American 11320 Skyhorse

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 8 mrt 2015.

  1. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Vandaag weer een uitdaging tegen gekomen...
    Alle rupspennen zijn vervangen van de 1e rups en dat ging hartstikke mooi! Maar doordat er nu geen speling meer op zit in de lengte zijn de rupsen te klein geworden. Ik kom nu 1 rupsschakel tekort :weetnie: maar weer een uitdaging erbij om 2 nieuwe rupsschakels te frezen.

    Wel alvast een rups in elkaar gezet deze moet alleen nog even gespoten worden zodat alles weer netjes is en dan is deze klaar.
    De 2e rups laat dus nog even op zich wachten maar het komt wel weer goed.

    20171030_144217.jpg

    De rups moet nog iets gespannen worden zodat deze wat mooier ligt.

    Mvg. Mitchell
     
    Rakthi, Marco_Polo, ahop en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    ziet er mooi uit!

    gr. Charlotte:bye:
     
  3. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Aller eerst de beste wensen en veel modelbouwplezier in 2018!
    Ondertussen heeft de bouw aan de American niet stil gelegen. Ondertussen staan de schijvennesten in elkaar al ben ik er niet helemaal tevreden over maar misschien dat ik dit met de tijd is aanpas. Vandaag de kraan is buiten opgebouwd om wat foto's te kunnen maken en de nieuwe schijvennesten uit te proberen. En met de wind ook nog een filmpje kunnen maken dat de kraan aan het draaien is. Genoeg gepraat tijd voor foto's:

    20180103_140432.jpg
    blik op de schijvennesten.

    20180103_141421.jpg
    Vind het zwart ook een stuk minder speelgoedachtig ogen dan het rood wat de ouden schijven nesten hadden.

    20180103_141600.jpg

    Het klopt dat er rechts looprollen en de aandrijving ontbreekt. Op een mysterieuze wijzen past deze niet meer in elkaar na het spuiten. Terwijl er niks merkwaardigs verandert is staat de ketting veels te strak en ben ik nog opzoek naar een oplossing.

    20180103_141642.jpg

    Altijd leuk om weer een totaalbeeld te zien in plaats van alleen maar met onderdelen bezig te zijn.

    20180103_141836.jpg

    Stukje verder afgetopt blijft zonder problemen staan. De haak heb ik er even niet ingehangen omdat het iets teveel werk was.

    En tot slot het filmpje:



    Mvg. Mitchell
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2018
    arm1948, bvdh, JHMA36(2) en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. marcelinets

    marcelinets Guest

    Ziet er netjes uit Mitchell
     
  5. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Badhoevedorp
    ziet er goed uit maar dat hij van de uitvoerder toestemming kreeg om te draaien met deze wind :thumbsup:
     
  6. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    België
    Ziet er alvast goed en uniek uit.
     
  7. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    marcelinets, bedankt voor je compliment!

    Fixit, de kraan moet natuurlijk wel even getest worden ook met wind :rofl: en zolang deze vrij kan zwenken is er niks aan de hand.

    Erik H, bedankt! uniek is hij zeker (gelukkig) ik hou wel van een uniek model.

    Mvg. Mitchell
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    De totale kraan heb ik nog niet gewogen maar de onderwagen (zoals op de foto) weegt al 22 kilo. De nieuwe bovenwagen zal waarschijnlijk ook zwaarder gaan worden gezien deze realistischer wordt en dus meer plaatwerk nodig gaat hebben. Nu zijn de 2 zijkappen van polystyreen om gewicht te besparen maar ik ga deze van messing maken om verkleuring met de tijd niet heel erg op te laten vallen. De messing delen zijn doffer geworden terwijl de styreen kappen nog aardig de originele kleur benaderen.
    Maar het exacte gewicht zal je nog een 1,5 jaar geduld moeten hebben (of misschien nog wel langer :()

    20160821_195106.jpg

    Mvg. Mitchell
     
    Tug.NL en E.hof vinden dit leuk.
  9. marcelinets

    marcelinets Guest

    Heb niet zoveel met kranen, maar met dit type wel ken ze uit mijn jeugd als hei kraan, waar met een klein treintje de heipalen naar de kraan vervoerd werden.
    Dus met recht een stukje geschiedenis van een unieke kraan.
     
  10. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    Ook de beste wensen Mitchell.
    de kraan ziet er schitterend uit !:worship: :koud:
    Ga zo door...
    groetjes, Charlotte:bye:
     
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Wow, wat een mooie kraan zeg. Ik vind het een erg mooi stukje vakwerk, petje af!
     
  12. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Bedankt voor de complimenten maar tot dusver zit er niet heel veel eigen bouwwerk in. Dus alle credits gaan naar de originele bouwer die een mooi staaltje vakwerk heeft afgeleverd. Via mijn vader ben ik aan nog een paar foto's gekomen van de American bij de uitbreiding van de haven van Zeebruggen. Hier is hij aan het werk met een poliepgrijper wat ik een erg mooie aanvulling vind op het model! Mocht je interesse hebben om alle foto's van de uitbreiding en de kraan te zien hier de link: http://www.bouwmachinesvantoen-archief.nl/belgie/zeebouw-zeezand/zeebouw-zeezandsjabloon.htm Dus op het ideeën stapeltje is er weer een plan bijgekomen. Maar eerst het tekenwerk afronden van de bovenwagen. Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg. Mitchell

    8108-810814_02_0.jpg
     
  13. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Mitchell,
    Heb de foto's bekeken, ziet er mooi uit , ook mooi om zo'n groot project te zien.
    groetjes, Charlotte.:bye:
     
  14. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Gister heb ik de draaikrans bij Will en Richard opgehaald. Deze hebben hun voor mij gemaakt omdat ik daar zelf de middelen niet voor heb.
    De mannen hebben een echt kunstwerk er van gemaakt (haast zonde om in te bouwen) En waarvoor nogmaals dank!
    Nu eerst mijn cnc frees onder controle krijgen met een ander projectje (komt in het daarvoor bestemde topic) En daarna de tekeningen afmaken en beginnen met de bovenbouw!

    Een foto van de draaikrans:

    1.jpg


    Tot zover weer deze kleine update tot de volgende!

    Mvg. Mitchell
     
  15. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Mitchell

    Ik hoop dat je er vele jaren plezier van mag hebben.

    Mvg.Opa Wil
     
  16. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Van het weekend de kraan weer is buiten opgebouwd om te kijken waar ik nu tegenaan loop en of dat met de nieuwe bovenwagen verholpen kan worden.
    Waarschijnlijk de laatste keer dat ik de kraan opgebouwd heb aangezien de tekeningen zo goed als af zijn en de bouw dus bijna kan gaan beginnen.
    Ik wilde eigenlijk de ballastkar er nog achter knopen maar ik kwam tijd tekort (misschien als ik me nog een keer verveel dat dit nog een keer kan gebeuren)

    Foto's:

    20180520_195712.jpg

    De kraan opgebouwd met derick dit maal zoals het hoort met de abok in de onderste stand en de boomstoppers gemonteerd. Helaas niet in de juiste stand weer een aandachtspuntje voor volgende keer. Ook vind ik de verbinding tussen de boomstops en de derick niet echt stevig is kijken of ik dit nog kan aanpassen.

    20180520_195735.jpg

    De eerste keer niet de goede tuien tussen de dercik en abok gemonteerd waardoor alles weer uit elkaar kon maar na een paar minuutjes kon toch het hele circus de lucht in.

    20180520_195830.jpg

    Blik op de kraan zelf. Het enige wat nog mist is de ballastkar en ik heb nog 1 giekdeel van een meter over maar ik vind deze gieklengte meer dan zat.

    20180520_200940.jpg

    De kraan draaide met de wind mee terwijl ik de foto maakte. De kraan kan deze gieklengte zelf optrekken al begint de rups wel los te komen. Maar ballast aanpassen/vergroten stond al op de to do list. Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg. Mitchell
     
    Richard 7930, Rakthi, trialrolf en 7 anderen vinden dit leuk.
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Een prachtig geheel al zo, Mitchel!!:koud:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  18. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Het beeld vertekend erg omdat de fotos van onderaf genomen zijn. De giek zelf tikt net de 3 meter niet aan. Ik kan deze nog met een meter verlengen maar ik vind dit lang zat.

    Helicor, bedankt voor je compliment!

    Mvg Mitchell
     
  19. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Nissewaard
    Supergaaf Mitchell, !!!!!!!

    mvrgrob
     
    arm1948 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  20. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Na lang over de bouw van de nieuwe bovenwagen gesproken te hebben eindelijk is wat te melden.
    De eerste plaat is uitgefreesd en het resultaat valt niet tegen voor een amateur :banana::banana:
    Binnenkort hoop ik verder te gaan met de zijplaten uitfrezen en het bestelde materiaal binnen te krijgen zodat de bouw weer verder kan gaan.
    Voorlopig ben ik ontzettend blij dat het ergens op begint te lijken na al die tijd tekenen!

    De foto's:

    20180701_183926.jpg


    Hier al de componenten een beetje op zijn plaats. De draaikrans zit er onder (moet nog overal goede boutjes en moertjes voor bestellen) De motoren om alle lieren aan te drijven op zijn plek (mist er nog 1 voor het zwenken) De liertrommel voor giek te verstellen ligt al op zijn uiteindelijke plek (zal alleen wat hoger gemonteerd worden) En als laatste de ontvanger ligt ook al op het plekje waar deze gaat komen.

    20180701_183936.jpg Nog een keer vanaf de andere kant :banana::banana:Helaas is het weekend weer om en zal ik weer moeten wachten op de volgende ronde om wat te bouwen.

    Tot de volgende update ik ga nog even genieten :koud:

    Groetjes Mitchell
     
    bram1324, Tjalldeboer, arm1948 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina