Airboat bouw- vraag over setup

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door FabiFlies, 2 aug 2017.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Roel, ervaring zegt niks.
    Ik ken mensen die keer op keer dezelfde fouten maken en dat heet dan ervaring.
    En als je ze dan daarop aanspreekt beginnen ze meteen met, ik doe dit al 100 jaar... blah blah...
    Mensen met nieuwe inzichten zijn veel belangrijker anders reden we nu nog met paard en koets.
    De uitvinding van de scheepsschroef was ook per ongeluk.
    En de oppervlakteschroef zou ook niet kunnen werken, wat nu de snelste aandrijving blijkt te zijn.
    En zo zijn er op allerlei vlakken door een andere visie en eigenwijze mensen doorbraken behaald.

    GJ
     
    C3ntijn vindt dit leuk.
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.634
    Locatie:
    Betuwe
    Het is de bedoeling dat je van ervaring leert. Mensen die keer op keer dezelfde fouten maken hebben ervaring; in het maken van fouten ja. Maar als je er niets opsteekt, is dat geen ervaring, maar stompzinnigheid. Ik heb zat fouten gemaakt in de loop der tijd. Ik heb ervan geleerd. En probeer, net als Klaas, anderen te behoeden voor dezelfde fouten. Als die adviezen in de wind worden geslagen, het zij zo. Ik ga het zoveelste "voerboot-topic" met belangstelling volgen.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je verhaal klopt niet.
    Ervaring is een vorm van kennis of inzicht, die door het te doen of te ondervinden geleerd wordt.
    Door je ervaring maak je geen of minder fouten in die bezigheden.
    Maar ik denk dat niemand die hier gereageerd heeft ervaring heeft met voerboten en al helemaal niet met voerboten met een alternatieve aandrijving.
    Dus niemand kan zich beroepen op zijn ervaring, wel op kortzichtigheid.

    Als je alles eens goed doorleest wat er door jullie geschreven is dan staat er eigenlijk niks, alleen maar lucht.
    Er wordt geen advies gegeven, alleen afgekraakt en er worden een paar postings gewijd aan hoe goed iemand zijn ogen zijn.
    Ja, dat is echt een aanwinst voor het forum.

    Ik heb ervaring met van alles, boten, auto's, vliegtuigen, heli's en denk dat een combinatie van dat alles best wel handig kan zijn voor topicstarter.
    Ik heb zelf ooit wel eens een voerboot gebouwd voor een kennis die nogal kritisch is en de "consumenten-boten" troep vond.
    Dat was zo'n 8 jaar geleden en het ding doet het nog steeds, zonder storing.
    Enige verschil met topicstarter is de aandrijving.
    Die is boven water en niet onder water.
    Maar dan komt de vliegtuigervaring weer van pas.
    Waarom zou een aandrijving die lucht wegduwt niet werken?
    Of je nu lucht of water wegduwt, het principe is gelijk alleen de materie waarmee je werkt is anders.
    Een schroef is minder efficient in lucht dan in water maar dan stop je er gewoon meer vermogen in.
    Zo werkt een echte airboat ook.
    Er staat niet voor niets een dikke V8 achterop.

    Waarschijnlijk zou je met een conventionele aandrijving met een wattje of 50 leuk kunnen varen.
    Nu zet ie 200 watt bovenop.
    Dat moet goed gaan, alleen moet je zoeken naar een prop met veel trekkracht, dus dan kom je op een grote spoed, lage pitch en liefst een 3 blad.

    GJ
     
    FabiFlies vindt dit leuk.
  4. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Toch iemand normaal hier:) bedankt voor alle tips, zeker handig. Ik heb eigenlijk onderdelen onder weg en het wordt 1100kv outrunner,die ik op 3s met 9x6 prop erop zal laten draaien. Ik schat dat het zo 1000g stuwkracht gaat geven. Zodra ik de romp en motor mount in elkaar heb, ga ik ff testen en met gewichten spelen. Ik moet wel spelling voor de kipbak met voer daarin houden. En deze kieltjes maken echt groot verschil. Ik heb zo iets op dat schuim boot gelijmd, en in eens waren probleemen met spin outs bij hoog snelheid weg. Ik blijf wel bij die vectoring mount, want dan kan ik ook achteruit stuuren. Op dat schuim boot werkt het prima dus ik denk dat het goed systeem is.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      339,6 KB
      Weergaven:
      178
  5. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    En zo drijft dat ding. Slecht video qualiteit, en hier nog zonder die kieltjes, maar toch verbazend goed
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mijn complimenten! Had zoiets niet verwacht en leren we toch weer iets bij. Een van mijn denkfouten was een roer achter de propeller. Maar bij een beweegbare motoropstelling kun je ook achteruit sturen. Gr. Klaas.
     
  7. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Gaat mooi maar niet te lang. Ik heb geen idei wat voor motor dat is, want er staat niets op. Kwam uit een hobbyking vliegtuig samen met 20 amp regelaar maar er zat geen prop op. Vriend van me had paar liggen maar ze zijn allemaal verkeerd, overbelasten esc zodat ie na1 of twee minuten super heet wordt. Maar toch fun, en veel van geleerd
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Fabiflies, je ziet dat hij nu drift, met die kieltjes eronder vanaf de helft van de boot zal dat grotendeels weg zijn.
    En je ziet dat ie te licht is, hij moet ook zonder boilies nog naar de kant kunnen komen zonder het meer over te waaien.

    Waar ik me zorgen om maak is de 1100 KV motor met die 9x6 prop op 3S.
    Heb je berekend of dat wel gaat?
    Ik zou sowiezo minder pitch nemen, je wilt geen snelheid maar kracht en weinig stroom verbruiken.
    Er zitten behoorlijk lange draden tussen regelaar en motor en als je dan te veel stroom gaat trekken en veel halfgas gaat varen vind de regelaar dat niet fijn.
    Bij de opgegeven 60A regelaar zou ik niet hoger gaan dan zo'n 25A.
    Je kan de boel nog iets verbeteren door extra condensatoren op de regelaar te plaatsen.

    EDIT::
    Ik heb even gezocht bij Hobbyking en de hele kleine motoren zijn niet in 1100KV te koop dus je zal dan wel een 22-27 mm motor gekocht hebben.
    Dan is die 9x6 geen probleem, ik zie dat ze redelijk goed presteren met een 10x5 indoorprop.
    Als ik er een calculator bijhaal zal je op 3S met een 10x5 zo'n 1100-1200 gram kunnen drukken.
    Stroom zit dan onder de 25A, dus dat is OK.
    Topsnelheid in een vliegtuig zal dan zo'n 60 km/u zijn, je boot zal met boilies maximaal 10 a 15 km/u gaan (ook weer natte vingerwerk)

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2017
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Meer informatie en uitleg
    too long battery wires will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds - RCG
    Contents
    • Problem
    • Solution I: lengthen the motorwires & shorten batterywires
    • Solution II: add capacitors, rules of thumb, spreadsheet
    • Capacitor type and polarity (orientation!)
    • How & where (not) to add extra capacitors
    • DIY capacitor pack pictures
    • Capacitor & pack suppliers
    • Expert/manufacturer opinions & their rules of thumb
    • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2017
  10. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb die motor tussen 28-34 gevonden. Ik heb zelf geen wiskunde gedaan, maar gelezen wat mensen erop hebben zitten. Zat er ook pdf op hobbyking met prop tests voor die motor, en volgens hen, met 9x6 slow fly op 3s, bij wot zuigt ie 23A en levert 1100g stuwkracht.
    Ik heb het al besteld, dus nu kan ik niet veel meer doen als afwachten en kijken wat dat doet.
     
  11. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hoever staat die brug op het filmpje , 40 a 50 meter ??
    Als dat airbootje dan al 200 meter ver is zal je toch echt heel goede ogen moeten hebben of sterke lenzen in je bril !!!!
    400 meter op het water met zo'n airbootje , vergeet het maar , dan zie je enkel met wat geluk nog een stip.
    Groetjes
    Ronny
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laten we nu even bij de techniek blijven Ronny en positieve bijdragen leveren. Wellicht steken we er nog iets van op. Het enthousiasme bij FabiFlies is er, evenals een doel. En soms bereik je dat met vallen en opstaan. Maar op propeller aandrijving schiet mijn ervaring tekort. Probeer alleen bij al te enthousiaste bouwers teleurstelling te voorkomen. Daarbij is mijn commentaar wel eens een beetje kort door de bocht, maar niet bedoeld om iemand te kwetsen. Gr. Klaas.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klaas, nette reactie!
    Top.
    Ik kan ook wel eens bot zijn maar dat komt omdat ik uit Amsterdam kom, zo zijn we allemaal anders.

    Dat verhaal over hoever iets is doet niet ter zake, als je kan sturen dan kan je hem ook terughalen als hij "onzichtbaar" wordt.


    Ik was bang dat je een fietsbelmotor had gekocht, maar met een motor van die afmetingen gaat het wel lukken, die maat heeft wel wat reserve.

    GJ
     
  14. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Mijn positieve bijdrage is dat het bootje te klein is om zover te varen .
    Een grotere vanop afstand herkenbare opbouw of bord in kleuren zou veel beter zijn voor een voerboot .
    Als hij ver weg is , hoe ga je dan herkennen dat hij naar je toe komt of van je weg vaart ?
    Nu tijdens de opbouw kan hierop nog ingespeelt worden .
    Groetjes
    Ronny
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry Ronny,
    het ding gaat geen +300 km/u zoals mijn vliegtuigen gingen dus je hebt alle tijd om te kijken en als ie je te klein wordt dan stop je of ga je terug.
    En bij vliegtuigen (ook bij snelle boten) weet je wat de laatste positie was, welke kant hij opging.
    Een beetje stuurman weet dan ook hoe en hoeveel hij moet sturen om hem terug te krijgen.
    Je kan hem natuurlijk ook 3 meter lang en 2 meter hoog maken met stroboscooplampen bovenop.
    Maar dan gaan mensen weer zeggen dat je hem niet ziet op 1000 meter, of dat je zender dat bereik niet heeft.
    Er is altijd wat te zeuren.
    Waarom vliegt iemand met een klein vliegtuigje van 60cm?
    Een model van 3 meter vliegt makkelijker en is beter te zien.
    Dat is gewoon een keuze van de persoon en groot is niet altijd beter.

    GJ
     
  16. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    En gaat toch niemand lijn 400 meter weg brengen. Stel je voor wat voor dikke rol zal er op je molen moeten zitten. Klaas vroeg warrom heb ik reversibg esc nodig. Ik heb 400 meter als een uitdrukking gebruikt, om te zeggen dat die afstand niet hoef te zwemmen als ik ergens met me neus in de riet vast zit. Maar ik kon net zo goed 50 meter zeggen, wat ook tegen valt als je water in moet. Ging er puur om uitleg warrom omkeerbaare regelaar nuttig is
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bolle kant en tekst van propeller moeten vliegrichting wijzen, vlakke kant van propellorblad naar achteren. Een prop die verkeerd om draait, is veel minder effectief. Wanneer achteruit varen, prop draait dan verkeerd om, minder goed gaat dan vooruit varen, is er derhalve niets aan de hand.
    Je motor is waarschijnlijk voorzien van rechtse schroefdraad. Gebruik een zelfborgende moer omdat in duwopstelling je (waarschijnlijk rechtse) prop los kan lopen.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2017
  18. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Gooie van je:) nu heb ik prop saver dus geen last van, maar op die nieuwe zit inderdaad adapter
     
    Michiel vindt dit leuk.
  19. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg Ik ben sinds gisteren bezig met bouw. Eerst een tekening gemaakt en daarna naar de kelder gegaan en sinndsdien zit ik daar bijna constant:) Ik dacht dat ik jullie op de hoogte zal houden, dus ondertussen heb ik paar fotos gemaakt. Uiteindelijk om hele ding iets zwaarder te krijgen heb ik frame van gewoone hout (denk ik pijn) gezaagd. Jammer genoeg waren mijn plankjes niet breed genoeg, dus het was ff puzzelen (geteld, zitten er 54 shroeven in). Dat was de eerste keer dat ik balsa in me handen had en ik dacht dat ik het makkelik in zal buigen en vast lijmen... Ging dus mis. Eerste bodem brak in stukken los van de frame. Te veel spanning op de neus. Ik heb dus nog een set plankjes met kokend heet water in laten weken en met hele berg duc tape en tui op de frame gespannen. Volgende dag was het iets makkelijker te lijmen. Ik ben tot nu toe best tevreden. Het zit best goed uit, en is recht. Ik hoop dat het een beetje recht zal varen (als het drijft)
     
  20. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    image.jpg image.jpg image.jpg
    Vandaag motor steun gemaakt. Servo wordt er ingebouw en alles nog met balsa plankjes afgewerkt
     

Deel Deze Pagina