2S lipo efficienter dan een 3S??

Beste Technici,

Ooit heb ik hier ergens op het forum zien staan dat vliegen op 3S efficienter is dan op 2S en 4S weer efficienter dan 3S enz. Ik kan het alleen niet meer terug vinden.
Een vlieger bij ons vliegt alles altijd op 2S Lipo's. Dat is volgens hem efficienter dan 3S. Hij heeft er geen theorie over, maar volgens hem bewijst de praktijk het omdat hij langer kan vliegen op 2S. Ik denk dat daar geen hout van klopt, en dat hij gewoon minder hard vliegt op 2S en dus veel minder Watt verbruikt. Hij vliegt met omgebouwde Easystars dus ja...die vreten niet zoveel.
Kan iemand mij uitleggen of je kunt stellen dat op 3S vliegen efficienter is dan op 2S (of juist niet). Er gewoon vanuit gaand dat je de meest efficiente prop / motor combi neemt voor je 2S/ 3S.

Groet,

Rob

Het verhaaltje is niet alleen gebaseerd op de accu, maar ook op de motor.
Ik zit zelf dan wat meer in de auto's ipv vliegtuigen,.. mja, aandrijven is aandrijven lijkt me dan, dus 't zal in beide gevallen moeten kloppen.

Je bent efficienter op 3s dan op 2s als je ook een motor met een lager toerental gebruikt.
Bijvoorbeeld een 3500kv motor op 3s zal efficienter lopen als een 5300kv motor op 2s. (komt onbelast ongeveer op dezelfde toerentallen neer. )

't ontwerp en de kwaliteit van de motor hebben hier natuurlijk veel invloed op. maar normaal gesproken trekt een motor met lagere toeren minder stroom, en blijft de boel hierdoor wat koeler. (koelere setup = minder energie in warmte omgezet = efficienter. )

Als je met dezelfde motor vliegt/rijdt met een 5000mAh 2s Lipo of met een 5000mAh 3s lipo, heb je met de 3s lipo 1,5x zoveel energie aan boord.
Nu zou ik verwachten dat je dan ook 1,5x zo lang kunt vliegen, maar dat gaat dan ook nog niet op. net wat je zegt, als je dan harder gaat vliegen/rijden, verbuik je ook weer meer. als je op dezelfde snelheden zou vliegen (en je houdt het gewicht buiten beschouwing) zou het volgens mij wel moeten kloppen.

Thx voor je reactie!
Aangezien gewicht bij het vliegen wel aardig belangrijk is kan ik dan het volgende sommetje maken?
een 2S / 2200mah 20C Turnigy Lipo weegt 130 gram
een 3S /2200mah 20C Turnigy lipo weegt 185 gram
Ik neem ff voor de simpelheid dat de 2S Lipo 8 Volt levert en de 12 Volt levert
De 2S lipo kan max: 8 x 2200 x 20= 352 Watt leveren
De 3S Lipo kan max 12 x2200 x 20= 528 Watt leveren
Zoals je zegt 1,5x de hoeveelheid energie.
Per gram lipo levert de 2S: 352:130=2,71 Watt per gram
Per gram Lipo levert de 3S: 528:180=2,93 Watt per gram
We kunnen dus stellen dat per gram de 3S meer energie levert. (ik weet dat ik voor die 20C ook 1 of elk ander getal had kunnen nemen, maar dit leek me duidelijk)
Aangezien Klamath zegt dat een 3S motor efficienter is dan een 2S (als je ze onbelast op de zelfde toeren laat uitkomen) kan ik dus stellen dat mijn medevlieger uit zijn nek kletst??
Aangezien 3S lipo meer energie per gram levert en een 3S motor efficienter is.

Groet,

Rob

Een hoger voltage heeft simpel gezegd minder amps nodig voor het zelfde vermogen.
meer amps is meer weerstand.
hoe hoger het voltage des te minder verlies heb je in de draden. vandaar ook de hoogspanningsmasten

... Ik denk dat daar geen hout van klopt ...
Mee eens, onder voorbehoud van alleen andere accu.

... en dat hij gewoon minder hard vliegt op 2S en dus veel minder Watt verbruikt. ...
Mee eens.

... Een vlieger bij ons vliegt alles altijd op 2S Lipo's. Dat is volgens hem efficienter dan 3S. Hij heeft er geen theorie over, maar volgens hem bewijst de praktijk het omdat hij langer kan vliegen op 2S. ...
Ervan uitgaande dat motor, regelaarsettings en prop niet veranderen, alleen andere accu: motorstroom is evenredig met kwadraat van spanning. Ga je van 3s naar 2s dan verandert spanning met factor 2/3. Motorstroom wil veranderen met factor (2/3)² = 0,44, de stroom is meer dan gehalveerd. Logisch dat je collega langer vliegt, met lager toerental en lagere snelheid. Dit staat los van rendement/efficiency.
Simpel tabelletje voor celletje meer/minder in
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning

... Bijvoorbeeld een 3500kv motor op 3s zal efficienter lopen als een 5300kv motor op 2s. ...
Als beide motoren alleen verschillen in Kv (is afhankelijk van aantal wikkelingen), dus ook gelijke koperdraad vulfactor (zeg maar koper-massa), zullen beide motoren even efficient zijn, evenveel verliezen in de motor. En uitgaande van zelfde hoeveel accu-energie, geldt hetzelfde ook voor de accu.
Bij systemen met hogere bedrijfsspanning zullen alleen de verliezen in bedrading en regelaar wel wat lager zijn, zij het marginaal.

Laatst bewerkt door een moderator:
De ene is niet efficiënter dan de ander, beide kunnen even (in)efficiënt zijn! ;);) Wat efficiënter is hangt helemaal af van de omstandigheden en de keuzes die je maakt.
Stel je hebt een motor die het maximale rendement bereikt bij ongeveer 16A. De maximale continustroom is bijvoorbeeld 18A. De Kv van de motor is 1000 omw/V en de maximale spanning is 15V.
Daar heb je een prop bij gekozen zodat de motor bij 2S ongeveer 16A trekt. Op zich is dat prachtig want dan kan je het maximale rendement verwachten.
Nu ga je de 2S accu door een 3S vervangen. De motor zou nu ongeveer 3800 omw/min sneller willen gaan draaien (één cel meer). Helaas vormt de prop zo'n grote belasting dat dit niet lukt waardoor de stroom die de motor gaat trekken fiks oploopt. Je moet niet gek opkijken als die in de richting van de 20A of misschien nog wel meer gaat.
De motor kan dat eigenlijk niet verwerken en wordt dus heet! Al die warmte is verloren energie, het rendement zal flink terug lopen. Ook loop je een groot risico dat je motor door zal branden om nog maar niet te spreken over de regelaar.
Om toch weer het optimale rendement te krijgen zal je een andere prop op die motor moeten zetten. Die prop zal kleiner moeten worden en wel zo veel dat de maximale stroom weer 16A is. Op dat moment heeft de motor weer zijn maximale rendement. Het toerental zal dan WEL hoger zijn geworden dus in theorie zou de prop ongeveer de zelfde luchtverplaatsing moeten hebben.
In de praktijk is dat helaas niet zo, een grote prop die met een lag toerental draait heeft een hoger rendement dan een kleine prop met een hoog toerental. In dit geval zal het totale rendement dus iets lager uitpakken en zou dus de 2S versie een beter rendement hebben.
Maar.....
Stel je zet een vertraging op de motor en je drijft met die sneller draaiende motor een langzaam draaiende prop aan. Natuurlijk zorgt die vertraging voor een beetje extra verlies maar het duidelijk grotere rendement van die grote langzaam draaiende prop maakt dat ruimschoots goed. De kans is zelfs groot dat het rendement alsnog groter is dan de onvertraagde motor op 2S! Als dat zo is dan is 3S in dat geval "beter".

Toch zijn er veel gevallen denkbaar dat je toch voor een kleine snel draaiende prop kiest. Je kan bijvoorbeeld die grote prop niet kwijt. Ook het extra gewicht of de grotere afmetingen van de vertraging zou een probleem kunnen zijn. Een grote langzaam draaiende prop zal niet werken op een heel snel vliegend model.

Wanneer kies je nu waarvoor? Over het algemeen zal je het beste kunnen kiezen voor zo veel mogelijk cellen en een zo laag mogelijke stroom. Als jij 150Watt wil halen uit een 3S accu zal je om en nabij de 15A uit die accu moeten trekken. Uit een 6S accu hoef je maar ongeveer 7,5A te trekken voor die zelfde 150Watt. Hoe lager de stroom des te lager de verliezen zijn in de kabels, connector, regelaar en de motor. Een halvering van de stroom betekend dat de verliezen een een factor 4 kleiner worden en dat kan vooral bij echt hoge stromen flink oplopen.
Bij veruit de meeste van onze modellen speelt dit effect slechts een kleine rol maar zeker bij de grote modellen waar motoren van meer dan 1000Watt of zelfs meer dan 2000Watt op staan gaat dit effect zeer zeker een rol spelen. Daarom wordt er door die mensen al heel snel naar 10S gegaan. Meer zouden ze ook wel willen maar dan komen de veiligheids regels om de hoek kijken. De spanningen die dan ontstaan kunnen in ongunstige gevallen dodelijk zijn, 10 S is wel maximaal 42V. Dat valt net binnen de regels van een veilige spanning. Meer dan 10S kan in bepaalde, zeldzame, gevallen heel gevaarlijk tot zelfs dodelijk zijn. Maar dat is weer een ander verhaal.

Wat is beter? dat hangt helemaal van de situatie af! ;)

We zijn het er allemaal over eens denk ik dat je niet ongestraft meer voltage op een esc/motor/prop kunt zetten. Daarom benadrukte ik ook telkens de optimale combi voor een 2S en de optimale voor een 3S.
We waren er al uit dat je meer uit een energie per gram lipo uit een 3S haalt dan uit een 2S. Dus ook al zijn beide motoren even efficient dan nog kun je beter voor 3S gaan (als je perse het meest efficient wil zijn) Uiteraard moet je model daar wel geschikt voor zijn. Mijn mede vlieger vliegt met modellen die over een kilo wegen. Je kunt dan dus wel stellen dat hij beter op 3S dan op 2S kan vliegen als hij perse gaat voor het meest efficient.

Groet,

Rob

Back