Gereedschap voor houtbewerking

Ad Bakker

In Memoriam
Ik heb even geaarzeld waar ik dit moest plaatsen, maar dit lijkt mij wel een geschikt forum voor mijn "probleem".
Na enkele bouwkits (zie handtekening) denk ik toe te zijn aan een nieuwe uitdaging: het bouwen van een schip van tekening of iets waar dat op lijkt.
In een discussie over tekeningen voor de ss Rotterdam in het bouwverslagen forum heb ik al aangegeven dat dit schip mij wel aantrekt omdat ik zelf bij de bouwer (RDM, Heijplaat Rotterdam) gewerkt heb van 1967 tot 1976, en je op zo'n bedrijf altijd een beetje trots blijft.
Maar tussen bedenken en doen zit een fase van voorbereiding. Het probleem van de moeilijke verkrijgbaarheid van tekeningen (ook beaamd door mijn modelbouwwinkel) heb ik hopelijk opgevangen door een kartonnen model kit aan te schaffen. Met 1:250 (91 cm) is dit iets kleiner dan ik had gedacht (1:200), maar daar is mee te leven.
Het volgende probleem is gereedschappen. Met de moderne kits zijn we verwend met alle lasergesneden onderdelen, maar nu moet ik spanten, dekken, opbouwen etc. toch echt zelf gaan maken. Voor het bouwen van de kits kon ik volstaan met wat simpel handgereedschap voor zagen en boren, zelfs de Dremel gebruikte ik maar spaarzaam. Nu ben ik dan toch wel toe aan wat geschikt elektrisch gereedschap. In volgorde van belangrijkheid:

• een vervanging voor mijn Dremel boorstandaard, die heeft meer speling dan de boordiktes die ik meestal gebruik,
  • een elektrische figuurzaag (tafelmodel),
  • een cirkelzaag (tafelmodel),
  • een vervanging voor mijn houtdraaibankje (ik heb me in het begin een Mantua bankje laten aansmeren, had ik dus niet moeten doen),
  • wellicht in de toekomst een freesinrichting,
een verder wat ik ongetwijfeld nog vergeten ben......
Vanwege de beschikbare ruimte in mijn werkruimte kies ik voor tafelmodellen.
Met name voor de figuurzaag en cirkelzaag ben ik op zoek gegaan door wat te internetten. In de hobbysector kom je dan veel de merken Ferm, Einhell en Proxxon tegen, maar ik ken deze in het geheel niet. Wat ik zoek is een redelijke prijs/kwaliteitverhouding, waarbij de prijs niet de pan uit mag vliegen.

Wat ik hier dus wil neerleggen is de vraag wat de ervaring is met deze merken, of specifieke apparatuur hiervan, of andere mogelijke en betaalbare merken.

Schiet me maar af als iets doms gezegd/geschreven heb, doet mijn vrouw ook altijd.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator:
Ikzelf ben in het bezit van een Delta figuurzaag machine en een Proxxon cirkelzaagje.

Wat algemene zaken die ik je wil meegeven:
voor de figuurzaag machine:
denk om de uitlading. Hoe groter die is, hoe groter je werkstuk kan zijn.
Dan de zaagjes die er in moeten. Er zijn figuurzaagmachines waar zaagjes in moeten met een klein dwarspennetje. Deze zijn niet overal verkrijgbaar. Een machine waar de standaard figuurzaagjes ik kunnen heeft dus (wat mij betreft) de voorkeur.

Dan de cirkelzaag. Ik heb zelf de KS220 deze is niet zo groot en heeft (weer wat mij betreft) als nadeel dat de zaag niet onder een hoek met de tafel gezet kan worden. Dit zie ik persoonlijk als een gemis. Verder nadeel van deze machine vind ik het kleine blad. De zaagdikte wordt daarmee behoorlijk beperkt. Ik heb (onverstandig) de bescherming er al afgehaald om grotere diktes te kunnen zagen.

Dan:
de electrische figuurzaag en de cirkelzaag worden niet veel gebruikt, maar daar waar ik ze gebruik vindt ik het toch wel erg handig dat ik ze heb.
Ik heb als beperking de ruimte waar ik werk. Of eigenlijk: het gebrek aan ruimte. Ik kan niet alle machines laten staan. Daartoe ontbreekt mij de plaats.
Een bijkomend nadeel is de stofontwikkeling. Zagen veroorzaakt stof. Behoorlijk veel kan ik wel zeggen. Mijn vrouw waardeerd dit niet zo, waardoor ik dus "verbannen" wordt naar de schuur om te zagen. En wat denk je: daar staat geen werkbank, dus daar moet ik ook weer improviseren ;)

Ondanks de bezwaren ben ik wel blij met m'n machientjes. Heb er veel aan gehad.

Dan een draaibank. Die heb ik ook: een Emco unimat3. Die is niet meer te krijgen (Emco is faiiliet volgens mij)
Het is een metaaldraaibank met 20 cm tussen de centers. Voor klein werk kun je d'r ook wel hout op draaien. Stoelpoten zal niet lukken: daar is ze te klein voor ;)
Misschien is het te overwegen om ipv een houtdraaibankje te kiezen voor een metaaldraaibankje. Je mogelijkheden worden plots veel groter!

Wim

Dag Ad,

eerste ding die je moet kopen als je schepen wilt "scratch" bouwen is dus een elektrische figuurzaag, je kan deze gemakkelijk vinden in elke DIY zaak voor zo'n 65 €.

tweede koop is volgens mij een schuurmachientje, neem een met een stofzuigeraansluiting, voor 15 € ben je bedient. Voor het grof werk kan je ook een bandschuurmachien kopen , maar deze zijn moeilijker te gebruiken, ze vreten alles weg, en snel.

Dit zijn de twee onontbeerlijke machienes die je absoluut moet hebben.

derde koop: kolomboormachien, ook nogal goedkoop te verkrijgen

andere elektromateriaal gebruik ik niet of heel weinig, terwijl ik over een metaaldraaibank, een "Dremel" en over een lintzaag beschik...

niet vergeten, voor de kleine zaagwerken, een paar handzagen, ik kan daarmee heel recht zagen, beter dan met een figuur of lintzaag

de groetjes

Laurent

Beste Wim,

Bedankt voor je waardevolle opmerkingen. De meeste zijn zeer herkenbaar. Ik word ook "verbannen", in mijn geval naar de berging op de begane grond van ons appartement. Die is niet klein, en ik liep al met plannen rond voor een grondige renovatie, waaronder een goede werkbank. Vanwege de toch beperkte ruimte had ik al min of meer gekozen voor tafelmodellen die makkelijk te verplaatsen zijn (een goede, maar makkelijk te verwijderen verankering aan de werkbank moet ik wel kunnen bedenken).

Stofontwikkeling is wel een probleem, zeker in zo'n afgesloten ruimte. Mijn vrouw blijft er ook op hameren. Nu is het me opgevallen dat Einhell machines vrijwel allemaal een afzuigvoorziening hebben die op een stofzuiger of op een ook door hun geleverde afzuiger (wel 200 Euro) aangesloten kan worden. Daarnaast zijn de prijzen zonder meer laag:

figuurzaag 80 Euro
tafelcirkelzaag 110 Euro, en wel kantelbaar

Voor de cirkelzaagmachine lijkt mij de Proxxon FET een hele mooie, ('fijne snede" zaagblad van maar 1,5 mm dik) maar wel relatief prijzig (325 Euro).
Op de plaatjes zien de Einhell machines er ook nog gelikt uit, maar we weten allemaal dat je je daardoor niet moet laten (mis)leiden. Met de genoemde prijzen (ex afzuiger) zou je bijna achterdochtig worden. Einhell zegt me verder niets. De figuurzaag hadden ze overigens bij onze plaatselijke Karwei op voorraad tegen dezelfde prijs, maar dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit. Na de sofs met de Dremel boorstandaard en de Mantua houtdraaibank ben ik wel achterdochtig geworden. Ik hoop daarom nog op reacties die iets kunnen zeggen over Einhell kwaliteit. Ik heb nog de tijd, want de herinrichting van de berging zal wel tot juli of later moeten wachten.
Ik hoop tegen die tijd goed voorbereid tot aanschaf over te kunnen gaan.

Groet, Ad Bakker

hmm,

Misschien moet ik ook een electrisch gaan, tot nu toe gebruik ik (in volgorde van frequentie)
- lineaal
- zakmes
- figuurzaag (hand)
- ijzerzaag
- schuurpapier
- handboortje
- boormachine
- dremel (incl de 6mm cirkelzaag module)
- schaaf (Zo'n houten Nooitgedacht)
- decoupeerzaag

Ik mis eigenlijk een boortstandaard het meest.

@Laurent,
Helemaal eens, het slijpapparaatje was ik vergeten. Gezien het voorgaande zal ik zeker op de stofafzuiging letten. Voor het "ruwe" werk zat ik inderdaad ook aan een schuurmachine te denken. Van Einhell (alweer, ik maak echt geen reclame hoor) heb ik een aardig apparaat gezien dat zowel een band als een schijf heeft en met 78 Euro redelijk van prijs is. Andere combinatiemachines zijn dikwijls schuren en slijpen, maar slijpen doe ik zo zelden dat ik daarvoor wel een vluchtweg naar iemand anders heb. Met handgereedschap ben ik verder redelijk voorzien.

@FreekS,
In principe heeft handwerk ook mijn voorkeur, en gebruik ik dit voor de bouwkits ook voornamelijk (ook herrie kan in een appartement een probleem zijn). Maar als ik kiel, spanten, dekken, dekopbouwen enz. zelf moet gaan maken wordt dit een ander verhaal. Ik heb al enkele keren een tenniselleboog en een "frozen shoulder" gehad, en geloof me dan is modelbouw wel te vergeten. Lezen is dan het enige, hoewel de concentratie ook flink terugloopt.
Ik zal dus "elektrisch in de kelder" moeten gaan.

Nu ik wat meer hiermee bezig ben geloof ik dat de freestafel (meestal een tafel met een daaronder gemonteerde bovenfrees) een wat hogere prioriteit moet krijgen. Voor de sleuven in kiel, spanten en verstevigingselementen moet je nauwkeurige en goed haakse sleuven kunnen maken om het "skelet" zo strak mogelijk te krijgen. Een frees lijkt me hiervoor veel beter geschikt dan de figuurzaag. Dus ook hiervoor ga ik ook eens rondkijken op internet.

Bedankt voor jullie meedenken.

Groet, Ad Bakker

Ad,

wanneer "herrie" in je appartement een probleem is zou ik zeker kijken (beter: luisteren) naar het geluid wat de machines produceren.
Naast het stof is het geluid een andere reden waarom mijn vrouw me liever niet in huis heeft werken met de zagen.
(Er zit een redelijk irritante resonantie in mijn figuurzaagmachine. Ik heb d'r al contact over gehad op een Amerikaans forum (de Delta is een Amerikaanse machine) maar daar konden ze me ook niets verder helpen.)

Top of the bill in figuurzaagmachines zijn de Hegner machines. De schijnen ook "stil" te zijn en erg zuiver te werken. Ze gaan mijn budget echter ruim te boven.
Cirkelzagen is een activiteit die ook behoorlijk "lawaaiig" is, ook bij de kleinere machines.
Probeer een zaak te zoeken waar je de machines eens "echt" kunt proberen. Wanneer ze meerdere machines hebben die je kunt proberen zou natuurlijk het mooiste zijn. Is misschien verhelderend.

Wim

Wim,

Even naar Hegner gekeken, maar dat gaat mij qua prijs ook te ver. Het "instapmodel" (met weinig mogelijkheden) is al zo'n 400 Euro, voor een uitgebreidere ga je richting 700/800 Euro. Moet wel een hobby blijven.
Wat "luisteren" naar machines betreft heb ik weinig hoop dat dat zal lukken. In Barendrecht hebben we een Karwei en een Praxis, in Ridderkerk een Gamma. Bij Karwei hebben ze 1 Einhell machine, nog ingepakt in de doos. Die gaan ze echt niet voor me laten werken. Bij Praxis hadden ze niets, en bij Gamma (kom ik net vandaan) hadden ze alleen een Ferm staan. Ik ben daarbij wel wat wijzer geworden: het wordt geen Ferm, volgens mij de kampioen onder de gammelino's (of moet ik zeggen GAMMAlino's). De speling die dat apparaatje heeft noem ik speling meer, maar bewegingsvrijheid. Ook de andere Ferm apparaten die ik daar zag maakten me niet blijgestemd. Daar hoef ik dus niet meer heen. Weer een stap gezet in dit eliminatieproces zal ik maar zeggen om dit positief af te sluiten.

Ik blijf overigens wel benieuwd naar ervaringen met de Einhell machines, maar daar heb ik nog niets over gehoord. Op internet word je doodgegooid met tests van allerlei huishoudelijke apparatuur, maar over dit soort hobbymachines heb ik nog niets weten te vinden.

Groet, Ad Bakker

Ad,

Ik ken Einhell ook alleen maar van de bouwmarkt en zo, dus geen echte ervaring.
Ik heb echter even op de site van Einhell gekeken en daar stond een verwijzing naar gebruiksaanwijzingen. Daar heb ik op geklikt en kwam op een Duitse site.
Dat is een importeur of zo die verschrikkelijk veel merken onder zich heeft, waar onder dus Einhell.
De andere merken die er bij stonden gaven mij geen duw in de positieve richting zal ik maar zeggen. Het zijn vooral de Aldi en Lidl merken (hoewel die ook wel eens goed spul hebben hoor)
Wellicht moet je de Einhell in het segment Aldi/Lidl zoeken. Niets mis mee, zolang je je dat maar beseft.
Proxxon is toch een merk wat beter aangeschreven staat.

Misschien moet je eens kijken bij ijzerwaren zaken ipv de bouwmarkten. Hier in Hengelo hebben we Knoef. Een "echte" gereedschapleverancier. Zo'n zaak zul je in jou omgeving ook wel hebben.

Je zou ook kunnen kijken bij de zaken die Proxxon hebben. Die hebben misschien ook alternatieven.
Proxxon dealers vind je hier

Wim

Ik heb nog even verder gekeken bij Proxxon, ook naar de FET.
Die kun je ombouwen naar freestafel, wist je dat?
Zag ik in de folder op de Proxxon site.
Prijzen heb ik niet bekeken, die zulllen wel hoog liggen :(

Wim

Wim,

Berdankt voor al je inspanningen. Ik zal eens bij Proxxon leveranciers in de buurt van Rotterdam gaan kijken, maar dan eerst wel bellen. Ik zie bijv. "mijn" modelbouwwinkel erbij staan, maar ik heb het daar nooit gezien. Zal het de volgende keer eens vragen.
Een "plaatselijke ijzerwinkel" hebben we ook wel, maar daar heb ik de laatste jaren geen beste ervaringen mee. Ik kom er regelmatig, ook voor niet-modelbouw, maar ze beloven me bijv. al meer dan een jaar te bellen als de boortjes van 0,5 en 0,7mm binnen zijn.........
Ik ga dan maar eens verder in de regio Rotterdam kijken, maar eerlijk gezegd ben ik niet optimistisch. Ik weet niet of het bij jullie beter gaat, maar hier worden dit soort zaken weggeblazen door de Praxissen, Karweis en Gammas. Er zat een grote en goede in Ridderkerk, maar........weg. Maar, "elk nadeel heb zijn voordeel": ik kom ook regelmatig bij die zaken.

Op grond van specificaties ben ik wel erg gecharmeerd van de Proxxon FET cirkelzaag. Volgens mij echt iets voor het fijne werk. Misschien toch maar even slikken, en mijn vrouw vriendelijk aankijken.

Groet, Ad Bakker

PS. Toen ik dit schreef had ik je laatste reactie nog niet gezien. Bevestigt mijn vermoeden, op dit front lijken de zaken te convergeren.

Laatst bewerkt:
Wim,

Even op de Proxxon site gekeken. Was even zoeken naar de FET, maar bleek bij "new products" te staan (is dus in ieder geval geen overjarig model.....). Je bedoelt waarschijnlijk het T-slot milling device voor het maken van 2 mm sleuven. Kan vreselijk handig zijn, maar is natuurlijk geen volwaardige frees. Als je het ontwerp voor kiel, spanten, dekken en dekopbouwen zelf moet maken, zoals ik nu toch van plan ben, kan je je ontwerp wel aanpassen aan dit soort mogelijkheden. Interessant dus, daarom: nogmaals bedankt.

Ad Bakker

Wim,

Dit werkt verslavend. Zal blij zijn als ik (hopelijk straks) weer aan bouwen toekom. Mijn Mississippi boot voelt zich vreselijk verwaarloosd. Hier dreigt weer een situatie waar mijn vrouw telkens weer voor waarschuwt (en van gruwt): als ik iets nieuws in mijn hoofd heb ga ik lopende zaken verwaarlozen.

Maar toch, ik heb nog even rondgekeken. Het freeshulpstuk is niet overal te krijgen hoewel het ook al geleverd werd voor de voorganger van de FET, de FKS/E. In Nederland kon ik het vinden bij Hobbycentrum Blijdorp in Rotterdam voor 47 Euro. Toevallig leveren die ook de goedkoopste FET die ik kan vinden (310 Euro, Conrad bijv. 325, dus geen grote verschillen). Ik hoop natuurlijk nog op een super aanbieding met tientallen procenten korting, maar ik vrees (of misschien hoop) dat dit het wel zal gaan worden voor wat betreft de cirkelzaag.

Tijd genoeg om naar de rest te kijken. Voorlopig vind ik dit wel een leuke manier van shoppen.

Groet,

Ad Bakker

Ad,

ik ben lid van de NVM.
NVM leden krijgen bij bepaalde leveranciers kortingen. Misschien een tip voor je?

als ik iets nieuws in mijn hoofd heb ga ik lopende zaken verwaarlozen
hm, dit ken ik ergens van ;)

Wim

Ad,
ik ben lid van de NVM.
NVM leden krijgen bij bepaalde leveranciers kortingen. Misschien een tip voor je?
Wim

Beste Wim,

Ik heb info van NVM aangevraagd en ontvangen, incl. een voorbeeldexemplaar van "De Modelbouwer". Leuk en interessant, maar tegelijkertijd behoorlijk frustrerend: je gaat je maar een "knutselaar" vinden als je dat allemaal leest. Dat geldt vooral voor de "technische" modellen, waarbij voornamelijk in metalen wordt gewerkt. Gelukkig houd ik me bij de houtbouw, metalen heb ik beroepsmatig al genoeg "uitgekauwd", waarbij ik me overigens voornamelijk met het "verwoesten" (breuk en vermoeiing) bezighield. Nu probeer ik wat constructiever te werk te gaan.

Over de door jouw genoemde kortingen ben ik (nog) niets tegen gekomen. Omdat ik niet verwacht dat die spectaculair zullen zijn t.o.v. de goedkoopste internet aanbiedingen ben ik in mijn ongeduld toch maar tot aanschaf overgegaan van een cirkelzaag (Proxxon FET, inclusief het door jouw genoemde freeshulpstuk) en een figuurzaag (Proxxon DSH). In de eerder genoemde winkel in Rotterdam kon ik deze ophalen, nadat ik ze had horen draaien. Gelukkig voor mijn buren bleken het relatief rustige machines te zijn, dus maar meegenomen. Het zijn niet de goedkoopste oplossingen, maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Met de FET schrok ik even toen ik nogal wat speling in de langsgeleiding constateerde. Een fijnafstelling voor de zaagbreedte van 0,05mm heeft natuurlijk weinig zin als er een paar tienden, of misschien wel 0,5 mm speling inzit. Na wat studie kwam ik erachter dat je die speling er grotendeels uit kan krijgen door een ring over de as van de langsgeleider die vastgezet is met een imbusboutje los te draaien, de speling naar 1 kant "eruit te drukken" en dan weer vast te zetten (staat overigens nergens in de handleiding). Ik heb de indruk dat het dan veel minder is, maar kan het nog niet echt uitproberen omdat ik eerst een werkbank etc. moet maken in de berging.

Voor de rest ga ik echt wat meer tijd nemen, eerst maar eens kijken wat ik echt nodig heb.

Bedankt voor je positieve inbreng, dit geldt overigens voor iedereen die heeft gereageerd op mijn oorspronkelijke vraag.

Groet, Ad Bakker

Ad,

veel plezier met je nieuwe speeltjes!

Ik hoop in de toekomst eens wat werk van je te mogen zien op dit forum.

Wim

Wim,

Bedankt. Gaat nog even duren, eerst werkplek in orde maken, dan de apparaatjes "in m'n vingers" proberen te krijgen. Daarna plannen maken hoe ik de Rotterdam ga bouwen. Ik denk de 1:250 versie vanwege het kartonnen model dat ik heb gekocht, en ook de tekening in het NVM archief (zojuist besteld) is 1:250. Opschalen kan natuurlijk, maar dan kan ik de lasergesneden onderdeeltjes (relingen etc.) van de bouwplaat niet meer gebruiken.

Ik ben zeker van plan weer een weblog bij te gaan houden zodra ik echt aan de slag ga, zoals ik ook voor de Mississippi boot (link in handtekening) heb gedaan (en nog steeds doe, maar nu even met vertraging - waar zou dat nou toch door komen.......). Vond ik leuk om te doen, en houdt je op de een of andere manier scherp.

Groet,

Ad

Ik ben zeker van plan weer een weblog bij te gaan houden zodra ik echt aan de slag ga, zoals ik ook voor de Mississippi boot (link in handtekening) heb gedaan (en nog steeds doe, maar nu even met vertraging - waar zou dat nou toch door komen.......). Vond ik leuk om te doen, en houdt je op de een of andere manier scherp.

Ad,

pas door dit bericht zie ik je prachtige model van de Mississippi boot.

Ergens in je verhaal geef je aan dat er niet zoveel reacties zijn.
Wanneer je het verslag in het bouwverslagen forum doet, komen er denk ik meer reacties.

Ik ga de bouw van je R'dam in ieder geval volgen.

Wim

Ergens in je verhaal geef je aan dat er niet zoveel reacties zijn.
Wanneer je het verslag in het bouwverslagen forum doet, komen er denk ik meer reacties.

Wim,

In eerste instantie was dat ook zo. Later is dat aangetrokken, maar dan in een "draadje" in het scheepsbouwverslagen forum. Ik heb er een gewoonte van gemaakt degene die reageerde hiernaar door te verwijzen. Zo blijft de weblog redelijk beperkt tot de bouwactiviteiten sec, en vindt discussie in het forum plaats. Ik vond dit wel prettig zo.
Het blijft natuurlijk een feit dat het onmogelijk is alle discussies te volgen. Zoals ik al eens eerder heb opgemerkt is tijd bij mij geen geld meer, maar het blijft een kostbaar goedje dat maar 1 keer gebruikt kan worden.

Groet, Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator:
Back