welke hobbycity setup heb ik nodig voor de robbe charter

ik ga n charter bouwen maar ik kom er niet goed uit welke setup ik moet bestellen bij hobbycity ik dacht zelf aan n moter sk-42 1000kv/605 want ik wil hem op n 3 cel 4000 20c gaan vliegen je komt met n charter toch al gauw op n kleine 2 kilo dacht ik alle sugesties zijn welkom.

mvgr johan snijders

Ik zou voor tenminste 4 cellen lipo gaan. Maar goed 3s kan nog net als je geen gekke dingen wilt doen.

voor een trainer is 200W/kg wel al voldoende.
Krijg je 400W totaal.

400/11 = 36,4Ampère volgas

(4000mAh/36A)x60= 6,7 min volgas.

motor á 10% van totaal gewicht = 200 gram.
Accu á 400 gram.
Regelaar 50A
kv op 3s 1000 tot 1300
kv op 4s 700 tot 900. kijk even of je een grote prop kwijt kunt. voor 700kv

Even grofweg maar zo kom je een eind.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Even zoeken naar discussies met 'elektro' EN 'charter' in de titel, er zijn er meerdere geweest, voor aantal aandrijflijn alternatieven en de goede/slechte ervaringen daar mee. Of zoeken op 'elektrisch' EN 'charter'. Bijvoorbeeld charter-ombouwen-naar-elektro.

edit: lege regel verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Johan,

Ik vlieg op mijn retro kist (box fly 20S) een setup die vergelijkbaar is met wat je zelf voorstelt. Ook 1000Kv (met 10x7 prop) en 4s A123 wat vergelijkbaar is met 3S lipo.
Voldoende vermogen voor vertikaal stijgen op een kist van 1.5 kg. Op een charter heb j niet meer nodig. Komt overeen met een tamme 6.5cc en dat vinden we al 30 jaar eigenlijk teveel voor een charter.

Is er een retrotrend aan het ontstaan? Ouwe lullen die hun (rolroer)trainertjes en opnieuw willen beleven? Mischien iets voor een thema-meeting

Hoi Harold.

Die trend is inderdaad een beetje aan het loskomen.
Wij willen volgend vliegseizoen 2010 een soort van retromeeting houden.
Dus oude modellen uit de kast/onder het stof halen en weer luchtwaardig maken maar soms dan wel met wat nieuwe technieken. Denk aan elektro of bv 2.4G :D

Datum is nog niet bekend maar dat komt nog wel.

Meer is al te lezen op:

betuwsemodelvliegclub.nl Forum. • Bekijk onderwerp - De BMC "Oldtimer Fly inn" seizoen 2009/2010

Of het echt oude bouwdozen zijn of ook oude modellen zijn we nog niet helemaal over uit.

Goed terug ontopic.

Om terug te komen op het bericht.
Als 11x7 echt de max is. (11x6 zou ik dan nemen. Blokkedoos met snelle(re) prop geeft alleen meer stroomverbruik.)

11x5.5 APC-e wordt het dan.

Op 8800rpm zit je aan 1.5Kg thrust. Lijkt mij al meer dan voldoende.
Propspeed 74Km/h

Terug gerekend: 8800x125% = 11.000rpm
11.000/11.1= 990kv.

Dan zou ik gewoon voor 1100kv gaan.

Het kan zijn dat je toerental wat hoger uitkomt omdat de prop kleiner is dan ze aanbevelen. maar ben even uit gegaan van KV x 75% rendement.

Je kan altijd nog kijken hoe een 11x7 draait.

Op 1100kv zit je ongveer op 1650 gram thrust bij 77km/h
Die ik een paar posts hier boven opgaf van 163 gram red je het wel mee.
Met een grotere prop of hogere accuspanning kan je altijd nog wel meer power krijgen als je wilt.

Laatst bewerkt:
Mooie sommetjes Dennis.
Ik zie dat je rekend met 11.1volt voor 3S. Ik reken onder belasting gemiddeld tijdens de hele vlucht met 10V voor 3S, al hebben de nieuwere lipoś wel een hogere spanning tegenwoordig.

Voor mijn aandrijving ging ik ook uit van een 11x7, maar heb om de accuś ¨in te draaien" eerst een iets kleinere 10x7 prop gebruikt en dan trekt mijn 1000Kv motor 32A en dat blijkt al genoeg, dus daarna nooit meer veranderd.

Als je uit gaat van een setup die 200 watt/kg levert met een 11x7 prop zit je inderdaad ruim goed. Mogelijk ben je al tevreden met een wat kleinere prop. Hangt van je vliegstijl af. Een propje uitproberen zijn de kosten niet.

Hoi Harold,

Meestal ga ik maar van Nominaal uit.
Reden is dat een volle lipo een hogere spanning heeft en in het begin wel rond die 11 volt zal zitten bij niet al te hoge (accu) belasting. zeker met een 3s4000/20C die maar hooguit iets van 40A te voorduren krijgt.
Later zal het wel minder worden maar dan ben je toch al in de lucht.

Maar goed vandaar dat je wel wat marge moet hebben. Ga je uit van 10V wordt het zeker 1100kv.
Heb nog gekeken voor 1200 of 1300 kv maar kon niet zo snel iets vinden in die gewichtsklasse.

Gr. Dennis

Ik heb op mijn Phoenix Rainbow (gekloonde/origineel van de Graupner Elektro Kadett) een Turnigy 35-42 1000kV i.c.m. met een 4S 3000mAh en APC 10x5" zitten. Kistje weegt AUW 1,8kg (zit wat flightlog spul bij 8)) en gaat eindeloos bij een stijghoek tot 60° (vertikaal zo'n 30 meter en dan is het op ;) maar met 11x5,5" eindeloos). Trekt vol gas 36A en lekker cruisen bij half gas op zo'n 12-14A. Vliegtijden van zo'n 15 minuten per accu.

@D.Knoppers: Is er ook een topic op het MBF over de retro fly-inn? Ik heb wel interesse, ik ben een Pilot Quick Built 20L aan het renoveren. Maar heb geen zin om lid te worden van weer een clubforum. :? :oops: ;) Misschien dat ook de Graupner Jodel Robin DR400 dan omgebouwd is naar elektro. :yes:

Ik gebruik die 1100kv van een paar posts hierboven op een Calmato.
Ook op 3s het is wat tam maar het vliegt prima.
Die Calmato weegt 2,4 kg dus op jou kist zal het nog iets beter gaan.
Ik gebruik momenteel een 12x6 e prop.

Succes

ok ok hier heb ik wat aan bedankt jongens!! voor de info, en watbetreft die retro meeting ik hou me graag aanbevolen want ik heb namelijk de oude 35mhz robbe luna zender weer terug gehad van n colega vlieger, met zenderpult en het lijkt me leuk n replica te maken van het chartertje waar ik vroeger in de jaren 70 mee heb leren vliegen en dan elektro met de robbe luna zender van toen .

mvgr johan snijders

ok ok hier heb ik wat aan bedankt jongens!! voor de info, en watbetreft die retro meeting ik hou me graag aanbevolen want ik heb namelijk de oude 35mhz robbe luna zender weer terug gehad van n colega vlieger, met zenderpult en het lijkt me leuk n replica te maken van het chartertje waar ik vroeger in de jaren 70 mee heb leren vliegen en dan elektro met de robbe luna zender van toen .
Ik ben benieuwd of je dan ook met een bell-bottomed broek, plateauzolen en lang haar komt. 8O :rolling: ;)

ja joh dan toch helemaal in stijl toch hahahaha heb je ook nog wat retros sleur lijkt me hartstike leuk al die chartertjes, snoopys ,taxi ,wersterly enzenz .en sleur daar hoort ook de monsun!!! bij is ook n oudje van vroeger .

mvgr johan snijders

maar even on topic met n 1000kv turnegy op 3 s 4000 is voldoende voor mn chartertje dan ga ik deze setup bestellen bij hobbycity

mvgr johan snijders

ja joh dan toch helemaal in stijl toch hahahaha heb je ook nog wat retros sleur lijkt me hartstike leuk al die chartertjes, snoopys ,taxi ,wersterly enzenz .en sleur daar hoort ook de monsun!!! bij is ook n oudje van vroeger .
Yep, ik had Dennis al wat ge-PB't. Ik ben al enige tijd bezig om een Pilot Quick Built 20L te renoveren en om te bouwen. 8) En de Monsun (inderdaad uit de jaren 70) ook bij. Hopelijk heb ik tegen die tijd ook mijn Graupner Jodel Robin DR400/180 ook omgebouwd en in eer hersteld. :mrgreen:

Welke motor is dat? Die 1000kv.

of bedoel je toch de 1100kv die ik opgaf.

Regelaar zou ik rond de 50A nemen dan zit je safe.

dat is de 35-42d 1000kv .,dat is toch n goede voor mn charter???met n 60 amp regelaar, ik heb ook nog naar die andere gekeken dat is de 35-48 die jij in eerste instantie opgaf maar ik zag dat n trainer met die moter maar 2000g max mag wegen., en bij die 1000kv 2300g daarom denk ik aan n 1000kv moter of zit ik hierin fout ???

mvgr johan snijders

Nee ik zou toch voor de 1100 gaan.
Die is iets zwaarder.
Up2 zoveel kilo is ook maar een richtlijn. Hangt af van het model.

Die jij opgeeft is maar 132 gram.

Die van 1100kv trekt in verhouding meer weg.

Zeker omdat je niet de optimale prop kunt nemen moet je gaan voor die het hoogste toerental heeft.

Zoals ik al zei 200W per kilo vermogen is ruim voldoende dus hooguit heb je maar 500Watt nodig.

Even dan die 10V van Harold voor het makkelijke heb je dan 50A stroom nodig.
Om rondjes te vliegen heb je veel minder vermogen nodig. Maar wat over is wel zo handig.

Bij 300W/kg is je vermogens verhouding al bijna 1:1. Dus je motor trekt net zoveel weg als je model weegt.

bij 2kg model gewicht en 500 gram thrust kan je nog vliegen in stijgende lijn maar vlot is het niet en grondstart zal er niet in zitten.
Dat komt overeen met circa 50W. Dus met die 500W heb je echt meer dan voldoende.

Als je nog ergens gewicht kunt besparen in je model moet je dit zeker doen (wel verantwoord)

Laatst bewerkt:
ok dat is duidelijk maar nu zag ik dat er 2 uitvoeringen zijn met 1100kv dat is de 3542 en de 3548 ik denk dat jij dan de 3548 bedoeld en dan kan ik daar denk ik ook mn monsun mee vliegen dan bestel ik dr meteen 2 mijn dank is zeer groot!!! en even over de retro oltymer meeting is er al veel animo voor knoppers ????ik moet mn replica charter nog bouwen dus., en daar ik n noukeurige bouwer ben gaat er wel wat tijd inzitten .bij jully vliegt toch ook menno rc flyer op het forum die heeft nog 2 toestellen die ik gebouwd heb enwel de svenson baronet en de aviatic .

mvgr johan snijders

Back