Bart's trex 450 avontuur

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Bartvd, 4 apr 2014.

  1. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ja, het is natuurlijk geen vliegweide ofzo, maar ik kan er wel bijna dagelijks oefenen, wat dan weer een voordeel is. Maargoed ik moet zowieso op zoek naar een groot veld. Dat ga ik doen als mijn skyfox vliegwaardig is.
    Is er eigenlijk iets op tegen dat je onder de natuurlijke snelheid van de hlei vliegt?
    Of maak je het jezelf alleen maar onnodig moeilijk op die manier?
    En hoe weet je dan eigenlijk hoe snel je zou moeten vliegen? Of komt dit vanzelf?
    Weer heel wat vragen maarja een mens kan nooit genoeg weten hé:D
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er is niet veel op tegen zolang je op relatief korte afstand van jezelf blijft, het vliegt behoorlijk minder prettig op grotere afstanden en hoogtes, omdat de heli onder die snelheid niet "zelfregelend" is: Je moet continue elevator en pitch met elkaar balanceren, dus inderdaad maak je het jezelf alleen maar moeilijk. Als je op korte ruimte vliegt, zijn de rechte stukken (duh...uiteraard) maar heel kort, en merk je er niet zo veel van, maar zeg, je wilt 100 meter rechtuit vliegen met lage snelheid, dan wordt dat echt een behoorlijke klus om dat netjes te doen.

    In hoover (boven grondeffect) heb je een bepaald vermogen nodig, zeg "X", om op hoogte te blijven. Zodra je gaat vliegen, neemt vanwege de translatielift dat vermogen af, tot een bepaalde snelheid.
    Boven die snelheid, heb je weer meer vermogen nodig om sneller te vliegen.
    Dat punt van minimaal vermogen, vlieg je langzamer dan dat, dan is de heli wat "onwillig": ga je langzamer vliegen wil hij doorzakken, ga je sneller vliegen, wil hij klimmen.
    Dat punt van minimaal vermogen, dat is wat ik de "natuurlijke snelheid" noem: bij die snelheid of hoger, zal de heli je niet verrassen met onverwachte bewegingen.

    Probeer het maar eens als je de ruimte hebt: Hoover op ooghoogte, probeer de pitchstand te vinden waarbij de heli niet klimt en ook niet daalt, en geef de heli een heel klein knikje naar voren zonder verder nog aan de pitch te komen: de heli begint tegelijk te lopen, en met het oplopen van de snelheid, begint hij uit zichzelf te klimmen, zonder dat je pitch bij gegeven hebt. Op een gegeven moment bereikt hij een snelheid waarbij hij niet meer klimt. De natuurlijke snelheid is ongeveer 60% van. wat je zojuist gevonden hebt....
    Dit effect is groter, naarmate de heli zwaarder is in verhouding tot zijn rotordiameter. Een lichte 3D heli heeft er beduidend minder last van dan een zware schaalheli.
    Zolang je de hoogte met elevator (voorover/achterover) stuurt, zoekt de heli zelf zijn snelheid.

    Je kunt iets pitch terug nemen, en dan word die stabiele snelheid lager, maar zodra je onder dat punt van minimum vermogen komt, moet je niet alleen weer wat pitch bij geven, maar ook continue de functies "voorover/achterover"en "pitch" met elkaar balanceren om een constant snelheid en een constant hoogte te vliegen. Het vervelende daarvan is, dat op iets meer afstand en hoogte, het heel slecht te zien is welke van de twee je moet hebben, en verlies je bijvoorbeeld hoogte en trek je de heli achterover, dan valt hij opeens stil, heb je te weinig vermogen, en zakt hij zo in zijn Eigen downwash. Met een (relatief zware) schaalheli kan dat heel beangstigend zijn, want hij reageert daarna nauwelijks op collectieve pitch, en eigenlijk kun je hem er alleen uitsturen door voorover te geven en snelheid te maken, maar dat kost VEEL hoogte..... Heb je die niet, dan zit er niks anders op dan wachten tot je in het grondeffect komt, en dan bidden en hopen dat hij niet te hard tegen de grond klapt.
    Nitro-heli's hebben nog een rookpluim die je wat visuele informatie geeft over wat de heli van plan is te gaan doen, electro en benzine missen dat, en dat maakt het nóg een tikkeltje lastiger.

    In grondeffect is dat plotselinge doorzakken niet mogelijk, maar er zijn maar heel weinig mensen die met hoge snelheden in grondeffect rondknuppelen, en bovenstaand is de reden dat Vario bijvoorbeeld héél dringend afraad om te gaan hooveren of langzaam vliegen boven grondeffect, maar ten allen tijde ALS je vliegt, je snelheid boven dat kritieke punt te houden, inclusief een landingsaanvlucht die zodanig uitgemikt is dat de overgang van voorwaarts tot hoover in grondeffect plaatsvindt.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2015
  3. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Het is alweer een hele tijd geleden, maar onlangs had ik een akefietje met de 450.
    Ik wou nog even snel een rondje vliegen toen de gyro niet meer initialiseerde. Even de kabeltjes naar de ontvanger eruit en terug gestoken en alles leek weer te werken. Maar toen heeft de elevator servo de geest gegeven. Het printje was verbrand.
    Gelukkig had ik nog servos liggen en kon ik snel weer de lucht in. De heli vliegt terug als vanouds.
     
  4. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Na mij enkele jaren geconcentreerd te hebben op mijn schaalheli ben ik toch nog eens gaan oefenen met de 450.
    Ik wilde autorotaties oefenen. Dat ging gepaard met enkele harde landingen en uiteindelijk ook schade.
    Na heropbouw zit ik nog met een vervelende trilling, welke ik er niet uit krijg.
    Wat heb ik vervangen:
    Hoofdas, lagers van de hoofdas, feathering shaft, lagers in de kop (behalve druklagers), de kleine lagertjes in de bovenste mixer-armpjes,
    lagertjes onder aan de kop bij de seasaw v.d. flybar.
    rotorbladen (gebalanceerd)
    staartbuis (Ik heb een tailstrike gehad)
    Flybar is recht, paddles mooi recht en even ver van het midden.
    Wat wel vreemd is, is dat de heli niet trilt als hij nog op de grond staat, maar pas nadat hij in de lucht is.
    Het is ook geen super hoogfrequente trilling, meer schudden naar alle kanten.
    Iemand nog een idee?
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je die druklagers juist terug gemonteerd ? Het schaaltje met de kleinste binnendiameter moet aan de buitenkant.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat schudden wijst inderdaad op iets in de kop..
    Heb je ook gecontroleerd of de geplaatste nieuwe assen ook echt recht waren? Dat is ook een tijdje mis gegaan
     
  7. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Druklagers zitten normaal gezien juist, maar ik ga het straks nog rens controleren. Is in principe simpel want er staan IN en OUT op gedrukt.
    De hoofdas ben ik gerust in. Die heb ik laten draaien zonder kop en die draait mooi (tegenover de originele die duidelijk krom was) feathering shaft ga ik ook nog wens chekken.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Als die feathering shaft door rubbers loopt, mag je die ook best wat invetten.
    Dat heeft bij mij ook wel eens gewaggel verholpen.
    Ballinkjes moeten lekker soepeltjes kunnen bewegen. Als ze wat stug zijn kun je dat verhelpen door met een tangetje ze wat te knijpen terwijl ze op de kogel zitten. Ook dit mag je smeren met wat dunne olie.
     
  9. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik heb het probleem gevonden.:)
    1 van de 2 boutjes in de feathering shaft zat niet diep genoeg. Vermoedelijk zat er vuil voor ofzo. Bij het demonteren zag ik nl. Dat het druklager speling had.
    Ik heb alles goed opgekuist en terug samen gestoken (voorzien van locktite uiteraard)
    Nu vliegt hij weer strak als vanouds.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig ;-)

    ik heb eens een bout in de feathering gehad die bezig was los te lopen..
    hele vlucht niets gemerkt.
    eenmaal geland, viel me op dat er zoveel ruimte zat tussen de kop en de bladhouders.
    bleek dus dat er 1 was losgelopen, maar dat de centrifugale kracht het spul netjes gecentreert had gehouden..
    je hebt wel eens een hoop geluk nodig :D
     
    guyken vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina