Apollo Saturnus 5 AIRFIX

Discussie in 'Diorama's' gestart door erikborgers, 15 nov 2014.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wow

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tja, zo mooi zilver krijg ik het niet met mijn acryl verf! Nog even overwogen iets met zilverpapier te doen, maar dat wordt vast niks.

    Op deze foto blijken overigens witte vlakken op de module te zitten. Sowieso blijkt het schilderschema van trap 1 niet te kloppen, las ik later, maar die fout had ik al gemaakt en ga ik met overschilderen niet proberen goed te maken. Teveel risico en ook geen zin meer in. Het gaat mij om het effect van het model, niet of het 1 op 1 klopt.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  3. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    De stuurrakketjes bleken overigens uitermate kwetsbaar. 2 sneuvelden al (of waren al kapot?), bij het loshalen. De twee besten zitten nu aan de bovenkant die het best zichtbaar gaat zijn bij het diorama. Best jammer.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  4. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    LES en BPC

    Na een dramatisch ongeluk waarbij 3 astronauten levend verbrandden, werd besloten een reddingsdeel toe te voegen (Launch Escape System) en de hoeveelheid zuurstof in de cabine terug te brengen.

    Met dit ontsnappingsdeel kon de CM loskomen van de raket (de LES had een eigen motor), een stuk stijgen en dan aan de parachute van de CM weer landen. Hij is overigens nooit gebruikt.

    Ik heb flink met een mesje zitten schrapen om de pootjes veel dunner te maken. Dit onderdeel paste overigens goed. Ik zag later dat die ook in metaal te krijgen is.

    De LES zat hij vast aan de Boost Protective Cover, die de besturingsmodule beschermde.

    Kort nadat de tweede trap ontbrandde werd met een kleiner raketje de LES en BPC verwijderd. Tot die tijd zagen de astronauten dus niks. Wel jammer voor ze, leek me een mooi stukje, zo recht omhoog naar de sterren.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Gereed voor decals en eindmontage

    Laatste stap, als er niet dramatisch gebeurd, is de eindmontage en het plaatsen van de decals. Meestal een spannend maar zeer dankbaar werkje!

    De exploded view zal de raket liggend of staand op een plan afbeelden, ongeveer 1 meter lang.
     
  8. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zoiets dus?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Saturnus 5

    Erik,

    mooi bouwverslag :)

    al een volgend project in gedachten?
     
  10. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een beetje teveel ideeën. Het liefst zou ik weer aan scratchbuilding doen (een aantal slagschepen gebouwd), maar dat kost jaren en ... mij huis staat vol. Graag zou ik de Bismarck van Trumpeteer bouwen (1:200), maar ook dat is nogal wat (in geld en toch ook nog in tijd)! Met een drukke baan kon het dan wel eens jaren gaan duren en dan gaat de lol er af.

    Ik heb wel nog een pakket liggen van een U-boot van Revell (Type VII C/41). Daar kan ik me wel helemaal gaan uitleven met de verfspuit! Staan ook prachtige bouwverslagen en Youtube filmpjes van. Ik heb er ook een houten dek bij gekocht en wat metalen delen dus ... wie weet wordt die het!
     
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het diorama in de maak. Het is een dorpel die vrijwel de perfecte maat had (had van mij een paar centimer langer gemogen).

    Wat perspex staafjes ingeboord en schuingeveild en wat ringetjes van de bouwmarkt om het wat af te werken. Na bewerken met bootslak een mooie plank. Perspex ruw ik altijd wat op (stukje wat in de plank verdwijnt) en laat zich prima lijmen met UHU. Wel een nacht laten drogen en vastzetten met tape om wegzakken te voorkomen (de gaten zijn soms wat te groot door bijvijlen).

    Hij blijkt wel iets getordeerd, maar ja, niks aan te doen.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Trap 1,2 en 3 zitten vast. Wel goed lagen drogen want als de plak straks verticaal hangt (aan de muur is nog wel plek) vallen die er liever niet af!

    Op de achtergrond de Richelieu in een havendiorama (1:400) op de kast. Daar is dus ook al geen plaats meer!

    Uitlijnen blijkt niet zo simpel. Je wil zo op het eind het liefst alles direct vastplakken en afmaken, maar ik hou me maar even in. Eerst even goed trap 1,2 en 3 laten drogen alvorens het laatste stukje te gaan monteren.
     
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het begint er op te lijken! Bijna alles zit vast. Nog een keer de puntjes op de i zetten met de verfkwast en dan een plekje zoeken aan de muur.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hier nog eens een keer een goede blik in de motoren. Jammer dat dat niet zo gaat lukken als hij aan de muur hangt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    En op zijn plaats! Nog net een plekje over op de studier/medelbouwkamer. En nu maar hopen dat niemand naast die lichtknop slaat ...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG] Volgend model: waarschijnlijk U-boot Type VIIC/41 van revel 1:144. Zelfde schaal, maar een stuk kleiner. Wel een leuke uitdaging met een echt houten dek en photo edged delen die ik er bij heb gekocht. De boel ligt al een jaar te wachten tot die raket af was (nooit aan 2 dingen tegelijk gaan werken, heb ik geleerd, anders komt er niks af!)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
  20. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    geweldig mooi gedaan,
    je zou er een spiegeltje onder 45 graden onder kunnen monteren, dan kijk je makkelijker in de motoren

    groeten johan
     

Deel Deze Pagina