Aanschaf en bouw van een Prusa i3 single sheet printer

Discussie in '3D Printen' gestart door Garnaal, 3 dec 2013.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.377
    Als dat het probleem is, heb je gewoon de instellingen van het programma verkeerd staan. Ik weet niet welk programma je gebruikt (Autodesk is een softwareontwikkelaar, geen programma), maar kijk eens onder "options". Normaal gesproken teken je altijd in mm.
     
  2. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.445
    Ja sorry, het is Autodesk Inventor. (héééél fijn om in te werken)
    Ik had zo'n sjabloon aangemaakt dat standaard een werkomgeving opent in mm.
    Natuurlijk nooit aangedacht dat de export-settings weleens konden afwijken.
    Dat stond nl. nog in cm.
    Dacht eerst dat het een beperking was van de studentenversie.

    Gelukkig niet, werkt nu perfect.
     
  3. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.445
    Heb de laatste tijd al heel wat geprint. :cool:
    Het lukt goed maar ik merk wel dat de prints niet altijd even perfect zijn.

    Zo 'krult' het plastiek aan de randen bij het printen van conische vormen die upside down staan. Gewone rechtopstaande conische vormen lukken dan wel weer goed te gaan.
    Print ik hier te warm ofzo? :confused:

    Vreemd genoeg lekt mijn nozzle ook plastiek, desondanks het feit dat de teflon goed is aangebracht.

    Wat ik me ook afvroeg... Met welke instellingen kun je je printtijd aanzienlijk verminderen?
    Mijn prints duren toch makkelijk anderhalf tot 2 uur voor medium size objecten. Dat lijkt me veel.
    Infill staat momenteel al op 0.15 volgens honinggraad structuur.
    De lagen worden geprint op 0.28mm.

    Als iemand tips heeft...
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.377
    Dat opkrullen is inderdaad een bekend probleem. Waar print je mee? ls het PLA is, zou meer koelen en/of langzamer printen kunnen helpen. Ook meer buitenste lagen zorgt nog wel eens voor verbetering. Maar het blijft een lastig probleem. Ik ben een tijdje bezig geweest met het printen van bollen. De onderkant (zeg tot 15/20% van de totale printhoogte) is het moeilijkst om goed te krijgen. Daarna gaat het bijna vanzelf.

    Twee uur is niet zo lang voor een medium-size print (hangt er natuurlijk wel van af wat jij medium-size noemt) Ik heb wel eens prints gemaakt die net op mijn printer (Mendelmax) passen. Op een laaghoogte van 0.15mm duurde dit zo'n 16 uur. Maar inderdaad, zo min mogelijk infill, je snelheid zo hoog mogelijk (al ben ik hier geen voorstander van, liever iets langer wachten dan een mislukte print) en vooral opletten dat je snelheid bij niet-print bewegingen zo hoog mogelijk staat, daar valt meestal nog wel wat te winnen. Ook even opletten dat je minimale tijd per laag goed staat. Als deze te hoog staat, met als gevolg dat heel veel lagen met (te) veel vertraging worden geprint, duurt je print zomaar een kwart langer.
     
  5. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.445
    Ik print met PLA. De koeling staat op maximum.
    Wat ik wel raar vind - en dat heb ik al eens aangehaald in een andere post, mijn ventilatoren zuigen warme lucht weg i.p.v. koude lucht ernaartoe te blazen.
    Misschien helpt de twee methode? (dan moet ik even de polen veranderen)

    Ik kijk nog even naar alle instellingen, misschien dat ik nog ergens tijd mee kan winnen.
    Bedankt voor de tips Micropuller.
     
  6. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Ik heb sinds kort een mendelmax 1.5 .
    Met ultimaker 1.5.7 met de high current drivers 2.5a 48v max en een display.
    Is autobed leveling voor de mendel ook nog een goede upgrade?
    Welke snelheden zijn redelijkerwijs te halen?
     
  7. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Rhoon
    Volgens mij moet je inderdaad gewoon de + en - van je ventilator motor omdraaien (even de pinnetjes uit het stekkertje wippen en andersom er weer in steken)
     
  8. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Rhoon
    Help gevraagd aangaande verkeerde print hoogte

    Allen,

    Geïnspireerd door dit draadje hebben Max en ik een Prusa i3 gebouwd (wel uit spanje, maar niet van Sinterklaas...)
    Ondertussen hebben we alles allebei operationeel. De eerste prints komen uit de printer. Na "droge"calibratie van X, Y, Z en E heb ik een testkubus geprint. De X en Y zijn nagenoeg perfect. De Z is 2 mm te kort. Al mijn printjes lijken hoogte te missen terwijl Max met zeer vergelijkbare calibratie instellingen wel een goede hoogte heeft.

    Nu heb ik heel veel vragen. De belangrijkste is eigenlijk: Wat zijn de instellingen (arduino, Slic3r of pronterface) die deze hoogte nog meer beinvloeden.

    Wat extra informatie:
    steps/mm: (80.2, 80.4, 4000,550)
    Ik mis geen stappen tijdens het printen. De Z motoren draaien netjes en vrij.
    op 20mm kom ik 2mm te kort. Ook een bridgingtest kubus komt er uit als of m'n schoonmoeder er op is gaan zitten. Zie foto:
    [​IMG]

    Print temp: 185 (ook op 200graden treedt dit op)
    Bed temp: 60 graden voor de eerste laag. daarna 55 graden.

    Ik heb in sketchup een kubus getekend van 20x20x20. Geëxporteerd naar .stl. geopend in Slic3r (op Mac). Daar zie ik dat de afmetingen 20x20x20mm zijn.
    vervolgens gcode van gemaakt. Printerkop (J-head 5mm). Laagdikte 0,3mm. Eerste laag 0,5mm, snelheid 30mm/s
    Als ik dit nu in Pronterface inlaad zijn mijn dimensies anders:
    Uit de console van Pronterface (gecheckt met gcode. staat ook zo in .gcode bestand):
    20mm-box (WIN)_export.gcode, 11827 lines
    778.007594347 mm of filament used in this print
    The print goes:
    - from 83.34 mm to 116.66 mm in X and is 33.32 mm wide
    - from 83.34 mm to 116.66 mm in Y and is 33.32 mm deep
    - from 0.00 mm to 19.95 mm in Z and is 19.95 mm high
    Estimated duration: 0:26:04
    Als ik dit print, is mijn x en y wel goed maar mijn Z niet.... ergens zit dus een verrekening in... Als ik de laagdikte op 4 zou zetten dan gaat de Z omhoog naar 20.05mm...

    Kortom, veel info en ik hoop dat iemand hier zijn licht over wil laten schijnen...

    EDIT:
    Nog wat geprobeerd met de software: Het lijkt erop dat Slic3r in de x en y, 13mm optelt om tot de juist printwaardes te komen (let wel de x en y printen dus 20mm terwijl het commando 33 mm is). Ik heb ook een kubus van 40mm en 100 getekend. Zie hieronder de console tekst uit Pronterface:
    Loaded C:\3D printer Dropbox\3D models\box 100.gcode, 1413670 lines
    84151.5720882 mm of filament used in this print
    The print goes:
    - from 43.50 mm to 156.50 mm in X and is 113.00 mm wide
    - from 43.50 mm to 156.50 mm in Y and is 113.00 mm deep
    - from 0.00 mm to 99.90 mm in Z and is 99.90 mm high
    Estimated duration: 15:38:08
    Loaded C:\3D printer Dropbox\3D models\box 40.gcode, 89930 lines
    5928.23169518 mm of filament used in this print
    The print goes:
    - from 73.50 mm to 126.50 mm in X and is 53.00 mm wide
    - from 73.50 mm to 126.50 mm in Y and is 53.00 mm deep
    - from 0.00 mm to 39.90 mm in Z and is 39.90 mm high
    Estimated duration: 1:20:33
    \EDIT

    Vriendelijke groet,
    Arthur
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2014
  9. G-Force-1

    G-Force-1

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Dinteloord
    Hoi Arthur,

    Wat betreft je hoogte probleem. Als je de z-as via de computer (repetier/pronterface?) versteld, is dan de afstand weel goed? Zoja dan ligt het aan je slic3r instellingen.
    Probeer het eens met andere laagdiktes, je hebt nl ook last van z-artifacts (golvende lagen). Probeer eens met laagdiktes die een meervoud zijn van 0,04 mm, dus 0,24 0,28 0,32 enz.

    De afstand in de x-y richting: kan het zijn dat er in slicer bij printer instellingen ergens een offset in staat voor je extruder.

    Groeten,
    Hans
     
  10. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Rhoon
    Hans, dank voor je reactie.
    De z hoogte via pronterface is exact goed. De stapjes van 0,4 zal ik proberen (heeft dit te maken met de pitch van de spindel?)

    Overigens is het al iets beter. Het lijkt er op dat ik in de firmware misschien iets heb gedaan wat negatief uitpakte. Ik ben met een kale Marlin opnieuw begonnen en dat hielp al. Ook had een ander filament grote invloed (vraag me niet waarom)

    Verder kwam ik er bij toeval achter dat de x motor net de printplaat van de arduino raakte. Ook dit kan een negatief effect gehad hebben.

    De 13mm in de X en Y was te verklaren door de skirt die om het object heen komt op een afstand van 6mm over een breedte van 0,5mm (2x6,5=13).

    Het valt nog niet mee, een 3D printje maken...
     
  11. coolallard

    coolallard Guest

    Ik had er ook last van dat met het slicen in slic3r er problemen waren met de z-as namelijk dat de as maar 13 mm omhoog ging terwijl het model 20 mm hoog was.
    Als ik slice met Cura heb ik daar geen problemen mee. Het probleem lijkt (bij mij) dus slicergerelateerd te zijn.
     
  12. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    Beste Printerboy's,

    Ik heb het hele topic een aantal maal doorgelezen en wil ook deze printer gaan maken.
    De bestellijst heb ik al bijna helemaal klaar echter twijfel ik nog over het type Filament en dus het daarbij horende HotEnd.
    Ik wilde eerst de Mega-set bij Gadgets3D bestellen (met Buda-Style HotEnd), maar ik lees van Garnaal dat het E3D HotEnd beter is.
    Ik denk er dus aan om de Ultra-Set te nemen en dan een apart HotEnd te kopen.

    Maar voor welk Filament zal kiezen? Ik lees dat er theoretisch geen verschil is maar dat men de 3mm iets te stug vind.
    Mag ik jullie vragen naar jullie ervaringen?

    M.Vr.Gr. Eric.
     
  13. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    Goed spullen waren binnen gekomen en de printer is gebouwd.

    Alles ging in principe goed echter heb ik nu problemen met de extruder.
    Tijdens het callibreren bemerkte ik dat de motor zeer langzaam draaide.
    Mijn vermoeden was dat de nozzle geblokkeerd was en probeerde een retract.
    Ook toen liep de motor langzaam, ook kwam het filament niet terug.
    Hierna heb ik de aandrukrol losgenomen maar ook nu blijft de motor langzaam draaien.
    Om te checken of de motor defect is heb ik deze aangesloten op de X-as en dan werkt deze naar behoren.
    Ik heb nog een reserve stepperdriver dus heb ik deze erin gezet, ook dan draait de motor langzaam.

    Mijn vermoeden zit nu in de Ramps1.4 of in de Arduino.
    Weet iemand hoe ik kan uitzoeken waar het probleem schuilt?
    Lukraak spullen bestellen en er dan achter komen dat dit onderdeel niet defect was is een beetje zonde van het geld.


    Alvast bedankt.

    Gr. Eric
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.377
    Enig idee hoeveel stappen per mm er ingegeven zijn in de firmware? Heb je al geprobeerd die waarde te veranderen?
     
  15. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    Het bleek mijn fout te zijn.

    Stappen p/mm staat op 425. Dit zou volgens de formule de juiste waarde moeten zijn.
    Het is een geared extruder met een 13tands motortandwiel en een 43tands aandrijftandwiel.
    Extruder-Feedrate staat op 25mm/s.

    Ik heb de steps/mm nog niet aangepast omdat de motor eerst wel sneller draaide.
    De motor draait nu zo langzaam dat je het bijna niet ziet.
    Is het mogelijk om de sturing van de tweede ramps-extruder te gebruiken om te testen?

    Ben met de nozzle bezig. Deze was inderdaad geblokkeerd.
    Er zit in de PTFE (boven het koelelement) een behoorlijke verdikking, heb gelukkig nog een stukje.
    Ik heb nu bijna alles los en uit elkaar.
    Echter zit er in de heatbreak ook nog wat vast wat ik er niet uit krijg. komt dit er later vanzelf weer uit? Of moet ik het eruit smelten?

    Gr. Eric.


    EDIT: De fout lag bij mij.

    Ik heb als test in "pins.h" de extruder-aansturingen omgewisseld zodat de tweede driver als extruder-1 zou reageren. Dit was gelukt echter bleef het probleem.
    Hierdoor wist ik dat de motor, driver, ramps & arduino waarschijnlijk niet de oorzaak waren.
    Ik moest het dus in de Firmware(marlin) of in Pronterface zoeken.
    Aangezien het eerst wel goed werkte en ik de arduino nog niet had geupload was het zeer waarschijnlijk dat er met Pronterface iets fout ging.
    Nou het lag dus niet aan Pronterface; Ik dacht dat de invulvlakken onder de buttons Extrude&Reverse de lengte's waren. Was dus niet het geval, de linker is de afstand en de rechter de snelheid.

    Nu werkt het weer naar behoren, alleen de heatbreak nog in orde maken en ik kan weer verder met testen.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2015
  16. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Rhoon
    Eric,
    Ik lees nu pas je verhaal. Ik heb exact de zelfde fout gemaakt in printerface. Ik werd er knettergek van. Sorry, ik had je eerder kunnen helpen...
     
  17. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    @iTuur,

    Geen probleem. Van mijn eigen fouten leer ik, als jij dezelfde fout hebt gemaakt dan ben ik gelukkig niet de enige.

    Wat ik wel jammer vind is dat de nozzle nu weer verstopt is.
    Het callibreren ging goed maar tijdens het printen van de 20mm-cube ging het tijdens de eerste laag weer mis.
    De gemolten PLA is weer in het PTFE-buisje omhoog gekropen.
    Ik heb helaas geen PTFE meer, kan dus even niet verder.

    Wie weet wat ik misschien verkeerd doe? En waarom de PTFE volloopt?
    Ik heb een E3Dv6 nozzle(1.75mm) en de Nozlle-temp staat op 200gr. (190/220gr. is de specificatie op de rol), de max-feedrate staat in marlin op 25mm/s.

    Alvast bedankt voor het meedenken.

    Gr. Eric.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2015
  18. G-Force-1

    G-Force-1

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Dinteloord
    Hoi Eric,

    Als het probleem iedere keer bij de eerste laag al is, kan het zijn dat je hotend tegen het heated bed loopt. Waardoor er geen filament uit kan komen en dus vastloopt.
    Afstand tussen je hotend en je bed moet je zo afstellen dat er een velletje papier tussen past.

    Hans.
     
  19. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Hans,

    Ik kan niet zeggen dat het iedere keer bij de eerste laag is want ik heb nog maar één keer geprobeerd te printen.

    De eerste vastloper had ik bij het callibreren van de extruder.

    De tweede was bij mijn eerste print, de 20mm-cube:
    Eerst de extruder gecalibreerd, dat ging goed. Daarna de afstand tot het bed keurig afgesteld met een papiertje.
    Alle vier de hoeken twee keer gedaan en nog een keer gecheckt of het goed was.
    Bij het starten van de print(direct vanaf SD) ging de nozzle naar de home-positie en bleef daar staan, er gebeurde verder niets.
    Hierop heb ik de verbinding met Pronterface verbroken, de Arduino gereset en de print opnieuw gestart, toen leek het goed te gaan.
    De brim ging prima en ook de eerste Perimeters kwamen keurig op het bed.
    Echter bij het printen van de bottom-layer zag ik dat er geen filament meer uitkwam.
    De extruder draaide wel en ik zag dat de hobbed-bolt doorslipte.
    Handmatig invoeren ging toen ook niet, bij het voorzichtig terugtrekken voelde ik dat dit ook niet ging.
    De tweede vastloper was dus een feit en ik heb de print maar gestopt.

    Beide keren was het PTFE-buisje vol komen te zitten.

    Nu heb ik na veel lezen een lijstje gevonden met veel voorkomende gebruikersfouten met de E3Dv6-HotEnd.
    Eén van de veel gemaakte fouten bleek te zijn dat de fan op D9 van de Ramps werd aangesloten; Ook ik had het zo aangesloten.
    Het is dus vrijwel zeker dat de warmte omhoog is gekropen en zo de boel heeft vastgesmolten.
    Ik heb nu dus de fan op de extruderfan-output gezet.
    De heatbreak en de nozzle heb ik kunnen schoonmaken maar de ptfe is verloren. Nieuw ptfe is al besteld, moet ik nog even op wachten.
    Een aantal beginnersfouten heb ik dus al gemaakt. Op zich niet erg, ik ben nieuw hierin en heb dus veel te leren. Wel jammer.

    Heb je/iemand misschien nog tips of dingen waar ik op moet letten?


    M.Vr.Gr. Eric.
     
  20. Matth

    Matth

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1
    Hallo Streetbiker,
    Je ventilator kan maar 1 kant opdraaien. Ik zou het er andersom opschroeven.

    Ik sta al een tijdje dit draadje te volgens en heb sinds de zomer daardoor ook een prusa i3 gebouwd. Vele dingen geprint, dus tijd voor ABS. Ik ben overgestapt van j-HEAD naar 3 mm bowden esd met 0.6 mm nozzle, maar ik ben ik niet heel erg tevreden ,met een externe extruder. meer na als voordelen bij mij

    - De printsnelheid zou hoger moeten liggen doordat de x as veel lichter, echter is nu de beperkte factor de Y as. Bovendien heeft de extruder meer moeite met doorvoeren en met hogere snelheden (honeycomb infill) vreet ie zich in het filament. De reatraction moet ook flink verhoogt worden (van 2 naar 4 mm) omdat het één en ander kant uitzetten en krimpen. Ik heb het nog niet getest, maar afhankelijk hoe hard de extruder moet werken om filament door te voeren veranderd ook het benodigd aantal extruder steps/mm.

    Kortom: Ik wil de afstand tussen extruder en kop zo klein mogelijk houden dus nu aan t ombouwen naar direct.

    Zijn er hier mensen met een bowden extruder en wat vinden jullie ervan?
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2015

Deel Deze Pagina