Ailerons gebruiken als flaps

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door familymen, 16 jun 2011.

  1. familymen

    familymen

    Lid geworden:
    14 nov 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Tienen, Belgium
    Dus heb een klein vraagje, graag zou ik mijn ailerons als flaps gaan gebruiken voor het landen. Hoe moet ik deze instellen (naar boven of beneden), heb al zoveel gelezen....
    Moet ik ook met het hoogteroer bijtrimmen, gebruik ik beter de mix...

    Veel vragen hé, maar ik ben er zeker van dat iemand hier mij wel kan verder helpen, niet ;-)
     
  2. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Je ailerons moeten naar beneden. Hoogteroer hoef je niet bij te trimmen. Een mixer programmeren kan maar je kan beter in het begin zelf iets down sturen en later pas een mixer programmeren.
     
  3. Johack

    Johack

    Lid geworden:
    8 dec 2010
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Doetinchem
    Denk er ook aan dat je je ailerons niet helemaal naar beneden programmeert voor flaps, dit laat de kist erg moeilijk sturen als je je flaps gebruikt.

    En de eerste keer dat je flaps gebruikt moet je dit in de lucht doen om te kijken hoe het vliegtuig reageert. Dus niet bij de start of landing.

    Als je weet hoe de kist reageert kan je je hoogte erbij programmeren. Dit moet je een paar keer doen om de juiste balans te vinden waarschijnlijk.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ligt iets lastiger. In de eerste plaats, om wat voor type vliegtuig gaat het. Motorvliegtuigen vliegen tijdens de landing langzamer dan de kruissnelheid. Dan is er behoefte aan extra lift. Het vleugelprofiel moet holler worden. De ailerons gaan dus naar beneden.

    Bij een (electro)zwever werkt het iets anders. Die hebben een goede glijhoek en zijn lastig te landen. In dit geval moet de glijhoek worden vergroot. Dit kan door een deel van de vleugel ineffectief (ineffectiever) te maken door de ailerons naar boven te zetten.

    Vaak is er een correctie op het hoogteroer nodig. Die kan met een mixer worden ingesteld. Hoe veel, en naar welke richting is een beetje modelafhankelijk. Hou er ook rekening mee dat de "normale" aileronfunctie sterk verminderd. Test altijd op veilge hoogte hoe het toestel reageert voordat je dit in de start of landing toepast.

    Vaak wordt ailerondifferentiering toegepast. Bij omhoog gestelde ailerons werkt dit nadelig uit voor de besturing. Sommige zenders hebben een optie om de ailerondifferentiering te verminderen bij omhooggestelde ailerons. De besturing wordt dan aanzienlijk beter!
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2011
  5. familymen

    familymen

    Lid geworden:
    14 nov 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Tienen, Belgium
    Het gaat hier over een Graupner Caravelle, had het vorig weekend geprobeerd met de ailerons naar beneden te plaatsen en een beetje bij te trimmen met het hoogteroer ( was slechts enkele graden) maar het vliegtuig ging als een raket naar beneden...
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Rolroeren kunnen niet als flaps worden gebruikt.
    Of de rolroeren moeten een eindje voor de tip stoppen.

    De tip kan erg lelijk overtrekken en het is einde oefening.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ben er zelf ook niet weg van.

    Nadeel vindt ik altijd dat je rolroer effectiviteit zover omlaag gaat en dat juist op het moment dat je die het meest effectief wil hebben,
    Tijdens de landing.

    Ik raad het altijd af om te doen, je zal eerder een kist kraken door tipstall, dan doordat je iets harder binnenkomt.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* foutje */
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2011
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    [​IMG]

    hij is wel leuker als een puma
    maar inderdaad dit toestel heeft doorlopende rolroeren ,niet doen .
    liever iets harder landen en het toestel op 10cm hoogte houdend met up de vaart er uit halen .
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Wat je wilt is een eenvoudiger landing. Door een deel van de vleugel minder effectief te maken, daalt het toestel sneller, en is de kans dat het toestel op het veld land en er niet overheen vliegt groter.

    Dan is de hoek van de vlieglijn t.o.v. de grond groter dan tijdens de normale zweefvlucht.

    Bij voorbeeld (willekeurige getallen):

    Normale vlucht: per honderd meter vliegen 5 meter dalen;
    Met kleppen omhoog: per honderd meter vliegen 10 meter dalen. Dan heb je volgens mij een grotere daalhoek...
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 17 jun 2011
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Twijfelde eerlijk gezegd even aan m'n eigen redenatie...
     
  13. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    3D kist en aileron up

    Met een 3D kist (vergelijkbaar met de Robbe Do-it), dus grote (diepe) rolroeren tot aan de tip, heb k heel leuke en goede eraring met aileron up (airbrake functie). Met de ailerons 30 a 40 graden omhoog kwam mijn Tadpole als een lift naar beneden. Ook op aileron nog steeds goed te corrigeren maar heel gevoelig voor de afvang in de laatste meter. Veel hoogteroer uitslag/effectiviteit is dan absoluut noodzakelijk.

    groet,

    Erik
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    een 3d kist zal bij overtrek enkelt zijn neus laten zakken ,vleugeltipovertrek is zeldzaam bij 3d kisten , zoals bij de caravelle zou ik het niet doen .
     
  15. familymen

    familymen

    Lid geworden:
    14 nov 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Tienen, Belgium
    Oke uit alle verhalen heb ik begrepen dat ik het dus best niet doe, bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb weeral iets bijgeleerd ;-)
     
  16. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088

    Het is een misverstand om nu te denken dat je dit beter kunt nalaten.

    Wat ik begrijp is dat jij graag je ailerons zou willen gebruiken om je toestel af te remmen bij de landing.

    Dat kan prima en wordt veel gedaan op kunstvluchtmodellen (en ik bedoel niet 3D), omdat die meestal erg goed zweven en lang snelheid vasthouden waardoor landen bij windstil weer op een klein veld lastig kan zijn.

    Wat je moet doen is je beide ailerons naar boven zetten, dit heet airbrake. Je zult ook wat down elevator moeten meemixen.

    Je kunt best starten met 30% aileron naar boven, en 10% down elevator. Eerst op hoogte uitproberen en eventueel de elevator waarde wat aanpassen.

    De 30% aileron zorgt voor een goed merkbaar remmend effect, maar je houdt genoeg controle op de ailerons om te corrigeren. Eventueel kun je later de aileron uitslag ook verhogen op basis van je ervaringen.

    Het effect is dat de glijhoek steiler wordt - je kist gaat sneller zakken. Je moet hem dus ook goed afvangen vlak voor de landing.

    Nogmaals dit is heel gebruikelijk om dit zo te doen. Aangezien de Caravelle een oud RC-1 toestel is met een symmetrisch en relatief dun profiel zie ik geen enkel probleem waarom dit niet zou kunnen.
     
  17. familymen

    familymen

    Lid geworden:
    14 nov 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Tienen, Belgium
    [mod]Onnodige quote verwijderd[/mod]

    Hmm, dus toch naar boven. Kga dat zeker volgende keer eens proberen, indien ik dit toepas kan ik nog altijd met de ailerons sturen.

    Bedankt voor de info
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jun 2011
  18. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Ailerons omhoog is inderdaad 'The way to go'

    Maar niet omdat de ailerons die omhoog staan zo veel afremmen, er gebeurt namelijk iets anders.

    Doordat de ailerons omhoog staan, verminder je als het ware kunstmatig de instelhoek van de vleugel. Om het model toch in de lucht te houden , moet nu de neus omhoog zodat je weer een positieve instelhoek hebt.

    Je model vliegt nu met behoorlijk wat weerstand omdat de hele vleugel als rem werkt.
    Aerodynamic Braking
     
  19. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Wat leuk om nog eens een Caravelle te zien. Is het een oude of opnieuw gebouwd van een tekening?
    Ik vond de kisten in de jaren 60 en 70 veel karater hebben en mooie lijnen.
     
  20. familymen

    familymen

    Lid geworden:
    14 nov 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Tienen, Belgium
    Ik denk een tijdje geleden gebouwd, hierbij een foto.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina