Dan moet ik er ook maar aan geloven.
Voorgeschiedenis:
Een paar jaar geleden kwam er een nieuwe collega (we zullen hem Mark noemen.) bij ons op de zaak werken en een van de eerste dingen die hij deed was een, in mijn ogen, gigantisch vliegtuig naar binnen rijden. Oeh.. Dat is mooi spul. Hoe hoog kan 'ie, hoe hard kan 'ie, wat kost dat? Een keertje mee naar het veld om te kijken hoe dat nou vliegt.. En ik probeerde mezelf heel lang voor te houden dat dat niets voor mij is. Dat is me nog aardig gelukt. Tot begin dit jaar Mark wat meer ging aandringen en een andere vriend van mij ook ging vliegen. Bedankt Mark&Martijn.
Ik vlieg dus nog niet zo lang. in de winter begonnen met een shocky (Indoors leren vliegen in een krappe bedrijfshal, Naja, meer leren plakken dan vliegen..) en sinds juni met een electro Sebart Katana van 1,25mtr.
Ondanks dat de katana ontzettend mooi vliegt vind ik toch electro een beetje nadelig, want je kunt 6 minuten vliegen op een accu en dan moet je een uur wachten voordat 'ie weer vol is. Nou heb ik twee accu's. Maar geweldig is het niet. Vooral niet als je alleen op het veld staat. Erg saai naar zo'n timer op de lader te kijken. Daarnaast was ik bang me te vervelen in de winter. Mijn laatste excuus om veel te veel geld uit te geven en deze kist te bouwen is dat ik ben overgehaald door een mede vlieger.. Nogmaals bedankt Mark..
Goed, een motorkist dus. Maar welke? Nou dat was vrij eenvoudig. Elke keer als Mark een rondje met zijn Extra (zie: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16185) ging vliegen stond ik weer met open mond naar dat ding te kijken.
Verschillende mensen in de F3A-X klasse schijnen met een Extra volgens dat ontwerp te vliegen, en dus moet het wel een goed vliegtuig zijn. Gewoon exact dezelfde dus!, maar dan kleiner, want 2.6mtr krijg ik nooit in mijn krappe autotje. Nou bleek er ook een 2.0mtr variant te bestaan en als ik de spinner en het richtingsroer eraf haal dan zou 'ie precies in de auto moeten passen. Mooi. Nog 1 probleempje: Mark heeft zijn Extra helemaal vanaf de grond opgebouwd. En ik heb al genoeg moeite met het in elkaar lijmen van een shocky. Nou bleek er nog ergens een ruwbouw-klare variant te koop te staan.
Specs: 2mtr houtbouw Extra.
Streefgewicht: 6kg (al zullen we wel richting de 6.5 gaan)
Motor: ZDZ 50NG
Uitlaat: Krumscheid 1060 resopijp
Servo's: Hitecs (10kg 5965's op rol en hoogte en een 12kg 5985 op richting)
Ontvanger: graupner SMC14S die ik ook in mijn katana gebruik. Bevalt prima, dus waarom iets anders proberen?
Nou zag ik het ook nog niet zitten om hem vanaf ruwbouw op te bouwen, want er moesten nog wat dingen afgemaakt en aangepast worden en dat folieen daar zag ik helemaal tegenop. Om over motorinbouw en inbouw van servo's nog maar te zwijgen. Gelukkig bood Mark aan mij te helpen. Of beter gezegd, hij bouwt en ik help hem soms met iets dat in iedergeval niet kapot kan. Teminste.. zo had ik het me een beetje voorgesteld.
Bouwen:
Allereerst parkeren we mijn romp even naast zijn grote broer.. Oh scheelt bijna niets..
Mark heeft de uitlaat uit zijn wiggens getrokken en toen was het kijken of zo'n resopijp zou passen. Nou, dat wordt krap. Maargoed, ik had al weken eerder besloten dat ik zo'n pijp wilde gebruiken en dus MOET het maar passen.
En daar staat ie dan op de tijdelijke bouwtafel. Aan het werk dus.
Oh wacht.. Eerst even de roeren erop en kijken of we genoeg uitslag hebben.. (Ja. Ik vlieg AL een half jaar! En dus moet ik belachelijke uitslagen hebben!)
Terwijl Mark een frame voor de cockpitkap ging maken, mocht ik de vakken voor de servo's in de vleugels uitzagen. Na 2 minuten met ingehouden adem naar die vleugel en een zaagblad te staren met het idee "dat ga ik echt niet doen", heb ik mezelf even heel snel voorgenomen om het niet meer te zien als een peperduur en prachtig gebouwd vliegtuig, maar als een stuk hout. En toen kon ik aan het werk.
Daarna mocht ik een stuk dik ijzerdraad door het kielvlak heen 'prikken'. Ook alweer zo'n klusje waarbij ik wel 10x gedacht heb "Die komt er zometeen aan de zijkant van het kielvlak weer uit steken", Maar ook dat viel mee. Vervolgens de buis erin geschoven waar de antenne in komt te liggen.
In de tussentijd had Mark het frame voor de cockpitkap bijna af. Vakwerk!
Goed dat was het voor nu even.
Grtz. Jaap
Voorgeschiedenis:
Een paar jaar geleden kwam er een nieuwe collega (we zullen hem Mark noemen.) bij ons op de zaak werken en een van de eerste dingen die hij deed was een, in mijn ogen, gigantisch vliegtuig naar binnen rijden. Oeh.. Dat is mooi spul. Hoe hoog kan 'ie, hoe hard kan 'ie, wat kost dat? Een keertje mee naar het veld om te kijken hoe dat nou vliegt.. En ik probeerde mezelf heel lang voor te houden dat dat niets voor mij is. Dat is me nog aardig gelukt. Tot begin dit jaar Mark wat meer ging aandringen en een andere vriend van mij ook ging vliegen. Bedankt Mark&Martijn.
Ik vlieg dus nog niet zo lang. in de winter begonnen met een shocky (Indoors leren vliegen in een krappe bedrijfshal, Naja, meer leren plakken dan vliegen..) en sinds juni met een electro Sebart Katana van 1,25mtr.

Ondanks dat de katana ontzettend mooi vliegt vind ik toch electro een beetje nadelig, want je kunt 6 minuten vliegen op een accu en dan moet je een uur wachten voordat 'ie weer vol is. Nou heb ik twee accu's. Maar geweldig is het niet. Vooral niet als je alleen op het veld staat. Erg saai naar zo'n timer op de lader te kijken. Daarnaast was ik bang me te vervelen in de winter. Mijn laatste excuus om veel te veel geld uit te geven en deze kist te bouwen is dat ik ben overgehaald door een mede vlieger.. Nogmaals bedankt Mark..
Goed, een motorkist dus. Maar welke? Nou dat was vrij eenvoudig. Elke keer als Mark een rondje met zijn Extra (zie: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16185) ging vliegen stond ik weer met open mond naar dat ding te kijken.

Verschillende mensen in de F3A-X klasse schijnen met een Extra volgens dat ontwerp te vliegen, en dus moet het wel een goed vliegtuig zijn. Gewoon exact dezelfde dus!, maar dan kleiner, want 2.6mtr krijg ik nooit in mijn krappe autotje. Nou bleek er ook een 2.0mtr variant te bestaan en als ik de spinner en het richtingsroer eraf haal dan zou 'ie precies in de auto moeten passen. Mooi. Nog 1 probleempje: Mark heeft zijn Extra helemaal vanaf de grond opgebouwd. En ik heb al genoeg moeite met het in elkaar lijmen van een shocky. Nou bleek er nog ergens een ruwbouw-klare variant te koop te staan.

Specs: 2mtr houtbouw Extra.
Streefgewicht: 6kg (al zullen we wel richting de 6.5 gaan)
Motor: ZDZ 50NG
Uitlaat: Krumscheid 1060 resopijp
Servo's: Hitecs (10kg 5965's op rol en hoogte en een 12kg 5985 op richting)
Ontvanger: graupner SMC14S die ik ook in mijn katana gebruik. Bevalt prima, dus waarom iets anders proberen?
Nou zag ik het ook nog niet zitten om hem vanaf ruwbouw op te bouwen, want er moesten nog wat dingen afgemaakt en aangepast worden en dat folieen daar zag ik helemaal tegenop. Om over motorinbouw en inbouw van servo's nog maar te zwijgen. Gelukkig bood Mark aan mij te helpen. Of beter gezegd, hij bouwt en ik help hem soms met iets dat in iedergeval niet kapot kan. Teminste.. zo had ik het me een beetje voorgesteld.

Bouwen:
Allereerst parkeren we mijn romp even naast zijn grote broer.. Oh scheelt bijna niets..


Mark heeft de uitlaat uit zijn wiggens getrokken en toen was het kijken of zo'n resopijp zou passen. Nou, dat wordt krap. Maargoed, ik had al weken eerder besloten dat ik zo'n pijp wilde gebruiken en dus MOET het maar passen.

En daar staat ie dan op de tijdelijke bouwtafel. Aan het werk dus.

Oh wacht.. Eerst even de roeren erop en kijken of we genoeg uitslag hebben.. (Ja. Ik vlieg AL een half jaar! En dus moet ik belachelijke uitslagen hebben!)

Terwijl Mark een frame voor de cockpitkap ging maken, mocht ik de vakken voor de servo's in de vleugels uitzagen. Na 2 minuten met ingehouden adem naar die vleugel en een zaagblad te staren met het idee "dat ga ik echt niet doen", heb ik mezelf even heel snel voorgenomen om het niet meer te zien als een peperduur en prachtig gebouwd vliegtuig, maar als een stuk hout. En toen kon ik aan het werk.

Daarna mocht ik een stuk dik ijzerdraad door het kielvlak heen 'prikken'. Ook alweer zo'n klusje waarbij ik wel 10x gedacht heb "Die komt er zometeen aan de zijkant van het kielvlak weer uit steken", Maar ook dat viel mee. Vervolgens de buis erin geschoven waar de antenne in komt te liggen.

In de tussentijd had Mark het frame voor de cockpitkap bijna af. Vakwerk!

Goed dat was het voor nu even.
Grtz. Jaap