Aurora als studieproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald Vis, 4 jan 2017.

  1. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Roel, het wordt geen rc-boot. Is te klein. Dit studieproject richt zich voornamelijk op het modelleren zelf. Ik begin met wat ik al een beetje kan en eerst verder wil ontwikkelen
     
  2. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen bezig geweest met een nieuw neusje. Alleen het topje eraf was voldoende...
    IMG_0042.JPG
    Spant weer schoongemaakt
    IMG_0043.JPG
    Nieuw stukje hoofdspant voor het topje gemaakt
    IMG_0045.JPG
    En vervolgens vastgelijmd, weer met blokjes opgevuld en weer geschuurd...
    IMG_0040.JPG
    Dit komt een stuk dichter bij de realiteit dacht ik...
    IMG_0036.JPG
    Moet nog wel wat schuren omdat ze nog beplankt worden, en anders het torpedoluik te groot wordt...
    Volgende stap is de spanten nog waar nodig schuin schuren, planken maken en een start maken met de beplanking.
     
  3. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bedenk me net dat het misschien handiger is om eerst niets van het torpedoluik aan te trekken en de romp gewoon in lijn met de rest te maken, en pas later dit luik toe te voegen...
     
  4. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Let the fun begin...
    1485445084311.jpg
    Zijn ong. 2.5 bij 6mm. Wel wat variatie maar dat schuur ik wel weg. Belangrijk is dat beide zijden van de romp met gelijke breedtes worden opgebouwd.
     
  5. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Weer wat leerpunten... Weet alleen niet wat ik fout gedaan heb. De spanten zijn niet symetrisch of niet symetrisch geplaatst. Nu moet ik ze allemaal langs en evt opvullen...
    Zucht.... Maar goed dat het een studieprojectje is... Waarschijnlijk is er iets fout gegaan bij het vastzetten van de spanten op de werkplank...

    Wat ook niet goed gegaan is zijn de planken. Veel verloop en verschillende breedtes... Dit verwacht ik bij de romp wel weg te kunnen werken maar mag niet gebeuren als ik straks de planken voor het dek maak... Ik heb nu eerst de dikte en daarna de breedte gezaagd. Wellicht is het beter dit om te draaien. Gelijke breedtes kunnen dan min of meer gegarandeerd worden, en verschil in diktes is weg te schuren.
     
  6. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Zoals aangegeven zitten de spanten niet allemaal goed. De hoogte lijkt te varieren en soms ook verschuiving naar links of rechts...
    IMG_0046.JPG
    Heb ongeveer 12 correcties moeten uitvoeren. Het maakt het resultaat wat onzekerder maar we zullen zien.
     
  7. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    En hier zie je waarom Erwin deze tip gegeven heeft...
    IMG_0120.JPG

    Ondertussen zitten er 9 planken op, resultaat van vandaag...
    IMG_0122.JPG

    Met de achterkant lijkt het wel goed te komen. De voorkant heb ik wat twijfels over...
    IMG_0121.JPG

    Vanwege spanningen in het hout werk ik vanuit verschillende kanten, afhankelijk hoe het hout uit zichzelf loopt. De gaten die hierdoor erin vallen vul ik later op.

    Nog wel een vraag...
    Weet iemand nog een manier om de planken te fixeren tijdens het lijmen? De lijmklemmen die ik nu gebruik worden nu snel te groot om te gebruiken, heb niet zoveel ruimte meer tussen de planken in. Spijkeren doe ik liever niet omdat deze spanten snel splijten...
     
  8. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Nog een vraag....
    Op de laatste twee foto's is te zien dat er tussen de hoogste lat en het dek nog wat ruimte zit. Ik ben voornemens om de ruimte tussen deze lat en de kiel helemaal op te vullen en hem dan van de werkplank los te maken. De reden is dat ik eerst het dek erin wil maken omdat ik de beplanking op het dek wil laten aansluiten, niet het dek op de beplanking. Daarnaast is het wellicht handig om nog in de romp te kunnen komen via de zijkant als ik de bedrading ga aanleggen.

    Vraag: kan het kwaad dat ik het model al van de plank los maak voordat ik klaar ben met beplanking? Hij lijkt al stevig genoeg te zijn om niet meer te vervormen....
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het lijkt wel stevig en het is ook stevig, maar als je alles van de plank haalt is de kans groot dat bij het verder beplaken de romp alsnog krom trekt.
    Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk beplanken op de bouwplank.
    vgr Marc
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    The old-fashioned way: met houten plugjes. aangepunte lucifers, satehprikkers o.i.d.
    Lat provisorisch vastzetten op de spanten.
    Gaatjes boren in de latten en de spanten.
    Lat loshalen.
    Latten en spanten insmeren met houtlijm.
    Lat provisorisch vastzetten op de spanten, en (met CA-lijm) een houten deuvel in de gaten lijmen. Als je er een aantal in hebt zitten, kunnen de lijmklemmen weg en kun je de rest met de houten deuvels vastzetten.
    Als de romp gereed is, snij of zaag je de deuvels weg en schuur je de latten strak.
    Zo deed men het ook bij de ouwe VOC-schepen. (Met uitzondering van de hout- en CA-lijm ;) )
     
  11. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Probeer ook eens CA- en houtlijm tegelijk te gebruiken: CA om snel te fixeren en de houtlijm om het hoekige van de spanten wat te vullen en goed vast te zetten.

    Een idee nog voor de volgende romp:

    maak een lange schuurlat en schuur de spanten voor op de rompvorm, dan plakken de latjes er veel makkelijker tegenaan omdat ze dan meer "vlees" hebben om te plakken. Dan hoef je alleen de CA te gebruiken en kan de houtlijm achterwege blijven.

    Het geïmpregneerde hout wat je gebruikt om te beplanken fronst mijn wenkbrouwen; Er zit een zout/koper oplossing in geperst wat misschien wel wat nare bijwerkingen kan hebben op eventueel verfwerk.
    We zullen het meemaken ;)
     
  12. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Marc,
    Het vooruitzicht van een kromgetrokken romp is niet echt aanlokkelijk... Ik ga alles beplanken tot vlak onder het dek. In het dek kan ik luiken maken wat onder de bovenbouw komt te zitten.
     
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Roel,
    Ik ga jouw tip opvolgen. Ben bijna zover. Maar is secondenlijm wel betrouwbaar als het gaat om houten verbindingen? Ik dacht dat deze lijm erg bros was...
     
  14. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Mike,
    Ik ga denk ik CA-lijm op de spanten gebruiken en houtlijm tussen de latten. Weet niet waarom, maar heb niet echt voldoende vertrouwen in een paar druppeltjes secondenlijm tussen spant en lat...
    Wat betreft voorschuren van spanten, dat heb ik gedaan. Valt alleen niet zo op vanwege de spitse stevens...

    Impregneer bevat zout en koper? Weer wat geleerd
    We zullen zien... ik zal ook wel wat plamuur moeten gebruiken en misschien is dit een goede barriere tussen hout en verf
     
  15. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Even een klein zijlijntje....
    Wellicht kennen jullie dit filmpje al, maar voor degene die deze nog niet gezien hebben...
    Hier kan je zien wat voor prachtige schepen ze vroeger maakten. En ook de modellen zijn geweldig! Hele mooie afwerking.....

     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2017
  16. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Ronald lekker actief bezig geweest even over je boeg , ik schuin de latten af in de vorm van de boeg en boor dan een gaatje in de latten .
    Voor bevestiging gebruik ik Fleischman rails schroefjes/parkers zo hoef je geen klemmen te gebruiken en hout weg schuren hoeft ook niet omdat je boeg te dek word .
    Daarna modelleren met wat plamuur .
    op de boeg maak ik een koperen strip uit 3mm plaat gezaagd voor de mooie scherpe boeg (bij een varend model tegen schade)
     
  17. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  18. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Erwin,
    Dank voor de tip! Alleen, ik verwacht dat dit wat moeilijkheden zal opbrengen voor de vorm van de kop van de aurora... bovenaan is deze rond, loopt geleidelijk naar een spitse vorm waarna deze weer plat wordt ivm het torpedoluik waarna deze weer een spitse vorm krijgt in een nogal spits soort golfbreker...
    Heb de aurora o.a. gekozen door de rompvorm, en moet nu de prijs betalen
    Ik probeer zo goed mogelijk de vorm te behouden bij de beplanking, de rest wordt schuur en plamuurwerk vrees ik. Ik merk nu ook dat de kleine schaal wat extra uitdagingen geeft. Een grotere schaal zou nu wat eenvoudiger zijn...
     
  19. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen al wel wat verder. Op een paar latjes vlak onder het dek na zit de romp dicht. Voor de latjes waar ik niet meer met lijmklemmen kon werken heb ik de tip van Roel gebruikt, dus met satéprikkers, werkte goed. Bedankt Roel
    De achtersteven lijkt wel goed te gaan. Voor het buigen gebruik ik een buigtang (je weet wel, zo'n ding waarmee je kleine snedes of breukjes in het hout kan maken waardoor deze beter buigt). De voorsteven is meer uitdagender...
    Heb de romp ondertussen losgehaald van de werkplank omdat ik het erg lastig vond vanuit deze positie om nog 2 of 4 plankjes toe te voegen, werkende naar het dek. Ik moet er nog 1 en dan stop ik even.

    Volgende stap is het maken van het dek, en daarna de beschoeiing. Ik wil dit graag maken van 3mm triplex omdat deze mooier is afgewerkt ipv die onregelmatige latten die ik heb gebruikt voor de romp, als de beschoeiing zit kan ik de rest weer opvullen met latjes.
    Vraag... Laat 3mm triplex zich goed buigen als het nat is? Zo ja, dan wil ik deze gebruiken als bovenste lat tegen het dek waar geen beschoeiing zit...
     
  20. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Nog even een paar fotos....

    IMG_0051.JPG

    IMG_0052.JPG

    IMG_0053.JPG

    IMG_0055.JPG
     
    Erwin van Leeuwen, MikeMohawk en Tamaniac vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina