Bart's schaal avontuur

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bartvd, 27 sep 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie dat ook vaak, dat de ene kant er scherper uit ziet als de andere kant.

    Gewoon één blad merken, en dat blad voorzichtig halve slagjes hoger of lager (als het verbeterd dezelfde kant uit blijven stellen, als het slechter word de andere kant uit) zetten tot het optimaal is. 100% perfect krijg je het toch meestal niet want je kunt nu eenmaal meestal niet minder dan een halve slag verstellen (tenzij je stuurstangen met linkse en rechtse draad hebt....)
     
  2. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    VLAANDEREN
    is het niet mogelijk dat dit fenomeen veroorzaakt wordt door het verschil in het opgaand blad tov het weerkomend blad?
    Bij de minste speling in de bladhouders kan een opgaand rotorblad (dat dan meer lift krijgt) stabieler liggen dan het weerkomend blad.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou heel goed kunnen.... maar ik denk dat het optisch is.... Als je aan de voorkant van de heli kijkt, zie je precies hetzelfde maar dan aan de andere kant....
     
  4. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Komt nog bij dat ik het verschil tussen een halve slag ook niet zie. Ik heb nu ook niet het scherpste zicht op afstand (ik draag een bril)
    Misschien moet ik nog wat meer filmpjes maken en daarop eens inzoomen.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Truuk die ik een tijdje geleden opgepikt heb bij Vliegclub Almere:

    Zorg dat je rotorbladen glimmen (zet ze desnoods in de auto-was) en ga zodanig vliegen dat de zon OP de rotordisc reflecteerd.
    Die weerspiegeling zie je als een streep. Als die streep één scherpe strakke streep is klopt je bladspoor, als die streep wat beverig is, klopt je bladspoor niet. Stellen tot die streep zo strak mogelijk is....

    Er is nóg een truuk, maar die ga ik hier niet aanraden.... :D (iets met een watervaste stift en héél veel lef....)
     
  6. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,
    Het is alweer eventjes geleden, maar ik heb dan toch nog eens verder gedaan aan de jetranger. Deze keer heb ik de navigatieverlichting eens onder handen genomen. D.m.v. een arduino, enkele weerstanden en 2 transistoren heb ik het volgendz geknutseld:
    6282016221049.jpg

    Na wat programmeren had ik volgend resultaat:


    en in het donker is het effect natuurlijk nog groter:


    de aruino kijkt naar kanaal aux2 (die was nog vrij). Bij een bepaalde waarde gaat de strobo aan, bij een wat grotere waarde gaat de rest aan. Dit is dan te bedienen met een 3-standen switch (uit - strobo - strobo + de rest)
    Ik moet nu nog even bestuderen wat de juiste sequentie van aansteken is.
    Later komen de landingslichten hier ook nog bij.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    leuk man !!
     
  8. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,
    De oortjes zijn eraf. Ik heb ook de meenemer ontdaan van overtollig plastic:
    752016183221.jpg
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zelfs al is het maar een detail, je ziet het gelijk...
     
  10. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,
    Terug van een deugddoende vakantie heb ik alweer enkele vluchtjzs gemaakt. Door wat dichterbij te vliegen heb ik gemerkt dat mijn bladspoor toch niet goed is. Ik heb uiteindelijk 2 plakbandjes op de bladeinden gelegd. Een rode en een groene en door dicht genoeg te hooveren heb ik het zo bijgeregeld. Is nu zo goed als ik het kan krijgen. Niet dat ik er last van had tijdens het vliegen, dus zo ver zat ik er niet vanaf.
    Het was wel te merken, toen ik de verkeerde kant regelde, tijdens het optoeren (veel meer trillingen) maar nu dus goed.
    Er is duidelijk optisch verschil in het opgaande en afgaande blad. Links (naar mij toedraaiend en dus op de leading edge kijkend) is altijd scherp.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is volgens mij inderdaad puur optisch: als ik om een heli heen loop, zie ik altijd die kant het scherpst: bij Vario dus achter de heli staand, links, en voor de heli staand, rechts t.o.v. de heli zelf. Ofwel, optisch en geen werkelijk bladspoor verschil
     
  12. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Vandaag waait het nogal hier. Ideaal dus om wat non-estab ervaring op te doen bij wind.
    Het ging behoorlijk goed, al moet ik nog heel veel oefenen. Ik merk dat ik nog het meeste moeite heb als de heli van neus-rechts naar nose-in gaat. (Traag, dicht bij de grond, dus je ziet elke foute beweging)
    Het is de combinatie schuin hangen (ivm de tailthrust) en nose-in komen. En ook nog een klein beetje de schrik dat het niet gaat lukken.
    Allemaal zaken die er met veel oefenen wel uit gaan denk ik.
     
  13. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik heb ondertussen ook nog een klein neetje gebouwd aan de skyfox.
    Deze keer heb ik de achterste kap, welke over de turbone zit, verder afgewerkt.
    Eerst schuren en plamuren en een laagje grondverf. Dan enkele fotos opgezocht.
    Dan de ventilatiegaten, uitlaatgaten en rivetbanen afgetekend:
    872016211948.jpg

    Vervolgens met dremel en vijl aan de slag:
    872016211916.jpg

    En dan het gaas erin lijmen:
    872016212024.jpg

    Zo nu kan alles een nachtje drogen. Dan kunnen de rivetten en het eerder gemaakte luchthappertje erop.
     
  14. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Vandaag heb ik een poging gedaan om uitlaatpijpjes te maken.
    Na wat gepruts met alu buis, wat niet werkte, heb ik het volgende gedaan:

    Eerst in balsa een plugje gemaakt:
    8112016191844.jpg

    Daarna een stuk krimpkous erover en laten krimpen. Na wat bijsnijden had ik het volgende:
    8112016191940.jpg

    Je ziet een naad onderaan, omdat ik ze moest opensnijden om het plugje eruit te krijgen.

    Eventjes een dryfit gedaan:
    811201619205.jpg

    Nu nog van een mooi kleurtje voorzien. Ik weet niet hoe makkelijk dit te verven is. Maar das voor later. Ik heb nl. nog geen airbrush ervaring.
    Ik moet ook nog een bevestigingsmethode bedenken.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2016
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind het een heel inventieve manier om zelf uitlaatjes te maken.... Maar blijft dit niet ontzettend flexibel?
     
  16. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    @Bert:
    Ze zijn inderdaad wel flexibel, maar het is maar een kort stukje, dus ik denk (hoop) dat het nog wel meevalt.
    Het is niet dat ze onder hun eigen gewicht platvallen ofzo.
    Ik weet uiteraard nog niet wat ze gaan doen onder de rotor.
    Dat zal een beetje afhangen hoe ik ze monteer denk ik, daar moet ik nog iets op bedenken.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2016
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, de rotor blaast ze niet plat... ik ben meer benauwd dat als je heli in de zon staat, dat je uitlaatjes dan wat gaan afhangen, of scheeftrekken, of iets van dien aard.

    Vario heeft best aardig uitziende uitlaat pijpjes kant en klaar te koop, voor het geval dat....
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kan ook eens kijken bij een bouwmarkt, bij de douchegordijnen. Daar vind je plastic buis en bochtjes mooi chromekleur.
     
  19. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hmm daar heb je wel een punt. Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Ik denk niet dat ze zillen gaan afhangen, maar ze kunnen wel verder krimpen tot ze een rechte cylinder vormen i.p.v een krom pijpje. Ik ga dit zeker opvolgen.

    Die had ik ook al gezien. Als alles faalt is dit inderdaad nog steeds een optie.
     
  20. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik heb mij ondertussen een airbrushset aangeschaft en ben alvast aan het oefenen met dots en lijntjes.
    Na ekele dagen puntjes zetten, om die trigger onder de knie te krijgen had ik wel eens zin in een experimentje, nl heat staining van de uitlaatjes.
    Omdat het nog te vroeg is om de echte uitlaatjes te doen heb ik eerst een stukje misvormd krimpkous van mijn eerste pogingen genomen en eerst in motip grondverf gespoten:
    8282016211553.jpg

    Dan een basecoat van Valejo "steel":
    8282016211622.jpg

    Daarna wat spelen met kleurtjes geel, lichtrood, donkerrood en blauw geeft het volgende resultaat:
    8282016211655.jpg

    Nog niet perfect natuurlijk, maar voor een eerste spuitwerkje valt het nog mee denk ik.
    En nu terug naar de dots, lines en daggerstrokes...
     
    PoweRotoR vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina