800mAh 3S1P 11,1V 45C/90C nodig kan een SLS XTRON 800mAh 3S1P 11,1V 40C/80C Artikel ab Lager ook?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jordan27, 1 aug 2017.

  1. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    800mAh 3S1P 11,1V 45C/90C nodig
    kan een
    SLS XTRON 800mAh 3S1P 11,1V 40C/80C ook?

    Is dus 40C/ vs 45C
    en 80C vs 90C

    Wat ik begrepen heb is C de capaciteit van een accu.
    Dit zou betekenen dat de nominame en de maximale waarde aan capaciteit van deze accu's lager is.
    En er dus enkel minder power aanwezig is.

    Ik vermoed dat ik deze accu wel voor mijn F5j kist kan gebruiken maar ik weet het niet zeker, iemand die hier meer over kan zeggen?
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ik zou het allereerst geen capaciteit noemen (capaciteit is 800mAh).
    40 * 0.8 = 32A of 45 * 0.8 = 36A nominaal of 80 * 0.8 = 64A of 90 * 0.8 = 72A maximale / kortstondige belasting.

    Vraag is / vragen zijn:
    - Hoeveel A trekt je motor?
    - Hoe lang trekt je motor xA?
    - Wat voor een kabels en stekers zitten er aan de accu's?

    Ik bedoel, ik heb ook een 70C nominaal 850mAh pakket maar de kabels zijn best dun om hier constant 60A overheen te jagen.
    Maar ja, 850mAh en 60A gaat ook geen 30 minuten duren...
     
  3. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    En voor F5J ook niet geheel onbelangrijk; het gewichtsverschil?
     
  4. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    das maar een paar gram.
    Maar als ik het correct heb zou dit dus moeten kunnen kan de accu alleen minder belasten voor minder lang.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zolang fabrikanten niet het aantal cycli (levensduur) opgeven bij de C-waarde, blijft het een slag in de lucht. Leveranciers fantaseren er dan ook flink op los.

    Stroom berekenen voor een goede inschatting t.b.v. aanschaf, en vervolgens meten/checken als alles compleet is geïnstalleerd.

    Meer uitleg over C-waarde in deze sticky/faq
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2017
  6. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Antwoord geven op de vraag zoals jij hem stelt kan feitelijk niemand zonder te weten waar het om gaat en het deeltje "Meten is weten".
    Ik kan moeilijk zeggen "ja dat gaat" zonder bijv. te weten hoeveel A je motor trekt?
    Wie weet was 45/90C al op het randje?
    Ik kan enkel aan nemen dat jij ook niet weet hoeveel A je motor trekt want anders had je jouw vraag zelf kunnen beantwoorden.

    Ik verwacht overigens dat, indien je al 45/90C accu's in gebruik hebt hiervoor, 40/80C niet zo heel veel verschil zal uitmaken.
    Het verschil in nominale stroom is relatief klein (en wie weet is de 40/80C wel de 45/90C met meer eerlijke C-rating?).....maar meten is weten...
     
  7. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    Bedankt heren helemaal duidelijk nu.
    Mijn dank is groot
     

Deel Deze Pagina