Arlec Delta peak fast charger (4-7 cells) (CB97M)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Patrick Rx, 31 aug 2004.

  1. Patrick Rx

    Patrick Rx Guest

    Hallo allemaal.

    Mijn vraag is of dit type lader ook veilig nikel-metaalhybride (NMH) kan laden.

    [​IMG]

    Ben de beschrijving kwijt en site's als google en die van arlec zelf helpen me niet echt verder.

    Groetjes Patrick.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer ik de foto goed bekijk zie ik nergens staan dat hij geschikt is voor NiMH. Dat zegt niet veel omdat er ook niet op staat dat hij geschikt is voor Nicad. Ik zou zelf erg voorzichtig zijn met deze lader als ik NiMH moet laden. Wanneer je met ongeveer 1C laad zou je het kunnen proberen maar blijf er wel bij en houdt de temperatuur van de cellen goed in de gaten. Worden ze erg warm (>40oC) dan moet je de accu van de lader halen omdat hij waarschijnlijk de delta piek niet goed heeft gedetecteerd.
    Heb je overigens geprobeerd de fabrikant te vragen? Wie niet waagt die niet wint!
     
  3. Patrick Rx

    Patrick Rx Guest

    Bedankt voor het antwoord!

    Ik weet dat de nikel cad. laders standaard iets te ver doorladen wanneer je een NMH laad.

    Ik denk dan ook maar dat het verstandig is om er 1 aan te schaffen die wel veilig NMH kan laden. Ik loop namelijk graag weg bij het laden.

    Welke laders zijn goed, en betaalbaar (+-80Euro)?

    Groet Patrick.
     
  4. Rc_Roni

    Rc_Roni Guest

    Hallo, ik zie dat hier gesproken wordt over de Arlec lader.
    dus ik dacht : laat ik hier maar mijn vraag stellen :roll:
    Sorry als deze draad niet voor mijn vraag bedoeld is. :oops:
    ik heb dus ook deze lader en Sanyo 2400 Mah saddlepacks.
    Maar als ik deze packs oplaad, krijg ik na ongeveer 2 minuten te zien dat de batterijen klaar zijn met laden ( dus lamp gaat knipperen )
    Ik heb de accu's voor het laden helemaal ONTlaad en zelfs ook nog eens een nacht in de vriezer gelegd. Maar de lader blijft maar aangeven dat ze na 2 minuten ofzo klaar zijn. Om de accu's wel helemaal op te laden, haal ik die schakelaar om te wisselen tussen laden en ontladen snel over ( dus van laden naar ontladen, en van ontladen naar laden )...zodra ik dit heb gedaan , laadt ie de accu's gewoon normaal op, maar weer 2 minuten later begint ie weer te knipperen. Dit gaat zo 4 X door. Bij de 4e X ofzo, laadt de lader de accu's eindelijk goed ( dus zonder te knipperen totdat de accu's volzijn )... Dit gebeuren vind ik niet zo leuk omdat ik het eerste kwartier er dan hele tijd bij moet zitten. ( sorry voor het lange verhaal :oops: :oops: :oops: ) dus mijn vraag was of iemand weet of mijn lader of accu's dan kapot zijn. En hier een oplossing voor weet.
    Nog mijn excuses voor dit lange verhaal :oops: , ben namelijk niet zo goed in korte verhalen :wink:

    Alvast heeeeeeeel erg bedankt
    mvg Ronald
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Kijk eens bij Carson laders.

    Is het niet zo, dat deze lader eerst 2 minuten pre-peakt (fast charge continu aan) en daarna pulserend gaat laden (fast charge knippert)?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Ronald,
    Als eerste moet je je accu niet in de vriezer leggen voor het opladen! Hoe lager de temperatuur van de accu hoe MINDER energie je erin kan krijgen. Als je een accu LANGE tijd niet gebruikt kan je hem in de koelkast bewaren. Je moet dan wel zorgen dat hij intern NIET kan bevriezen. Als je de accu weer wilt gaan gebruiken moet je hem voordat je hem gaat laden eerst op kamertemperatuur laten komen. Dat kan tot wel 24 uur duren!! Een NiCad accu kan de meeste lading opnemen en heeft het grootste rendament bij temperaturen tussen de 15 en 30oC. Vooral daarboven neemt het heel snel af, bij 50oC kan een NiCad accu nog maar 60% opnemen van wat hij bij 20oC kan. Bij 0oC kan een NiCad nog ongeveer 80% lading opnemen.

    Dan de oorzaak van jou probleem.
    Eigenlijk is die vrij simpel. Alle accu's hebben de (nare) eigenschap dat ze in het begin van het laadproces de spanning nogal onstabiel is. Dit betekend dat de spanning een beetje oploopt maar dan ook weer iets terug kan lopen. Dit gebeurt zeker als je accu koud is, wanneer de temperatuur op gaat lopen wordt de inwendige weerstand lager waardoor de spanning iets daalt!
    Dit weer iets dalen van de spanning zal je lader zien als de delta piek en denken dat de accu vol is. Pas na verloop van tijd wordt de spanning stabiel en zal de lader doorgaan en pas stoppen als de accu echt vol is. Vandaar dat je de lader een keer of drie, vier moet starten!
    Heel veel laders zijn zo gemaakt dat ze de eerste tijd (de eerste 10 minuten bijvoorbeeld) NIET naar een delta piek kijken. Op die manier wordt voorkomen dat de lader stopt door een "valse" delta piek. Waarschijnlijk heeft jou lader die voorzienning niet.
    Wat je kan proberen is jou accu eerst een half uur of zo aan de 150mA uitgang te hangen. Dan wordt de accu een stukje opgeladen en zal de onstabiele periode voorbij zijn. Dan sluit je de accu op de normale laaduitgang. De kans is dan heel groot dat het goed zal gaan. Lukt het dan nog niet maak dan van dat halve uur een uur en probeer je het nog een keer.
    Je kunt er ook aan werken die onstabiele periode te verkorten, helemaal voorkomen is vrijwel onmogelijk. Het is heel belangrijk dat je er voor zorgt dat je de accu niet helemaal leeg trekt. Juist de heel ver ontladen accu's vertonen een vrij grote onstabiliteit aan het begin van het laadproces.
    Dat vele anderen geen last van dit probleem hebben komt doordat zij wel een lader hebben die in het begin niet naar de delta piek kijkt.
    Succes.
     
  7. Rc_Roni

    Rc_Roni Guest

    Bedankt voor het antwoord, Ernst.

    Als ik dat zo zie, is het tijd voor een andere lader :D

    Groeten, Ronald
     

Deel Deze Pagina