Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Edit 27-1-2021; Veel foto's zijn helaas niet meer zichtbaar. Waarschijnlijk na de conversie van modelbouwforum naar ander platform. De foto's bestaan nog wel maar de link is niet goed meegegaan denk ik, excuses. Vanaf de link onder deze foto gaat het verder met de bouw van mijn grotere 1/5 F16, deze foto's werken gelukkig weer wel. Veel lees plezier!

1k0.jpg



Edit 22-04-2009:
Bezig met een nóg grotere F16 schaal 1/5, 3 meter lengte, zie ook:
[19445] avonds-f-16-schaal-gereed-37




Zo, dat duurde effe!!!! :!:

Vier jaar geleden aan de F-16 van Philip Avonds begonnen en nu pas beginnen met afwerken......., om te schamen :oops:

Kleine inleiding:
Ik ben aan deze kit begonnen met de bedoeling er schaalwedstrijden mee te gaan vliegen, net zoals mijn F15. Ben er in december 2001 mee begonnen en heb het model in mei 2002 ingevlogen in zijn grijze grondverf jasje. Ik heb 2 x bouwverslag geschreven van deze kit, voor het engelse blad Radio Control Jet International en het duitse JetPower. Dat seizoen ook erg veel gevlogen en veel plezier gehad, het is een erg fijne kist, zowel wat bouwen betreft als vliegen en onderhoud. Intussen ben ik met een zeer tijd intensieve opleiding begonnen en had derhalve bijzonder weinig tijd om aan de hobby te besteden, behalve dan nog een beetje vliegen en mijn vloot in de lucht te houden.
20 juli 2003 ging het echter niet zo goed bij de Jetmeet in Helchteren, Pampa. Na 3 zeer relaxte vluchten in de ochtend wilde ik er in de middag nog wel een paar doen. Ik weet nog niet hoe maar mijn hoogteroer bleek volledig down-trim te staan. Daarnaast stijg ik bij een demo vlucht meestal op tot 1-2 meter hoogte om vervolgens wat snelheid/energie op te bouwen, onderstel in te trekken om daarna vertikaal te gaan. ( 8) ..ziet er wel stoer uit...) Ook nu deed ik dit en bij het enigzins loslaten van hoogte om horizontaal uit te vliegen viel de F-16 als een baksteen uit de lucht :eek:nweer: .
Sommige zeiden wel dat je dan toch simpel hoogte bijgeeft......bij 2 meter hoogte en ongeveer 70 km/u start snelheid vind ik dat best knap! Schade viel op zich wel mee, onderstel en wieldeuren haden een andere weg gevonden... Maar helaas geen tijd meer op te repareren.

Anyway, mijn intensieve opleiding komt lanzaam tot een einde en heb zoetjesaan weer wat tijd om het werk af te maken. Ik zal zo nu en dan hier wat plaatjes posten om de progressie te laten zien en wat vragen te beantwoorden. Ik ben trouwens ook zeer benieuwd naar de ervaringen van andere PA F-16 bouwer/vliegers, ik weet dat er een paar in nederland rond vliegen.

Hieronder nog een paar fotootjes van de bouwfase.

F16side.jpg

F16g-r1.jpg

F16g-r2.jpg

F16g-r%20gear.jpg

Deelen.jpg


Groet,
Gerald
 
Laatst bewerkt:
Schade na buikschuiver is reeds gerepareerd, was eigenlijk nog minder werk dan ik dacht. Onderstel was nagenoeg niet beschadigd, was alleen uit ophanging gerukt. Wat hout getover en voila!

Tijd om eens iets anders te doen, wat detailering of zo, heb ik af en toe nodig voor motivatie.

Heb onlangs van Philip een doosje met wat externe details ontvangen waaronder een setje "smoke-winders" voor aan de vleugel tippen.
Het setje is erg kompleet; Paar A4´tjes met beschrijving en foto´s, een paar kartonnen buizen, setje CNC-gesneden triplex met vleugels en ophanging, een gegoten neus en staart cone en een 1/1 tekening.
In eerste instantie was ik wat sceptisch over de kartonnen buizen, deze leken wel erg slap. Ik heb erover nagedacht om op het einde deze te bekleden met 40 g/m glasdoek, dit bleek onnodig.

De vleugels heb ik afgewerkt terwijl ze nog in de plaat zaten, dit maakt eea een stuk makelijker. Alleen de randjes moeten dan nog gedaan worden met een beetje grondverf.

Sidewinder%20tubes.jpg

Sidewinder%20fins.jpg


De glasvezel smoke-winder ophang rails zaten standaard in de bouwdoos, hierin moet nog een triplex stripje in gelijmd worden waaraan de smoke-winder later komt te hangen. Deze kan er trouwens altijd afgeklikt worden zonder gebruik van schroefjes of zo. Gewoon erop schuiven en hij klikt vast....mooi gemaakt!!

Sidewinder%20rails.jpg


Na het lijmen van de voor en achter dop kunnen de vleugeltjes erop. (Ook hier heb ik eerst de buis glad afgewerkt en gespoten, kun je er beter bij.) Hier zijn een paar ideale CNC gesneden spantjes voor meegeleverd waar je een mal van kunt maken om de vleugels er recht en uitgelijnd op te kunnen lijmen....... :thumbsup:

Sidewinder%20fin%20jig2.jpg


Na een gronverf laagje ziens ze er al gelijk goed uit, koste me een paar weken maar ik denk met "normale" hobby-vrijetijd kan dit in een klein weekje of weekend geklaard zijn.

Sidewinder%20complete.jpg


En hier compleet met de vleugels erbij, weer een stapje verder :zon:

Sidewinder%20finished.jpg
 
....en gisteravond nog effe zitten spuiten, klaar!

:roll: Een slimme vogel herkent wel welk kleurenschema er op mijn F-16 komt....

Gerald

Sidewinder%20painted.jpg

Sidewinder%20painted2.jpg
 
:worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:
Schitterend, gewoonweg schitterend.......

Blijf ons voeden met foto`s, beschrijvingen, films, etc.

Ondanks dat dit voor velen (ook voor mij :cry: ) een droom (waarschijnlijk :( ) zal blijven, zullen wij (durf ik wel te zeggen) met grote interesse de vorderingen volgen.

Ga zo door.

Groet,
Berto.
 
Zeker prachtig. :D

Waar ik vooral in geinteresseerd bent is wat voor technieken je straks allemaal gaat gebruiken om hem af te werken. 8)

Bv. het spuiten. Airbrush? Garage? Wat voor verf?

Decals: custom made?

Etc.etc.


jan.
 
Tnx guys, streelt weer, daar doe je het toch voor niet?

Wat spuiten betrefd: Zal ik inderdaad ruim op terug komen.
Meestal gebruik ik 1K autolakken van Motip of 2K lakken van Sikkens, en wat spuit garage betrefd.........kleine klusjes in hobby kamer en grotere klussen meestal gewoon buiten.....wachtend op goed weer!
Decals, meestal zelfgemaakt, nu heb ik een setje spuitmallen van Philip, komt op hetzelfde neer. (Voor later)

Gerald
 
Dat gaat het nieuwe kleurenschema van de nederlandse demo F-16 worden.

Zijn er al site's waar ze voldoende info hebben staan, hoe de onder en bovenkant eruit ziet. Of hoe kom je hieraan?

4_79630.jpg


groeten Paul
 
Plaatjes genoeg! Klik maar eens op http://www.airliners.net/search/ en vul bij keywords J-055 in en voila.

Documentatie is er ook genoeg te vinden, muchios Falcon boekjes met driezijden aanzicht in de omloop. Weet nog niet of ik deze kist internationaal in ga zetten, er mankeerd wel eea aan basis vorm voor het superschaal werk. (Nauwlijks te vinden voor de niet zoekers, alleen de muggenzifters :squarewink: bij de wedstrijden kunnen dit....... :lol: )
Is behoorlijk wat werk om dit te verhelpen, weet nog niet of ik daar zin en tijd voor heb......

Aandrijving: Hij heeft reeds gevlogen met mijn eigenbouw KJ66, 8 kg stuwdruk wat in feite méér dan genoeg is.....echter......ik wil mooie schaal loopings na take-off doen zonder daarbij eerst naar 200 km/u te versnellen, traag én schaal dus! Ben de afgelopen tijd (Zeg maar drie jaar!) met meer vermogen in turbinetje bezig en eindelijk geslaagd: 12 kg. Zie ook volgend draadje:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=26592

Gerald
 
Hallo Gerald,

Prachtige kist zeg..... waarschijnlijk zijn er daar veel bouwuren in gestoken.... kom je toe met 500 uren ?

Heb je geen detailplaatjes van het landingsgestel (voorwiel en achterwielen?)
Zo te zien gebruik je een knikspant in het achterwiel....

Ik ben benieuwd naar de aandrijvingsmechaniek van het voor - en achterwiel


vriendelijke groeten
Steffe
 
Is wederom weer een toppertje Gerald! 8) In een woord HogeSchoolModelbouw (Of zijn er dat toch 3?) :lol:

Groetjes Robert
 
Jullie mogen allemaal nooit meer raden.... :D

Ben altijd op zoek naar een appart kleurenschema en dan een wat ook nog voor handen is voor de documentatie, deze vliegt in Nederland....wat wil je nog meer! In eerste instantie wilde ik hem in "Dirty Diana" van 323 squadron maken en een goede vriend had reeds de staart decal bijna af in zijn computer. Heb inmiddels iemand anders dit kleurenschema zien gebruiken, en de J-055 kwam ineens op de propen. Hieronder de Dirty Diana:

j-248_323sp3--infltxx0300_fotosectie%20sb.jpg


Back to work, heb voor de zekerheid de vleugeltippen met glasdoek versterkt tegen de extra krachten die de smoke-winders mogelijk op zou kunnen wekken. Normaal gesproken niet nodig als je de vleugels volgens bouwinstructies met 40 g/m glasdoek bekleed hebt. Na mijn forse buikschuiver :? tóch maar het zekere voor het onzekere genomen.

Vleugel%20versterking2.jpg
 
Back
Top