ron van sommeren
Forum veteraan
Het onderstaande geldt zowel voor borstelloze als beborstelde motoren, en zowel voor varen, vliegen als rijden.
Motorstroom wil kwadratisch oplopen met de accuspanning
En niet rechtevenredig, dit in tegenstelling tot de stroom door een gewone weerstand, die stroom loopt wel rechtevenredig op met de spanning. Wil je bij meer cellen de stroom binnen de perken houden dan zul je een prop met een lagere belasting moeten monteren, minder spoed en/of kleinere diameter. Of een lichtere tandwielcombinatie kiezen.
Hier wat voorbeelden van één celletje extra. Als we al het andere gelijk houden, motor, prop, regelaar etc. ...
En verder met twee celletjes extra ...
M.a.w. de motorstroom loopt veel harder op dan je zou verwachten aan de hand van de motorspanning. Dit is een worst-case berekening, in de praktijk zal de stroomtoename altijd wat minder zijn. Immers, door de grotere stroom nemen zowel de spanningsverliezen IN de accu als IN de motor toe. En de weerstand van de koperdraadwikkelingen in de motor neemt toe door hogere temperatuur, een secundair effect.
Zorg er altijd voor dat je maximum stroom 20-25% lager is dan je regelaarspecificaties. En een power/stroom/spannings-meter is onontbeerlijk voor e-volk, bespaart je een keer een regelaar, accu en/of motor.
Soort cellen maakt niets uit
LiPo, Pb/lood, NiMH, NiCd. Want eigenlijk staat er:
spanning verdubbelen: 4 keer hogere stroom
spanning anderhalf keer hoger: 2,3 hogere stroom
spanning 4/3 hoger: 1,8 keer hogere stroom
enz.
Algemeen
Accuspanning factor N hoger -> motorstroom factor N² hoger.
_____________________________________________________________
Wat een gel*l Ron
Hoe kom je daar nou bij?
Benodigd prop-vermogen is theoretisch evenredig met derde macht van proptoerental. Voor verdubbeling van toerental is acht (8) keer zoveel vermogen nodig. (Idem bij snelheid van een auto).
Als de spanning met factor N toeneemt, zal toerental met dezelfde factor toe willen nemen (want toerental = Kv x spanning). Als prop-toerental factor N hoger wordt, neemt het benodigde vermogen met N³ toe. Het te leveren vermogen P bestaat uit produkt van spanning U en stroom I. De spanning is al met factor N toegenomen, om aan de factor N² te komen zal de de stroom met factor N² moeten toenemen opdat hun produkt toeneemnt met N³.
Dit is een ideaal verhaal want ik heb de inwendige weerstand van de motor verwaarloost. Die zorgt er voor dat toerental altijd lager is dan Kv x spanning.
Motorstroom wil kwadratisch oplopen met de accuspanning
En niet rechtevenredig, dit in tegenstelling tot de stroom door een gewone weerstand, die stroom loopt wel rechtevenredig op met de spanning. Wil je bij meer cellen de stroom binnen de perken houden dan zul je een prop met een lagere belasting moeten monteren, minder spoed en/of kleinere diameter. Of een lichtere tandwielcombinatie kiezen.
Hier wat voorbeelden van één celletje extra. Als we al het andere gelijk houden, motor, prop, regelaar etc. ...
Code:
1 -> 2 cellen: geen verdubbeling van motorstroom zoals je zou verwachten,
de motorstroom wil met factor vier (4) keer stijgen, 300% extra
2 -> 3 cellen: 3/2 x 3/2 = 2,3 keer hoger, 130% extra
3 -> 4 cellen: 4/3 x 4/3 = 1,8 keer hoger, 80% extra
4 -> 5 cellen: 5/4 x 5/4 = 1,6 keer hoger, 60% extra
Code:
2 -> 4 cellen geeft dezelfde factor als 1 -> 2 cellen
4 -> 6 cellen geeft dezelfde factor als 2 -> 3 cellen
6 -> 8 cellen geeft dezelfde factor als 3 -> 4 cellen
8 -> 10 cellen geeft dezelfde factor als 4 -> 5 cellen
Zorg er altijd voor dat je maximum stroom 20-25% lager is dan je regelaarspecificaties. En een power/stroom/spannings-meter is onontbeerlijk voor e-volk, bespaart je een keer een regelaar, accu en/of motor.
Soort cellen maakt niets uit
LiPo, Pb/lood, NiMH, NiCd. Want eigenlijk staat er:
spanning verdubbelen: 4 keer hogere stroom
spanning anderhalf keer hoger: 2,3 hogere stroom
spanning 4/3 hoger: 1,8 keer hogere stroom
enz.
Algemeen
Accuspanning factor N hoger -> motorstroom factor N² hoger.
_____________________________________________________________
Wat een gel*l Ron
Hoe kom je daar nou bij?
Benodigd prop-vermogen is theoretisch evenredig met derde macht van proptoerental. Voor verdubbeling van toerental is acht (8) keer zoveel vermogen nodig. (Idem bij snelheid van een auto).
Als de spanning met factor N toeneemt, zal toerental met dezelfde factor toe willen nemen (want toerental = Kv x spanning). Als prop-toerental factor N hoger wordt, neemt het benodigde vermogen met N³ toe. Het te leveren vermogen P bestaat uit produkt van spanning U en stroom I. De spanning is al met factor N toegenomen, om aan de factor N² te komen zal de de stroom met factor N² moeten toenemen opdat hun produkt toeneemnt met N³.
Dit is een ideaal verhaal want ik heb de inwendige weerstand van de motor verwaarloost. Die zorgt er voor dat toerental altijd lager is dan Kv x spanning.
Laatst bewerkt: