aantal windingen in een borstellose motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door miko, 25 jan 2003.

  1. miko

    miko Guest

    Ik ben op zoek naar een goede borstellose motor, ik vlieg momenteel al met een Hacker motor.

    als ik op de internet site kijk van hacker of lehner of een andere fabrikant van borstellose motoren. leveren deze verschillende typen motoren.

    bijv:

    hacker B50 S

    deze motor kun je met verschillende aantal windingen kopen, wat houd dat precies in? Hoe minder aantal windingen, hoe hoger het toerental.

    Wat betekend dit voor de stroom opname, max aantal cellen en het wattage wat de motor kan leveren??

    Aangezien ik de motor wil gaan gebruiken voor het aandrijven van een impeller, lijkt mij 'hoe hoger het toerental hoe beter'. of is het dan zo, dat de motor bij weinig windingen de impeller niet meer rond krijgt.

    groet,

    michel
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Om de juiste motor te vinden hebben de meeste fabrikanten voorbeelden en adviezen op hun website.
    Kijk anders bij de fabrikant van je fan.

    "De beste motor" is niet altijd de motor met de "meeste toeren".

    Als het goed is zie dat meestal over toeren per volt wordt gesproken, of anders wordt in iedergeval de spanning erbij aangegeven.

    Aantal wikkelingen bepaald ook met welke stroom je de motor het best kan gebruiken (plaats van beste rendement).
    Wil je dat rendement bij een hoop vermogen en hoge stroom (hotliner), of juist bij lage stroom voor een maximale looptijd.


    Bij helicopters zorg je dat het hoogste rendement ligt bij het werkpunt waar je het meeste vliegt (hooveren, of 3D vliegen)

    Dit "optimum" is per motor type (bouwmaat) en ook nog van de spanning afhankelijk.

    Voorbeeld (niet werkelijk bestaande motor):
    Je hebt een motor met 10 wikkelingen en 2000 rpm/V (toeren per volt, onbelast!!)
    Het trekt met een bepaalde prop 18000 rpm, 40A op 10 cellen.

    Een motor met 20 wikkelingen heeft dan 1000 rpm/V, 20A op 20 cellen met die zelfde prop. Deze motor draait ongeveer zelfde toeren, maar dan met dubbel cellen, en halve stroom.

    Motoren worden aangegeven met een bouwmaat en wikkelingen.
    Bij hacker is B50 en "speed 500 maat" (zegt niets over vermogen), Bij schulze en mega zegt de aanduiding 22/30/3 bijvoorbeeld 22mm rotor diameter, 30mm magneet lengte en 3 wikkelingen.
    Wikkelingen van ene merk zijn niet direct vergelijkbaar met andere merk.
    Een motor met 2000 rpm/volt is wel redelijk vergelijkbaar met een 2000 rpm/v van een ander merk met vergelijkbare bouwwijze.

    Met een bepaalde bouwwijze kan je een zeker vermogen aan. Dit heeft te maken met hoeveel warmte de motor kan afvoeren,
    Borstelloze motoren hebben een hoog rendement, dus hoeft er maar weinig warmte afgevoerd te worden. Vandaar dat je met een vrij kleine motor veel vermogen kan verzetten. Voor propeller toepassingen heb je wel een vertraging nodig dan, omdat het vermogen (kracht maal snelheid, bij motor koppel maal toeren) bij een kleine motor alleen uit de toeren kan komen.

    http://www.aveox.com heeft een aardig simpel verhaal voor het kiezen van juiste wikkelingen. 1 voor FAI hotliners, 2 voor fans en hotliners, 3 voor gewone vliegtuigen, 4 voor lange looptijd of overspanning gebruik.
    Geen aveox kopen hoor, europees materiaal is beter. Zelfs Tsjechies.
    net gemeten:
    mega 22/20/4 met 1:2.4 gear, 13x8 prop, 8000 rpm, 40A
    Aveox 09/2Y met 1:3.7 gear, 13x8 prop, 7500 rpm, 40A


    Lastig allemaal, maar stellen dat je het beste de motor met de meeste toeren kan pakken is te kort door de bocht. Je komt dan uit met een klein motortje met veel rpm/v, die waarschijnlijk direct in rook opgaat...
     

Deel Deze Pagina