Aliphatic resin

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door arthurw, 7 feb 2004.

  1. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Waar wij witte houtlijm gebruiken, zie je in Engelstalige bladen vaak 'Aliphatic resin' ook weel carpenters glue (timmermans lijm) vermeld. Ook wordt het wel 'yellow glue' genoemd - hoowel het wit is droogt het gelig op. Het is in Engeland een goedkope, standaard lijm.

    Het is mij gelukt dit in NL bij de modelbouwshop te kopen. Kostte wel €15 -. Maar is superieur aan normale witte (PVA) lijm - het schuurt namelijk veel beter. Dat normale witte lijm slecht schuurt viel mij pas echt op toen ik deze lijm ging gebruikem

    In Engeland ligt het bij elke hubo of gamma. Hier vind ik het niet. Hoe noemen wij deze lijm? Of.. waarom kennen wij die niet echt?

    Arthur
     
  2. sitting duck

    sitting duck Guest

    Op jou vraag kan ik niet echt antwoorden,ik weet echter wel dat UHU HART ook bekent staat voor een goed hechting en goede schuureigenschappen. Ik heb gisteren pas mijn eerste tube meegenomen dus moet het nog uitproberen,een kleine tube kost 2.5€ een grote istes meer.Ze hebben het in elke modelbouwwinkel en je vindt het op andere plaatsen ook.

    Greetzz
     
  3. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ik gebruik toch al jaren Aliphatic lijm en gewoon in een Nederlandse modelbouwzaak gekocht. Hij heet Aliphatic Resin "Wood working Glue" van Deluxe Materials. Het zit in een potje van 112gram en mijn laatste potje kostte nog geen 5 euro, is wel 2 jaar geleden of zo.

    Ik denk dat ieder houtverwerkings c.q. timmer bedrijf zoiets wel in huis heeft en mogelijk nog voordeliger. :roll:

    Ben er ook zeer tevreden mee. :wink:

    Grtz,
    Emile 8)
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, UHU-Hart (celluloselijm) wordt zoals de naam al doet vermoeden, keihard. Met dat schuren valt het dus toch nog wel wat tegen. Overigens is het naast de snelle en langzame cyano mijn favoriet soort plaksel. PVA gebruiken wij (ik :wink:) liever nooit (is niet brandstof bestendig en is net als epoxy ZWAAR) Waar soms het gebruik van epoxy onvermijdelijk is, laat PVA zich met succes door betere en lichtere alternatieven vervangen.

    De celluloselijm is hoofdzakelijk cellulose butyraat, opgelost in amyl-acetaat.
    Voordeel is wel dat butyraat, in tegenstelling tot cellulose-acetaat (celluloid) niet spontaan oplost in methanol.

    Wel vind ik dat UHU zo langzamerhand belachelijk duur is geworden.
     
  5. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    @arthur


    Dat spul noemt hier, bij ons, gewoon Titebond en kan in elke DIY zaak aangeschaft worden. Witte houtlijm is op basis van PVA en is dus geen aliphatic resin alla Titebond. Die twee worden door elkaar gebruikt alhoewel ze beiden andere eigenschappen hebben.
     

Deel Deze Pagina