Hallo allemaal, In april ben ik de trotse eigenaar geworden van een 4m. Royal Model ASG-29. Ik heb deze kist van een forumlid over genomen die geen tijd en zin meer had om hem te bouwen. De kist is nog nieuw. Met de bouw was nog maar net begonnen. Ik ga hem dus nog helemaal afbouwen. Er komt een motor voor in de neus, dit omdat we geen sleep mogelijkheden hebben op ons veld. Dan ben ik ook niet van iemand anders afhankelijk. Zo als ik hem heb gekocht: Dit zat er allemaal bij: De regelaar is inmiddels een Hacker geworden en de spinner word een Reisenauer setje. Dit is zover ik nu ben: De spinner is nog te klein. Hier komt nog een grotere op. Ik heb ook gelijk een paar vragen. Zoals je ziet op de laatste foto, komt die klem wel erg op het eind van de as. Kan dat kwaad? Kan het kloppen dat er veel gewicht in de neus moet? Ik heb hem vanavond uitgewogen, en kom nu ongeveer op 5.2kg. Dan moet er denk ik nog gewicht in de neus bij. Ik ga hier proberen een bouwverslag van bij te houden. Is daar interesse voor?
gave bak!! Ik weet niet in hoeverre je de kist schaal wilt maken maar ik kan je in contact brengen met een eigenaar van een 1:1 asg-29 Jan-Willem
Natuurlijk is er behoefte aan een bouwverslag We lezen graag mee en over dit type kist is nog niet veel geschreven volgens mij. groet Terence
Ik wil er wel een schaal cockpit in gaan maken, dus daar moet ik nu met de inbouw van alle elektronica wel rekening mee houden! Goede foto´s van een echte zou dus top zijn! Als je mij zou willen helpen, graag! Ik ga een bouwverslag bijhouden. Dit is mijn eerste grote zwever, ik heb dus nog niet heel veel ervaring hiermee. Mijn regelaar heeft geen BEC. Ik ga een losse gebruiken. Wat raden jullie hiervoor aan? De vorige eigenaar heeft er een Powerbox Sensor voor gekocht, maar dat lijkt mij wel een beetje overkill.
Mooie kist! Is toch ook helemaal GFK, net als mijn ASW28-18? De Asw is zonder extra gewicht een beetje neuslastig, ik moest nog lood in de staart plaatsen. Wellicht heb je een relatief lichte motor. Mvrgr, Fokke
Bedankt! De romp is helemaal GFK de vleugels zijn van schuim met abbiachi beplankt. Dan lijkt er nog wel een glasmat overheen te zitten en daar overheen folie. De vleugels zijn super glad en stijf! Ik heb er geen retract inzitten. Zitten er in die van jouw spoilers? Misschien is mijn motor iets lichter. Maakt ook niet uit. Wat ik op het eerste gezicht gemeten heb moet er flink gewicht in de neus. Wat weegt de ASW28-18?
In de ASW28 zitten inderdaad remkleppen, en net als de echte ASW28 geen flaps. Alleen ailerons. De ASW woog (zie mijn draadje :cry: ) ongeveer 4 kg. Maar een beetje gewicht kan geen kwaad..
Ik heb een vraag aangaande de stroomvoorziening. Ik ga het geheel aansturen met een Futaba R7008SB ontvanger. Als ik dan mijn spoilers op een y kabel maak, dan zit mijn ontvanger vol. 1 rol 1 2 hoogte 3 gas 4 richting 5 flap 1 6 rol 2 7 flap 2 8 spoilers Waar laten jullie dan de aansluitingen van je BEC? Ik toch maar de Powerbox Sensor gebruiken. Zit ik dan goed als ik de 2 voedingen soldeer aan bijvoorbeeld 1 flap en de Spoiler servo's?
Y-kabel op servo-1 (rol 1) en ook op servo-8 (Spoilers). De rode draden naar de plus van de accu, de zwarte naar de min. De plus en min van alle servo-aansluitingen op de print van de ontvanger zijn met elkaar verbonden. Op deze manier krijgen de servos van 2 kanten voeding (belast de print minder en minder spanningsverlies). Dirk.
Bedankt voor de snelle reactie! Dan ga ik het zo sloderen. Inmiddels een radioplaat gemaakt van depron als proefmal. Hierna ga ik hem netjes van hout uitzagen.
Depron versus hout En dan maar eerst solderen! Is het handig om deze plaat demonteerbaar te maken? Ik hem ook deelbaar maken. Dan lijm ik het gedeelte waar mijn richtingsroer servo zit vast.
Inmiddels lekker bezig met de bouw van de zwever. De radioplaat heb ik deelbaar gemaakt. Dan blijf ik beter bij mijn kabels kunnen. Het achterste gedeelte zit vast gelijmd en het voorste kan ik eruit schroeven. Ook een goede bevestiging gemaakt voor de ESC en accu. Nu ben ik bezig met de servo's inbouwen. Ik ben er helaas wel achter gekomen dat ik mijn flaps met een y-kabel moet gaan maken. Dan moet er wel 1 servo in spiegelbeeld gemonteerd worden. Ik heb nog een probleem met mijn richtingsroer servo. Het gaat om een Hyperion DS20xTMD. Dit is een programmeerbare servo. Daar is al iets aan de instellingen verandert, want hij beweegt enorm langzaam. Weet iemand of en hoe ik dit kan wijzigen zonder programmeer kabel?
Waarom neem je geen intelligente Y-kabel? Ben je van alle gedonder (inbouwen, fijn afstellen) af. Merz! jan.
Ik weet wat je bedoeld, maar daar is (was) het al te laat voor. Ik heb de servo er in spiegelbeeld in gemonteerd, zodat hij wel de juiste kant opdraait. Ik ben nu bezig met de servo's goed monteren in de vleugels en het aansluiten daarvan. Kabels solderen en op lengte maken en aan de connector verbinden. Moet ik nog een maatregel treffen tegen de lange kabels die naar de rolroeren gaan ivm storingen ofzo?
Je kan "verdrillte" kabels gebruiken, van die inelkaar gedraaide. Zou qua storing echter niet nodig moeten zijn.
Ik zal het antwoord maar even geven. Nee, een signaalversterker is niet nodig. Nog wel even een klein tipje. Voor de connector tussen de vleugel en romp kan je het beste de MPX hochstromstecker gebruiken, de groene 6 polige. Alle minnen en alle plussen bij elkaar solderen en dan heb je nog 4 punten over voor de pulsen. Dan 1 kant (meestal de rompkant) niet vastzetten. Dus de stekker lijm je dan vast in de vleugel en de bus laat je los bungelen uit de romp. Mocht je vleugel dan per ongeluk toch wat loskomen dan mis je niet meteen de verbinding tussen ontvanger en servo's. GJ