ABS motor mount

Discussie in '3D Printen' gestart door JenR, 10 jun 2014.

  1. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Ik heb een motor mount afgedrukt voor mijn FT racer (dit model: Firewall for Flite Test power pod by cannerbal - Thingiverse)

    En ook een zelfgemaakte motor mount voor mijn e-zwever. Beiden zijn 3mm dik. De mount voor de zwever ziet er zo uit:

    [​IMG]

    Ik heb dit in ABS afgedrukt, maar ik vraag me af of dit wel geschikt is om als motor mount te gebruiken? Zal de motor niet te warm worden waardoor dit misschien kan smelten?

    Voor de FT racer gebruik ik deze motor: Emax GT2215-09 1180Kv (3S)
    Voor de zwever: thunder tiger obl 29/09-07a 920Kv (3S)

    Bij de zwever zal er minder lucht passeren aangezien er een spinner is, maar daar zal de motor ook maar maximum 30s aan staan.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    ABS is niet zo in zwang in deze gestalte om als motor mount gebruikt te worden.

    Belangrijke factor is de sterkte van het materiaal en het feit dat het een termoplast is. Voor een vermogen rond 300 Watt vast geschikt? Waarom 300Watt? Nja zo uit de losse pols, een random laag vermogen...
    En zou daarom bij zo een klein motortje nog wel lukken. Maar ook in m'n Thunder Tiger e-Hawk had ik een licht en sterk GFK spantje zitten. Epoxy verlijmd.

    Koellucht kan via een spinner passeren als je een turbospinner neemt.
    De luchtstroom gaat in tegenstelling wat vele denken, niet van buiten naar binnen, edoch van binnen naar buiten door de onderdruk die in de romp heerst. Maf niet?
    Bij de e-Hawk kon het motortje warm worden. Niet zo heet om ABS te doen smelten. Maar dat was dan bij een te lange motorloop. Normaal vlieg je met zo een vlotte agiele zwever met korte looptijden.

    In een beetje redelijke zwever wordt al snel een GFK spant toegepast. Sterker en lichter dan ABS. En vooral ook zeer goed te verlijmen met epoxy of UHU-Endfest lijmen, zeer belangrijk constructiegegeven! ABS laat zich lang niet zo goed verlijmen, of je moet een sterke industrielijm nemen, die dan ook nog eens zeer prijzig is. Na aanbreken, kort houdbaar, zoiets als Araldite. Ook onaangebroken amper een jaar houdbaar.
    Check bij Vink of andere leverancier voor de juiste soort Araldite voor materiaalkennis. Araldite is de overkoepelende brand name.

    Bij een GFK-spant wordt er veelal ook nog een ring carborn roving voorlangs gelamineerd voor extra sterkte en borging. Worden er sleufjes rondom ingeslepen met Dremel slijpschijfjes, voor een nog betere verlijming. Epoxylijm is epoxy plus enig glasparel/micro balloons aangelengd.

    Volstaat een dikte van 1 mm, of enig dikker, als met grotere vermogens gevlogen wordt.
    Zie hiervoor bouwverslagen F5B zwevers.
    Vermogens vanaf 1kw tot 5 a 6Kw? Met een enorm koppel op de propeller bij aanslaan, kort en hevig, blijven dit soort constructies behoorlijk goed zitten.

    Je kan de vraag voor sterkte en toepassing nog even stellen in het Pylon deel. Daar kijken altijd wel een paar ervaren rotten mee zoals Gerben of GJVO etc.

    Je zou de getekende contour kunnen laten uitvrezen uit epoxyplaat of laten frezen carbonplaat.

    Gr Bas
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ABS lijkt me erg ongeschikt.
     
  4. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    hmm ok, geen ABS gebruiken dus. Bedankt voor de waarschuwing!
     

Deel Deze Pagina