abs spuiten

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door benno, 21 jul 2006.

  1. benno

    benno Guest

    hoe kan je het beste abs spuiten ivm de elketro statische werking van dit materiaal wat altyd stof aan trekt
     
  2. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    in een stofvrije spuitkabine... :p
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    abs is amper te spuiten of te lijmen, bespaar je de moeite
     
  4. marcel100

    marcel100 Guest

    hoi abs kan je wel spuiten:
    belangrijk is dat je het tijdelijk antiestaties maakt.
    dat kan je doen met een schoonmaak middel waar alcahol in zit.
    of een fles reiniger+pfleger van 500cc bij mij te bestellen.
    de fles kost 7,50 maar de verzend kosten he dat is 6,20.
    of af halen in almere.
    grt:marcel :roll: :roll: :?:
     
  5. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    hoi ,

    ABS kun je perfect lijmen met aceton en daarin opgeloste kleine snippers snijrestant ABS,
    dat wordt een papje wat een perfecte lijm maakt.
    En voor wat betreft t spuiten van ABS, afdoen met alcohol in een katoenen doek, en spuit de zooi dan eerst in een primer, mocht er dan onverhoopt toch nog wat stof opzitten, dan kun je gewoon met schuurpapier p500 even aaien, t stof is er dan uit, en dan maar aflakken met die spuit,
    net voor t spuiten even een kleefdoekje erlangs (te koop in de betere verfspeciaalzaken of automaterialenhandel)
    En dat kleefdoekje kun je meerdere keren gebruiken
    Succes ermee
     
  6. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Hopelijk is ABS wél te lijmen, want behoorlijk wat bouwdozen zijn uitgerust met een ABS romp.
    Voor alle duidelijkheid, ik verwar ABS niet met polystyreen.
    Laatst heb ik de Möwe (bijbootje Norderney dacht ik?) gebouwd voor een kennis. Romp en dek zijn van ABS, na opruwen met grof schuurpapier, gekleefd met Bison 2K voor metaal. Deze 2K lijm kleeft alles!! niet alleen metaal, maar verhardt traag.
    Na mat zetten van de romp met fijn schuurpapier, gespoten met Tamiya aerosol. Geen last gehad van statische ladingen of wat ook, het was zeker geen stofvrije ruimte (mijn tuinhuis). Ik gebruik wel een haardroger om de verse lak snel stofdroog te maken, doorharden kan dan rustiger gebeuren.
     
  7. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    ABS is zeer makelijk te lijmen met secondelijm of UHU hard lijm. Ik dacht dat er ook nog een transparante lijm is van Jamara dat lijkt op UHU hard.
    Er zijn een aantal acriel verven op de markt om ABS mee te kunnen spuiten of verven, maar welke weet ik zo niet. Het is wel nodig de kap of delen van ABS te shuren met 600 en tussen de lagen met 1500 voor een mooi eind resultaad.

    Groetjes Rob
     
  8. hezik

    hezik Guest

    De kap van m'n cessna is van ABS en lijmen ging zonder problemen met CA?

    Spuiten ga ik nog ervaren, maar gezien het feit dat enorm veel vliegtuigen met een ABS kap geleverd wordt, ga ik er vanuit dat ABS wel te spuiten is. Ik heb inmiddels al genoeg gespoten ABS zaken gezien om zeker te weten dat het wel te spuiten is.

    Goed, het ideale spuit- of lijmmateriaal zal het niet zijn, dat neem ik zonder meer van je aan en dat zul je ook wel bedoelen), maar de uitspraak dat het niet te lijmen noch te spuiten is, is zondermeer domweg niet waar..

    Dan wat meer ontopic.. vroeger als we nog wel eens een harde schijf moesten openmaken (doen we tegenwoordig niet meer) dan lieten we de douche net zo lang lopen in de badkamer tot hij helemaal vol met stoom stond. Dan de stoom laten wegtrekken en je hebt een praktisch stofvrije ruimte. Eventueel kun je dan nog in een raam een ventilator plaatsen met een vochtige doek ervoor aan de aanzuigkant (tegen stof), welke lucht de ruimte inblaast. Op die manier houdt je overdruk in je ruimte en kan er geen nieuw stof naar binnen komen. Of je gelukkig wordt van een badkamer met spuitnevel, laat ik maar even in het midden :p

    Als iemand overigens nog een goede spuitruimte weet in omgeving utrecht waar men ook derden hun spullen laat spuiten, houdt ik mij aanbevolen..
     
  9. _GJ_

    _GJ_

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Veldhoven
    ABS lijmen gaat prima met gewone twee componentenlijm. Spuiten doe ik met Motip spuitbussen. Ik heb wel gemerkt dat de spuitprimer niet blijft zitten als ik niet eerst heel goed poets met spiritus (alcohol)
     

Deel Deze Pagina