ss rotterdam

• Topicstarter Topicstarter jeroen1977
  • Startdatum Startdatum
J

jeroen1977

Guest
Goedendag ik heb en vraagje weet meschien iemand van jullie hoe ik aan de tekeningen van de SS Rotterdam ken kommen wand ik ben bijna klaar met me container schip en het leek mee wel mooi om nu de SS Rotterdam te gaan bouwen ik heb dat ik wat groetjes :)

ss. Rotterdam ?

Hallo Jeroen,

Geen idee hoe je aan de tekeningen kunt komen, mogelijk eens informeren bij de werf waar hij gebouwd is.

Mocht het niet lukken, dan is m.s Willem-Ruys is ook een flinke uitdaging, kijk maar eens op mijn website www.Willem-Ruys.nl

De tekeningen van de Willem Ruys zijn te koop bij de NVM.

groeten
Opa jan

Laatst bewerkt door een moderator:
oke bedankt opa jan ik zal daar is gaan informeeren

groeten jeroen

Tekeningen SS Rotterdam

Beste Jeroen,

Het is al weer even geleden dat je je vraag stelde, maar ik wil toch nog even reageren. Ik loop ook met het plan rond om de Rotterdam als statisch model van "scratch" te bouwen. Hoewel zij nu natuurlijk erg actueel is blijkt het toch niet makkelijk om de informatie te vinden waarmee je als modelbouwer aan de slag komt. Bij de werf is zinloos: dat was de RDM (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij) aan de Heijplaat in Rotterdam-Zuid. Deze bestaat inmiddels niet meer, en ook het latere "moederconcern" RSV is ter ziele (juridisch/administratief bestaat het nog wel, maar alleen voor de afwerking van de "nalatenschap").
Mijn belangstelling voor de Rotterdam komt mede doordat ik mijn "carriere" bij de RDM ben begonnen, en daar in totaal 9 jaar (1967-1976) heb gewerkt. Weliswaar werkte ik niet in de scheepsbouw, maar in de apparatenbouw (ontwerp kernreactor drukvaten), je werd als je daar werkte altijd nog geconfronteerd met de trots van de mensen die er aan meegewerkt hadden. Als zij voor onderhoud naar de werf kwam liep het personeel uit om haar "te begroeten". Met een beetje geluk, en de juiste kruiwagens is het me ook een paar keer gelukt aan boord rond te kijken: erg indrukwekkend.
Wat ik wel heb gevonden is de bouwplannen voor een kartonnen model. Het ziet er indrukwekkend uit en met schaal 1:250 (ruim 90 cm) goed gedetailleerd. Mijn voorkeur ging oorspronkelijk uit naar 1:200, maar ik denk er nu over om dit kartonnen model (echt niet minzaam over denken, het is niet zomaar een "bouwplaatje") als basis voor mijn houten model te gebruiken. Ik weet het nog niet zeker, eerst moet ik mijn Mississippi boot afmaken, maar ik word wel steeds enthousiaster. Na diverse "kits" lijkt bouwen van scratch me wel weer een nieuwe uitdaging.
Als het zover komt laat ik je het wel weten.

Groet, Ad Bakker

Laatst bewerkt:
hoi jeroen,

Ik weet niet of je al in woubrugge bent geweest.

A.s. woensdag avond vanaf 8 uur is de clubhuis open en 99% kans dat de bouwer Remi ook aanwezig is.

De rotterdam ligt op dit moment op het droge *reparatie aan wat ouderdoms verschijnselen zullen we maar zeggen*.

http://www.mvwoubrugge.nl/

Woubrugge
Dr. Lothlaan 1

bedankt

hoi jeroen,

Ik weet niet of je al in woubrugge bent geweest.

A.s. woensdag avond vanaf 8 uur is de clubhuis open en 99% kans dat de bouwer Remi ook aanwezig is.

De rotterdam ligt op dit moment op het droge *reparatie aan wat ouderdoms verschijnselen zullen we maar zeggen*.

Modelbouw Vereniging Woubrugge

Woubrugge
Dr. Lothlaan 1

oke bedankt ik zal daar is gaan kijken ik hoop dat ze daar de tekeningen ook hebben wand er is echt moeilijk aan te komen maar al vast bedank

bedankt

Beste Jeroen,

Het is al weer even geleden dat je je vraag stelde, maar ik wil toch nog even reageren. Ik loop ook met het plan rond om de Rotterdam als statisch model van "scratch" te bouwen. Hoewel zij nu natuurlijk erg actueel is blijkt het toch niet makkelijk om de informatie te vinden waarmee je als modelbouwer aan de slag komt. Bij de werf is zinloos: dat was de RDM (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij) aan de Heijplaat in Rotterdam-Zuid. Deze bestaat inmiddels niet meer, en ook het latere "moederconcern" RSV is ter ziele (juridisch/administratief bestaat het nog wel, maar alleen voor de afwerking van de "nalatenschap").
Mijn belangstelling voor de Rotterdam komt mede doordat ik mijn "carriere" bij de RDM ben begonnen, en daar in totaal 9 jaar (1967-1976) heb gewerkt. Weliswaar werkte ik niet in de scheepsbouw, maar in de apparatenbouw (ontwerp kernreactor drukvaten), je werd als je daar werkte altijd nog geconfronteerd met de trots van de mensen die er aan meegewerkt hadden. Als zij voor onderhoud naar de werf kwam liep het personeel uit om haar "te begroeten". Met een beetje geluk, en de juiste kruiwagens is het me ook een paar keer gelukt aan boord rond te kijken: erg indrukwekkend.
Wat ik wel heb gevonden is de bouwplannen voor een kartonnen model. Het ziet er indrukwekkend uit en met schaal 1:250 (ruim 90 cm) goed gedetailleerd. Mijn voorkeur ging oorspronkelijk uit naar 1:200, maar ik denk er nu over om dit kartonnen model (echt niet minzaam over denken, het is niet zomaar een "bouwplaatje") als basis voor mijn houten model te gebruiken. Ik weet het nog niet zeker, eerst moet ik mijn Mississippi boot afmaken, maar ik word wel steeds enthousiaster. Na diverse "kits" lijkt bouwen van scratch me wel weer een nieuwe uitdaging.
Als het zover komt laat ik je het wel weten.

Groet, Ad Bakker

al vast bedankt ad bakker dat kartonnen model heb ik ondertusen ook al maar ik bel me en ongeluk om aan de tekeningen te komen maar ik wacht het wel van jou af groetjes jeroen

Hallo Jeroen

Alle tekeningen zijn er nog informeer maar eens bij het maritiem museum in rotterdam.

mvg Desa

Beste Jeroen,

Ik heb de kartonnen bouwkit binnen. Deze bestaat uit:

SCM 26 - basis documentatie (24,00 Euro)
SCM 26-1 - laser gesneden kleine onderdelen (27,50 Euro)
SCM 26-2 - laser gesneden relingen (39,50 Euro)
SCM 26-3 - laser geneden rompdelen, dwarsschotten etc. (34,75 Euro)

In principe heb je met de basisset (SCM 26) alle informatie die je nodig hebt. Ik heb de complete set aangeschaft in de hoop dat ik de kleine priegelonderdelen zal kunnen gebruiken (ondanks het feit dat ze "maar" van karton zijn). Ik heb geen verzendkosten (5 Euro) betaald, waarschijnlijk omdat ik de hele set aanschafte.

Het zal nog wel even duren voordat ik je mijn ervaringen kan laten weten. Eerst wil ik de Mississippi boot afmaken, en dan ben ik in juni op vakantie. Daarnaast zit ik nog met een gereedschap "probleem" Hierover heb ik in het Algemene Scheepsbouwforum een vraag gesteld.

Als ik weer wat te melden heb laat ik dit weten.

Ad Bakker

Beste Jeroen,

Ik heb de kartonnen bouwkit binnen. Deze bestaat uit:

SCM 26 - basis documentatie (24,00 Euro)
SCM 26-1 - laser gesneden kleine onderdelen (27,50 Euro)
SCM 26-2 - laser gesneden relingen (39,50 Euro)
SCM 26-3 - laser geneden rompdelen, dwarsschotten etc. (34,75 Euro)

In principe heb je met de basisset (SCM 26) alle informatie die je nodig hebt. Ik heb de complete set aangeschaft in de hoop dat ik de kleine priegelonderdelen zal kunnen gebruiken (ondanks het feit dat ze "maar" van karton zijn). Ik heb geen verzendkosten (5 Euro) betaald, waarschijnlijk omdat ik de hele set aanschafte.

Het zal nog wel even duren voordat ik je mijn ervaringen kan laten weten. Eerst wil ik de Mississippi boot afmaken, en dan ben ik in juni op vakantie. Daarnaast zit ik nog met een gereedschap "probleem" Hierover heb ik in het Algemene Scheepsbouwforum een vraag gesteld.

Als ik weer wat te melden heb laat ik dit weten.

Ad Bakker

oke ad bedankt ik hoor het nog wel van je groetjes jeroen ik ben ook al zo veel mogelijk fottos aan het verzamelen om en betje iede te krijgen hoe alles de uit ziet

hoi jeroen,

had je nog plannen om morgenavond langs te komen?

dan kan ik de bouwer van het schip inlichten eventueel echter zal dat dan ook pas morgenavond zijn die is meestal om een uur of half 9 - 9 aanwezig. maar vanaf 8 uur is er eigenlijk altijd al iemand aanwezig.

De tekeningen van de SS Rotterdam zijn hier te koop:
NVM - Tekeningen
Ik heb ze hier ook gekocht (sindsdien liggen de tekeningen in de kast welliswaar, eerst nog wat andere bootjes maken), zijn prima tekeningen.

De tekeningen van de SS Rotterdam zijn hier te koop:
NVM - Tekeningen
Ik heb ze hier ook gekocht (sindsdien liggen de tekeningen in de kast welliswaar, eerst nog wat andere bootjes maken), zijn prima tekeningen.

Beste Sealynx,

Ik had dit ook in het tekeningenarchief gezien, maar het terzijde gelegd omdat aangegeven wordt dat het maar om 1 tekening gaat. Toen dacht ik "dat kan nooit veel zijn", en heb verder niets gedaan. Op grond van jouw opmerking nu toch maar besteld, incl, artikel. Ik ben benieuwd,

Groet, Ad Bakker

Ondertussen heb ik de tekening en artikel ontvangen. De tekening is zeer uitgebreid en bevat zeer nuttige tabellen en grafieken voor onder meer het spantenplan. Hier wordt ook duidelijk dat het eerder genoemde kartonnen model ook van deze tekening stamt. De huidcoordinaten in de tabellen zijn natuurlijk buitenmaten, maar als je een spantmodel gaat bouwen moet je die natuurlijk corrigeren voor de beplankingsdikte (het bij de tekening horende artikel beschrijft de bouw vogens de "stapelmethode", en dan heb je dit probleem niet). Omdat karton dun is t.o.v. de overige maten was dat geen al te groot probleem. Maar als je dubbele beplanking gaat toepassen (bijv. 1,5mm linden + 1mm noten, totaal dus 2,5 mm) speelt dit wel een rol. Midscheeps is dat niet zo'n probleem omdat de huid daar maar in 1 richting gekromd is, maar richting voor- en achterschip heb je te maken met dubbele kromming. Als je daar niet voor corrigeert loop je het risico dat de buitencontouren niet meer "echt" zijn.
Misschien zie ik beren op de weg, en valt het allemaal wel mee. Ook is het mogelijk dat het een bekend probleem is, waar al lang een panklare oplossing voor is. Ik loop nog te kort rond in dit wereldje om de "state of the art" te kennen. Ondertussen probeer ik dit op mijn manier op te lossen (het gevaar om het wiel voor de zoveelste keer uit te vinden neem ik maar op de koop toe). Ik ben geen scheepsbouwer van origine, maar heb in mijn werk wel te maken gehad met dubbel gekromde oppervlakken. Problemen daarmee loste je op met lineaire (vector) algebra. Dat is wel even slikken, want ik ben nu bijna 4 jaar met pensioen, en heb sindsdien niets meer aan wiskunde gedaan. Oude studieboeken echter voldoende, evenals tijd. Dus ben ik maar begonnen een poging te wagen om de binnenmaten van de spanten uit te rekenen door eerst maar de tabellen op de tekening in Excel in te voeren. Best wel weer eens leuk om weer wat rekenwerk op de computer te doen, maar het moet wel binnen redelijke grenzen blijven want ik beleef het meeste plezier aan het "handwerk".
Als ik resultaten heb zal ik die hier wel melden, en als er leden zijn die me suggesties kunnen geven zou ik dat zeer op prijs stellen. Het kan misschien wel even duren voor ik echt met resultaten kom, want eind volgende week ga ik 3 weken op vakantie. Misschien neem ik het kartonnen model wel mee voor als het slecht weer is en om "in de mood" te blijven.

Ad Bakker

Back