Aanschaf (betaalbare) brandstof heli

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door awieg, 21 feb 2018.

  1. awieg

    awieg

    Lid geworden:
    20 feb 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Drachten
    Ik zal daar eens gaan kijken als het seizoen weer begint. In Drachten en omgeving zelf wordt het waarschijnlijk lastig behalve voor kleine elektro heli's.
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.536
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die jongens aan de A-7, daar zit minstens één, dacht zelfs twee, brandstof helivliegers bij.
    Maar het is sowiso beter om bij een club te beginnen, al was het maar voor de regelmaat, en de gezelligheid.
    Ik kan geen uitspraken doen over het leren heli-vliegen in Roden. Ik geef daar geen les, tenminste niet met heli's.
     
  3. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Waalwijk&Haaren
    Ik heb nog een nieuwe Robbe Moskito staan, stuur maar een pbtje als je interesse hebt.
    Is deels opgebouwd.
     
  4. airwolf

    airwolf

    Lid geworden:
    6 feb 2011
    Berichten:
    32
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.536
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan zijn ze nogal veranderd.... want 20 jaar geleden was dat voor mij precies de reden om hirobo de deur uit te doen: als Hirobo een model-upgrade doorvoerde, en je vloog je pre-upgrade heli kapot, dan moest je van alles en nog wat, wat NIET kapot was TOCH vervangen omdat de oude onderdelen niet meer te krijgen waren, en de nieuw niet zomaar pasten vanwege een detailwijziging....

    De druppel was voor mij dat ik een scheur in een framehelft van mijn shuttle opliep, en naast frame helften, óók hoofdas lagers, hoofd-as, hoofdtandwiel en bodemplaat moest vernieuwen. Hirobo vond dat er een andere lagermaat in moest, waardoor al die onderdelen niet meer klopten.
     
  6. airwolf

    airwolf

    Lid geworden:
    6 feb 2011
    Berichten:
    32
    Verbeteringen daar gelaten Brutus,
    Maar de shuttle is inderdaad wel wat aangepast, maar hij gaat nu denk ik zo'n 30 jaar mee dacht ik ( verbeter me als het anders is) en word nu nog steeds nieuw verkocht zonder nog aanpassingen te hebben ondergaan. Het concept is goed en de kwaliteit van dit merk helikopter vind ik toch ook wel bijzonder goed dacht ik.

    Ik heb er zelf een aantal in gebruik, van 50er en de 90er en heb er weinig problemen mee, alles draait nog steeds zoals het hoort. oja,en vlieg alleen maar brandstof :)
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.536
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Shuttles waren (zijn?) zonder meer leuke heli's en ik heb er 7 jaar mee gevlogen, maar ik vond de onderdelen schreeuwend duur.
    Ben destijds van Hirobo rechtsstreeks overgestapt naar Vario (kon een tweedehands Star Ranger bemachtigen) en was stomverbaasd dat SkyFox onderdelen veel goedkoper waren dan Hirobo onderdelen: Staartbuis bijvoorbeeld, kostte destijds 50 piek voor Hirobo en slechts 25 voor Vario.
    Landingsbeugels kun je van Vario los kopen voor ik meen destijds 15 of 20 piek, Hirobo verkocht ze alleen als kompleet gestel voor 45 pegels.

    Ik had de beslissing snel gemaakt....
     
    michellambo vindt dit leuk.
  8. airwolf

    airwolf

    Lid geworden:
    6 feb 2011
    Berichten:
    32
    Ja daar kan ik in komen, maar vergelijk het nu eens wat de onderdelen kosten? Ik denk dat Vario zelfs veel duurder is geworden. Even een voorbeeld: staart buis Vario skyfox €36,40 tegen Hirobo Freya €21,35


    Ben ooit begonnen met de miniboy van schluter daarna werd het Heim mechaniek wat uiteindelijk verbeterd werd door de Vario producten van Uli
    Want toen was het nog alleen tuning om je heim mechaniek te verbeteren.

    Maar daar gelaten, ik heb heel wat Vario's gehad en gevlogen van hang mechaniek tot de skyfox etc.
    Maar ben ooit eens op een Hirobo Tsurugi uitgelopen, en dat was toen al een ander vlieg gedrag dat ik er wel vertrouwen in had. Daarna ook nog wel andere merken zoals Xcell, JR.en de Robbe Futura.
    Zo ook heb ik heel wat Thunder tigers gehad van de 50 en de 90er. Was ook super om te vliegen (heb de 90 se nog steeds in me bezit overigens), maar nu de laatste jaren weer terug op de Hirobo,2x Freya en 2x SDX, en kan je zeggen, het vliegt zo goed, en wat ik toch echt belangrijk vind, zijn toch wel de onderdelen, Ook al heb ik er weinig van nodig (op een crash afgelopen zomer wegens stomme fout van me) zijn die goed te verkrijgen. en daar ging het eigenlijk toch om.
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.536
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ik heb daar later nooit meer naar omgekeken, dus ik zou je dat niet kunnen vertellen. Ik vlieg ook niet meer zoveel kapot als vroeger, de laatste staartbuis die ik kocht kosste nog €25 of zo....

    Vrijwel iedere tegenwoordige heli vliegt wel goed, maar het lomp-looiige van die ouwe SkyFoxen bevalt me nog het best.
    Is gewoon ontzettend Jammer dat Vario zich helemaal lijkt te hebben toegelegd op grote kapitale heli's, en de kleine brandstofmachines zoals de SkyFox gewoon in de hoek gezet heeft.
    De modulaire ontwerpgedachte had toch echt zijn charmes en voordelen, vooral als je graag een romp om je heli hangt...

    EDIT: maar ik denk dat voor een betaalbare brandstofheli, Hirobo dan wel eens een van de weinige alternatieven kan zjn als het een nieuwe moet zijn.
    Er is anders altijd nog de tweedehands markt. Nog steeds erg veel te koop.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2018
    michellambo vindt dit leuk.
  10. airwolf

    airwolf

    Lid geworden:
    6 feb 2011
    Berichten:
    32
    klopt inderdaad, ze vliegen op hun eigen manier :)

    Ja ook dit is in mijn ogen een fout besluit, je kon er heel veel leuke modellen me maken die ook nog eens handelbaar waren, maar Vario denkt dat alle model helivliegers miljonair zijn!
    Een hobby mag geld kosten, maar om met iets rond te vliegen wat meer dan tussen de 15 á 25.000 euro gaat kosten dit na gelang het soort apparatuur, mechaniek soort en schaal koppen de Turbine etc noem maar op, zeg ik ook nee!

    Ja, die benzine uitvoeringen waren al behoorlijk aan de prijs, maar had dan wel één voordeel , goedkoper tanken.
    En de modellen hadden wel een mooi formaat qua grote. alhoewel je gaat rekenen, zit je ook al gauw op €5000,- hoor om een nieuwe vliegend te maken.

    Ja ik denk dat als je leuk wilt blijven vliegen, je met brandstof het goedkoopst uit bent, zeker als je wat tweedehands aan schaft, kom je wel op Hirobo uit. mede de prijs en qua betrouwbaarheid, en de onderdelen levering. Thunder Tiger word al moeilijker, al zeggen ze bij Graupner dat ze wel aan de onderdelen kunnen komen.
    Het is wel zo, dat er heel veel Thunder Tiger raptors in omloop zijn geweest, en veel op een verlaten zolder zullen staan of in een schuurtje liggen.
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.536
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet 't... ik heb er twee staan. Vliegen allebei heerlijk (en allebei heel erg verschillend) maar het jammere is dat je het gewoon beu wordt om ieder weekend twee heli's van elk boven de 10 kilo mee te zeulen naar het veld. Ik nam ze op een gegeven moment steeds minder vaak mee, en nu staan ze alweer een tijdje stil, al heeft de Cobra afgelopen zomer nog wel een keer gedraaid op een demo-middag, maar het bleek dat de membranen in de carb aan vervanging toe zijn. Zie een beetje tegen de klus op, want min of meer ALLES moet er voor uit elkaar...

    Overigens levert Vario de SkyFox (en X-treme) nog steeds, inclusief het volledige gamma aan rompen, alleen ze ondersteunen de brandstofaandrijving niet meer. Iedereen bouwt die dingen toch al om naar electro...
    Het zijn verder nog steeds uitermate goede en betrouwbare dingen (mits goed in elkaar gezet). Maar tegenwoordig wil niemand dat meer: het moet vliegend uit de doos komen.

    Zoooo jammer.... :(
    SkyFoxen waren de laatste tijd redelijk betaalbaar, dat dan weer wel....

    Ik heb overigens nog een hele grote doos met Raptor 30 onderdelen liggen. Voor de handel als er iemand wat nodig heeft....
     
  12. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Waalwijk&Haaren
    Ik geloof dat ik mijn nieuwe Moskito Sport in het voorjaar maar verder ga opbouwen, kostte destijds 849,95 guldens of euro's dat ben ik even kwijt :)
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.536
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk guldens.... Ze waren niet duurder dan een SkyFox, en die kostte destijds iets van 1200 of 1300 gulden. Best veel geld eigenlijk, als je er over nadenkt, en eigenlijk nog verbazender dat die dingen blijkbaar nooit echt veel duurder zijn geworden, de laatste die ik nieuw kocht, jaar of 6, 7 geleden, kostte ergens in de buurt van de 650 euro, en ik meende dat ze dat tot op de dag van vandaag nog kosten.
     
  14. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Haarlem
    Als het gaat om verkrijgbaarheid van onderdelen vind ik Align ook een goeie.
    Ik heb jarenlang met Aligns gevlogen, eerst een 550E, daarna een 700E.
    Vorige winter heb ik de 700E omgebouwd naar benzine met een Centuryheli ombouwkit en een Zenoah motor omdat ik het telkens opladen van een 12S accu te omslachtig vond en omdat deze gewoon leeg zijn na 6 à 7 minuten vliegen.
    Voor Align zijn verschillende ombouwkits verkrijgbaar waarna je met een fijne heli lekker lang kunt vliegen met goedkope brandstof.
    Voor mij, als wildvlieger, ideaal. Je hebt geen startbox nodig omdat de Zenoah gewoon een trekstarter heeft en met een fatsoenlijke ontvangeraccu kun je makkelijk een dik uur vliegen, af en toe alleen even tanken (1 tank bij mij ongeveer 12 minuten vliegtijd)
    In mijn ogen ruikt een 2-takt ook nog eens lekker en je hebt niet zo'n irritante rookpluim. Het vermogen is niet te vergelijken met de huidige elektroheli's maar aerobatics of lichte 3-D kan zeker dus voor wat rondjes vliegen meer als voldoende vermogen.
    Ik heb ook nog geprobeerd om zelf een dynamo erop te bouwen om ook nog het opladen van de ontvangeraccu te omzeilen, hier bleek helaas mijn eigen bouwsel niet betrouwbaar genoeg maar als dat wel lukt is het alleen nog maar tanken en gaan. Dynamo kits zijn ook wel te koop maar daar was bij mij de lol eraf.
    Ik heb toendertijd alleen gekeken voor ombouwkits voor Align maar deze zijn verkrijgbaar voor verschillende merken.

    Just my 2 cents
     
    Demaic vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.536
    Locatie:
    Oldeberkoop
  16. michellambo

    michellambo

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Drachten
    Kom idd 's bij ons kijken bij Azeven Noord , Drachten. Wat Brutus ook al genoemd had.
    We vliegen met twee brandstof heli vliegers en er komt weer een nieuwe heli vlieger erbij.
    Misschien om alleen al ff te oriënteren, wat je zoal wilt ?

    Groet
    Michel
     
  17. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Rhoon
    Een gebruikte Align 600 is niet zo duur en komen regelmatig voorbij op marktplaats en op mbf.
    En het grote voordeel is dat je makkelijk aan onderdelen kan komen.

    Wat betreft brandstof:
    Ik koop mijn brandstof bij ERCmarket.com (in Belgie). En die versturen ook per post.
     
  18. ekas

    ekas Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Fryslân
    Wanneer zijn jullie daar meestal?
     
  19. michellambo

    michellambo

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Drachten
    Straks met het mooie weer, meestal s 'avonds door de week wel. En weekends, s'middags / s'avonds.
     
  20. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.547
    Locatie:
    leidschendam
    Waarom die ouwe meuk met een flybar ??
    Flybarless is zoveel lekkerder vliegen , 1x instellen en klaar .
    Logo 600 of t rex 600 is prima betaalbaar kwa onderdelen , al snap ik niet dat veel piloten een heli kopen op basis van prijzen van losse delen .
    Gaui nx4/5 is ook een heel fijn ding trouwens .
     

Deel Deze Pagina