foamboard voor flitetest scratch build

Dag

Ik ben van plan om een paar modellen te gaan bouwen van flitetest . nu gebruiken ze daar dollar tree foam maar dat is hier niet te krijgen. Er zijn tal van sites in nl wie foamboard verkopen maar heeft iemand van jullie ervaring met 5mm foamboard. En waar heb je dat besteld. Vergelijkbare sterkte en gewicht als dat van flitetest is daarbij belangrijk.

Alvast bedankt!!
 
Voor Nederland en Belgie gewoon zoeken op Depron of polypron. Het foamboard of posterboard is te zwaar en slecht verwerkbaar.
 
Ok. Heel erg bedankt. Iemand in de buurt van Doetinchem nog een adres hiervoor? En voor de firewall/motor Mount. Kan ik daarvoor zelf bij de hobbywinkel een dun plankje hout gebruiken?
 
Depron is geen foambord, nou ja eigenlijk wel.
Het is schuimplaat met aan beide zijden papier geplakt.
Wordt normaal gebruikt bij maquette bouw of voor grafische zaken.
Zoek je Foambord kijk dan bij een leverancier voor grafiek enz.
zoals
Foamboard | Peter van Ginkel
of
p maquette foamboard foamboard_1 pag 1 p foamboard_1 productlijst
Bij de ontwerpen van flite test wordt juist gebruik gemaakt van de papierlaag.
het papier geeft een hoop extra sterkte.
Ga je gewone depron gebruiken moet je het ontwerp aanpassen.
 
Goed om te horen. Dan ga ik toch voor het depron. Het aanpassen van het ontwerp is voorlopig geen mogelijkheid. Top bedankt .
 
Depron is geen foambord, nou ja eigenlijk wel.

Bij de ontwerpen van flite test wordt juist gebruik gemaakt van de papierlaag.
het papier geeft een hoop extra sterkte.
Ga je gewone depron gebruiken moet je het ontwerp aanpassen.
Dat papier geeft ook extra gewicht.
Dus depron moet je even aan wennen en uit proberen hoe dik het moet zijn maar als de neus van een vliegtuig sterker moet zijn dan gebruik je twee lagen.
Je kunt er alle kanten mee op.;)
 
Het blijft wachten op een distributiepunt van Flite Test in Europa. De verzendkosten zijn superhoog als je ze vanuit VS hier naar toe wil laten sturen.
 
het is misschien een eindje rijden voor jou maar bij breugel art supplies in almelo hebben ze foamboard, ik vond de platen nogal zwaar vergeleken met depron.
 
Ik heb zojuist mijn FT Flyer gemaakt. Best goed gelukt. Met het foamboard van peter van ginkel. Hij is inderdaad wel zwaar dus ik ben benieuwd hoe hij vliegt. Bedankt voor de tips
 
De FT flyer met het peter van ginkel foamboard deed het perfect. Met een 2S ging hij niet zo hard en klom langzaam maar met de 3S ging hij heel goed. Mijn conclusie is dat dit foamboard goed te gebruiken is voor de flitetest designs. In ieder geval de lichte versies. Iemand ervaring met Spitfire, duster en Racer of de Versa Wing?
 
Ik gebruik polypron, dat is idd zonder papier en heeft van zichzelf dus weinig sterkte, maar is goed te beplakken met verpakkingstape, of nog beter met glasvezel en glitsa (wat meer werk). Polypron koop ik bij een lokale woninginrichter. Die bestelt het in platen van 3 mm voor 2 euro per plaat en 6 mm voor 3 euro per plaat (1 bij 1 meter). goedkoper kun je volgens mij niet bouwen. Als lijm hotglue of de heldere alleslijm van de action voor minder dan 1 euro per pot
Succes met bouwen (en repareren na de eerste chrash :P )
 
Ik denk dat het plaatmateriaal het geld niet is. Ik kocht platen van 70x100cm voor 5.50 . uit 1 plaat haal ik bijna 2 ft flyers. Ik zou het verschil in gewicht wel eens willen weten. Mijn plaat weegt 393 gram. Dat is 5,61 gram per cm² . wat ik zo kan vinden op flitetest forums wegen die platen van 20" x 30" 200 gram. Dat is toch wel een stukje lichter. Zou dat problemen gaan geven als vliegtuigen meer foamboard bevatten?
 
Dat dus. Dm2 inderdaad. Maar dat is een behoorlijk verschil. Maar dan plak je er nog wat tape op en extra sateprikkers? Kom je nog niet op die 5.6 gram. Zet me aan het denken.
 
Waar om zou je dat doen.
Met tape word het al zwaarder maar wel sterker.
Helaas wel moeilijker te repareren.
En alles wat zwaarder is vliegt sneller en komt sneller naar beneden en loopt alleen daar om al meer schade op.
Een beetje slim spelen met de dikte levert ook veel sterkte op en daar krijg je vanzelf handigheid in.
Wat ben je van plan om te bouwen?
Wat je met foamboard kunt bouwen kan je ook in depron of ander schuimplaten bouwen.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1333878
 
Ik werk nu dus met het, tov depron, zware foamboard. Ik bedoel dat je bij depron het moet verstevigen en bij foamboard niet. Ga nu de FT delta maken. Qua gewicht zal die ook nog wel goed gaan. Maar wil ook de FT versa wing en de FT duster gaan maken. Misschien kom ik dan in de problemen met het gewicht en moet ik overschakelen naar depron
 
[media=youtube]RRoU14QrCQo[/media]

Als je deze bedoelt dat is een beproeft ontwerp en zal prima vliegen maar er wordt dan ook niet zuinig omgegaan met vermogen in de setup.
De motor zit in een verwijderbare unit en is zo over te zetten in een ander vliegtuig maar geeft ook extra gewicht.
Het voorste deel van de vleugel bevat vier lagen papier het is dus een degelijk geheel.
Op deze delta is dus heel veel gewicht te besparen als je hem van 6mm depron bouwt.
Leuk om later te proberen als dat zo uitkomt maar je hoeft niet halverwege over te stappen op Depron voor het gewicht.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb meerdere vriegtuigjes van flitetest gebouwd als de ft 3d, old fogey, ft delta en de funbat.
Allen uit normaal depron zonder papier. is allemaal redekijk licht en vliegen perfect.
Ik heb op de bekende A vouw en B vouw gewoon plakband geplakt en dan is het precies het zelfde. Natuurlijk eerst de plakband plakken dan half doorsnijden en dan kan je die rand net als bij flitetest zelf op de zelfde manier eruit peuteren vervolgens lijm ertussen en doe je de A of B vouw.
Met dubbel vouwen van bijv de vleugel ook, bij hun knapt het schuim niet omdat de vezels van het papier het bij elkaar houden, dus gewoon een kwestie van op de vouwlijn plakband doen en je kan precies het zelfde, het schuim knapt dan niet omdat het plakband het bij elkaar houd.
Midden op het vleugel oppervlak maakt het niet veel meer uit of er papier zit of niet.
Bij de wat grotere vliegtuigen doe ik wel een carbon stripje in de vleugel omdat ik persoonlijk vind dat die iets te veel flexen.

Ik vind het alleen een nadeel van normaal depron dat er vrij snel krassen op komen, vooral op de plekken waar de accu zit of waar de accu stekkers tegenaan tikken. Maar dit is idd simpel op te lossen door verpakkingstape op die plekken te doen
 
Back
Top