Dit word het topic voor de Tamiya TT01, hierin word dit chassis besproken.
Alle vragen over de TT01 kunnen hier worden gepost, hiermee houden we het allemaal centraal en overzichtelijk.
Als er naast dit topic een andere word geopend over een TT01 en ik of andere mods geloven dat die ook in dit topic kan worden gevraagd, worden ze gesloten.
Een aantal punten die belangrijk zijn zal ik hier samenvatten
Tandwieloverbrengingen van de TT01
De standaard motormount heeft een beperkt aantal manieren om de motor vast te zetten.
Om de afstelling makkelijk te houden heeft tamiya in de beschijving een tekening geplaatst, met daarbij welke tandwielverhouding kan worden gebruikt, en op welke manier de motor dan moet worden gemonteerd.
Er is eventueel een andere tandwielset te verkrijgen:
TT01 High Speed Spur Gear Set (55T & 58T) Artikelnummer 53665
Dan kunnen de volgende verhoudingen worden gemaakt
De montagegaten worden dan anders, deze staan beschreven op het papiertje wat je bij de tandwielset krijgt.
Kogellagers
De TT01 word standaard voorzien van glijlagers, het werkt wel, maar kogellagers maakt alles veel soepeler lopend, en is beter op gebied van slijtage.
Ga je met snellere motoren of andere tandwielen werken zijn kogellagers een must, en ook bij standaard uitvoering scheelt het veel.
de kogellagers die nodig zijn:
12x 1150 (11x5) kogellager
4x 1280 (12x8) kogellager
tamiya verkoopt deze set compleet onder artikelnummer 53497
Wat voor motoren kun je monteren
De TT01 is een basis chassis wat niet echt geschikt is voor hele sterke motoren maar het kan wel.
wel moet je heel erg goed letten op welke tandwieloverbrenging je kiest, deze moet geschikt zijn voor je motor!!
Ik heb een standaard regelaar, wat kan ik voor motor monteren?
Standaard zijn er 3 soorten regelaars die worden bijgeleverd:
Kit:
Mechanische regelaar
deze kan niet hele sterke motoren aan, en is niet bepaald duurzaam en efficient.
welke motoren er gemonteerd zouden kunnen worden is niet echt duidelijk maar 19t zou volgens sommige moeten kunnen, ik zou echter 23t als limiet aanhouden
Elektronische regelaar TEU-101BK
Deze losse regelaar heeft kan volgens tamiya de sport tuned motor aan.
RTR:
CPR unit
Dit is een combinatie van ontvanger en regelaar in een box.
deze word alleen bij de RTR auto's geleverd.
de regelaar kan een Sport Tuned motoraan.
Nadeel is dat als men een andere motor wil monteren die minder dan 23 turns heeft er een andere elektronische regelaar nodig is.
aangezien je de cpr unit niet kunt scheiden is er dan ook een andere zenderset nodig, omdat de cpr unit ook de ontvanger van de zenderset bevat.
Kan ik mijn TT01 verder tunen?
Jazeker, Tamiya zelf en ook veel andere fabrikanten bieden tuningsdelen aan voor het chassis.
Tamiya's lijst is te vinden op :
http://www.rez.nl/tamoptions/tam_53000_tt01.html
Verder kunnen natuurlijk ook de meeste banden en velgen worden gemonteerd op je TT01, waarmee je het weggedrag ook sterk kunt beinvloeden.
Verder maken o.a. Carson en GPM diverse tuningdelen voor een TT01.
De meest belangrijke hopups zijn kogellagers!!, dan eventueel een andere tandwielset en een set oliegevulde dempers.
Nuttige links
TT01 XB door David Jun
Alle vragen over de TT01 kunnen hier worden gepost, hiermee houden we het allemaal centraal en overzichtelijk.
Als er naast dit topic een andere word geopend over een TT01 en ik of andere mods geloven dat die ook in dit topic kan worden gevraagd, worden ze gesloten.
Een aantal punten die belangrijk zijn zal ik hier samenvatten
Tandwieloverbrengingen van de TT01
De standaard motormount heeft een beperkt aantal manieren om de motor vast te zetten.
Om de afstelling makkelijk te houden heeft tamiya in de beschijving een tekening geplaatst, met daarbij welke tandwielverhouding kan worden gebruikt, en op welke manier de motor dan moet worden gemonteerd.

Er is eventueel een andere tandwielset te verkrijgen:
TT01 High Speed Spur Gear Set (55T & 58T) Artikelnummer 53665
Dan kunnen de volgende verhoudingen worden gemaakt
Code:
Overbrenging TT01
Spur
61t 58t 55t
Pinion
19 | 8,35 | |
20 | 7,93 | |
21 | 7,55 | 7,18 |
22 | 7,21 | 6,85 | 6,50
23 | | 6,56 | 6,22
24 | | 6,28 | 5,96
25 | | | 5,72
Kogellagers
De TT01 word standaard voorzien van glijlagers, het werkt wel, maar kogellagers maakt alles veel soepeler lopend, en is beter op gebied van slijtage.
Ga je met snellere motoren of andere tandwielen werken zijn kogellagers een must, en ook bij standaard uitvoering scheelt het veel.
de kogellagers die nodig zijn:
12x 1150 (11x5) kogellager
4x 1280 (12x8) kogellager
tamiya verkoopt deze set compleet onder artikelnummer 53497
Wat voor motoren kun je monteren
De TT01 is een basis chassis wat niet echt geschikt is voor hele sterke motoren maar het kan wel.
wel moet je heel erg goed letten op welke tandwieloverbrenging je kiest, deze moet geschikt zijn voor je motor!!
Ik heb een standaard regelaar, wat kan ik voor motor monteren?
Standaard zijn er 3 soorten regelaars die worden bijgeleverd:
Kit:
Mechanische regelaar
deze kan niet hele sterke motoren aan, en is niet bepaald duurzaam en efficient.
welke motoren er gemonteerd zouden kunnen worden is niet echt duidelijk maar 19t zou volgens sommige moeten kunnen, ik zou echter 23t als limiet aanhouden
Elektronische regelaar TEU-101BK
Deze losse regelaar heeft kan volgens tamiya de sport tuned motor aan.
RTR:
CPR unit
Dit is een combinatie van ontvanger en regelaar in een box.
deze word alleen bij de RTR auto's geleverd.
de regelaar kan een Sport Tuned motoraan.
Nadeel is dat als men een andere motor wil monteren die minder dan 23 turns heeft er een andere elektronische regelaar nodig is.
aangezien je de cpr unit niet kunt scheiden is er dan ook een andere zenderset nodig, omdat de cpr unit ook de ontvanger van de zenderset bevat.
Kan ik mijn TT01 verder tunen?
Jazeker, Tamiya zelf en ook veel andere fabrikanten bieden tuningsdelen aan voor het chassis.
Tamiya's lijst is te vinden op :
http://www.rez.nl/tamoptions/tam_53000_tt01.html
Verder kunnen natuurlijk ook de meeste banden en velgen worden gemonteerd op je TT01, waarmee je het weggedrag ook sterk kunt beinvloeden.
Verder maken o.a. Carson en GPM diverse tuningdelen voor een TT01.
De meest belangrijke hopups zijn kogellagers!!, dan eventueel een andere tandwielset en een set oliegevulde dempers.
Nuttige links
TT01 XB door David Jun