverse losse onderdelen. Zo hoort het CF chassis bij de Custom Special, of de Turbo Optima Mid Special, maar er zaten wel weer gewone tie rods op, ipv turnbuckles. De bumper was niet origineel, en de voordempers hebben andere shock caps, waardoor ze iets langer zijn dan normaal.

    Daarnaast bleek dat een draagarm was gescheurd, 2 waren aangepast, door de schuine dwarsbalk te verwijderen, en er zaten 2 rechter stuurblokken op, ipv een linker en rechter. De auto leek wel voorbestemd voor een "transplantatie" van de ophanging van een andere auto. Maar voordat ik zeker wist of ik ermee verder kon gaan, moest ik kijken hoe de tandwielen in de achterste transmissie nog waren. Als het diff en center gear versleten zouden zijn, zou dit een dermate kostenpost betekenen, dat het maar de vraag zou zijn of ik wel door moest gaan met het project, of het voortijdig afblazen en de auto's gewoon voor onderdelen te houden...


    (wordt vervolgd)
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2014
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Gelukkig bleken de tandwielen in goede staat, alleen waren er hier en daar wel verkeerde shims gebruikt, de 5mm versie, ook op een 4mm as:

    [​IMG]


    Alles schoongemaakt, de glijlagers in de belt pulley vervangen door kogellagers, en de juiste maat shims gebruikt, en ook hier en daar een extra shim ingevoegd, zodat de pulley en het tandwiel mooi vrij van elkaar liepen.

    Nadat de achterste gearbox weer in elkaar zat, was het tijd voor de voorste. Ook daar waren de tandwielen nog prima in orde, dus een kwestie van schoonmaken, en opnieuw invetten. De volgende foto was het resultaat:

    [​IMG]


    De stuurinrichting is waarschijnlijk niet origineel Kyosho (zat bij een partij Lazer ZX Sport onderdelen) maar is wel voor deze auto's gemaakt, want hij past perfect. Voordeel is dat deze is voorzien van kogellagers. Met de voorste draagarmen gemonteerd, zag het er zo uit:

    [​IMG]


    Alleen liep ik nu tegen een probleem aan, de beugel die de hevels met elkaar verbindt, liep aan tegen de achterkant van de behuizing van het voorste differentieel:

    [​IMG]


    Nu waren er 2 oplossingen mogelijk, of de beugel van de Optima Mid gebruiken, die bestaat uit een paar op een draadeind geschroefde oogjes:

    [​IMG]


    Of... ik moest de beugel iets aanpassen. Omdat het systeem met de Lazer ZX-R beugel minder speling geeft, en ook nog de optie biedt om een paar draaipunten van kogellagers te voorzien, heb ik voor het laatste gekozen, en de vijl gepakt:

    [​IMG]

    [​IMG]


    En daarmee liep het geheel mooi vrij, en met minimale speling:

    [​IMG]


    Tot zover, volgende keer meer nieuws.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Nu de problemen met de stuurinrichting waren opgelost, konden de achterste draagarmen worden gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Net als bij de voorophanging zijn waar nodig opvulringetjes geplaatst, zodat de draagarmen minimale speling hebben, maar tegelijk nog licht kunnen bewegen.

    Nu was het tijd om de schokdempers op te frissen. Helaas bleken de diafragms allemaal gescheurd, dus daar moesten andere voor komen. Ook wilde ik de langere shock caps voor vervangen door de standaard exemplaren. Via een mede vintage fan kon ik deze onderdelen bemachtigen. Voor de beschadigde belt cover had ik een repro cover besteld, en omdat zo'n setje ook met gear cover komt, heb ik die ook uitgesneden, en de nog nieuwe rookglas kleur gear cover bij de reserve-onderdelen gedaan.

    [​IMG]


    De servo werd ook ingebouwd, voorlopig zonder servo saver, omdat er niet echt plek voor was. Normaal zit de servo saver bij de Optima Mid in de haakse stuurhevel verwerkt, maar bij de versie met kogellagers, die ik heb ingebouwd, wordt uitgegaan van een saver op de servo. Aangezien de gebruikte servo, een HXT 5010, erg goedkoop is, en ik met deze auto toch niet ga bashen, kijk ik het eerst zo eens aan. Mocht de servo toch te veel te lijden hebben op deze manier, dan zal ik de servo iets anders monteren, waardoor er wel plek is voor een servo saver.


    Tot zover maar weer...
     
  4. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    :thumbsup: ziet er goed uit
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je. Hoewel ik inmiddels al een paar Optima's heb ge/herbouwd, is deze toch weer anders, door de dingen die je tegen komt als je 2 aan elkaar verwante, maar toch voldoende van elkaar verschillende, auto's gaat samenvoegen. En hier en daar bleken er wat verrassingen te zitten in de Optima die als basis dient voor deze "hybride", waardoor je op zoek moet naar wat onderdelen, of een andere oplossing.

    Voor de top belt cover had ik bijvoorbeeld een reproductie cover besteld, het gear cover paste perfect, maar het top belt cover bleek bij deze fabrikant tegenwoordig een verlengde versie te zijn van het cover voor de SWB (korte wielbasis) Optima Mid. Daarbij was alleen het voorste, horizontale gedeelte van het cover een stuk "opgerekt". Daardoor heeft het cover, gemonteerd op een lange Mid, een knik dusdanig ver naar achteren, dat de bovenkant van de belt er tegenaan zou kunnen komen, en het ziet er gewoon niet uit. Daarom maar voor een originele cover gekozen, al bleek later dat een reproductie van een ander bedrijf waarschijnlijk wel netjes had gepast.


    Verder met het verslag:


    Omdat ik bij de "korte" Optima Mid had geëxperimenteerd met een zwarte vleugel ipv een wit met zwarte, wilde ik voor deze auto in ieder geval ook een zwarte spoiler hebben. Deze is met de kwast gedaan, en best wel redelijk gelukt:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Omdat de beoogde kap nog niet klaar was, gaan de eerste proefritten waarschijnlijk met deze kap, die ik nog had liggen van mijn Custom Special, plaatsvinden:

    [​IMG]


    Maar eerst moesten er natuurlijk wielen onder, en dienden de motor, regelaar en ontvanger te worden ingebouwd:

    [​IMG]

    [​IMG]


    De wielen zijn goedkope exemplaren, en waarschijnlijk niet de definitieve wielen, aangezien deze erg snel slijten, maar staan verrassend goed.

    Bij een verslag van iemand anders die ook een Optima had herbouwd, had ik gezien hoe de ontvanger direct op het top deck werd bevestigd, ipv op de speciale steun die Kyosho in gedachten had. En dus ook zo gedaan:

    [​IMG]


    Voordeel is een iets lager zwaartepunt, al zal dat met deze lichte ontvangertjes weinig verschil maken. En je loopt niet meer het risico dat de draden bovenaan tegen de binnenkant van de kap drukken.

    De regelaar zit op zijn vaste plaats, en is zo gemonteerd dat de schroef waarmee de stuurhevel op de servo zit, nog los te halen is.

    [​IMG]


    De draden naar de motor volgen de meest logische route:

    [​IMG]


    En tot slot een totaalshot, van de zijkant:

    [​IMG]



    Omdat ik op termijn niet wil blijven rijden met de grijze Mid Custom Special kap, die er bij de eerste proefritten op zal zitten, moest er een andere kap komen. Een logische optie zou zijn om de Optima Mid Custom kap te nemen, deze dus:

    [​IMG]


    Uiterst fraai, maar ook iets minder praktisch. Om de kap eraf te halen moet je elke keer de spoiler losnemen, of een stuk van de kap aan de achterkant wegsnijden, wat waarschijnlijk wat minder fraai zal ogen. Bovendien had ik niet de benodigde mounting pivots, waar je de kap als het ware op "prikt". Verder wil ik ook 2.2 inch dish wielen op deze auto gaan gebruiken, en daarbij lijkt de Custom Mid kap iets aan de kleine kant. En bovendien, ik vind de gewone Optima Mid kap nog net een tikkie meer "offroad" uitstralen. Maar die is te kort, en zal niet passen. Of toch wel...?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Met iets ruimer uitknippen dan de lijnen aangeven, en omdat de achterkant van de body een stukje verder door loopt dan nodig, kom je een heel eind, dacht ik zo.

    Kleur wordt of wit, of geel, met de blauwe stickers van de Turbo Optima Mid.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2015
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    wat een prachtig project alweer. Mooi gedaan!
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Dank je. Inmiddels een paar foto's toegevoegd met uitgeknipte body.
     
  8. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Leuk project, leuk geschreven. Duidelijk oog voor detail, en iemand die verstand van zaken heeft op Kyosho-gebied. Ga zo door!
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Ik ga er bijna van blozen. Ik heb inmiddels wel wat sleutel- en bouwervaring opgedaan met deze auto's, maar toch leer ik nog regelmatig wat bij.


    De afgelopen dagen heb ik ook wat kunnen proefrijden. Voor de eerste ritten heb ik een 7.2 volt 1600 mAh LRP pack genomen, zodat alles nog wat rustig kan indraaien. De motor was al ingelopen, maar de rest nog niet.

    De snelheid was redelijk, de Corally motor pakt goed op, en de top schat ik tegen de 40 km/u. GPS meting volgt nog. De auto stuurt erg direct, het is duidelijk te merken dat er weinig speling op de stuurinrichting zit. Het bochtenwerk voelde niet helemaal zoals verwacht. Ik kon niet direct wat aan de auto ontdekken, totdat ik van boven keek, terwijl de auto op de grond stond. De achterwielen hadden geen toespoor, en ik wist toch zeker dat de Optima Mid dat standaard wel heeft.

    De oorzaak ligt in het feit dat de Optima die als basis heeft gediend voor deze "kruising" geen originele "Rear Suspension Pivot" had, maar eentje van de Lazer ZX-R, met een stukje eruit gesneden op de plek waar de belt uit de achterste gearbox komt. En bij dit aangepaste onderdeel is dus blijkbaar de afstand tussen de gaten waarin de scharnierpennen van de draagarmen komen, ietsje groter, met nul tot misschien een fractie uitspoor van de achterwielen tot gevolg.

    Inmiddels had ik wel een originele besteld, dus werd het tijd die erop te zetten...
     
  10. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Tof gedaan heur...

    Ben nu bezig om mijn Turbo Optima op te knappen, maar als ik dit zo zie, komt er ooit nog wel een MID swb/lwb bij, haha!

    Vintage Kyosho blijft mooi om te zien. Ook al is het verouderd, het heeft wel "sjmoel", een eigen gezicht...
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je, En zeker doen, zo'n Mid, het blijft inderdaad een fraai ontwerp, en het rijdt ook nog eens goed. En natuurlijk snel een verslag hier starten van je Turbo Optima. ;-)
     
  12. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Eh, verslag... tja... :oops:
    Hij zit alweer in elkaar en ben in mijn enthousiasme vergeten om foto's te maken. Komt vast nog wel ergens in een showcase opduiken.

    En mijn Turbo Optima is ook minder spannend dan jouw Optima/Lazer cross-hybride guerilla project !
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dan toch wel minimaal een paar mooie foto's in je eigen topic: voorstel-rondje-restauratie-80s-kyosho-turbo-optima-2

    En eventueel een filmpje?


    Ik zou het niet minder spannend noemen, eerder anders. Als ik me goed herinner had jouw auto toch de Belt Conversion kit? Dus ook niet meer helemaal standaard?


    Ik heb vandaag de snelheid gemeten, met 7.2 volt NiMh zit de top net boven de 41 km/u. Op LiPo zal dat dan wel richting de 45 km/u gaan, dus voor een dergelijk "oudje" een leuke snelheid.

    De wegligging is beter met het originele suspension holder block, maar toch was er nog iets raars aan de hand. Als ik de auto zo had uitgetrimd dat hij op volle snelheid strak rechtdoor ging, boog hij naar rechts af, zodra je het gas wat los liet. Eerst dacht ik aan een wat zwaarder lopend lager aan de rechterkant, maar die zijn nieuw, en ik heb bij het bouwen ook nog de lichtstlopende eruit gezocht.

    Toen keek ik nog eens goed naar de wielen, en het leek wel alsof het linker achterwiel meer toespoor had dan rechts. En dat bleek inderdaad het geval. Dan is het rijgedrag goed te begrijpen. Door het extra toespoor linksachter, wordt de auto wat naar links geduwd. Om dat te compenseren moet je de voorwielen wat naar rechts trimmen. Bij volle snelheid is dat in balans, bij lagere snelheid en uitrollen, winnen de iets naar rechts getrimde voorwielen het, en trekt de auto naar rechts.

    Oorzaak van het verschil in toespoor, de gaten in het chassis, voor de schroeven waarmee de suspension holder vast zit, zijn iets uit het midden geboord, net genoeg om verschil te geven in het toespoor van de achterwielen. Ik moet nog even kijken wat de beste optie is om dit te verhelpen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ja, mooi geworden, ik heb in je topic gereageerd.

    Inmiddels heb ik het verschil in toespoor achter (in ieder geval grotendeels) kunnen corrigeren, ik heb de gaten in de metalen suspension holder plate (OT95) iets ovaal gemaakt, zodat je hem iets kan verschuiven alvorens vast te zetten.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2014
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het corrigeren van de ongelijkheid in toespoor van de achterwielen lijkt goed te hebben uitgepakt. De auto rolt nu vrijwel kaarsrecht door als het gas los wordt gelaten.

    Ondertussen ook nog iets gedaan aan de afwerking, ik wil bij deze auto ook een spoiler in 2 kleuren, dus zwarte zijkanten en wit middendeel, gisteren de zijkanten afgeplakt, en met de kwast geschilderd. Ondanks gebruik van Tamiya tape kwam de verf op een paar plekjes iets onder het tape, maar het meeste kon ik na het drogen van de verf met een scherp mesje wegschrapen.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2014
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    1e poging sinds 25 jaar of zo met zelf ramen afplakken:

    [​IMG]

    [​IMG]


    En na met de kwast de randen rond de ramen van een goede laag te hebben voorzien:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Kan beter, kan ook slechter. Met tape werken zal nooit mijn favoriete klusje worden, denk ik. Het op de juiste plek krijgen, zonder de lijmlaag met de vingers aan te raken, en dan ook nog aan de binnenkant van een body, is een uitdaging voor iemand met redelijk dikke vingers...
     
  18. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    niet slecht hoor Henk !:thumbsup:
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je, Rob. Het was een spannende onderneming, verven is nooit echt "mijn ding" geweest, er ging meestal wel iets mis wat blijvende sporen achter liet op het werkstuk.

    Nu nog zorgen dat de rest van de body ook dekkend wordt ingekleurd, ik zit inmiddels al aan de 2 à 3 lagen, en op afstand lijkt het al wat, maar van dichtbij zie je nog dat het wit nog niet overal helemaal gedekt is.
     
  20. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Oefening baart kunst , maar het gaat je goed af , denk dat menig geen niet zo'n resultaat haalt voor een eerste keer!.

    ;)


    Kan het niet goed zien , maar heb je ook de body opgeruwd waar geverfd moet worden ?, dan hecht de verf nog beter......
     

Deel Deze Pagina