Aurora als studieproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald Vis, 4 jan 2017.

  1. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Wat vinden jullie van mijn nachtlampje? 20170705_213009.jpg
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  2. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Je hebt in ieder geval goed licht bij een storing in de romp.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Persoonlijk zou ik satijnlak nemen. Weet niet welke laksoort je verder al hebt gebruikt. Frencken heeft een zeer goede polyurethaanlak onder de naam Diaglass. Typisch spul lijkt op G4 en heeft een typische geur. Ruikt als schoensmeer. Is er in 250 ml verpakking. Zelf heb ik bij mijn modellen ook wel watergedragen vloerlak gebruikt. Dacht van Rambo. Dat stinkt niet en droogt niet glanzend op. Om binnenshuis te verwerken heeft dat mijn voorkeur. En zo vaak zal je model niet aan de elementen worden blootgesteld dat je een heel sterke lak prefereert.
    De draden in de lamp zijn een soort kunststof. Zal eens eentje proberen te buigen en dan laat ik weten hoe klein de bocht mag zijn. Heb een draad van 23 cm lang een knoop (diam 3 mm) gelegd. Ene eind aan de bureaulamp geplakt en het andere eind tussen mijn vingers. Geen professioneel plaatje, maar hier zie je het resultaat. Denk dat hje voor jouw doel aan het eind een mat kegeltje moet maken. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  4. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Weer een kleine update over de afgelopen voortgang...
    Betreffende de lampen voor de dekverlichting: het idee van Klaas is het gebruiken van glasfiber. Met de medewerking van Klaas heb ik hier reeds een testje van kunnen doen, en het is zeker een idee, ik ben alleen niet zeker van de hoeveelheid licht die het op gaat brengen. Aan de andere kant, ik kan ook SMD-led gebruiken (0.5x1mm) maar daarvan bestaat de kans dat het weer teveel licht geeft.... Ben er nog niet uit, wordt later nog verder getest.
    Verder, ik heb ook het voordek gemaakt:
    20170719_212551.jpg

    En ik heb de binnenkant voorzien van twee lagen verf waardoor het nachtlamp-effect door de romp heen verdwenen is.
    Het licht door het dek is een ander verhaal. Ik zou natuurlijk de onderkant van het dek ook kunnen verven, maar dan kan ik deze niet meer lijmen op de spanten. Nu heb ik het idee om tussen de spanten, net onder het dek, een extra 'dek' aan te brengen die het licht tegen moet houden. Of ik dit van hout maak (en verf) of van zwart styreen (1mm dik) weet ik nog niet... Wellicht dat jullie nog een alternatieve oplossing weten.

    In principe kan het dek er nu opgemaakt worden, maar dan moet ik eerst de voorbereidingen treffen voor alle overige verlichting. Nu ben ik van plan om in de standaard een aantal schakelaars te maken die de verlichting per groep kan schakelen. Ik zit te denken aan de volgende verdeling:
    1 - Binnenverlichting (reeds aangebracht, verlicht alle patrijspoorten in de romp en de lichtkoepels op het dek)
    2 - Dekverlichting (reeds besproken, wordt uitgevoerd met fiberglas of SMD-led's)
    3 - Overige binnenverlichting zoals de verlichting in de stuurhut en wat ik verder nog tegenkom
    4 - De schijnwerpers. Op de aurora zijn schijnwerpers op verschillende plekken geplaatst voor buitenverlichting. Er zijn er een paar die de schoorstenen verlichten. Leek mij wel aardig ook deze verlichting aan te brengen.
    5 - Mastverlichting en boordlichten.

    Hiervoor moet ik dus zes draden de romp in brengen. Elke groep wordt op 24V gezet. Afhankelijk van de uitvoering en aantal lichtpunten kan een groep uit meerdere parallelle takken bestaan.

    Naast de voorbereiding voor de verlichting moet ik ook nog de deksels in het dek aanbrengen. Hiervoor gebruik ik zwart 1mm styreen die ik na fabricage grijs verf en daarna in het dek plak...
    Zover weer deze update...
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen probleem, dan gebruik je een grotere weerstand in serie met de LED(s) om lichtopbrengst te verminderen.
     
    Slopert en Roelof_l vinden dit leuk.
  6. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Weer een kleine update...

    Hoi Ron,
    Ik heb de bedrading al aangelegd, en zodanig dat ik in serie weerstanden kan toevoegen buiten het model om. Ik heb 5 plus-draden en 1 min-draad doorgevoerd vanuit het model naar de standaard, en in de standaard kan ik dan voor een plus-draad een weerstand zetten. Kans bestaat dat ik dit ook voor de hoofdverlichting in de romp moet doen. Ik ben bezig geweest met het afronden van het dek, en de romp voorbereiden op het plaatsen van het dek. Oftewel, de bevestiging van de standaard, het 'lichtdicht' maken en het aanleggen van de bedrading voor de verlichting. Ook heb ik de..., hoe heten die dingen..., die putdeksels in het dek gemaaktZie de foto's:
    20170711_190421.jpg
    Dit was de eerste donkere laag. Daarna nog weer een laag wit aangebracht waarna het lichtdicht was.
    20170727_170627.jpg
    Schijfjes gezaagd van 6mm ronde messing staaf en daarna gepolijst:
    20170727_172007.jpg
    Vervolgens aangebracht in het dek, en aan de achterkand wat lijm aangebracht:
    20170727_200055_001.jpg
    Eerlijk gezegd valt de 'beplanking rond deze putdeksels best wel tegen, maar kon het niet echt meer herstellen zonder nog meer schade aan te brengen. Hoop dat het later niet zoveel opvalt.
    Vervolgens de standaard gemaakt. Men neme een plank hout van juiste afmetingen, en boort hier drie gaatjes in. Twee voor de draadstang ter bevestiging van het model, en één voor de doorvoer van de bedrading. Op deze foto staan ook al de schakelaars die in in de standaard ga aanbrengen.
    20170801_153956.jpg
    De buisjes zijn rond 20mm aluminium die in de vorm van de romp zijn gevijld.
    20170801_160027.jpg
    20170801_160601.jpg
    Het model staat nog wat hoog, ik moet de buizen nog wat inkorten.
    20170801_160840.jpg
    Hier de doorvoer van de bedrading
    20170801_180759.jpg
    Aan de onderkant van de standaard heb ik al een stukje ingefreest. Op een later moment zal ik deze draden in een gefreeste geul naar de schakelaars brengen. Eventuele voorschakelweersten om de lichtopbrengst terug te brengen zal ik hier ergens moeten aanbrengen.
    20170804_210502.jpg
    Op deze foto is goed te zien dat het licht door het dek heen schijnt. Ik heb in eerste instantie gedacht om dit te voorkomen door het dek aan de onderkant te schilderen, maar dan is het weer moeilijk lijmen op de spanten, en aangezien het dek enigszins gebogen loopt staat hier wel spanning op. En lijm is het enige wat het dek op z'n plek gaat houden. Daarom heb ik besloten om een tweede dek aan te brengen onder het 'normale' dek.
     
  7. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hier een foto van het eerste deel van het tweede dek:
    IMG-20170805-WA0011.jpeg
    En hier het volledige dek:
    20170808_210815.jpg
    Maar nu komt het, er komt nog steeds licht door twee lagen dek heen (er lijkt dus echt teveel lichtopbrengst te zijn. Echter, aangezien ik niet goed ik kan schatten hoeveel licht er nu door de patrijspoorten in de romp en door de ramen in de lichtkoepels schijnt wil ik niet gelijk de lichtopbrengst omlaag brengen, en de lichtdichtheid door middel van een extra verflaag verzorgen. Dit tweede dek wordt dus nog aan de bovenkant geverfd. De zijkanten moet ik aan de onderkant nog wat vlak vijlen omdat ik anders mogelijk een probleem heb met de bovenste rij patrijspoorten..
    Wat betreft het tweede dek, deze zit klem tussen de spanten en de romp, maar aangezien het triplex is ga ik er vanuit dat er geen probleem ontstaat door eventuele werking van het hout...
    Dus: eerst de kanten vlakker vijlen, dan lijmen op het model, vervolgens verven, en daarna ben ik volgens mij klaar om het dek erop te lijmen waarna een volgende stap kan worden gezet in het afwerken van de romp, namelijk het aanbrengen van de glasvezel en epoxy...
    Tot zover...
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Is zwart etalagekarton geen optie om het licht tegen te houden? Op de foto te zien is je licht nog veel te fel. Bedenk dat bij de bouw van het schip er haast nog geen felle lampen werden gebruikt. Zet eerst eens wat veschillende weerstanden in serie met de leds en kijk dan eens hoe het er 's avonds uitziet. Mijn ervaring met led-verlichting is dat er gauw teveel licht uit komt. Eigenlijk zie je in het echt alleen maar in het donker dat er achter een patrijspoort (kunst)licht is. Gr. Klaas.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik gebruik meestal alu huishoud folie folie, kan je gewoon ergens tegen kleven, werkt als een spiegel voor meer licht opbrengst, kan tegen wat warmte al is het met leds niet echt noodzakelijk en er kan geen licht door.
    aan u de keuze, vgr Marc
     
  10. Slopert

    Slopert

    Lid geworden:
    18 jan 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Nederland
    Ik ben niet heel vaak actief op dit forum, maar wat een leuk project!! Ik zou het zelf (nog) niet kunnen.
    Ik zou een gaan kijken naar de voorschakelweerstand, wat een bak licht zeg! Je dek schilderen zou een mogelijke oplossing zijn, maar dan moet je wel de naden tussen je spanten en je tweede dek ook licht moeten maken.
    Kan je niet iets maken met een micro controller en een transistor als weerstand. Je transistor wordt dan een stroombron voor de led.
    Wilco
     
  11. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Klaas en Wilco, jullie hebben absoluut gelijk. Het is ook veel te veel licht... Er zitten 20 led's in, en de reden is: over de gehele lengte komen patrijspoorten in meerdere rijen, en het licht wordt ook gebruikt in de vensterbakken aan dek, en hier en daar ook in de opbouw, en ik wilde egaal verdeeld licht hebben met voldoende lichtopbrengst. En natuurlijk heb ik niet goed nagedacht wat achteraf gezien had het ook met veel minder gekund op een paar doordachte plekken :hammer:, maar goed... Het is tenslotte een studieproject...
    Het had beter gekund, maar is eenvoudig te herstellen. Ik kan in de standaard voorschakelweerstanden plaatsen en zo de lichtopbrengst alsnog naar believen regelen, dus eigenlijk een luxeprobleem...


    Dat had gekund, op een soortgelijke manier als hoe ik het tweede dek erin gezet heb. Had het hout al liggen dus maakt niet zoveel uit. Probleem is dat ik het dek nog moest lijmen (geen andere manier om hier te bevestigen) en moest voorkomen dat er iets zou zitten tussen de spant en het dek. Of het nu verf, karton of aluminiumfolie is... Hout is wat zwaarder natuurlijk, maar hij zal toch niet zo snel zinken :)

    Wat betreft het aluminiumfolie: ik denk dat ik dit ga doen bij de opbouw! Deze wordt gemaakt van wit styreen, en ook daar komen led's in.

    Aan allen: dank voor de tip's! Soms kies ik mijn eigen weg, maar vaak gebruik ik daarin wel de tip's die ik krijg...

    Dank je Wilco :)
    Ik heb er ook erg veel plezier in! Ik merk dat scratch-build mij meer voldoening geeft dan een pakket, en blijf gemotiveerd om door te gaan. En soms kijk ik naar het resultaat, en krijg ik al een beeld van het uiteindelijke resultaat. Zeker omdat ik het schip al in het echt gezien heb..
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2017
  12. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Even een update...
    In het kort: het dek is gelijmd en ben begonnen met het eerste stukje afwerking...

    Omdat ik er vanuit ben gegaan dat het dek iets rond loop (aanname, zag het niet op tekeningen), vergt de bevestiging van het dek wat voorbereiding, en daar kwam een oude hobby van mij van pas :banana:
    Voordat ik het dek ging lijmen heb ik eerst nog een laagje mat-zwarte verf aangebracht op het tweede dek om het laatste licht tegen te houden.
    Zie de foto's:
    20170814_210020.jpg
    Van Lego heb ik steunen gemaakt waarmee ik de bevestigingsdruk op de zijkanten kon plaatsen om de ronding van de spanten te kunnen volgen. Dit was noodzakelijk vanwege de boarding die er al op zat.
    20170815_192309.jpg
    Vervolgens gelijmd, dek geplaatst en met touw vastgezet om de standaard heen (niet om de romp omdat ik bang was de stabilisatievinnen te beschadigen)
    20170815_194820.jpg
    20170815_194826.jpg
    Vervolgens heb ik op het dek alles afgeplakt waar nog wat op gelijmd moet worden, en heb een laag transparante beits aangebracht. Klaas, ik heb ook nog aan jouw tip gedacht op er een laag lak op aan te brengen, maar dit had ik nog liggen. Ik vermoed dat dit nog een beetje meer kleuring zou geven dan de lak, en ik wilde hem ietsje donkerder hebben dan dat het was..Wellicht is het verstandig om later alsnog een laagje kleurloze lak aan te brengen om het hout beter te beschermen?
    20170819_133000.jpg

    Harald en Klaas, jullie hadden ook zeker gelijk.. Ik ben erg tevreden met de kleur van het dek zoals het nu is. Op onderstaande foto is het verschil te zien:
    20170819_133035.jpg
    Ik denk dat het de werkelijkheid redelijk goed benaderd..
    20170819_133000.jpg
    En als laatste ontwikkeling heb ik al een stukje 'plaat' moeten maken wat tussen het hoofddek en het voordek zit. Is al in kleur gespoten (verf laten mengen op kleur). Deze moet ik nog bevestigen, schuren in de ronding van het voordek waarna ik het voordek kan plaatsen en deze dezelfde behandeling kan geven als het hoofddek.. Na al het 'ruwe' werk is het erg leuk een klein stukje afwerking te zien (nog lang niet afgewerkt trouwens, want er moeten nog allerlei details op bevestigd worden)...
    20170819_133026_001.jpg
    (heb nog wel twijfels over de kleur...)
    Tot zover...
    Groet, Ronald
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Je zou eens kunnen kijken wat de kleur van het gelakte dek doet door het heel licht op te schuren. Volgens mij geeft dat een iets "belopen" effect en wordt daardoor iets natuurgetrouwer. In het echt loop je de houtvezel ook kaal en zie je daar de natuurlijke houtkleur. In de nerven zie je dan een wat andere kleur door vergrijzing/vervuiling. De putdeksels heten voor zover ik weet bunkerluiken. Wordt een heel ander schip zo. Gr. Klaas.
     
  14. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Weer hoognodig tijd voor een update... Er is nog niet zo heel veel gebeurd (beetje druk met andere dingen), maar toch wel de moeite waard...
    Hoi Klaas, dit heb ik gedaan, en hieronder het resultaat:
    20170903_201555.jpg
    Ik vind het erg mooi zo...In werkelijkheid ziet het er nog iets meer belopen uit..
    Het voordek moest nog geplaatst worden, en deze heeft dezelfde behandeling gehad:
    20170905_211531.jpg
    20170906_194507.jpg
    Voordat het voordek erop kon moest ik eerst het tussenschot maken. Deze is van styreen gemaakt, en al van tevoren in de juiste kleur gespoten en voorzien van een rode rand:
    20170905_201319.jpg
    20170906_194515.jpg
    Het is misschien een onlogische volgorde, maar ik ben nu eerst verder gegaan met de binnenkant van de boarding, zie foto...
    IMG_4477.JPG
    Op deze schaal is het ondoenlijk om alle details aan te brengen, ik zou niet weten hoe ik bijvoorbeeld de haken onder de luiken zou moeten maken... Op schaal is de hoogte van de boarding 13mm...
    De luiken maar ik er natuurlijk wel in. Ik doe dit door een plaatje te pakken van 1mm, dit is de achtergrond. Daarvoor plak ik een plaatje van 0,75mm waar ik de luiken uit gesneden heb. Als omranding van de luiken pak ik een plaat van 0.3mm waar ik stroken van 1mm van snij... Dit is het resultaat:
    20170918_212428.jpg
    En van afstand lijkt het wel redelijk, gezien dat het allemaal handwerk is, maar als ik dichterbij ga kijken..., tja....
    20170918_212453.jpg
    Het ziet er nog steeds erg grof uit. De hoeken zien er niet uit en het oppervlak is niet glad... Ik vraag mij af of dit echt iets is dat met een 3d-printer moet gebeuren... Heeft iemand nog suggesties om dit werk te verbeteren? Ik moet er nog een aantal maken... Ikzelf ben bang dat het hier puur op vakmanschap aan komt, en er geen truukjes zijn om dit te verbeteren... Ik ga in ieder geval nog proberen om dit iets gladder te maken, en dan maar even zien wat er gebeurd nadat ik het heb gespoken ik doe eerst de grijze basiskleur waarna ik dit af plak en vervolgens de rand en het luik ga spuiten... Ben benieuwd....
    Wordt vervolgd...
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Met dit soort dingen is het belangrijk om heel precies te werken. Om het resultaat te verbeteren de naadjes dichtsmeren met een beetje 2C-lijm aan een cocktailprikker en dan voorzichtig schuren. ALs er dan verf tussen de kieren loopt ziet het er opeens heel anders (=veel beter) uit. Probeer maar eens uit op eentje. Ben blij dat mijn advies m.b.t. het dek goed uit viel. Gr. Klaas.
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Ronald, wil je toch even complimenteren voor de wijze waarop je aan het bouwen bent. Veel eigen ideeën en ook het volgen van kundig advies die je gegeven wordt. Wat ik doe met hele
    fijne details van styreen.... Geen lijm, ook geen CA maar een heel fijn penseeltje met... thinner. Positioneren met een pincet, penseeltje met thinner er tegen aan en de thinner loopt vanzelf om het styreen heen. Even fixeren, dan laten drogen voor het volgende stukje styreen. Eventueel schuren of vijlen, met een heel fijn sleutelvijltje, na ongeveer 12 uur. Het materiaal is dan echt als het ware gelast.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  17. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    ik gebruik daar chloroform voor, niet echt heel erg lekker spul maar het werkt als een yecko. (niet dat thinner nou zulk fijn spul is...)
    Een ander alternatief is MEK, oftewel harder voor polyester. Ook geen fijn spul, overigens. Daarom werkt het ook zo goed :D
     
  18. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Sjoerd, dank voor het mooie compliment! Ik maak inderdaad (meestal) dankbaar gebruik van het advies wat ik krijg... Had dan ook al thinner opgehaald bij de Pr..., maar het bleek dat ze daar alleen reinigingsthinner hadden. Aangezien er niets anders was dacht ik dat dit hetzelfde was. Ondertussen weet ik beter...Na 12 uur zat het nog steeds niet vast en ben ik even gaan kijken op internet, kijk eens op "https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=47981". Dit is dus mooi spul om het kunststof vrij te maken van verf, maar voor lijmen volledig ongeschikt. Straks even bij een andere bouwmarkt kijken wat ze daar hebben...
    Ondertussen wel een techniek ontwikkelt waardoor de uitgesneden delen er strakker uitzien. Ik maak geen gebruik meer van een potlood voor het aftekenen (te grof als het gaat om zulke kleine onderdelen, maar ik maak een insnede met mijn mes (operatiemesje). Daarnaast snij ik in spiegelbeeld op de achterkant. Dit heeft twee voordelen. Eventuele ingesneden aftekenlijntjes zijn niet meer zichtbaar, en de afgesneden rand is strakker...
     
  19. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Ronald, mooi schip ben je aan het bouwen, compliment! Maar om over thinner terug te komen, bij de Ga... ,de concurrent van Pr,... hebben ze nog wel de gewone thinner.

    Mvg,
    Willie
     
  20. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Willie, dank je! Ja, daar ben ik inderdaad geweest, prima OK merk.... samen met de andere techniek van aftekenen en uitsnijden zie je in onderstaande foto het verschil... Sjoerd, dank voor de gouden tip! 20170923_221205.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina