Edit 27-1-2021; Veel foto's zijn helaas niet meer zichtbaar. Waarschijnlijk na de conversie van modelbouwforum naar ander platform. De foto's bestaan nog wel maar de link is niet goed meegegaan denk ik, excuses. Vanaf de link onder deze foto gaat het verder met de bouw van mijn grotere 1/5 F16, deze foto's werken gelukkig weer wel. Veel lees plezier!
Edit 22-04-2009: Bezig met een nóg grotere F16 schaal 1/5, 3 meter lengte, zie ook:
[19445] avonds-f-16-schaal-gereed-37
Zo, dat duurde effe!!!! :!:
Vier jaar geleden aan de F-16 van Philip Avonds begonnen en nu pas beginnen met afwerken......., om te schamen
Kleine inleiding:
Ik ben aan deze kit begonnen met de bedoeling er schaalwedstrijden mee te gaan vliegen, net zoals mijn F15. Ben er in december 2001 mee begonnen en heb het model in mei 2002 ingevlogen in zijn grijze grondverf jasje. Ik heb 2 x bouwverslag geschreven van deze kit, voor het engelse blad Radio Control Jet International en het duitse JetPower. Dat seizoen ook erg veel gevlogen en veel plezier gehad, het is een erg fijne kist, zowel wat bouwen betreft als vliegen en onderhoud. Intussen ben ik met een zeer tijd intensieve opleiding begonnen en had derhalve bijzonder weinig tijd om aan de hobby te besteden, behalve dan nog een beetje vliegen en mijn vloot in de lucht te houden.
20 juli 2003 ging het echter niet zo goed bij de Jetmeet in Helchteren, Pampa. Na 3 zeer relaxte vluchten in de ochtend wilde ik er in de middag nog wel een paar doen. Ik weet nog niet hoe maar mijn hoogteroer bleek volledig down-trim te staan. Daarnaast stijg ik bij een demo vlucht meestal op tot 1-2 meter hoogte om vervolgens wat snelheid/energie op te bouwen, onderstel in te trekken om daarna vertikaal te gaan. ( 8) ..ziet er wel stoer uit...) Ook nu deed ik dit en bij het enigzins loslaten van hoogte om horizontaal uit te vliegen viel de F-16 als een baksteen uit de lucht
nweer: .
Sommige zeiden wel dat je dan toch simpel hoogte bijgeeft......bij 2 meter hoogte en ongeveer 70 km/u start snelheid vind ik dat best knap! Schade viel op zich wel mee, onderstel en wieldeuren haden een andere weg gevonden... Maar helaas geen tijd meer op te repareren.
Anyway, mijn intensieve opleiding komt lanzaam tot een einde en heb zoetjesaan weer wat tijd om het werk af te maken. Ik zal zo nu en dan hier wat plaatjes posten om de progressie te laten zien en wat vragen te beantwoorden. Ik ben trouwens ook zeer benieuwd naar de ervaringen van andere PA F-16 bouwer/vliegers, ik weet dat er een paar in nederland rond vliegen.
Hieronder nog een paar fotootjes van de bouwfase.
Groet,
Gerald

Edit 22-04-2009: Bezig met een nóg grotere F16 schaal 1/5, 3 meter lengte, zie ook:
[19445] avonds-f-16-schaal-gereed-37
Zo, dat duurde effe!!!! :!:
Vier jaar geleden aan de F-16 van Philip Avonds begonnen en nu pas beginnen met afwerken......., om te schamen

Kleine inleiding:
Ik ben aan deze kit begonnen met de bedoeling er schaalwedstrijden mee te gaan vliegen, net zoals mijn F15. Ben er in december 2001 mee begonnen en heb het model in mei 2002 ingevlogen in zijn grijze grondverf jasje. Ik heb 2 x bouwverslag geschreven van deze kit, voor het engelse blad Radio Control Jet International en het duitse JetPower. Dat seizoen ook erg veel gevlogen en veel plezier gehad, het is een erg fijne kist, zowel wat bouwen betreft als vliegen en onderhoud. Intussen ben ik met een zeer tijd intensieve opleiding begonnen en had derhalve bijzonder weinig tijd om aan de hobby te besteden, behalve dan nog een beetje vliegen en mijn vloot in de lucht te houden.
20 juli 2003 ging het echter niet zo goed bij de Jetmeet in Helchteren, Pampa. Na 3 zeer relaxte vluchten in de ochtend wilde ik er in de middag nog wel een paar doen. Ik weet nog niet hoe maar mijn hoogteroer bleek volledig down-trim te staan. Daarnaast stijg ik bij een demo vlucht meestal op tot 1-2 meter hoogte om vervolgens wat snelheid/energie op te bouwen, onderstel in te trekken om daarna vertikaal te gaan. ( 8) ..ziet er wel stoer uit...) Ook nu deed ik dit en bij het enigzins loslaten van hoogte om horizontaal uit te vliegen viel de F-16 als een baksteen uit de lucht

Sommige zeiden wel dat je dan toch simpel hoogte bijgeeft......bij 2 meter hoogte en ongeveer 70 km/u start snelheid vind ik dat best knap! Schade viel op zich wel mee, onderstel en wieldeuren haden een andere weg gevonden... Maar helaas geen tijd meer op te repareren.
Anyway, mijn intensieve opleiding komt lanzaam tot een einde en heb zoetjesaan weer wat tijd om het werk af te maken. Ik zal zo nu en dan hier wat plaatjes posten om de progressie te laten zien en wat vragen te beantwoorden. Ik ben trouwens ook zeer benieuwd naar de ervaringen van andere PA F-16 bouwer/vliegers, ik weet dat er een paar in nederland rond vliegen.
Hieronder nog een paar fotootjes van de bouwfase.





Groet,
Gerald
Laatst bewerkt: