Aandrijfadvies EMHW Funtana (2m)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door HugoW, 24 feb 2009.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    Met een beetje geluk ben ik vanavond eigenaar van een heleboel hout en tekeningen, dat later moet resuteren in een EMHW Funtana van 2 meter span. Ik wil graag nu al nadenken over de aandrijving. Om alle opties open te laten zet ik deze vraag hier. Ik sta open voor methanol, benzine, electro, turboprop, wat je maar kan verzinnen. Aandrijfloze (zweef-) uitvoering ben ik niet zo voor in, maar verras me met leuke opties. Oh ja, ik heb een hele stapel 6S4000 LiPo's, dus als je met een goede 12S (packs in serie) set-up komt is dat zeker een optie. Maar laat je er niet door beperken. Ik heb zelfs al ideeen van 2 buitenlopers, elk met eigen ESC en beide een eigen 6S pack, en dan de boel met tandwielen of tandriem naar een hoofdas. Klink als een dom idee, dat weet ik, maar qua gewicht en kilowatten best leuk, en weer eens wat anders.

    Verras me (in positieve zin, liefst...)
    Dank,

    Hugo
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    een model met lange rekker in de romp, schroef opwinden en gaan....:p

    ik denk dat die lipo's zeker te doen zijn... maar dat je met 10cellen al meer dan genoeg hebt... ik heb op de fly in vorig jaar een yak 54 zien vliegen met een span van 2m20(50cc normaal) op 11 cellen lipo....
    idd electro als je stroom hebt op het veld, anders een os 160 met reso??

    ik ben de kleinere funtana 1m80 op 8cellen aan het zetten...

    2 motors lijkt me teveel extra gewicht, 2 regelaars teveel electronica die kapot kan.... overbrenging... ik weet het niet, zal het wel volgen!!

    is het de pro versie??
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Gewoon een 26er benziner met reso er op .

    Daar is hij ook voor ontwikkeld . :D

    Mvg Johan
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Benzine is ook zeker een optie. Wat voor reso hoort er bij een 26cc? Hang ik direct aan Krumscheid, of zijn er meer alternatieven?

    Hugo
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    zimmerman, JMB-brecka, krumscheid etc..
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik vlieg de Zenoah,s met Zimmermann reso,s , voordeel : je krijgt er een Funtana bocht voor . :D

    Dus geen gedoe met aanpassen .

    Mvg Johan
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het hangt van je ambities af, de ZG20 komt duidelijk tekort in de rollende looping. Daarnaast moet je dus hééééél licht kunnen bouwen daarvoor (terwijl die sebart al erg licht is, is eigenlijk niet tegenop te bouwen)

    Voor benzine zou ik eerder de 3W24/28 kiezen, eventueel de MVVS26 met goede koeling.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Hussa

    Hussa

    Lid geworden:
    28 jul 2006
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    3W 28 is zeer zeker een hele fijne:p
     
  10. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    3W28 in combo met Ks demper op een 18/10 of 19/8 prop en je hebt een set en forget (benzine)motor.
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Of ik ga deze richting op:
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 63-64 230Kv / 3150W $79.99
    Met deze:
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : SuperSimple 100A ESC $29.99
    Op 8S, met een 22x10 prop of zo. Is 690 gram motor, 85 gram ESC en 2 stuks 4S5000 a529 gram per stuk, totale aandrijving (prop en spinner en kabels/stekkers erbij) 2kg. Met 2 stuks 4S3500 zo'n 1800 gram totaal. Hmmm... Wat zou de 26cc benzine met reso en halfvolle tank (en gasservo) wegen?

    [EDIT]3W28 weegt 1210 gram met ontsteking. Reso KR tot 25cc (3cc gesmokkeld) 160 gram, gasservo plus bediening 50 gram, half volle tank + slangen en zo moet dan 580 gram wegen om net zo zwaar te zijn als de 10S5000 setup, of 380 gram om gelijk te zijn aan de 10S3600 set-up. [/EDIT]

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2009
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja, die HC motoren......de kleintjes zijn wel goed, maar de grotere niet, of je moet zin hebben om steeds magneten terug te lijmen:) Erg jammer overigens, wilde in mijn 2 meter F3A ook een HC motor, maar dat werd me erg afgeraden door iedereen, toch maar voor een AXI gegaan toen, zou op de Funtana ook prima passen, uit de 5330 serie.....
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Die dat geprobeert hebben zijn allemaal al op hun neus gevallen . :D

    Bij electro op een 2 meter 3D kist moet je voor kwaliteit gaan .

    Mvg Johan
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nou, daar zit ik wel aan te denken. Ik heb nu twee anderen om te lijmen, als dat goed gaat (met UHU Endfest in de oven) dan heb je voor weinig euro's en een avondtje freubelen goede motoren. Maar ik twijfel ook qua kosten. Motor en regelaar kosten niks, maar ik wil toch wel een setje of 3 accu's mee naar het veld, dus 6 LiPo's 5S5000 a US$ 105 elk, da's een beste puist geld. Kan je een aardige benzinemotor van kopen, en de benzine is (vergeleken met methanol) ook nog redelijk te betalen. Ik denk dat het verschil tussen methanol en lipo's nog wel een beetje te rechtvaardigen is door de methanol/nitroprijs en het verbruik, maar benzine is denk ik netto ook goedkoper. Je gebruikt toch ook minder benzine, vergeleken met methanol? (Ik herinner me nog iets van 14:1 lucht/benzine en 6:1 lucht/methanol, ooit in de draggracerij geleerd).

    Nou kan ik tweedehands een goed lopende 26cc-er van HC bemachtigen (Hobbycity Online R/C Hobby Store : 26cc Gas engine w/ CD-Ignition 2.45PS $147.60). Krumscheidje eraan en gaan?

    Hugo
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hands-off van de HC benzinemotoren, behalve de DL, die is wel super....

    Over die electromotoren; los van het gepruts met lijmen enzo, heb je enig idee wat er met de neus van je kist gebeurt als die motor in 1 klap vastloopt op zeg 6000rpm? Weg neus:D
     
  16. suzukibert

    suzukibert

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Vroomshoop
    xxx
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2009
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    En wat gebeurt er als een 26cc benzinemotor een vastloper krijgt bij zeg 6000rpm (met meer roterende massa)? Ik heb dat met een 49cc wel gezien (racebrommertje); hele stalen frame krom. Alles kan grof stuk gaan!

    Ik kijk toch naar de HC benzinemotor, omdat ik hem kan overkopen en draaiend zien. Zo internettend vind ik oude slechte reviews, en recentere betere. Niet iedereen is er zo negatief over (26cc-motor-hobbycity)

    [EDIT]En ik ben het met suzikibert eens; ik ben een zondagmiddag rondtutter piloot, geen gesponsorde wedstrijdvlieger. Voldoende is voor mij goed genoeg.[/EDIT]

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Suzukibert; deze discussie is al vele malen voorbij gekomen, goedkoop is in dit geval duurkoop, het heeft er niks mee te maken dat mensen van mij DA/3W moeten kopen, de DL is bijvoorbeeld wel van zeer goede kwaliteit. Maar ik laat het hier even bij, er is al genoeg over geschreven in andere topics.
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Kan iemand mij helpen een lijstje te maken van 26cc (of daaromtrend) motoren?
    Zenoah ZG26, 1425 gram; 2,2 pk zonder reso; 289 euro
    HC FLT26; 920 gram; 2,45pk zonder reso; 150 dollar
    3W28i (INJECTIE??? Nee toch...); 1210 gram; 3,4pk zonder reso (?); prijs?
    MVVS26; 1.180 gram; 3,8 pk zonder reso (?); 330 euro
    Van DL kan ik geen 26-er vinden, of daaromtrend.
    Ik zou graag gewichten en vermogens willen weten. Alle hulp is welkom (ik moet ondertussen ook nog werken...)

    [EDIT]En prijzen natuurlijk[/EDIT]

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2009
  20. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    Meestal komt men vanzelf wel tot inzicht :)
    Ik heb voor mezelf allang begrepen dat ik te arm ben om goedkoop te kopen.
     

Deel Deze Pagina