Aanschaf E-Thermiek Zwever

Hallo,

Nou na heel lang lezen en zoeken op het internet en het forum stel ik toch maar de meest standaard vraag :

Ik wil graag een andere zwever aanschaffen maar zie door de bomen het bos niet meer :sad:

Momenteel vlieg ik met een Easy Glider electric en wil graag naar wat groters met flaps en geen schuim meer.

Ik ben opzoek naar een (electrische) thermiek zwever, geen hotliner ect ect.
Toch wel met een minimale span van 2.8 meter tot 3.5 meter.
Kwa budget zit ik een beetje te twijvelen, ik heb geen zin in een miskoop dat ik na een paar maanden stiekem toch wat anders koop omdat het niet bevalt.
Maar ik heb ook weinig zin om 600 euro uit te gaan geven.
Waarschijnlijk ergens een gulle middenweg.
Bouwen : nou zo min mogelijk.

Nou zit ik erg te twijvelen als ik op de site van Reichard zit te snuffelen.

De Blizzard , 3.5 meter span.
De XL-3200 ,3.2 meter span.

Ook hoorde ik her en der dat een Alpha van Multiplex het erg goed zou doen....alleen zijn die nergens meer te krijgen.

De Last Down heeft ook goeie recenties, alleen hoorde ik daarover dat het toch wel een zwever was voor ietwat meer wind.

2e hands is ook een optie, maar helaas kan ik ook daarin weinig vinden.

Al met al zoek ik iets gemoedelijks met goede vliegeigenschappen.

Ik hoop dat er wat forum leden zijn met wat "gouden tips"

Alvast erg bedankt.

René

Hey Rene,

Hierbij wat ik zou doen op dit moment. Let wel, ik heb geen ervaring met grote zwevers (enkel met de EZglider ;-) ). De herfst is begonnen. Dat wordt behoorlijk duidelijk gemaakt door de weergoden vrees ik.

Omdat er toch niet zoveel aan is om in wind en regen op jacht te gaan naar thermiek (laat staan of je het zal vinden) zou ik op mijn gemakje de tweedehands sectie in de gaten houden. Kijk eens in de FMT, blader eens over de te-koop gedeeltes. Met een beetje geduld (je kan toch niet vliegen nu) koop je daar ergens deze herfst/winter voor een fractie van nieuw een gebruikte 3,5 m zwever.

Goed, just my 2 cents zoals ze elders zeggen.

Nou,daar heb je ook gelijk in.
Ik heb absoluut geen haast met de aanschaf.

Maar het zoekt een beetje makkelijker als ik weet waarop te letten of te kijken naar bepaalde modellen.

Ja en het weer is om te janken inderdaad :(

Als je nog 2% de tijd hebt kan ik je vertellen hoe het met de Blizzard gaat (zie onderschrift).
Maar hoewel nog te koop is hij uit het assortiment bij Staufenbiel.
Hij gaat ook al weer een tijdje mee en is nog uit het tijdperk van de NimH-cellen. :mrgreen:
Het is in ieder geval wel even hele andere koek dan een Easystar :yes:

Je kan ook eens kijken op Ebay.de, daar staan er genoeg op, weet niet waar je woont en of het sowieso een optie is maar er staan erg leuke kisten op.

Heb zelf al het een en ander via Ebay gekocht maar ik woon dicht bij de grens en DE is dus niet ver weg.

De ALPHA E 270 is al weg voor 125 eurootjes.

Er staat nog wel een ALPHA 210 zweefuitvoering voor 100 euro
Ook een mooi kistje.

De website doet het op dit moment niet....

Groeten, JH

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties !

Mijn duits is niet zo heel erg best, dus kijken her en der (ebay.de en dat duitse forum) gaat wel lukken, maar mailen voor een afspraak of weet ik veel wat, gaat mij niet lukken.
Tevens woon in vlakbij Enkhuizen / Hoorn en dat is helaas niet om de hoek.

Home | SPI-Small Practical Innovation / LYNX modelbouw RC Modelbouw, electronica ontwikkeling en fabricage, die ga ik meteen even bookmarken ! Staan leuke toestellen voor een nice price.

_Dutchy_,
Die 2% ga ik zeker even afwachten ! Op de club vliegt ook een Blizzard en die persoon is er erg tevreden over. Maar ik wil dan toch graag meerdere meningen horen ;)
Dus ik houd mij aanbevolen !

Tadango, die Epsilon heb ik al eerder eens zien staan.
Maar is dat gewoon een goeie thermiek zwever ? (rustig en gemoedelijk)
2200 gram leeg, hoe zwaar is ie ongeveer vliegklaar ?
De Blizzard weegt 1500 gram leeg, scheelt toch zo een 700 gram.
Zijn dat nou getallen die er toe doen of valt dat wel mee voor thermiek zwevers ?
Of is het hoe zwaarder hoe sneller vliegen en sneller beneden ?

Stel je voor, ik koop de Epsilon, is het dan wijs om hem te kopen met of zonder aandrijving ? Het scheelt 50 euro namelijk.

De Blizzard is inderdaad een model wat al een tijdje meegaat, maar wat voor verschillen zijn er met de hedentendaagse zwevers zoals bijv. de Epsilon ( of andere) ?

De Blizzard heeft bijvoorbeeld zijn vleugeltips naar beneden staan terwijl bijna elk ander model de tips omhoog heeft staan :?

Gr.

René

De Blizzard is echt meer een hotliner, die is bedoeld om hard te vliegen, en niet perse om te thermieken. Als je de Blizzard zo leuk vind kun je misschien kijken naar een easyglider. Over het gewichtsverschil., die Epsilon is wel een heel andere kist met een grotere spanwijdte, dit is eigenlijk appels met eieren vergelijken.
Zelf vlieg ik met een easyglider, en die is erg goed, maar ik heb ook een Vulture van Staufenbiel (Mistral van Reichard) en die vliegt echt geweldig! Deze heeft overigens ook de vleugeltippen naar beneden, maar waarom, dat moet je aan de designer vragen. De vulture is ook geen beginners kist denk ik. De Elipsoid van Reichard schijnt ook een hele goeie en goedmoedig thermiekzwever te zijn.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ver gis je niet in de easyglider en dergelijke kistjes, ze vliegen goed en je kunt er een hoop plezier aan beleven, plus ze zijn niet kapot te krijgen!

Edit: oh oeps, ik lees net terug en zie dat je al een easyglider hebt, sorry!

Jorn,

Waarschijnlijk bedoel jij de Blizzard van Multiplex. Dat is inderdaad een wat sneller vliegtuig.

Ik bedoelde eigenlijk de Blizzard van Reichard.
Waarom noemen ze ook die dingen hetzelfde ???

Maarja, het is nog vroeg :mrgreen:

En ja, van de Easy Glider heb ik nu al erg lang heel veel plezier !
Maar het wordt tijd voor wat anders :D

Ik zag trouwens dat de Epsilon een "pendel roer" heeft, moet ik dit nou zien als een voordeel of een nadeel ?

Laatst bewerkt:
Ik zag trouwens dat de Epsilon een "pendel roer" heeft, moet ik dit nou zien als een voordeel of een nadeel ?
Persoonlijk ben ik erg weg van een pendelhoogteroer. Het is constructief iets moeilijker te maken, maar bij het vliegen geeft een een groot voordeel. Je hebt nl helemaal geen zorgen meer over het instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo. Het enige dat je goed moet zien te krijgen is het zwaartepunt. Als je bij een gegeven zwaartepunt de kist uittrimt (=nulstand van het pendelroer goed zetten) heb je automatisch het juiste instelhoekverschil voor dat zwaartepunt. Zwaartepunt zoeken dat voor jou lekker vliegt, aftrimmen, en je kist is meteen goed.

Over gewichten: voor een echte thermiekkist is lichter meestal beter. Een lager gewicht betekent dat je langzamer vliegt, en ook dat je eigen daalsnelheid beter is. Langzamer vliegen = krappere bochten draaien, lagere eigen daalsnelheid = lichtere bellen voldoen om boven te blijven (of harder omhoog natuurlijk). Maar het is altijd een ruil. Meer gewicht betekent een iets betere glijhoek tov de lucht en (veel belangrijker) betere steekeigenschappen. Als er wat wind staat kom je met een zwaardere kist veel beter tegen de wind in. Je glijhoek tov de grond verbetert aanzienlijk tegen de wind in met een zwaarder vliegtuig.
Zoals Alex Hoekstra schrijft: een lichte kist kan altijd zwaarder, een zware kist kan nooit lichter.

De epsilon reageert heel gemoedelijk en rustig maar wel lekker direct. Hij vliegt echt super met rustig weer. Pendelroer zie ik nooit als een nadeel en hij reageert er prima op. Het voordeel is dat je wat met de instelhoek kan spelen zegmaar :) Met een vast stabilo zou je bv up moeten trimmen met een zwaardere accu wat iets remt. Een pendelroer remt dan minder.

Vliegklaar weegt hij 3100-3400g afhankelijk van de aandrijving. Ik moet de mijne nog wegen. De standaard motor schijnt het goed te doen op 3s lipo's maar ik heb 4s packs dus heb mijn eigen motor erin zitten. Voor het geld zou ik de standaard set nemen. Een spinner + middenstuk + bladen kost al meer dan 30 euro los en de himax motoren zijn best goed.

De epsilon voelt erg ligt aan vergeleken met mijn solution xl die ik ervoor had. Met goed sturen met het richtingsroer kan hij krappe bochten draaien zonder dat hij erg wegvalt. Je merkt wel dat de met een vlaagje wind hij iets meer afremt maar ook heel snel wil stijgen. Tijdens het landen met flaps merk je hoe rustig hij binnen wil komen. Je legt hem voor je voeren neer.

Laatst bewerkt:
Even een mier n**ken... Raymond, dit klopt niet hoor:
Meer gewicht betekent een iets betere glijhoek tov de lucht
Wél beter steken en met name tegen de wind in, maar dan is er dus een betere glijhoek t.o.v. de grond, en niet t.o.v. de lucht.

Zoals Alex Hoekstra schrijft: een lichte kist kan altijd zwaarder, een zware kist kan nooit lichter.

Houd die levensles in dat ik beter op jacht kan gaan naar een lichtere kist ?

Maar het gewicht van de Epsilon zal dus rond de 3000 a 3500 gram uitkomen.
Dat is ongeveer hetzelfde gewicht als bijv een Last Down.

Maar dat (van horen zeggen door meerdere mensen) is weer een toestel wat beter geschikt is voor meer wind.

De Epsilon zou dan in dezelfde categorie vallen ? Of heeft het bij de Last Down te maken met het vleugel profiel ?
Het is natuurlijk wel zo dat het eigenlijk amper winstil is in Nederland.
Er staat altijd wel wat wind.

Pfffff, het maakt de keuzes er allemaal niet makkelijker op hoor :|
Waarom heb ik niet 1 of andere geldboom in de tuin zodat ik ze allemaal kan aanschaffen !

René

Windstil hoeft het ook niet te zijn maar wil je efficient kunnen vliegen en dus mooi termiek kunnen pakken mag het toch niet meer zijn dan 3bf. Die avonden en dagen zijn er genoeg :)

Back