Bart's schaal avontuur

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bartvd, 27 sep 2014.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Tja typisch heli he , veel factoren hebben invloed op elkaar en moeten correct zijn . :hammer:
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.978
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk net als Guyken, dat 1400 toeren niet zo'n heel groot probleem hoeft te zijn....
     
  3. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Meteen de proef op de som genomen:


    Nog niet perfect, maar toch al stukken beter, ik ben tevreden.
     
  4. Arragon

    Arragon

    Lid geworden:
    7 dec 2010
    Berichten:
    84
    Locatie:
    In het zuiden van Frankrijk
    Ziet er al veel beter uit . Goed bezig Bart . :thumbsup:
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.978
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ook niet perfecter maken: zo ziet het er héél natuurgetrouw uit. Mooie rustige inzet en afstop van de bewegingen. Een echte heli van dit type hangt ook niet met een megastrakke staart alsof die met betonspijkers tegen de muur genageld is.

    Niks meer aan doen (qua gyro)
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Eigenlijk nog niet gevraagd , vlieg jij solo of ben je in een club ?
     
  7. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Voorlopig vlieg ik nog solo. En dan hoofdzakelijk in de tuin.
    Het is voor mij nl. Niet zo simpel om in het weekend van huis weg te gaan. Ik heb nl 3 kleine kinderen en dat brengt natuurlijk veel gezamenlijk huiswerk met zich mee.
    Voorlopic biedt mojn tuin nog voldoende mogelijkheden.
    Ik heb ook nog geen geschikte club gevonden. Er is er een in de buurt, maar daar zitten enkel 3d piloten. En een andere, welke wel veel schaalvliegers heeft, heeft dan weer een gewichtsbeperking van 5kg. Dus dat wordt nog even verder zoeken. Op dit moment ben ik nog niet actief op zoek (ik heb toch nog veel bouwwerk, waaron ik mij kan uitleven) maar dat komt zeker wel.
     
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Top , dat weten we dan ook weeral ;) De vraag gaat vooral naar de toekomst toe als je heli zal af zijn en wil gaan vliegen op bv Fly in van een of andere club . Dan heb je wel brevet nodig . Maar tot zolang ... Kijk maar eens naar het draadje Snake of the Saale Valley LOL , die man heeft meer plezier aan bouwen dan aan vliegen en zo heeft ieder zijn ding . Belangrijkste is plezier hebben .
     
  9. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Het plan is om tegen die tijd een club gevonden te hebben waar ik mij volledig kan uitleven en die binnen een redelijke afstand ligt.
    Waar vlieg jij trouwens Guyken?

    Ja de draadjes van Bluebird, Stratus en Didier (en anderen) het ik allemaal gelezen, dat zijn de echt gedreven bouwers. Zover zal het bij mij waarschijnlijk niet gaan. Maar een goede mix tussen bouwplezier en vliegplezier, daar gaan we voor.:thumbsup:
     
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Ik ben bij The little wings van Haaltert .
     
  11. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    @guyken: das eigenlijk niet zo ver bij mij vandaan. Ik kom misschien wel eens een kijkje nemen daar.

    Ondertussen heb ik mijn bladen eens opgemeten (deze kwamen mee bij de deal v.d. skyfox) en ik stel vast dat ze 720mm zijn van bout tot tip. De gemeten rotordiameter is +/- 1620mm. Misschien kan mijn rotorsnelheid nog iets omlaag.
    Ik heb eens rondgekeken naar schaalbladen en kwam deze tegen:
    http://derblattschmied.com/epages/5...94ef4ea4/Categories/SSchlag_links/1Wahl/720mm

    Deze lijken wel de juiste vorm te hebben voor een jetranger, en de prijs valt ook nog mee. Heeft iemand ervaring met dit merk?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.978
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh zeker kan die omlaag.... 1350 is het eigenlijke max voor die bladen.... (zo uit het blote hoofd, pin me niet vast...).
    Ik vlieg die diameter met Vario schaalbladen zelfs maar met ongeveer 1100 toeren. Non-E-stab zelfs....
     
  13. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Vandaag is het ondenkbare gebeurd. Ik ben gecrashed:(

    Bij het opstijgen begon de heli plots te draaien om zijn as (alsof de staart wegviel)
    Ik trimde snel bij en het leek goed te gaan, maar even later begon het terug.
    Toen maakte ik een cruciale fout door de heli te doen stijgen en ik probeerde controle te houden over een spinnende heli.
    Uiteindelijk throttle hold erop en hij kwam met een smak in het gras terecht.
    Schade: Landingsgestel is total loss.
    1 link van swash naar rotor is gebroken
    De bevestigingsboutjes van de staartvin zijn krom.
    De romp heeft het overleefd. Evenals mijn staartbuisconstructie. Het lg heeft duidelijk de klap opgevangen. (deze stond nl in spagaatstand:confused:)
    Toen ik ,hem op de werkbank zette en alle controls controleerde leek alles normaal te werken. Zeer vreemd.:weetnie:
    Ik had een filmpje gemaakt, maar stond stomweg veel te veel ingezoomd:hammer:, waardoor er enkel een flard van de rotor te zien is.

    Maar bij het enkele malen opnieuw bekijken van dat filmpje hoorde ik mijn zender doodleuk zeggen Normal mode. (ik heb een dx9 met voice alerts)

    Nog even gechecked en bij normal mode stond hij op 70% throttle.
    Das nog een oude waarde, ik gebruik normal mode enkel als dubbele veiligheid naast th.
    Met een instelling: 0 - 70 - 70 -70 -70.
    Met mijn huidige governor instelling van 1340 rpm komt dat dus op: 938 rpm.
    In combinatie met wat wind ligt daar vermoedelijk mijn probleem.
    Die staart draait dan natuurlijk ook veel te weinig toeren
    Het eerste wat ik nu gedaan heb is mijn normal curve van 70 naar 90 gezet.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2016
  14. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Dit is mijn lg na de crash:
    622016153057.jpg

    Deze heeft gelukkig de klap opgevangen, maar is dus wel total loss.
    Enkel de tredes zijn nog te redden.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.978
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toch wel een heel goed geconstrueerd landingsgestel geweest, want het heeft blijkbaar uitstekend als buffer gediend. Beter dat, dan je hele romp aan flenters.

    Met 950 toeren heb je inderdaad hoogstwaarschijnlijk een "overtrokken" hekrotor gehad (koppel van de hoofdrotor neemt toe omdat het vermogen wat de heli van de grond tilt gelijk blijft (vermogen is toeren maal koppel: toeren lager DWINGT het koppel hoger te zijn) en door het te lage toerental heeft de hekrotor niet de power om dat op te vangen....
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Idd , beter landingsstel dan romp gebroken . Op school zouden ze zeggen : opnieuw ! En 1000 keer schrijven met linkerhand : ik moet mijn instellingen GOED zetten . :confused:
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Nu moet je dus voor straf een nieuw landingsgestel maken. Beter dan een kapot geslagen staart ! want dat gebeurt 9 van de 10 keer met een rompheli.
     
  18. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Moest ik het nu speciaal zo berekend hebben... Maar het was eerder, laten we zeggen, een geluk bij een ongeluk.
    Maar ik kan nu tenminste wel met een gerust gevoel exact hetzelfde landingsgestel maken.

    Ik hoop dat het dat geweest is, dan heb ik tenminste een duidelijke reden en een methode om dat niet meer voor te hebben.

    Ze zouden waarshijnlijk ook zeggen: kom nog maar eens terug in september. Ik vermoed dat het zoiets zal worden tegen dat hij terug de lucht in gaat.

    Ja, het was een harde les. Het toont wel aan hoe makkelijk je nonchalant wordt (zeker als je daar al wat aanleg voor hebt ;)) naarmate de heli stabieler begint rond te tuffen.
     
  19. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Idd Bart . Zelfs nadat een heli volledig gebouwd en ingevlogen is, moet je nog regelmatig alles nazien . Vooral het mechanishe gedeelte dan .
    Dit is maar en kleine tegenslag hoor . Keep on going .:cool:
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Kan het zijn dat je met die "oude waarde" ook een veel te lage gain op je staart had ?
     

Deel Deze Pagina