Blanik L-13 Black Horse 2,70m.

Heeft er iemand ervaring met dit toestel?
Na mijn vleugels van mijn Ka-7 toegeplooid te hebben, heb ik eventjes behoefte aan een wat steviger toestel, dit lijkt me wel wat zo op het filmpje te zien, maar filmpjes door deze firma's gemaakt bedriegen soms, vandaar mijn rondvraag.
Word wel maar gemaakt om gesleept te worden, zonder motor dus.

[media=youtube]u0Tu909pTX4[/media]

Johan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De persoon in kwestie is duidelijk een motorvlieger die nooit echt met een zweefvliegtuig heeft gevlogen. Die hebben wij ook veel op onze club ;)
 
Ben nog maar in de beginfase van zweefvliegen en ben net als jullie voorstander van zuiver zweven zonder motor.
Had mij een Motorspatz gekocht waarmee twee vluchten zijn gemaakt en evenveel props stuk zijn gegaan, motor gaat er af en word een gewone L Spatz van gemaakt met sleepkoppeling, als er geen sleper is dan maar met de lier, hier is het mis gegaan met mijn Ka-7, een beetje te fel en die prullen alu buis gewoon geplooid tijdens het stijgen, oeps beginnersfoutje maar zal het uiteindelijk wel onder de knie krijgen met vallen en opstaan, maar het is wel duur leergeld dat word betaald.

Johan.
 
?????
Waarom zijn die props dan kapot gegaan? Dat is toch niet normaal ... Ik neem aan klapprops.
Stond de rem op de regelaar niet aan? (dan blijft de prop draaien tijdens de vlucht, ook bij motor-uit).
 
Dag Johan.


Waarom ben je specifiek in dat model geïnteresseerd?

(Mooi ding hoor, daar niet van. Heb ooit mijn luchtdoop op een Blanik gehad. :p)


jan.
 
Dag Dirk.

Het waren vaste props, maar dat ze stuk zijn gegaan heb ik ook wel wat mee te maken, eerste handstart zonder gebruik van de motor viel hij na enige meters recht op zijn neus, beetje te veel lood geplaatst en gewoon wegwerpen vanuit stilstaand geeft net niet genoeg snelheid.
Tweede poging met motor verliep redelijk, pas bij de landing merkte ik dat ik zoals u vermeld, de motorrem niet ingesteld had, met het bekende resultaat.

Dag Jan.

Normaal werd het terug een Ka-7, maar dan de rood-wit uitvoering van Pichler, maar deze is nog enkel voorradig bij Pichler zelf, en ook nog eens duurder. Dat het de Blanik is geworden heeft te maken dat ik naar voor stekende vleugels mooi vind en de Blanik heeft deze ook, dacht eerst aan de 4,20 m versie, maar dan mag ik van moeder de vrouw niet meer binnen, de 2,70 m stond bij Lindinger net met 20% korting en gratis verzending en ik houd van semi schaalzwevers vanwege het uitzicht.

http://
Ka-7 vs Blanik L-13.

Johan.
 
Het pakje is toegekomen.
Zoals de meesten een beetje ongeduldig en maar onmiddellijk mijn materiaal bovengehaald om uit te pakken.

http://
Met hamer en zaag lukt het wel.

http://
Goed safe verpakt en de instructie is er in alle geval bij.

http://
De romp met......

http://
Cockpit, een piloot ervoor is bijgeleverd. Nog geen foto van.

http://
Staart vlakken, stabilo word geplaatst met 2 carbon buisjes, weet nog niet of ik hem demonteerbaar ga maken of vast, zal van de afmeting afhangen.

http://
Vleugels met wolbklappe zoals dit in mooi Duits noemt, de ailerons moeten nog geplaatst worden.

Benieuwd hoe deze 2,70 m versie het gaat doen, heb er wel vertrouwen in.

Johan.
 
We zullen maar aan een montage verslagje beginnen, je weet maar nooit wie er belang bij heeft, zo heb ik hier op het forum ook geleerd van zelf een sleepkoppeling te maken.

http://
Een eerste tegenslag was dat het vleugel tipje gebroken bij de vleugel zat, maar eens proberen van te herstellen met zijde in epoxy gedrenkt, met ca gaat dit niet lukken denk ik, anders definitief eentje maken uit een balsa blokje.

http://
Oracover en Vietnam blijkt geen goede kombinatie te zijn, de oracover is onvoldoende warm aangebracht, misschien hebben ze er veel stroomstoringen.

http://
Nu je kan niet alles afkraken, de onderdelen voor de staart past allemaal als gegoten en perfect. Het is niet te groot, heb ik dus vast gemonteerd.

http://
Servo draden moet ik ook niet verlengen, de Hitek 88 uit de Ka-7 zijn lang genoeg, wel eerst eventjes afdoende getest, je weet maar nooit hoe ze uit een chrash komen.

Nog wat geleerd vandaag, na 2 pogingen de vilt scharniertjes van de wolbklappen vast te verlijmen met ca deze willen lijmen met epoxy, beter wachten tot de ca goed is uitgehard, vermengd word het direct zo stijf dat je de vilt scharniertjes niet meer in de sleufjes geduwd krijgt, heb ze nu maar vervangen door Dubro scharniertjes.

Johan.
 
Inmiddels de Blanik eens wat gefatsoeneerd.

http://
Met de strijkbout beide vleugels in zijn geheel herdaan, ziet er veel strakker uit en daar ga ik mee onder de mensen durven komen.

http://
Kielvlak en stabilo idem dito.
Nog de servo's in de romp plaatsen en nog een sleepkoppeling fabrieken.
Het word een alu buisje met een zogenaamde T sluiting.
Inmiddels ben ik er achter dat het CG in de manual niet juist is, daar vermeld men 27 mm van voorlijst, In een Duits tijdschrift spreekt men van 55 mm en op een forum van 50 mm om iets meer snelheid te hebben tijdens de landing.

Johan.
 
Zoals ik al eerder melde heb ik een sleepkoppeling gemaakt, gestolen van dit forum.:mad:

http://
Chinezen zijn goed in copyeren, maar Belgen doen niet onder, heb dan maar het voorbeeld van Jan Brilman gebruikt:oops:

http://
Met dit systeem past het Ni-cad pack gans vooraan en blijft er nog plaats om lood bij te plaatsen, moet immers 180 gr dat normaal de motor weegt aanvullen.

http://
Hoogteroer heeft 2 servo's, om deze niet te hinderen werd de servo voor richting op een verhoogje geplaatst.
Morgen eens een poging doen om het ganse ding in elkaar te zetten, moet ik in een andere plaats doen, mijn hobbykamertje is er echt te klein voor.

Johan.
 
Ga je je roeren met dat staaldraad van 1,5 mm diameter aansturen? (tenminste zo lijkt het). :confused:

Vervangen door gewoon wit kunststofkabel, en je kunt zo ongeveer al je lood uit de neus halen . . .


jan.
 
Sullivan bowden kabels

Ik heb pas voor het eerst gewerkt met de Sullivan bowdenkabels, ik wilde er nooit aan.
Daarom gebruikte ik altijd die "standaard" bowdenkabels van Graupner etc.

Maar ik ben om, zo mooi licht als die van Sullivan lopen!
Qua maat lijkt het op de aanwezig buis en het gewicht zal inderdaad schelen.

Misschien is het wat om eens naar te kijken bij uw lokale winkel.
In de bowdenkabel past een M2 draadeind waarop normale quicklinks passen.
(zodoende hoeft men geen 2-56" maten te gebruiken)

Edit:
Ik zie net dat Sullivan deze ook gewoon in M2 heeft, alleen mijn LHS niet :hammer:
 
Bedankt heren voor de tip.
Zou het zelf moeten bedacht hebben, gebruikte dit systeem een 35 jaar geleden ook reeds bij mijn modellen, lijmde toen de busjes met draad voor de quicklink toen met uhu 2 component of stabilit expres op de plastik buisjes.
2 mm moet lukken zonder de buiten mantels te moeten slopen.

Johan :thumbsup:
 
Gewicht zal het zeker schelen maar echt geen 130gram uit de neus en qua prestaties denk ik niet dat je enig verschil zal merken.
Edit: en die sullivans zetten enorm uit door temperatuursverschillen waardoor je de hele vlucht moet trimmen. Ik had ze in mijn Twin Astir en had mijn volledige trimbereik nodig om in de lucht te blijven.

Daarnaast is het geen thermieksnuffelaar en zal de kist het wel prettig vinden als hij zijn snelheid een beetje vast houd door wat meer massa dus ik zou het gewoon zo afbouwen
 
Die Sullivans lopen idd. heel erg fraai en erg licht.
Maar ze hebben één enorm nadeel: ze zetten erg veel uit als ze warmer worden. Als je van de zomer op het veld bent en je kist even neerlegt wordt hij warm en zet uit. Daardoor verloopt de nulstand van je roer. Dat is meestal meerdere trim kliks. Als je dan na 15-30 min weer start staat je hoogte HEEEL anders. Dan trim je dat snel bij (als er niets ernstigs is gebeurd). Ben je eenmaal 2-3 minuten aan het vliegen dan koelt de boel weer af, moet je weer terug trimmen.
Heel irritant, De kist vliegt nooit gewoon goed. Daarom ben ik er lang geleden vanaf gestapt.
 
Heb maar de mede geleverde gebruikt, mijn winkelier had die van 2 mm niet in voorraad.
Als ik zo lees, misschien nog de beste oplossing.

http://

http://
Kapje op de tip ook een beetje hersteld, vond niet de juiste kleur nagellak, maar het kan er mee door.
Nu heb ik nog een vraagje: de L-13 heeft een Eppeler 63 profiel, zo staat het toch vermeld, wat kan ik daar van verwachten, is dit een snel of een langzaam profiel, of beide?

http://

Johan.
 
Nu heb ik nog een vraagje: de L-13 heeft een Eppeler 63 profiel, zo staat het toch vermeld, wat kan ik daar van verwachten, is dit een snel of een langzaam profiel, of beide?

http://

Johan.

Dat is zeker geen Eppler 63.

Het is een Eppler 210.
Dat is een langzaam profiel voor niet al te lage Reynolds getallen (niet te lichte kist dus). Zie onderstaand bericht uit het draadje over de ASK21.

Ik zou bijna denken dat je het plaatje hebt gekopieerd! :confused: :rolleyes: ;-)
Alsjeblieft ...

profile.gif

Als je daarmee verder wilt raad ik je aan ook goed bericht #15 uit dat draadje te lezen.
 
Stom van mij, de ene Eppler is de andere niet.

http://
Dit is het profiel van de Blanik vleugel, denk niet dat het profiel veranderd, aan de vleugeltip ziet het er net zo uit. Maar ik ken er zeer weinig van.

http://
Een keertje in elkaar gezet, het wringt nog een beetje, misschien met een schuurblaadje eens over beide carbon buisjes schuren.

http://
De klevers aangebracht.

Johan.
 
Back
Top