ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door flash1, 19 feb 2013.

  1. flash1

    flash1

    Lid geworden:
    17 okt 2009
    Berichten:
    497
    Hallo,

    Ik heb een aantal vragen over de ardupilot mega APM 2.5 board. Ik heb namelijk gelezen dat het een plug an play board is, klopt dit? En is het een gewaagde concurrent van de DJI naza met GPS? En wat zijn daartussen de grootste verschillen?

    Het prijsverschil tussen deze twee boards inclusief gps is ongeveer 50%. Dus als ze ongeveer evengoed presteren dan ga ik natuurlijk voor de arnupilot 2.5.

    Maar nu kwam ik het board op verschillende websites tegen waar de prijzen toch heel ver uitlopen:

    - APM ArduPilot Mega 2.5+ [DIYD-BR-APMPWRKT] - 179,00*€ : lipoly.de, Alles für den Elektromodellflug.
    (179 euro inclusief standaard GPS + APM power module)

    - APM 2.5+ Assembled Set (Top entry)
    (179 dollar inclusief standaard GPS + APM power module, komt waarschijnlijk nog BTW en andere kosten bij)

    - ArduPilot Mega APM 2.5 Flight Control Board - Purple - Free Shipping - DealExtreme
    (77 euro exclusief GPS)

    - ArduPilot Mega APM2.5 Flight Control Board with Ublox 6H GPS & Ceramic Antenna $144.26 Free Shipping @GoodLuckBuy.com
    (122 euro inclusief GPS module)

    Door al deze keuzes weet ik niet meer goed wat ik het beste kan nemen. Ik kan hem namelijk kopen met APM power module (ik weet niet wat het doet??). Ook kan ik kiezen tussen verschillende gps modules, maar welke heeft de beste prijs kwaliteit verhouding?
     
  2. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    plug and play? no way!
    je moet de software nog steeds zelf flashen en aanpassen aan wat je op de apm aansluit. (gps, sonar, etc etc etc)

    een apm (mits goed afgesteld) met aruducopter is ver boven naza in mijn optiek.
    goedkoper, net zo stabiel, waypoint vliegen, camera aan kunnen sturen via waypoints etc etc etc.
     
  3. flash1

    flash1

    Lid geworden:
    17 okt 2009
    Berichten:
    497
    Bedankt voor de snelle reactie, maar is het board dan echt zo moeilijk met de settings? Want ik heb gelezen dat het velen malen makkelijker is dan een multiwii installeren? En is de standaard bijgeleverde gps van apm versie 2 een van goede kwaliteit of kan ik beter de duurdere ublox er bij bestellen?
     
  4. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    voordeel tov MWII op het gebied van installeren is dat de firmware niet uitgezocht hoeft te worden. apm 2.5 draait op arducopter welke speciaal voor de apm is ontwikkeld.
    in de basis is programmeren en uploaden hetzelfde als MWII maar je hoeft niets meer uit te zoeken.
    alleen een comment verwijderen in arduino als je er iets extra's op knoopt zoals gps, telemetrie, en dat soort spul.

    de mediatek gps heb ik geen ervaring mee.
     
  5. flash1

    flash1

    Lid geworden:
    17 okt 2009
    Berichten:
    497
    Oke, bedankt. Maar als ik een apm 2.5 in combinatie met een gps neem, moet ik dan nog iets solderen of de gps configureren met de juiste settings voor de apm 2.5? Want ik heb laatst een filmpje gezien dat je dat bij de multiwii wel moet doen. Je hebt dan een speciale FTDI kabel waarmee je dit allemaal uitvoert.

    (de gps die ik wil gaan gebruiken: NEO-6M GPS Module)
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Ik kan je aanraden om alles origineel van 3DRobotics te kopen...
    Dit geeft de meeste garantie op toch een aardige "Plug and Play" setup.

    Zelf gebruik ik een APM2.5 met een "GPS module uBlox LEA-6 3DR" en een complete telemetrie-set op 433Mhz.
    Dit laatste maakt het kalibreren en configureren een stuk makkelijker !

    Zodra je de juiste firmware via MissionPlanner hebt geladen, kun je na diverse configuraties zoals zender en FlightModes al snel aan de slag voor de eerste vlucht.
    Uiteraard dien je ook eenmalig na een firmware upload, de kompas (magnetosensor) en de accelerometers te kalibreren.
    Zie hier hoe je de eerste setup moet uitvoeren:
    AC2_First - arducopter - Arduino-based autopilot for mulitrotor craft, from quadcopters to traditional helis - Google Project Hosting

    Als je de nieuwste firmware gaat gebruiken, lees dan ook dit uitvoerig door:
    ArduCopter 2.9 / 2.9.1 released - DIY Drones
    Met deze firmware zijn er diverse dingen verandert.

    Zelf gebruik ik voorlopig nog de 2.8.1 versie, daar die prima presteert.
    Ik wacht meestal nog even met een firmware update en hou het forum op diydrones goed in de gaten.
    (en zolang de huidige goed presteert, is er voor mij geen directe reden om te updaten)

    MissionPlanner kun je overigens hier downloaden: http://ardupilot-mega.googlecode.com/files/MissionPlanner-1.2.33.msi
    Dan kun je dat alvast rustig bekijken.
     
  7. flash1

    flash1

    Lid geworden:
    17 okt 2009
    Berichten:
    497
    Bedankt voor de reactie. Maar wat ik nog niet snap is de APM power module. Wat doet dit eigenlijk en kan het ook zonder?
     
  8. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Die APM Power Module is geen noodzaak.
    Deze module voed de APM2.5 board en de ontvanger + hij meet de voltage en het stroomverbruik.

    Zelf gebruik ik een Jeti Voltage/Current sensor en zie dat direct bij mijn zender als info.
    MUI 150 - Duplex 2,4 GHz » Measure sensors » MUI 150 : JETI model s.r.o.
    Dit is na mijn idee beter, tenzij je altijd met een OSD systeem gaat vliegen...
     
  9. flash1

    flash1

    Lid geworden:
    17 okt 2009
    Berichten:
    497
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Je hebt een usb -> micro usb kabel nodig.
    Het is een prachtig systeem hoor, de apm, maar je moet er wat tijd willen insteken om het allemaal te leren en uit te zoeken.
    Ik heb zelf een arducopter hexacopter, een arduplane en een ardurover. Vooral arduplane is een zalig programma. De blikken in de club zijn goud waard als ik mijn mscomposit swift II buiten opgooi, zender uitzet en binnen in het clubhuis iets ga drinken terwijl mijn swift lekker rondjes draait of een missie uitvoert.
    Of die keer toen ik mijn swift van thuis naar de club heb laten vliegen. Van wie is die vlieger die net geland is ? Ah van u4eake. En waar zit die dan ? Ah die komt zodadelijk....
    De week erna stopte ik op de club en keek naar de lucht, want het was zo'n beetje twijfelweer of ik zou vliegen. Het raam van de club zwaait open en iemand vraagt "en, vanwaar gaat hij komen?". Ik grap "Ah van vanboven he, hij komt altijd van boven naar beneden". Zie ik plots iedereen rechtveren, zijn jas aanschieten en voor ik duidelijk gemaakt had dat het een grapje was stond half de club al buiten om te kijken hoe mijn vliegtuig alleen aan zou komen :)

    In mijn swift zit trouwens ook die rctimer combo. Die is plug en play en komt met arducopter 2.8.1 voorgeïnstalleerd.
     
  11. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Zit er qua stabiliteit eigenlijk nog veel verschil tussen apm 1.4 en 2.5? Heb hier een 1.4 met xbee met hardcover, maar zit te denken dit op een cloudsfly te bouwen met arduplane:)
     
  12. flash1

    flash1

    Lid geworden:
    17 okt 2009
    Berichten:
    497
    Bedankt voor de reactie. Maar heb ik nog iets nodig om de gps te configureren met de apm 2.5? (het gaat om de rctimer cobo).
     
  13. flash1

    flash1

    Lid geworden:
    17 okt 2009
    Berichten:
    497
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Is deze met de ATmega 2560, of met een 1280 uitgevoerd ?
    Met een 2560 kun je de nieuwste firmware gebruiken en met de 1280 zijn er helaas beperkingen.

    Verder kan ik je niet zeggen of er grote verschillen zijn met een APM2.5,
    behalve dan dat de sensoren op de APM2.5 zijn verbeterd.
    Qua vlieggedrag/stabiliteit heb ik geen idee of dit is te merken met jouw setup.

    Als het een ATmega 2560 is, dan zou ik het zeker eens testen.
    Controleer wel even of er updates voor je ATMega328 zijn !
    Deze chip leest namelijk je RC-channels.
    PPMsumRC - arducopter - Arduino-based autopilot for mulitrotor craft, from quadcopters to traditional helis - Google Project Hosting


    @ Flash1,

    Ik heb geen ervaring met een set van RCtimer en kan je hiermee dan ook niet verder helpen.
     
  15. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Het is de set met 2560:)

    Iemand die hier wat over kan zeggen?
     
  16. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Vinny, vooral de barometer op de APM2.5 is STUKKEN beter. Deze is nauwkeurig tot op 10cm, met max een halve meter variatie, terwijl de baro van de apm1.4 makkelijk 1.5 meter varieert.
    Voor een vliegtuig is dat niet zo erg, maar de althold bij arducopter is merkelijk slechter met een 1.4 bordje.
    De APM1.4 is nog prima bruikbaar voor op een vliegtuig, of ook voor arducopter, maar dan met een sonar voor althold.

    Flash1, vorig jaar moest je de gps van RCTimer instellen en de draadjes omwisselen, maar sinds dit jaar komt de gps klaar voor gebruik en is die plug en play. Je moet er dus niets aan instellen of solderen. Gewoon bijgeleverde connectors inpluggen.
     
  17. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Ok, dan ga ik het binnenkort maar eens proberen denk ik. Ik he b vorig jaar ook zo'n rctimer GPS gekocht, kan je me vertellen welke draadjes ik moet omdraaien voor het werkt?
     
  18. flash1

    flash1

    Lid geworden:
    17 okt 2009
    Berichten:
    497

    Ok, heel erg bedankt! Gelukkig hoef ik daar dan geen zorgen meer over te maken. Kan niet wachten tot mijn bestelling binnen is.
     
  19. flash1

    flash1

    Lid geworden:
    17 okt 2009
    Berichten:
    497
    Wat gebeurt er eigenlijk als ik mijn signaal verlies onder het vliegen? Gaat hij dan automatisch via gps terug naar return to launch?
     
  20. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Als je je RC signaal verliest onder het vliegen kan je instellen wat de autopilot moet doen. er zijn verschillende failsafe mogelijkheden, welke ook nog eens verschillen tussen arducopter en arduplane.
    Maar bij beide bestaat de mogelijkheid ze zo in te stellen dat ze terug naar huis gaan bij rc signaal verlies.

    Toen ik met de joystick probeerde "op instrumenten" te vliegen (vanin het clubhuis, zonder vliegtuig te zien, enkel op wat ik in mission planner zag) ging dat vaak mis en dook de swift in allerlei spiralen, spins en wat weet ik al meer naar beneden. Maar ik had op een knop van de joystick "RTL" mode geprogrammeerd en een druk op de knop zorgde er binnen de halve seconde voor dat de swift terug rustig in de lucht hing en naar huis kwam.
     

Deel Deze Pagina