BEC of NiMh als accu?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Turbodesk, 28 apr 2018.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Je moet het zelf weten maar zelf een "powerbox" gaan solderen is weer een extra mogelijkheid voor problemen. Als je al een powerbox wilt gebruiken koop dan bijvoorbeeld een Emcotec. Een ontvangeraccu op je ontvanger prikken zonder extra dingen is het meest eenvoudig en het meest betrouwbaar. Die ontvanger kan de stroom makkelijk aan. Lees de specs maar.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Arjan,

    Naar mijn mening is het juist veiliger om alles te solderen en niet met stekkertjes te werken.
    1 stekkertje heeft mij een kist van 1500 euro gekost, normaal soldeer ik alles door, dit keer even niet omdat ik even een ontvangeraccu vervangen had.
    En dat stekkertje was niet helemaal 100% dus ging de kist de grond in.

    Ik heb iets koopbaars gevonden maar ik vind 15 dollar en dan nog verzending een hoop geld.
    Als ik een helder moment heb dan teken ik zoiets in 1 avondje en als je dan de print ergens laat etsen kom je misschien op 5 euro materiaal en 5 euro kosten.

    Onderstaand het servo powerboard van servocity

    powerboard.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  4. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Het gaat om een Aeronaut Fournier RF4D. Schaal 1:4 Wingspan 2815mm gewicht ongeveer 4,5 -5 kg.
    Aeronaut geeft zelf op in de bouw instructie om hoge kwaliteit micro servo`s te gebruiken.

    Elevator heeft twee servo`s, links rechts apart.
    Rudder heeft er een.
    Ailerons links en rechts apart
    en de remkleppen apart.
    Neuswiel heeft een grote servo.

    Ik heb de kist met servo`s overgenomen. Alleen zelf omgebouwd naar electro en dat was best een klusje. Er was geen ruimte voorin voor accu`s.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Een ontvangeraccu prik je toch zo hup aan je ontvanger? Daar komt niet één soldering of stekkertje aan te pas bij mij......
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vaak zit er nog een schakelaar tussen, dus dan heb je al minimaal 2 steekverbindingen.
    En die F5B kisten zitten helemaal vol gebouwd, dus dan kan je niet eens bij een ontvanger of accu komen, dat schuif je erin, zet het vast met 1 schroefje en je ziet het nooit meer terug.

    In electronica zijn stekerverbindingen een noodzakelijk kwaad dus als het niet nodig is dan wordt het vermeden.

    GJ
     
  7. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Ik word hier wat nerveus van. De servo`s zaten er al in toen ik de kist kocht. Zijn de huidige servo`s niet goed? Of goed genoeg? Ik wil deze kist graag in een keer goed opbouwen.
    Wat is dan een betere keus?
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Niet nerveus worden.
    Iedereen heeft een voorkeur voor de servo's die hij zelf gebruikt.
    Wij hebben jaren gevlogen met Hitec 81 MG servo's en eigenlijk nooit problemen gehad.
    Ik zou ze wel in een servoframe zetten zodat je ze er makkelijk uit kan halen als er een tandwieltje afbreekt.
    Hier verkopen ze goede en niet te duur http://servorahmen.de/
    De laatste jaren gebruik ik Graupner DES 448, supersterk en betrouwbaar.
    Maar ook daar hoor je wel eens iets raars over.
    En in goedkopere modellen had ik de laatste tijd vaak Multiplex Tiny MG want die waren destijds lekker goedkoop bij W&W modelbouw.

    Zoveel mensen zoveel smaken..
    Gewoon doen wat jij denkt dat goed is.

    GJ
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Het is mAh.
    De aanduiding m staat voor mili en als de aanduiding voor stroom wordt de A gebruikt, de hoofdletter dus. Wanneer je als aanduiding de M gebruikt staat dat voor Mega. Wanneer je Ma schrijft zou dat voor Mega Ampére staan. Zo veel stroom loopt er echt niet. ;)
    De (kleine letter) h staat er achter als aanduiding voor hour, het Engelse woord voor uur. De "eenheid" mAh staat dus voor mili Ampére hour, de hoeveelheid stroom gebruikt in een uur uitgedrukt in mili Ampére.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  11. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    milli...
     
    Alpha21 vindt dit leuk.
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik moet zeggen: Ik heb het toestel eens nagezocht en de gekozen servo's zijn wel 'petiterig' ik bedoel daar mee klein. Sec gezien zullen het in de lucht wel volhouden. Maar als je eens een wat onhandige landing hebt, je blijft tijdens het vervoer ergens achter hangen of een roer krijgt een wat grove zet dan is het snel tanden poetsen in de servo. De mechanische opbouw is gewoon veel zwakker in vergelijk met midi- of standaard-servo's. Bekijk de binnenzijde van de servo maar eens, het is allemaal erg klein en dun. Een standaard- of een midi-servo zou hier beter op zijn plaats zijn, die zijn gewoon veel steviger.

    Wat jammer is dat er zo weinig te vinden is op het internet over dit vliegtuig. In de manual staan geen plaatjes noch dat er iets beschreven staat over servo's. Je kan zo ook niet zien hoe de fabrikant het bedoeld heeft. Uiteraard weet ik ook niet hoe de servo's geplaatst zijn. Ga je die vervangen voor wat stevigere dan is de kans groot dat het zwaartepunt drastisch wijzigt. Bij elkaar allemaal nog niet gemakkelijk. Als MIDI servo zou je Hitec HS-225mg kunnen gebruiken, als standaard is er veel goeds te koop van simpel ongelagerd tot aan peperdure titanium geared. Een prima keuze zou zijn Hitec HS-322HD.

    Met vriendelijke groet,

    Aad dB
     
  13. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Bedankt voor je toelichting. Er is inderdaad weinig te vinden over de servo`s voor deze kist. Maar de servo`s die er nu in zitten hebben allemaal Metalen tandwielen, behalve de cockpit BB volgens mij. Dus het strippen van de tandwielen zal denk ik niet zo snel gebeuren. De Hitec HS-322HD is best goedkoop, maar schijnt wel traag te zijn lees ik net.
     
  14. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Met alle respect: Als ik voor alle gesneuvelde metalen servotandwielen een euro zou krijgen zou ik niet gek uit zijn. Verder blijft het erg klein. Die Hitec HS-322HD is gemiddeld snel en is gelijk aan de HS-81 servo. De bron hiervoor de specs op de site van Hitec.

    Dit is mijn mening en zoals reeds eerder gezegd: Let wel zoveel mensen zoveel mogelijkheden... en aan het eind van de dag vliegen we allemaal :)

    met vriendelijke groet Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2018
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry maar metalen tandwielen zal je niet snel stukmaken maar er zit altijd 1 kunststof tandwiel in in een MG servo.
    Ik heb altiijd mijn kisten normaal vervoerd, nooit echt zuing op geweest en ik heb nooit 1 tandwiel op die manier gestript.
    Alleen 1 of 2 keer bij een crash, verder nooit bij normaal gebruik.
    Wat kracht betreft hangt het ook allemaal van de hevelverhouding.
    Maar wel zoals ik al eerder zei, de servo's in een raampje bouwen zodat je ze er makkelijk uit kan halen.

    GJ
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Wat ontvanger acccu betreft.. ik gebruik nooit geen nimh pakket meer, groot of klein pakket, het is waardeloos spul voor grotere vliegtuigen.

    je hebt er gewoon geen zicht op wat de toestand is van die dingen, heeft al veel mensen hun vliegtuig gekost.

    Gewoon een 2s of 3s lipo cel met een Bec van hobby King eraan.

    deze bvb heb ik nog nooit weten falen

    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-8-15a-ubec-for-lipoly.html

    Maar ieder doet zijn zin uiteraard :)

    Maar heel de kring is uiteraard maar zo sterk als zen zwakste schakel.. 1 los stekkertje en daar gaat hij..
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Die U-Bec is een goed ding, heb ik ook lang gebruikt. Ik hing hem aan de aandrijf accu van mijn helikopter.
    Geen extra accu nodig (scheelt gewicht)
     
    easy vindt dit leuk.
  18. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Is geen U- bec maar een S-bec oftewel een switched Bec.

    Bec of geen bec? Een Bec blijft een extra ding er tussen... en die kan weer kapot, een goed Nimh pakket doet het prima voor mij (Geen Eneloop of andere cellen met lage zelfontlading maar cellen die iets sneller ontladen maar wel current (Ampere's) kunnen leveren.)

    Kijk en daar is telemetrie voor uitgevonden. Ik zie bij mij de hele middag de ontvangerspanning beginnen op 5,7 volt en daarna zakt ie af naar 5,2 volt als ik stop met vliegen. ( 4 cellen Nimh)
    Groet Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2018
  19. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Telemetrie heb ik ook hoor, met aflezing, met een geluidsalarm voor te lage en zelfs te hoge ontvanger spanning.

    Is gewoon een vals vertrouwen echter.

    Want jou Telemetrie beschermt jou nooit op tijd voor een plotselinge spanningsval door een nimh die het begeeft omdat hij oud is of verkeerd geladen is ofzo. Alles werkt perfect ja.. tot het moment dat je ineens Is wat meer stroom vraagt..



    Maar goed ieder zijn zin, maar ooit kost het je zoiezo een vliegtuig, tenzij je ze regelmatig vernieuwd en geluk hebt.

    En je moet als rc vlieger wel vertrouwen hebben in goede elektronische componenten he.. nogal moeilijk anders om bvb een zender en ontvanger te maken :)

    Als je geen vertrouwen hebt in elektronica Is het niet de meest ideale hobby ;)
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2018
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als jij een goede lader hebt en af en toe de NiMh ontlaad en kijkt wat eruit komt is dat veeeel veiliger dan een systeem met BEC.
    Helemaal als je BEC op je aandrijfaccu aangesloten staat, lipo's kunnen het ook spontaan begeven, je regelaar kan sluiting maken zodat hij de spanning in de lipo's volledig omlaag trekt of je BEC stopt er mee.
    Zo min mogelijk rotzooi tussen de voeding en ontvanger is het veiligst en als je dan een dure kist hebt moet je ook niet gaan bezuinigen en een hobbyking bec kopen.
    Geef dan iets meer uit en koop een goede.
    Een crash kost altijd meer.

    GJ
     
    blaauwen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina