Dus heb een klein vraagje, graag zou ik mijn ailerons als flaps gaan gebruiken voor het landen. Hoe moet ik deze instellen (naar boven of beneden), heb al zoveel gelezen.... Moet ik ook met het hoogteroer bijtrimmen, gebruik ik beter de mix... Veel vragen hé, maar ik ben er zeker van dat iemand hier mij wel kan verder helpen, niet ;-)
Je ailerons moeten naar beneden. Hoogteroer hoef je niet bij te trimmen. Een mixer programmeren kan maar je kan beter in het begin zelf iets down sturen en later pas een mixer programmeren.
Denk er ook aan dat je je ailerons niet helemaal naar beneden programmeert voor flaps, dit laat de kist erg moeilijk sturen als je je flaps gebruikt. En de eerste keer dat je flaps gebruikt moet je dit in de lucht doen om te kijken hoe het vliegtuig reageert. Dus niet bij de start of landing. Als je weet hoe de kist reageert kan je je hoogte erbij programmeren. Dit moet je een paar keer doen om de juiste balans te vinden waarschijnlijk.
Ligt iets lastiger. In de eerste plaats, om wat voor type vliegtuig gaat het. Motorvliegtuigen vliegen tijdens de landing langzamer dan de kruissnelheid. Dan is er behoefte aan extra lift. Het vleugelprofiel moet holler worden. De ailerons gaan dus naar beneden. Bij een (electro)zwever werkt het iets anders. Die hebben een goede glijhoek en zijn lastig te landen. In dit geval moet de glijhoek worden vergroot. Dit kan door een deel van de vleugel ineffectief (ineffectiever) te maken door de ailerons naar boven te zetten. Vaak is er een correctie op het hoogteroer nodig. Die kan met een mixer worden ingesteld. Hoe veel, en naar welke richting is een beetje modelafhankelijk. Hou er ook rekening mee dat de "normale" aileronfunctie sterk verminderd. Test altijd op veilge hoogte hoe het toestel reageert voordat je dit in de start of landing toepast. Vaak wordt ailerondifferentiering toegepast. Bij omhoog gestelde ailerons werkt dit nadelig uit voor de besturing. Sommige zenders hebben een optie om de ailerondifferentiering te verminderen bij omhooggestelde ailerons. De besturing wordt dan aanzienlijk beter!
Het gaat hier over een Graupner Caravelle, had het vorig weekend geprobeerd met de ailerons naar beneden te plaatsen en een beetje bij te trimmen met het hoogteroer ( was slechts enkele graden) maar het vliegtuig ging als een raket naar beneden...
Rolroeren kunnen niet als flaps worden gebruikt. Of de rolroeren moeten een eindje voor de tip stoppen. De tip kan erg lelijk overtrekken en het is einde oefening.
Ben er zelf ook niet weg van. Nadeel vindt ik altijd dat je rolroer effectiviteit zover omlaag gaat en dat juist op het moment dat je die het meest effectief wil hebben, Tijdens de landing. Ik raad het altijd af om te doen, je zal eerder een kist kraken door tipstall, dan doordat je iets harder binnenkomt.
hij is wel leuker als een puma maar inderdaad dit toestel heeft doorlopende rolroeren ,niet doen . liever iets harder landen en het toestel op 10cm hoogte houdend met up de vaart er uit halen .
Wat je wilt is een eenvoudiger landing. Door een deel van de vleugel minder effectief te maken, daalt het toestel sneller, en is de kans dat het toestel op het veld land en er niet overheen vliegt groter. Dan is de hoek van de vlieglijn t.o.v. de grond groter dan tijdens de normale zweefvlucht. Bij voorbeeld (willekeurige getallen): Normale vlucht: per honderd meter vliegen 5 meter dalen; Met kleppen omhoog: per honderd meter vliegen 10 meter dalen. Dan heb je volgens mij een grotere daalhoek...
Ik had het fout, inderdaad, glijhoek en glijgetal door elkaar gehusseld. https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Glijgetal
3D kist en aileron up Met een 3D kist (vergelijkbaar met de Robbe Do-it), dus grote (diepe) rolroeren tot aan de tip, heb k heel leuke en goede eraring met aileron up (airbrake functie). Met de ailerons 30 a 40 graden omhoog kwam mijn Tadpole als een lift naar beneden. Ook op aileron nog steeds goed te corrigeren maar heel gevoelig voor de afvang in de laatste meter. Veel hoogteroer uitslag/effectiviteit is dan absoluut noodzakelijk. groet, Erik
een 3d kist zal bij overtrek enkelt zijn neus laten zakken ,vleugeltipovertrek is zeldzaam bij 3d kisten , zoals bij de caravelle zou ik het niet doen .
Oke uit alle verhalen heb ik begrepen dat ik het dus best niet doe, bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb weeral iets bijgeleerd ;-)
Het is een misverstand om nu te denken dat je dit beter kunt nalaten. Wat ik begrijp is dat jij graag je ailerons zou willen gebruiken om je toestel af te remmen bij de landing. Dat kan prima en wordt veel gedaan op kunstvluchtmodellen (en ik bedoel niet 3D), omdat die meestal erg goed zweven en lang snelheid vasthouden waardoor landen bij windstil weer op een klein veld lastig kan zijn. Wat je moet doen is je beide ailerons naar boven zetten, dit heet airbrake. Je zult ook wat down elevator moeten meemixen. Je kunt best starten met 30% aileron naar boven, en 10% down elevator. Eerst op hoogte uitproberen en eventueel de elevator waarde wat aanpassen. De 30% aileron zorgt voor een goed merkbaar remmend effect, maar je houdt genoeg controle op de ailerons om te corrigeren. Eventueel kun je later de aileron uitslag ook verhogen op basis van je ervaringen. Het effect is dat de glijhoek steiler wordt - je kist gaat sneller zakken. Je moet hem dus ook goed afvangen vlak voor de landing. Nogmaals dit is heel gebruikelijk om dit zo te doen. Aangezien de Caravelle een oud RC-1 toestel is met een symmetrisch en relatief dun profiel zie ik geen enkel probleem waarom dit niet zou kunnen.
[mod]Onnodige quote verwijderd[/mod] Hmm, dus toch naar boven. Kga dat zeker volgende keer eens proberen, indien ik dit toepas kan ik nog altijd met de ailerons sturen. Bedankt voor de info
Ailerons omhoog is inderdaad 'The way to go' Maar niet omdat de ailerons die omhoog staan zo veel afremmen, er gebeurt namelijk iets anders. Doordat de ailerons omhoog staan, verminder je als het ware kunstmatig de instelhoek van de vleugel. Om het model toch in de lucht te houden , moet nu de neus omhoog zodat je weer een positieve instelhoek hebt. Je model vliegt nu met behoorlijk wat weerstand omdat de hele vleugel als rem werkt. Aerodynamic Braking
Wat leuk om nog eens een Caravelle te zien. Is het een oude of opnieuw gebouwd van een tekening? Ik vond de kisten in de jaren 60 en 70 veel karater hebben en mooie lijnen.