BEC of NiMh als accu?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Turbodesk, 28 apr 2018.

  1. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Goedendag, ik heb een 1:4 Aeronaut RF4D motorzwever die ik heb omgebouwd naar elektro aandrijving.

    Nu zitten daar in totaal acht servo`s in.
    4x Hitec HS-81MG voor elevator en ailerons
    1x GWS IQ 410MG voor neuswiel
    1x Multiplex Cockpit BB voor rudder
    2x servo voor flaps (onbekend) waarschijnlijk ook de Hitec HS-81MG

    Ontvanger word een Spektrum AR9020 met een TM1100 voor Telemetrie

    De ESC is een Turnigy AE-80A met 4A Bec.

    Ik wil natuurlijk op safe gaan en eigenlijk een NiMh batterij pack gebruiken.
    Kan ik met een 5 cell NiMH van 2300mah alles voeden?

    Ik lees ook dat personen de Bec en de NiMh pack aansluiten samen op de ontvanger??
    Ontvanger heeft een aparte aansluiting voor accu. Lees er echter niks terug in de manual.

    Wat denken jullie?
     
  2. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Heel veel mensen die dit hebben gelezen. Jammer genoeg geen reactie.
    Stel ik een stomme vraag?
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Hierbij dan mijn bijdrage. Let wel zoveel mensen zoveel mogelijkheden... en aan het eind van de dag vliegen we allemaal :).

    Voor wat betreft de servo's lijkt het mij een mix van analoge servo's. Ik zie een aardig aantal micro servo's en die hebben wat meer stroom nodig dan gewone standaard servo's. Het is niet echt een klein toestel maar de 4 ampere bec is niet grof bemeten en zou je in de problemen kunnen brengen.

    Je kunt dit op twee manieren aanpakken:

    methode 1:
    Voed je ontvanger en servo's met een losse switched BEC met een tweetal lipo's of life cellen. Neem dan een BEC die wat meer aan kan CA 10 Ampere.

    Methode 2:
    Voed je ontvanger en servo's met NIMH cellen. Het maakt niet zoveel uit. De veel gebruikte Eneloopjes zijn iets minder geschikt. Deze hebben wel het voordeel dat ze een lage zelfontlading hebben maar kunnen relatief weinig amperes leveren. Je moet dus cellen hebben die dat wel kunnen. Deze kunnen tot 15 ampere piek leveren. Uiteraard zijn er ook anderen je moet zoeken naar 'high current aa nimh'. Verder liever 4 dan 5 cellen gebruiken 5 cellen zijn vol meer dan 7 volt, dat vinden de meeste servo's niet zo leuk.

    Tot slot wil je het aandrijfpakket scheiden van je radioinstallatie pakket haal dan het rode draadje weg tussen de ontvanger en je regelaar. zie plaatje:
    [​IMG]


    Succes Aad dB
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik vermoed dat je in je plaatje de SBEC aan wilde sluiten op de aandrijf-accu, en ontvanger-accu weg laten.

    Wat is de spanning van de aandrijf-accu? Hoe hoger die spanning, hoe minder stroom een lineaire BEC kan leveren, minder dan die 4A.

    Dat lijkt me niet verstandig, twee elementen willen dan de baas spelen over de spanning, kan goed fout gaan.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Vanwege mijn beperkte toegang tot het internet het afgelopen weekeinde heb ik niet eerder kunnen reageren. Eigenlijk heeft Aad het gras al voor mijn voeten weggemaaid. ;)
    Het is echt geen goed idee om je besturing te voeden uit een accu en de BEC. Het kan soms best goed (lijken te) gaan maar het zal bijna gegarandeerd een keer fout aflopen. Wanneer de BEC spanning ietsje hoger is dan de normale spanning van de accu zal die BEC de accu op gaan laden. Voor eventjes kan dat weinig kwaad maar je kan de accu wel gaan overladen als het langer duurt. Ook ga je energie uit de aandrijf accu in je ontvanger accu stoppen, lijkt me ook niet echt de bedoeling.
    Wanneer de BEC spanning iets lager is dan de accuspanning dan kan de accu de BEC dwars gaan zitten. In het ergste geval kan de BEC hierdoor zelfs kapot gaan. Dat is dus ook niet de bedoeling.
    Met andere woorden wat Aad aan het einde laat zien is gewoon noodzakelijk, bij gebruik van een accu het rode draadje van de regelaar naar de ontvanger los maken en met een stukje krimpkoud isoleren!
    Ook ik wil je waarschuwen voor het gebruik van 5 cellen voor je ontvanger en servo's. Alle goede verkopers zullen je hier ook voor waarschuwen! Veruit de meeste huidige servo's zijn ontworpen en gemaakt voor gebruik met 4 cellen NiCd of NiMH. Dat is nominaal 4,8V en maximaal 6V. Die 6V is echter maar kortstondig, wanneer de accu net van de lader komt. Binnen korte tijd zal de spanning tot rond de 5V zakken en daar lange tijd blijven. De chipjes in de servo's zijn gemaakt om met deze spanningen te werken. Hogere spanning kunnen, en zullen, die chipjes opblazen. Dat kan eventjes duren maar je wilt dat niet onverwacht meemaken. Er zijn zelfs een paar type (vooral oudere) servo's die bij 6V al in de problemen kunnen komen!
    Wanneer de verkopers ook 6V in de spec's zetten is dat bijna altijd vanwege commerciƫle redenen! Als de servo's niet tegen 6V kunnen verkopen ze die niet meer. Wanneer je goed op die sites kijkt zal je vrijwel altijd wel ergens een sterretje (*) vinden. Zoek je dat op dan vindt je met kleine lettertjes een waarschuwing dat bij gebruik van 6V voor de voeding van je servo's de "kracht" en de snelheid weliswaar wat groter zijn maar dat ook de slijtage en de kans op "storingen" merkbaar groter zal zijn. Met andere woorden je kan het beter niet doen!
    Omdat de LiPo's steeds meer en meer normaal zijn worden er ondertussen ook meer servo's gemaakt die geschikt zijn voor gebruik met 2S LiPo's. Dat is nominaal 7,4V maar maximaal 8,4V. Er zijn dus "figuren" die deze servo's met 7cellen NiMH gaan voeden omdat die toch ook 8,4V zijn. En dan staat er zo iemand met zijn autootje bij mij voor de deur, "Meneer, u weet toch veel van afstandsbesturingen?" Je hoort het hele verhaal aan en wil dan toch dat jochie helpen, ik pak die auto aan en schrijf zijn naam en telefoonnummer op. Wanneer ik dan de zaak open maak en nakijk zie ik die 7 NiMH cellen. Dat gaat rechtstreeks naar de ontvanger dus ook de servo's. Maak de servo open en dat "ruikt elektrisch". Motor lijkt nog wel heel maar heet geweest, het chipje met de motorsturing heeft een gat midden in, die is opgeblazen. Einde servo! Bel je die mensen en krijg de vader aan de lijn. In de winkel hadden ze hem verteld dat hij het beste voor twee LiPo cellen kon kiezen. Maar omdat hij daar een speciale lader voor nodig heeft en omdat LiPo's gevaarlijk zijn heeft hij liever "gewone" accu's. De verkoper raadde 7 NiMH aan omdat die dezelfde spanning hebben als 2 volle Lipo's en omdat de auto dan goed snel stuurt. Het heeft wel even geduurd voordat ik die man heb kunnen uitleggen dat die verkoper alleen maar aan zijn eigen verkoopcijfers denkt. Nu kon hij weer een nieuwe servo verkopen. Ik heb hier zo mijn gedachtes over maar dat is een heel ander verhaal.
    Mijn advies is dus om het bij maximaal 5V voeding voor de servo's te houden. Dat zijn 4 NiMH cellen of twee LiPo's met een spanningsregelaar (ten onrechte BEC genoemd) die 5V maakt van de 7,4V. Ook moet die spanningsregelaar ruim voldoende stroom kunnen leveren. Vooral de piekstroom is heel belangrijk. Wanneer een servo begint te bewegen kan die piekstroom flink oplopen, hoe sterker en hoe sneller de servo des te groter die piekstroom kan zijn! Vergeet ook niet dat die piekstromen nog hoger worden als de spanning hoger wordt!
    Ook al zullen de servo's samen niet meer dan 3A gebruiken de piekstromen kunnen een veelvoud daarvan zijn. Een spanningsregelaar (BEC) die 5A continu kan leveren heb je wel nodig maar die piekstromen kunnen mogelijk wel tot 10A zijn. Als je veel servo's tegelijk beweegt kan het zelfs nog meer zijn! Als je een goede accu hebt levert dat niet snel problemen op. Een spanningsregelaar (BEC) kan daar wel behoorlijke problemen mee hebben.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Nee dat bedoelde ik NIET. Ik bedoelde een gescheiden aandrijf- en ontvanger accu. Hier is niets nieuws aan dat deed ik 20 jaar geleden ook al maar toen waren de LIPO's duur en deden we hetzelfde met NIxx cellen. Het is soms erg logisch maar moeilijk uit te leggen. Hebben we dan nog de vaak kleine voorkeursoorlogjes daarom mijn eerste regel: "Hierbij dan mijn bijdrage. Let wel zoveel mensen zoveel mogelijkheden... en aan het eind van de dag vliegen we allemaal :)."

    Daardoor duurde het even voor ik reageerde :)

    Groet, Aad dB
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Bedankt voor de reacties. Normaliter gebruik ik altijd de bec van de esc om de ontvanger en servo`s te voeden, omdat dit vaak maar om maximaal 4 servo`s gaat en kleinere kisten.
    Dit is de eerste kist met 8 servo`s vandaar dat ik met deze vraag kom.

    Conclusie is dus wel degelijk om met gescheiden circuits te werken. Dus aparte ontvanger/servo accu voeding.
    Het accu pakket wat er in komt is 2x 3S 4000Mah in serie aangesloten. Dus 6S pakket.

    Ik heb nog twee nieuwe NiMh accu pakketten liggen van Turnigy. 5 cellen van 2300Mah.
    Ik kan daar 1 cel vanaf halen.
    De vraag is kan dit pakket voldoende power leveren?

    Of is het beter om een 2S lipo te gebruiken met een aparte bec van 10A zoals voorgesteld?
    Ik heb nog 2S lipo`s van 2200Mah die ingezet kunnen worden.
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik denk dat je in je RF4D flink wat gewicht in de neus zult moeten stoppen om het zwaartepunt weer goed te krijgen. Een dikke 4-cellen ontvangeraccu kan dan een hele goede optie zijn. Ik heb ik mijn grotere zwevers altijd pakketten van 4 4600mAh Sub-C cellen liggen. Die leveren de gevraagde stroom zonder problemen, je kunt er altijd van opaan dat je voldoende stroom hebt voor een hele dag vliegen en er kan eigenlijk helemaal niks aan kapot. En er hoeft dan minder lood in de neus dus het is een "gewichtloze" stroomvoorziening.

    Zo'n accu kost je een paar euro en geeft je een hoop gemoedsrust. Zelf cellen van een pakket afhalen of een losse BEC die kapot kan gaan....het geeft mij altijd onrust.
     
  9. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Dat is helaas geen goed pakket hiervoor. Dit zijn cellen met een lage zelfontlading en kunnen slechts 1c aan stroom leveren zeg om en nabij de 2 amp. Ga je hoger dan zakt de spanning(volts) in. Kom je dan onder de 3,0 volt dan gaat het mis met je ontvanger. Bij 2,4 GHZ systemen krijg je dan een reboot van je ontvanger. Gedurende de reboot heb je geen controle over je toestel en moet daarom ook voorkomen worden. Die malle 1500 celletjes gebruik ik al jaren in mijn middelgrote brandstoftoestellen..... nog nooit problemen mee gehad, ik vlieg ze niet leeg met een middag vliegen meestal raak ik op zo'n middag 300 Ma (of is het Mah? is zo lastig :-( ) aan capaciteit kwijt.

    Nogmaals succes, Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
  10. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    :) nog niet zo'n gekke oplossing :)
     
    PH_AJH vindt dit leuk.
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Kijk hier anders even naar.....
    Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

    (waarschuwing: als je slecht tegen uitgebrande zwevers kunt moet je de plaatjes overslaan)
     
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb dit ook wel eens gezien. Daarom ben ik een beetje bunzig van 'BEC's', deze extra componenten heb ik te vaak kapot zien gaan. Daarom gebruik ik die ouderwetse technologie gewoon NIMH's en een langzaamlader, Gaat altijd goed. Kortom 'KISS'(Keep It Stupid Simple)
    Mvrgrt, Aad dB
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2018
  13. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Welk merk heb je precies en waar gekocht? Ik kan ontvanger pakketten alleen vinden met 5 cellen. Of heb je ze los gekocht en zelf gesoldeerd?
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Altijd kant-en-klare pakketten. Ik ga aan accu's niet zelf solderen.
    Ik heb ze van verschillende merken en bij diverse winkels vandaan. Hangar Modelbouw, bij Lindinger, bij Staufenbiel....overal eigenlijk wel. Google maar eens op "4,8v sub-C 4600"
     
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
  16. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Dat lijkt mij een goed pakket. Bedankt.

    Wat mij nu eigenlijk wel verbaasd is dat dit alles alsnog door een piepkleine ontvanger gaat om alle servo`s aan te sturen. Ik bedoel al die hoge stromen gaan over een klein printje in de ontvanger.
    Dat zou toch eigenlijk ook los aangestuurd moeten worden?
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ten eerste, als het even kan nooit de BEC gebruiken bij meer dan 4 servo's en ook niet als de stromen door de regelaar hoger dan 40A zijn.

    4 NiMh cellen werken prima en doen het altijd, ook als je regelaar afbrand.
    Ik soldeerde altijd zelf mijn cellen aan elkaar, dan wist ik dat het goed was en niet in elkaar "gescheten" zoals je soms wel eens bij pakketten die verkocht worden door modelbouwwinkels.

    Wat betreft je vraag over dat alles door de ontvanger heen gaat.
    Klopt..
    Ze hebben niet voor niets powerboxen en dergelijke in grote modellen zitten,
    Je kan het simpel oplossen door de servo's apart te voeden vanaf de ontvangeraccu, dus alle rode en alle zwarte kabels bij elkaar en die dan buiten de ontvanger om op het ontvangerpack aan te sluiten.

    Als je niet snapt hoe dan moet ik even gaan tekenen maar ik denk dat je het wel snapt.

    GJ
     
  18. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb het vaak zo gedaan en er is niks mis mee.
    In vleugels met 6 servo's nam ik vaak 1 voedingsleiding en dan vanaf elke servo alleen de puls naar de ontvanger.
    Je kan dan met een 5 adrig snoer aan elke kant van de vleugel af.
    Ook handiger met koppelen want dan kan je die groene MPX stekkers gebruiken om de vleugel aan de romp te zetten.

    Je kan vrij simpel een printje maken.
    Met experimenteerprintplaat en wat headers ben je klaar.

    In een powerbox kan je nog heel veel exra dingen programmeren en vaak zitten er ook 2 accu aansluitingen op die onafhankelijk van elkaar werken.
    Dus als de ene accu sluiting maakt dan gooit ie hem eraf en gebruikt de andere.
    Ook zitten er beveiligingen in voor als een servo sluiting maakt.
    Enige nadeel is, ik heb de eerste keer een dag zitten programmeren, dat was mijn fout want ik zat verkeerd te denken.

    Ik zal eens kijken, volgens mij was er ergens een schema van een printje voor een soort akkuweiche en aparte voeding van servo's.

    GJ
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In de ontvanger zijn onder de stekers alle plussen rechtstreeks met elkaar verbonden, zonder omwegen. Idem alle minnen.

    Dan kun je er gif op innemen dat de ingebouwde lineaire BEC die 4A niet haalt, hij moet veel te veel vermogen omzetten/verstoken in hitte.

    En ter verhoging van de feestvreugde: dingen die niet nodig zijn voor sturen, maar wel kunnen blokkeren (neuswiel, landingskleppen, verlichting, ...) zou ik eigen voeding geven. Gaat daar iets mis dan kun je nog blijven vliegen.
    Zie ook deze disscussie over zekeringen en splitsen
    Robart control unit - MBF
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018

Deel Deze Pagina