Aurora als studieproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald Vis, 4 jan 2017.

  1. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen al een begin gemaakt met de inkepingen bij de achtersteven...
    IMG_0066.JPG
     
  2. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Ronald vragen staat vrij daar is het forum ook voor , waarom ga je het dek in 2 lagen leggen eigenlijk ?
    En van je fouten leer je ik maak ze nog steeds.
     
  3. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Erwin, is dit niet nodig dan? Het dek moet beplankt worden en dat moet ik ergens op kunnen lijmen. Dus eerst een plaat van 3mm voor de stevigheid en daarna de afwerking. Ik dacht dat jij dit ook zo had gedaan met de 7 provinciën?
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2017
  4. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Heren, ik heb nog een vraag. De Aurora heeft drie schroeven. Echter, ik heb geen enkele info over wat voor schroeven. Op de tekening lijkt het erop dat het drie-blad schroeven zijn maar verder zie ik niets. Mijn vraag is, bij drie schroeven, moet ik dan bijvoorbeeld 2 rechtse en 1 linkse schroef nemen?
     
  5. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Ik begreep je verkeert Ronald , dat klopt een plaatje voor het dek en erna de laag plankjes eroverheen ook schuren en erna G4 erop dan nog een x schuren en dan de 2e laag G4 weer schuren en je hebt een ,mooi glad dek je kan het verweren of zo laten en aflakken met matte blanke lak.
    wat de schroeven betreft weet ik ook niet precies wat juist is als ze niet vaart kun je ze ook zelf proberen te maken de bladen waren vrij vlak in die tijd.
     
  6. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Erwin, eigenlijk is dat best een goed idee. Het past prima als onderdeel van het studieproject ;) Ik hoop dat ik niet te hoog ga grijpen maar dat merk ik vanzelf wel. Nu ben ik ergens op dit forum tegengekomen hoe je schroeven kan maken, maar ik kan ze niet meer vinden. Wie weet waar dat staat? En moet ik messing of koper gebruiken of zijn andere materialen ook mogelijk?
     
  7. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen ook verder gegaan met de romp. Wat heb ik mij vergist in de hoeveelheid werk die er gaat zitten in de romp van een scratch-build. Of ik doe het gewoon verkeerd. Ben nu drie maanden bezig, en de romp is nog steeds ver van compleet...
    Nu begonnen met het deel van de schroefassen en het roer. Heb eerst het oude deel van de roerbevestiging verwijderd, dat moest beter kunnen. Hieronder een foto van zoals het was:
    20170326_163145.jpg
    daarna de steun verwijderd:
    20170326_163602.jpg
    hmmmm, zo van dichtbij ziet het er echt slecht uit...
    Vervolgens gladgemaakt, geplamuurd, geschuurd en en dummy middenas geplaatst:
    20170326_204923.jpg
    Nu dus nog de twee assen naast de middenas en het roer. Voor de variatie ook alvast begonnen met de, zoals Erwin ze noemt 'zwaluwnestjes' waar de kanonnen op komen te staan. op bovenstaande foto zijn ze op de tekening zichtbaar. Dit schip kent er 10:hammer:
    Ook dit is een zeer tijdrovend werkje. Uit een gezaagd blokje hout de vorm erin vijlen.....
    Een avondje sportschool is er niets bij... Toch een nadeel als je beperkt bent in je gereedschap. Denk dat ik begin te sparen voor een schuurmachineo_O
    20170326_212731.jpg
     
  8. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik weet niet of dit de verstandigste zet was, maar ik wilde wat resultaat zien... Dus voordat alle belangrijke delen op de romp zijn bevestigd ben ik toch aan de slag gegaan om deze al in verre staat af te werken. Dus de romp is nu glad, op een paar nog verder te behandelen plekken na zoals wat oneffenheden halverwege de romp en de punt... Het is nog niet geverft, maar wel in de spuitplamuur....
    20170331_152142.jpg
    20170331_152151.jpg
    20170331_152212.jpg
    Heb nu twee zwaluwnestjes klaar voor montage dus nog acht te gaan. Ik denk dat ik ze vastmaak met een gaatje boren en dan een sateprikker erin en vastlijmen met houtlijm, en evt. op het vlak nog extra wat secondenlijm.
    Natuurlijk moeten de schroefassen ook nog hierop gemonteerd worden. En natuurlijk moeten er nog drie schroeven gemaakt worden. Oh ja, het roer en de roersteun moet ook nog.
    Ik moet, als ik niet van een normale standaard gebruik wil maken, nog iets bedenken voor twee bevestigingspalen onder de kiel, de verlichting aanbrengen t.b.v. de patrijspoorten die erin komen. ook moet ik nog de bedrading voorbereiden van de verlichting die in de opbouw worden aangebracht. Vervolgens kan het dek erop. Deze moet ook naadloos afgewerkt worden op de romp zelf.
    Daarna kan de romp geverft en verder afgewerkt worden, bijvoorbeeld door het aanbrengen van de patrijspoorten en alle andere details. Als dit is gebeurd kan er wat gedaan worden met het aanbrengen van de lasnaden. Ik vermoed dat ik nog de helft vergeten ben. Oftewel, voorlopig ben ik nog niet toe aan de opbouw....

    Heb ook nagedacht om de romp alsnog in de epoxy te zetten... Als ik dat ga doen dan is denk ik nu de tijd daarvoor aangebroken voordat de zwaluwnesten, schoefassen en alle andere onderdelen erop gezet worden. Ik denk dat ik hier teveel last van zou hebben. Wat is jullie advies hierin? Nu aanbrengen nu de romp nog kaal is, of later?
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  9. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Help! Dacht even voor de variatie met de verlichting aan de slag te gaan. Vroeger op school ook electronica gehad en dacht dat het wel makkelijk zou gaan. Niet dus. Tin smelt wel maar hecht niet op pootjes van led. Als het lukt ze vast te zetten is het zwak. Heb voorvertinnen geprobeerd maar werkt ook niet. Gebruik 25w weller. Is niet veel maar genoeg om 2 ledjes te solderen. Weet iemand wat ik fout doe?
    1490978564756.jpg

    Nog een vraagje... Het lange pootje van de led is de plus, toch?
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Het lijkt erop dat je een verkeerde soort tin gebruikt. Voor elektronica neem je tin met een harskern. De hars dient als vloeimiddel. De 25 W moet ruim voldoende zijn. Zelf gebruik ik al jaren een 12Volts 15 Watt boutje. Beetje tin aan de kop van de bout en dat vloeit snel uit.
    Bij leds test ik altijd de polariteit d.m.v. een voeding met weerstand ertussen. Is meer een noodzaak omdat ik veel sloopmateriaal gebruik en soms de pootjes kort zijn afgeknipt. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Lasnaden??? Volgens mij is het schip geklonken, niet gelast. Ik meen op een van de foto's van het origineel ook klinknagels te zien.
    Controleer dat maar goed, anders bega je misschien een kapitale blunder.:eek:

    M.b.t. het solderen van de LEDs:
    Even met een fijn schuurpapiertje over de pootjes van de LEDs gaan.
    De afgeplatte kant van de epoxy bol is de cathode (min)
     
  12. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Roel,
    Je hebt helemaal gelijk, maar ik wist even niet goed hoe ik de naden van de ijzerplaten moest noemen. Trouwens, kijk eens naar onderstaande foto...
    Naamloos25.jpg
    Het lastige is dat er maar sporadisch klinknagels zichtbaar zijn. De randen in het ijzer zijn echter wel zichtbaar.... Ik weet nog niet precies wat ik ga doen, maar wil wel het relief gaan inbrengen op de romp...
    Bedankt voor je oplettendheid!
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2017
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Klaas, je bleek helemaal gelijk te hebben. Met de juiste tin was het een kleine moeite....
    Zoals aangegeven heb ik de slang in de romp aangebracht om er een strip led's in te drukken.
    Ik heb een messing draad van 2mm gepakt en hieraan volgens voorbeeld van Ron drie series van 5 diodes op gezet en een losse string gemaakt van 5 led's voor het achterste stuk, zie onderstaande foto's:

    20170401_204407.jpg
    20170401_204443.jpg
    20170401_205338.jpg
    20170401_205348.jpg
    Helaas moet ik het rondhout wat ik langs de binnenkant van de romp vlak onder het dek heb gemaakt weer verwijderen. Deze zit precies voor een rij patrijspoorten... Op zich geen probleem denk ik. Ik had ze in eerste instantie erop gezet om het skelet wat meer stevigheid te geven tijdens het beplanken. De romp is nu stevig genoeg.... Maar het is iig een gevolg van niet goed nadenken...
    In ieder geval zijn we weer een stukje verder nu. Het wordt nu wat meer dan een stuk houto_O
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Het licht geeft een extra dimensie aan je model. wel uitkijken dat je de verlichting niet te fel laat branden. Hedentendage zijn schepen binnen en buiten hel verlicht. In vroeger tijden zag je meer gelig lamplicht en veel minder armaturen dan nu. Gaat wel met led verlichting, maar dan de spanning wat terug draaien, of wat grotere weerstandwaardes nemen. Misschien voorkomt het rondhout in de romp dat je ledlicht direct naar buiten schijnt. Eerst eens in het donker uitproberen zou ik je aanraden. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Op zich niet zo moeilijk; Paul Burghoorn (ook op dit forum aanwezig) doet dat met plamuur of verf: model spuiten - laten drogen - tape op de plaatsen aanbrengen waar het staal moet overlappen - weer spuiten - tape verwijderen - ét voilá: reliëf.
    (of iets in die richting)
     
  16. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Ik heb ooit eens ergens gelezen, dat de Aurora ver vergaan is terug gevonden in een moerassig gebied. Daarna is hij weer gerestaureerd. Misschien hebben ze toen veel geklonken platen vernieuwd en gelast, ipv te klinken. De Russen hebben misschien niet zo nauw gekeken bij de herbouw.
     
  17. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Klaas,
    Op de foto lijkt het licht een stuk meer dan in werkelijkheid. Er zijn drie rijen patrijspoorten, en door het rondhout zou alleen de bovenste rij beïnvloed worden. Het is dan inderdaad beter om iets met de weerstand of zo te doen. Maar, ik kan ook de binnenkant van de romp in een zachte, iets donkere kleur verven, donkergeel of zoiets. Daar komt bij dat het hele kleine patrijspoorten worden met een relatief dikke romp. Het is een beetje gokken maar ik denk dat het wel mee zal vallen. In het erste geval moet ik de verlichting er weer uit halen om de weerstand te vergroten, en dat kan nu doordat het in een slang zit...
    Bedankt voor je waarschuwing in ieder geval. Ik denk dat het wel verstandig is om voor de rest van de verlichting in ieder geval een grotere weerstand te nemen dan noodzakelijk...
    Groet, Ronald
     
  18. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Roel, ik heb hier ook even wat onderzoek naar gedaan, en wat ik wil gaan toepassen staat in bijgevoegd filmpje... Lijkt mij een goede manier. In ieder geval iets om te proberen.... Zal laten weten of het resultaat naar verwachting zal zijn, maar zal nog wel even duren.... Nog veel te doen voordat ik zover ben.
    Groet, Ronald

     
  19. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Wimo, ik heb niets kunnen vinden in de historie van de Aurora over dat deze ver vergaan is geweest in een moeras. Over de jaren heen is deze óf goed onderhouden omdat ze in actieve dienst was, óf goed onderhouden als een belangrijk monument van de russische revolutie en heeft in 2014 zijn tiende 'overhauling' gehad. De aurora is namelijk het schip dat het eerst schot heeft gelost in 1917. Ik heb hieronder een film toegevoegd wat mooi de historie van dit schip in beeld brengt....
    Groet, Ronald

     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  20. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Wat Wimo schreef kan heel goed kloppen dat restauratiewerk vaak laswerk is. Kijk maar naar ramtorenschip Buffel. Klinken is te tijdrovend in deze tijd.

    Maar even over de romp, het kunnen verzonken klinknagels zijn waarna ze na vele verflagen vrijwel niet meer zichtbaar zijn. Afhankelijk van de werkwijze van de scheepswerf kan het ook zijn dat de bolle kop van de nagels aan de binnenzijde van de scheepshuid zitten. Ook toen wilde men een zo glad mogelijke romp hebben in verband met de snelheid.
     

Deel Deze Pagina