ASH26 zwever van oranje naar wit: werkwijze en tijdsinschatting

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Bartdr1, 28 okt 2017.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik heb tweedehands een ASH26 zwever van 6 meter spanwijdte gekocht met een GFK romp en GFK vleugels. Het toestel is hoogstwaarschijnlijk eerst wit geweest, dan blauw overspoten (geen idee met welke lak), dan overspoten met oranje 2K-lak. De cockpitkap is van binnen uit gespoten met Tampya verf om een cockpit te voorzien van gefumeerd glas.

    Ziet er niet uit ;-)

    Ik zie twee opties:
    1. Hem oranje laten en met wat oranje retoucheren waar er wat problemen met de verf zijn. Ik heb wat verf mee gekregen.
    2. Hem helemaal mooi zetten in wit en de kap terug transparant maken.

    Ik ben benieuwd naar de werkwijze om hem naar wit en een transparante kap te brengen.

    1. Schuren en zo ja, machinaal (met welke machine) of handmatig. Welke grid en welk type schuurpapier gebruiken?
    2. Met wit overspuiten? Dus de vierde laag dan ;-) Moet daar dan eerst een specifieke dekkingskleur onder?
    3. Chemie (bijv. Aceton) gebruiken om de romp te impregneren en daarmee de verf af te bijten? Al lees ik op deze rubriek daarover wat - mijns inziens - tegenstrijdige opinies.
    4. Krijg ik die fumé-verf op één of andere manier uit de cockpitkap en zou die er dan nog netjes kunnen uitzien.?

    Iemand die me een werkwijze kan suggereren en ook wat kan inschatten naar welke tijdsbesteding ik dan kijk?

    Alvast bedankt!

    Bart
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De vorige eigenaar kon niet kiezen welke kleur hij wilde?
    Alles wit maken is volgens mij het mooist, maar dat is ook een kwestie van smaak.
    In ieder geval niet met afbijt behandelenm dat eet het epoxy op.
    En als je met aceton of thinner aan de gang gaat dan krijg je zoveel rommel dat je daar wel mee door moet gaan.
    Dus de beste methode is schuren.
    Je moet eerst weten hoe dik en hard de verf is.
    En eigenlijk ook wat voor verf erop zit.
    Ik zou beginnen aan de romp en dan met waterproof korrel 240.
    Schuren tot je op de witte gelcoatlaag zit.
    Dan naar korrel 400 waterproof.
    Als hij niet helemaal egaal wit is maakt dat niet zoveel uit, je moet er zoveel mogelijk af zien te krijgen.
    Daarna moet je kijken waar de verf die er nog op zit mee reageert.
    Als het oplost met thinner of aceton zou je de restanten nog met dat en een paar rollen keukenpapier weg kunnen vegen.
    Als het niet reageert dan kan je naar de auto winkel waar ze verf kunnen mengen en dan vragen naar een primerlaag en basislak.
    Dan kan je de romp spuiten.
    De GFK vleugels zou ik zelf zo glad mogelijk schuren, beginnen met korrel 400 en dan door tot 800.
    Als ze helemaal glad zijn dan zou ik wrapfolie nemen en de vleugels gewoon wit wrappen.
    Dat is het makkelijkst, snelst en goedkoopst.

    De cockpitkap kan je afvormen.
    Vullen met gips en dan ergens een nieuwe kap vacuum laten trekken.

    GJ
     

Deel Deze Pagina