American 11320 Skyhorse

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 8 mrt 2015.

  1. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Helicor, inderdaad met de juiste tuien helaas is niet elke configuratie te maken met de tuien die ik nu heb. Maar daaronder hier meer over.

    Ik moest voor het tekenen weten hoeveel draad ik nodig heb om de derick giek te kunnen gebruiken. Dus er zat maar een ding op de kraan weer naar buiten en opbouwen maar. Ik moet eerlijk zeggen ik vind het niet de mooiste opstellingen maar het is natuurlijk functioneel. Foto's:

    IMG_2078.JPG

    Kraan met broekstuk van de derickmast.

    IMG_2080.JPG

    Hier met het kopstuk erop. De derick is nog te verlengen deze delen heb ik er niet bij en ga ik er ook niet bij maken.

    IMG_2082.JPG

    Kraan blijft mooi staan heeft het er wel een beetje zwaar mee.

    IMG_2084.JPG

    En een stuk optoppen zodat er begonnen kan worden met het samenstellen van de hoofdmast.
    IMG_2087.JPG

    En begonnen met het broekstuk.

    IMG_2089.JPG

    En de rest van de giekdelen. Bij American komt het wel is voor dat de hoofdmast kleiner is dan de derick. Tegenwoordig is dat niet gebruikelijk bij kranen. Waarom dit gedaan is weet ik ook niet.

    IMG_2091.JPG

    En de giek opgetopt. Ik ben er achter gekomen dat er eigenlijk 3 lieren en 1 giek versteldraad in de bovenwagen zitten. Ik kan er nu namelijk geen hijsblok meer inhangen. Bij de echte is het zelfs mogelijk om met 2 hijsblokken te werken zie de foto hieronder.

    American%20IHC%2001.jpg

    Hier de echte met dezelfde configuratie. Hier te zien dat de tuien aan de hoofdgiek korter zijn dan die in model. De juiste tuien zitten er helaas niet bij misschien dat ik die met de tijd er nog bij maak.
    Ook is te zien dat de kraan 2 hijsblokken erin heeft hangen. Weer een uitdaging erbij om van 2 lieren naar 4 lieren te gaan.

    IMG_2094.JPG

    Nou vond ik hem met korte giek niet zo mooi dus nog maar een deeltje erbij gezet. Moet eerlijk zeggen het optoppen ging ontzettend soepel. Maar ik vind met derick eigenlijk geen mooie configuratie. Deze configuratie zal dus niet zo veel te zien zijn.

    IMG_2096.JPG

    Nog een blik op de kraan zelf. Tot zover deze update over het model komt nog een update over mijn vondst vorige week.
     
    luchard vindt dit leuk.
  2. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Een tijdje geleden had ik al gemeld dat ik een soort gelijke kraan gevonden had en dat ik daar later terug zou gaan. Afgelopen vrijdag de mogelijkheid gehad om weer langs te gaan en ditmaal was er nog wel iemand aanwezig. Veel foto's kunnen maken van de chassis van de kranen wat natuurlijk ontzettend belangrijk is om het na te kunnen bouwen. Ik wil niet teveel foto's van binnen laten zien je weet nooit wie er allemaal meelezen.

    Foto's:

    IMG_2004.JPG

    Het chassis van de kraan van achter de ballastkant.

    IMG_2017.JPG

    En de cabinekant. Her voordeel dat deze helemaal gestript is zodat goed de vormen te zien zijn. Hieronder de chassis waar alleen de beplating verwijdert is:

    AO2644F_(2).jpg

    Foto's geleend van google. American schijnen vrij aparte kranen te zijn. De aandrijvingen werken niet met hydrauliek zoals gebruikelijk is bij moderne kranen maar met remmen en koppelingen. Hoe het allemaal precies werkt weet ik niet maar bijzonder is het wel.

    AO2644F_(1).jpg



    AO2644F_(3).jpg

    Voor de mensen met goede ogen de 2e trommel is halverwege in 2e gesplitst daar is het tandwiel en de remtrommel te zien van de lier.
    Met de foto's die ik nu heb moet het chassis na te bouwen zijn. Deze zal natuurlijk wel aangepast moeten worden om de elektromotoren kwijt te kunnen maar dat is een mooie uitdaging.

    IMG_2070.JPG

    En natuurlijk kom je ook achter nieuwe details zoals de gradenboog wat natuurlijk een leuk detail is om na te bouwen.

    Mochten jullie het waarderen wil ik ook wel meer foto's plaatsen van de echte. Of wijkt dit teveel af van het bouwverslag?

    Tot zover weer deze update's.

    Mvg. Mitchell
     
    trialrolf, luchard en Helicor vinden dit leuk.
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    De FMC Link Belt kranen en ook de draglines werkten precies zo: ik kan niet op de foto's zien hoe de mechanische aandrijving hier is, maar dat zal ook wel net zo zijn als de Link Belt: vanaf de motor met een serie gelijke, in elkaar grijpende tandwielen die de trommelassen aandrijven; binnen in de tandwiel trommels zitten dan de "remschoenen", wat in feite koppelingen zijn en de drum koppelen aan de draaiende as, net als een auto trommelrem; buiten op dezelfde trommel zit dan de remband die de kabeltrommel in de stilstaande stand vast houdt.
    De clutches (in de trommel) worden door hydro cilinders met een handventiel bediend, en de remmen mechanisch met voetpedalen.
    Tja, 60er- 70er jaren techniek....
    Dus niet alleen American, ook 'die andere' Amerikaan werkte zo ;)

    En die gradenboog, ja ook die komt me heel bekend voor, maar dat zat zo op 'alle' kranen destijds...
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2016
    luchard vindt dit leuk.
  4. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,

    Ik vind de foto's van het origineel en jouw model super interessant.:koud::koud:
    Is het in de toekomst de bedoeling dat je met de kraan op tournee gaat?
    Zo ja, heb je al ideeën hoe je dit immense gevaarte gaat verplaatsen? :eek:
     
    VOLVO FH 16 750 en peter 55 vinden dit leuk.
  5. Erik5299

    Erik5299

    Lid geworden:
    19 sep 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    NL
  6. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie reacties allemaal.

    @Helicor ik bedoelde dat het apart was vergeleken met de techniek die nu gebruikt wordt. Hoe de rest van de "oude" kranen werken weet ik niet.

    @luchard het is inderdaad de bedoeling om er ooit mee naar een beurs te gaan. Waarschijnlijk wil ik kijken voor een platformwagentje waar de kraan op kan staan. De rest van de onderdelen is gewoon normaal te tillen.

    @Erik ik heb jou kraan ook al eerder voorbij zien komen wat een prachtig machine is dat geworden! Hoe gaat het eigenlijk met de bouw van je dieselblok?
    Het lijkt mij leuk om volgend jaar naar ede te gaan met de kraan. Ik hoop stiekem hem dan al een beetje functioneel te hebben maar ik ben momenteel afhankelijk van de maker van de draaikrans. Ga jij toevallig nog naar tentoonstellingen dit jaar?

    Ik zal van de week een paar foto's plaatsen van de echte machine. Momenteel druk met het uittekenen van de bovenwagen helaas gaat daar heel veel tijd inzitten maar dat zal zich waarschijnlijk ook weer terug betalen.

    Nogmaals bedankt voor jullie interesse in dit topic maakt het toch weer wat leuker om het verslag bij te houden.

    Mvg. Mitchell
     
    Helicor vindt dit leuk.
  7. Eef7260

    Eef7260

    Lid geworden:
    22 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Mitchell

    Erg mooi verslag zover , je pakt het groots aan de verbouwing.
    Vindt het super dat het model in Nederland is gebleven en dan ook nog bij iemand die er flink werk van maakt.

    Reden is simpeler als je zou verwachten , bij een een Guy derrick setup ( tui draden van de back mast naar de grond ) Kan je hoofdmast onder je tuien door draaien.
    Bij Sky horse set up is dat niet van toepassing , dus daar kan de hoofdmast langer zijn als de back mast.
    Er zijn trouwens wel een paar hijsjes gedaan met een langere hoofdmast met een Guy derrick setup maar dan lieten ze een aantal tuien weg.
    Normaal werden er 12 gebruikt verdeeld over 360 graden dan werden er 8 of 9 gebruikt en kon de kraan dus maar 90 of 120 graden zwenken.
    Hier een erg mooi informatief stuk over een guy derrick hijs met beperkt aantal guy lines maar wel kortere hoofdmast als de back mast.
    http://www.maximumreach.com/Lifting Heater Section With Guy Derrick Four Rear Guys.pdf
    Bij een Guy derrick setup moet de top van je backmast precies boven het hart van de draaikrans staan.
    Bij een Sky Horse set up kan hij verder naar achter staan.

    Denk dat je mijn American ook wel eens voorbij hebt zien komen , http://members.ziggo.nl/eef7260/

    Idee van Erik is geen slecht idee ,
    Ps de 2 kranen bij Hebo zijn geen 11250 maar 11750 , 11250 is een rups , 11750 is een pedestal uitvoering.
    Komen bij F&M MAFCO vandaan.

    https://www.google.nl/search?q=amer...ved=0ahUKEwiLu5CynKXPAhXEBsAKHSftAvoQ_AUIBygC

    Veel succes met de verbouwing en ik kijk uit naar de volgende update

    Eef
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2016
  8. Eef7260

    Eef7260

    Lid geworden:
    22 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Den Haag
    Hier nog een foto die het guy derrick verhaal aardig laat zien , guy lines zijn wat moeilijk te zien

    Eef

    Guy derrick.jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Deze toepassing heb ik nooit in levende lijve gezien, maar het is dan ook een plaatje van de andere kant van de wereld tenslotte.
    Cor
     
  10. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Eef,

    Super bedankt voor de aanvullende informatie. Die link had ik inderdaad al gepost op het bouwmachine forum hier was dit eigenlijk nog niet ter spraken gekomen. Wel een ontzettend mooie link over de techniek achter de kraan.

    Ook jou kraan heb ik inderdaad al met bewondering bekeken. Klopt het nou dat alle 2 de modellen werken met 1 hoofdmotor? En de rest met dezelfde techniek als de echte wordt aangedreven? Maar ik neem mijn petje af voor jullie modellen werkelijk 2 prachtige modellen!

    Vandaar dat de rupsen niet te bekennen waren. Bedankt voor de informatie gelijk weer een aantal interessante detail foto's rijker die ik gelijk kan gebruiken!

    Vandaag bij de modelbouwvereniging Papendrecht gekeken in Gorinchem. In het bijzonder de lr 1750 van Richard (misschien wel bekend bij sommige van jullie) En dan begint het wel weer te kriebelen om zelf te gaan bouwen. Helaas zit er voorlopig nog tekenwerk aan de kraan voor er gebouwd gaat worden maar ook dat heeft zijn charmes. Als er interesse is wil ik ook wel foto's plaatsen van het tekenwerk dat begint ook al ergens op te lijken.

    7161822768_18b2676237_o.jpg


    Hier nog een foto van het guy derick systeem in werking.

    Nog bedankt voor de informatie en tot de volgende update.

    Mvg. Mitchell
     
  11. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Vandaag zijn de eerste onderdelen binnen gekomen voor de lieren te bouwen. Morgen komt het metaal binnen en misschien het weekend proberen een beginnetje te maken met de bouw van de lieren.
    Het tekenen van de bovenwagen schiet ook al aardig op helaas nog steeds niks van mijn draaikrans gehoord. Als ik die binnen heb kan ik de aandrijving van het zwenken intekenen en dan kan de bovenwagen gebouwd gaan worden. We wachten nog geduldig af en ondertussen vast voorbereidingen treffen voor de verdere bouw.

    Foto's:

    bovenwagen.jpg

    De kwaliteit is niet echt denderend maar geeft toch een beetje een idee hoe het eruit komt te zien. De openingen worden deuren deze wil ik proberen open te houden om de techniek te kunnen laten zien.

    aandrijving.jpg

    Hier een blik op de aandrijving van alle lieren. Er zitten er 4 in net als de originele. De aandrijving van de hoofdlier is nog niet ingetekend deze motor komt bovenop de zwenkmotor maar deze is zoals hier boven omschreven nog niet ingetekend.

    20160929_113621.jpg

    En hier alle onderdelen voor de aandrijving van de lieren. Dit zal net als bij de echte gebeuren met kettingen. De wormwielen gebruik ik zodat de lieren nooit uit zichzelf af kunnen gaan rollen bij hoge belasting.

    Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg. Mitchell
     
    Rakthi, luchard, arm1948 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Eef7260

    Eef7260

    Lid geworden:
    22 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Mitchell

    Ik vindt het een leuke update , zie dit soort dingen ook graag.
    De binnen gekomen onderdelen , straks weer foto waar ze beland zijn.
    Af en toe screenshot van tekenwerk is ook zeker een aanvulling , ( waar teken je mee ? )
    Kortom ben alweer benieuwd naar de volgende update.

    Gr Eef
     
  13. marcelinets

    marcelinets Guest

    mooie kraan Kraanbouwer is een mooi project.

    kan mij zoiets herinneren als hei kraan vroeger waar de heipalen met een treintje naar plaats van bestemming werden vervoerd.
     
  14. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    @Eef7260 ik teken met google sketchup ik vind het zelf een fijn en makkelijk programma. Misschien niet zo uitgebreid maar dat neem ik voor lief.

    @marcelinets bedankt voor het compliment.

    Om een beetje gewend te raken met iets laten cnc frezen is wat uitgetekend en door een collega laten frezen. Al snel kom je achter foutjes die je de volgende keer niet meer hoeft te maken. Ik heb het schijvennest uitgetekend en uit polystyreen laten frezen om een idee te hebben welke marges je rekening mee moet houden om alles mooi te laten passen. Na het in elkaar zetten de tekening aangepast zodat deze eerdaags uit messing gefreesd kan worden.

    Maar tijd voor foto's:

    Schijvennest.jpg

    De aangepaste tekening van het schijvennest. Hier zijn wel de uitloopbeveiligingen te zien deze zitten op de styreen versie nog niet.

    20161002_103011.jpg

    Alle onderdelen zoals ze uit de frees zijn komen rollen. Helaas is er een foutje gemaakt vandaar dat ik alleen de 4 plaatjes voor de schijven heb en niet de 4 waar de tuien inkomen.

    20161006_110234.jpg

    En het schijvennest in elkaar gezet en de schijven gedraaid van aluminium. Ook te zien dat de schijven voorin klem zitten en deze plaatjes ook te kort zijn. Voor de middelste schijf moeten er nog afstandsbussen gedraaid worden zodat deze netjes in het midden zit zoals de echte.

    20161006_110249.jpg

    Te zien dat er nog 4 lege plekken zijn hier komen de plaatjes in voor de tuien vast te zetten. Ook heb ik alles net iets groter getekend dat het over elkaar heen valt zodat ik het daarna met een vijl allemaal netjes op elkaar kan laten aansluiten. Nu zijn er nog iets te veel openingen.

    20161002_123104.jpg

    Hier te zien dat het nog niet netjes afgewerkt is maar dat komt natuurlijk nog. Hier de tuien te zien om het schijvennest te koppelen aan het broekstuk. Dat is voor het op/afbouwen van de kraan zodat de giek nog op en neer bewogen kan worden.

    IMG_1981.JPG

    En nog een foto van het origineel waar het allemaal op moet lijken.

    Tot zover weer een bouwberichtje.

    Mvg. Mitchell
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2016
    Rakthi, Marker, luchard en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Even een losstaand berichtje er tussendoor Mitchel: Ik weet niet hoe oud het model van jouw kraan is, maar de onderstaande foto heb ik gemaakt in 1986 op de Conexpo in Las Vegas; op de American stand stonden (op hun in-door stand) een aantal modellen opgesteld; misschien staat die van jou er ook ergens bij?

    De Conexpo was destijds DE wereld beurs van construction equipment, werd eens in de 6 jaar gehouden, later is dat eens in de 3 jaar geworden.
    Cor

    [​IMG]
     
    VOLVO FH 16 750 en luchard vinden dit leuk.
  16. Eef7260

    Eef7260

    Lid geworden:
    22 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Helicor

    Geweldige foto bedankt , ben dan wel erg benieuwd of je daar nog meer van hebt ??.
    Ik heb een foto van dat zelfde jaar , weet helaas echt niet meer de afkomst.
    Maar hij laat ongeveer hetzelfde zien als de jouwe maar dan net iets wijder.
    Te zien zijn : 3 x 5300 rups , 1 x 7150 truck crane.
    En 1 x 7130 rups die nooit bestaan heeft alleen als model , later omgebouwd tot A 1500 HC.
    Helemaal rechts nog net een beetje zichtbaar de 10320 op transport in delen.
    Beantwoord helaas niet de vraag of de 11320 er toen ook stond.
    Ik weet zeker dat hij op de conexpo gestaan heeft alleen weet niet of het ook dat jaar was.

    Gave update weer Mitchell je gaat lekker door.

    Eef

    ConExpo 3.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2016
    luchard vindt dit leuk.
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Helaas niet veel bruikbaars van American, wel veel van "mijn" stand:

    [​IMG]


    en nogmaals, met de 'buurman' American op de achtergrond:
    [​IMG]

    Cor
     
    luchard vindt dit leuk.
  18. Eef7260

    Eef7260

    Lid geworden:
    22 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Cor

    Grappig genoeg lost dit dan wel het vraagstuk op of de 11320 op die Conexpo stond.
    Heb nog een andere foto ( weet helaas ook niet wie daar de originele eigenaar van is ) die laat de andere kant van het diorama zien.
    Daar staat dus de 11320 op de voorgrond , met op de achtergrond de kenmerkende bruine bogen van de Grove stand.
    En de grove RT die schuin geplaatst is , focus is op American diorama maar let even op de achtergrond.
    Dus de 11320 kan ook aan het lijstje worden toegevoegd wat toen op de Conexpo diorama van American stond.
    Jammer dat je niet meer American foto's hebt van die Conexpo maar toch zeker bedankt voor deze.
    En wel aardig voor Mitchell hij staat daar als Sky Horse en niet als Super Sky Horse , dus die ombouw naar Super is later als 86 geweest.

    Gr Eef

    ConExpo 2 .jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2016
    VOLVO FH 16 750 en luchard vinden dit leuk.
  19. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Leuk dat je hier over begint Cor en Eef dat je er op in haakt want zo komen we toch samen weer achter een stukje historie over de kraan.
    Ik heb even de documentatie die bij de kraan zit er bij gepakt en daar kwam ik het volgende tegen uit een blaadje uit 1987 en dat gaat waarschijnlijk over dezelfde Conexpo denk ik als jullie foto's:

    conexpo.jpg

    Hier is op de achtergrond de 10320 in onderdelen te zien op de eerste foto. Daarna mijn eigen fotoarchief er op na geslagen en daar stond ook deze foto in die ik van de vorige eigenaar heb gekregen:

    85 ConExpo 1.jpg

    En als ik het zo bekijk match deze weer met de foto van Eef en daarna weer met de foto van Cor. Kort verhaal lang de kraan staat inderdaad op dezelfde Conexpo alleen helaas net buiten beeld van Cor.

    Nog een interessante opmerking van Eef of het model daarna of daarvoor als super skyhorse gebouwd is.
    Ik denk namelijk dat deze gebouwd is al super skyhorse gezien de adapterplaat bij de draaikrans.

    20150524_183830.jpg

    Hier goed de adapter te zien tussen de draaikrans en de bovenbouw deze is voor de super skyhorse versie. Ook was er vroeger een andere afstandsbediening bij voor de super skyhorse versie. Ik denk dat de ombouw naar gewone skyhorse voor 1986 heeft plaats gevonden. De ballastkar die in 1986 te zien was is ook de versie die ik er bij heb. Helaas heb ik geen exact bouwjaar van de kraan dus het blijft een beetje gokken allemaal. Als ik is tijd heb zal ik wat scans maken van het opbouwen van de super skyhorse versie ik heb hier namelijk de volledige beschrijving nog van even als de gewone skyhorse versie.

    Wat mij wel opvalt is dat er nog veel meer American modellen zijn en ik vraag mij af waar die allemaal gebleven zijn? Zouden er een paar gesneuveld zijn of zijn er nog meer verzamelaars met een echte American in hun collectie?

    Over het model hoe het er nu voor staat de messing versie van het schijvennest is uitgefreesd en ben ik nu netjes aan het afwerken en klaar maken om te solderen. Dit zal in de loop van de week gebeuren en dan volgen er vanzelf weer foto's.

    Bedankt voor jullie hulp Cor en Eef een mooie aanvulling op dit bouwverslag.

    Mvg Mitchell
     
    luchard vindt dit leuk.
  20. Eef7260

    Eef7260

    Lid geworden:
    22 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Mitchell

    Er zijn er inderdaad nog al een paar , zal beginnen met de modellen die American heeft laten bouwen voor beurzen.
    Van de meeste weet ik waar ze zijn maar van degene die privé bezit zijn zal ik geen namen noemen omdat de desbetreffende daar misschien helemaal niet op zit te wachten.
    Ik hou het even bij het land waar ze zijn , zeg niet dat dit de complete lijst is maar wel wat ik weet.

    Om te beginnen de 11320 , dat is duidelijk genoeg lijkt mij .
    Dan de 10320 rupskraan , bij een liefhebber in Nederland.
    De 7150 truck crane , geen idee waar hij is , zou het wel graag willen weten maar er is maar weinig info van.
    Dan de 7130 rups die nooit echt bestaan heeft alleen als model , later is hij omgebouwd tot A 1500 HC.
    De A 1500 HC die staat ergens op kantoor bij Terex in de USA , nog wel compleet en zelfs nog nieuw in kleur gezet, wit/grijs.
    1 Van de 3 stuks 5300 rups , ook bij een liefhebber in Nederland.
    De andere 2 stuks 5300 rups die zijn ook nog in bezit van Terex , 1 in goede staat , 1 deels uit elkaar in delen.
    Dan is er nog een model van de 1500 ( niet de A1500 HC ) een machine die alleen op papier en als model heeft bestaan.
    Was een hele dikke 1500 tonner , geen idee waar die nu is , heb er ook maar 1 foto van gezien.
    Ook is een nog model van een hele dikke offshore kraan de M6000 , ook geen idee waar die is.
    Dan heeft 1 van de 5300's ook nog op beurzen gestaan voor Sauermann , met Ken Yost.

    Voor zover ik weet heeft Ken Yost al deze modellen gebouwd , hij was er ook altijd bij tijdens exposities.
    Hij heeft nog een website (erg beroerd navigeren trouwens onderpagina naar onderpagina ) waar nog de nodige info op te vinden is.
    Zoek maar eens goed op zijn site en je zal nog redelijk wat vinden.
    http://www.kenyostassoc.com/index.html
    en om je een beetje op weg te helpen http://www.kenyostassoc.com/Only_Cranes.html
    Ook hier kan je nog verder , helaas zijn sommige foto's zo groot als een postzegel.
    Met trouwens links onderin de 5300 in Sauermann uitvoering

    Ik zie nu ook nog 2 offshore kranen staan van Amhoist , 1 in 1:10 en 1 in 1:32 om aan het lijstje toe te voegen.
    Van deze 2 weet ik echt helemaal niets , zelfs geen type.

    Als iemand nog aanvullende info heeft of verbeteringen , heel graag.
    Hoop dat dit een beetje je vraag beantwoord.

    Wat die ombouw van Super Sky Horse naar Sky Horse heb je denk ik gelijk , ik heb foto's gezien van Super en die waren behoorlijk oud.
    Daarna heeft hij altijd bij Doornbos als gewone Sky Horse gestaan.

    Gr Eef

    PS er zijn nog wel een paar meer American's in grote schaal maar die zijn dan van zelfbouwers , 2 ken je er al denk ik.
     

Deel Deze Pagina