Beste Jeroen,
Het is al weer even geleden dat je je vraag stelde, maar ik wil toch nog even reageren. Ik loop ook met het plan rond om de Rotterdam als statisch model van "scratch" te bouwen. Hoewel zij nu natuurlijk erg actueel is blijkt het toch niet makkelijk om de informatie te vinden waarmee je als modelbouwer aan de slag komt. Bij de werf is zinloos: dat was de RDM (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij) aan de Heijplaat in Rotterdam-Zuid. Deze bestaat inmiddels niet meer, en ook het latere "moederconcern" RSV is ter ziele (juridisch/administratief bestaat het nog wel, maar alleen voor de afwerking van de "nalatenschap").
Mijn belangstelling voor de Rotterdam komt mede doordat ik mijn "carriere" bij de RDM ben begonnen, en daar in totaal 9 jaar (1967-1976) heb gewerkt. Weliswaar werkte ik niet in de scheepsbouw, maar in de apparatenbouw (ontwerp kernreactor drukvaten), je werd als je daar werkte altijd nog geconfronteerd met de trots van de mensen die er aan meegewerkt hadden. Als zij voor onderhoud naar de werf kwam liep het personeel uit om haar "te begroeten". Met een beetje geluk, en de juiste kruiwagens is het me ook een paar keer gelukt aan boord rond te kijken: erg indrukwekkend.
Wat ik wel heb gevonden is de bouwplannen voor een
kartonnen model. Het ziet er indrukwekkend uit en met schaal 1:250 (ruim 90 cm) goed gedetailleerd. Mijn voorkeur ging oorspronkelijk uit naar 1:200, maar ik denk er nu over om dit kartonnen model (echt niet minzaam over denken, het is niet zomaar een "bouwplaatje") als basis voor mijn houten model te gebruiken. Ik weet het nog niet zeker, eerst moet ik mijn
Mississippi boot afmaken, maar ik word wel steeds enthousiaster. Na diverse "kits" lijkt bouwen van scratch me wel weer een nieuwe uitdaging.
Als het zover komt laat ik je het wel weten.
Groet, Ad Bakker