BEC of NiMh als accu?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Turbodesk, 28 apr 2018.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Gjvo, niet alles van hobbyKing is slecht he ;)

    Maar jullie zitten soms gewoon vastgeroest in jullie principiele gedachten en vooroordelen en wat weet ik allemaal..


    En zoals al gezegd.. als je elektronica niet vertrouwd kan je beter stoppen met vliegen. Of aan een lijn dan, ook leuk :)

    Maar doe gerust maar verder hoor met jullie nimh, het zal mij een zorg wezen. :)
    Voor mij is het in elk geval lang leve de bec en sbec, fantastisch idee geweest. :)
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2018
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Alsof nieuwe technologie altijd beter is... betrouwbaarheid en levensduur is vandaag de dag stukken minder dan 30 jaar terug....

    Er is niets mis met NiMh, het zijn beproefde accu's welke voor veel electronica nog de juiste spanningen geven. Ik heb het ook niet op switching BEC's. Ten 1e is het extra electronica dat kan uitvallen plus dat ik bij een gevoelige ontvangst niet nog wat storingsrommel op de voedingslijn en/of in de lucht wil hebben. Je kunt wel zeggen dat het niets uitmaakt maar ik heb het ook door dergelijke dingen fout zien gaan.
     
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    In de tijd van 35mhz was dat inderdaad soms een probleem van storingen maar dat is met de 2.4 geen probleem meer.. plus dat de bec familie ook beter geworden is met de jaren.

    Ik zou zeggen probeer het is maar ik weet dat jullie dat toch niet doen.

    Wat je zegt is waar, dingen van vroeger kunnen perfect goed zijn. Maar dingen van nu ook. En dat gaat gewoon er niet in bij jullie.

    Veel succes nog dan maar :)

    P.s. mensen wonen tegenwoordig ook in huizen ipv enkel in grotten ;)
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Lastig hè, als anderen een ander mening hebben? Om ze dan maar meteen af te plassen getuigt niet van veel inzicht.

    Er zijn diverse redenen om voor een bec-systeem te kiezen, maar er zijn ook diverse redenen, die pleiten voor een ontvangeraccu. Het is altijd slim om de diverse voors en tegens tegen elkaar af te wegen. Zo zou je je kunnen afvragen waarom de meeste elektronici eerder voor een accu dan voor een bec-systeem kiezen bij grotere modellen. Zelf geef ik ze daarin trouwens groot gelijk.

    Net zoals het in het verleden al was is het tegenwoordig nog steeds zo: de oorzaak van de meeste crashes zijn storingen in de piloot. Op de tweede plaats komen echter problemen met de ontvangervoeding en die zijn als regel nergens voor nodig.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik schreef dit al een flink aantal posts hiervoor. Stroom uit Lipo's is kwalitatief geen betere stroom dan stroom uit Nimh. Stroom is stroom. Lipo's hebben één voordeel: ze zijn snellaadbaar, dat is iets lastiger met Nimh.

    Als ik mijn echte voorkeur zou nemen ga ik voor:
    Ontvangerpakket bestaande uit 2 A123 Life cellen. Kunnen echt lang mee en amperes leveren
    Geen BEC of iets dergelijks.
    Servo's die geschikt zijn voor 6,6 volt, bijvoorbeeld Power Hd LF-20MG

    Het wordt dan wel een stuk duurder. En dan merk dat het vliegen met 'gewone' ouderwetse technologie net zo goed/betrouwbaar gaat en daarom blijf ik daar maar bij.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @easy..

    Nee, niet alles van HK is slecht en sterker nog, sommige "merken" zijn dezelfde spullen als die van Hobbyking.
    En ik denk, of weet eigenlijk wel zeker, dat ik de laatste jaren voorloper was in electrovliegen.
    In 1995 vlogen wij al elektrisch dus ik weet echt wel waar ik het over heb.
    En ik werkte in de electronica.
    Ik heb ook BECs geprobeerd en als je goed spul gebruikt kan het ook wel bij kleinere modellen.
    Maar ik heb het ook regelmatig mis zien gaan,
    Accupacks die spontaan in brand vlogen (BEC doet het dan niet meer)
    Regelaars die sluiting maakten (BEC doet het dan niet meer)
    Een intrekbaar landinggestel dat blijft hangen en de servo gaat zoveel stroom trekken dat de BEC het opgeeft.
    Of dat de BEC zelf het gewoon opgeeft.
    Met een losse accu, of in grotere kisten een Powerbox, heb je dat soort problemen niet.
    De reden waarom ik met een BEC in mijn F5B kist vloog was omdat de servo's vanaf een klein (350 mAh) lipootje gevoed werden en de spanning omlaag moest.
    De BEC was een Castle 10A.
    Een NiMh accu zou te zwaar worden in dat model, dus vandaar de lipo.

    Verder had ik alle modellen op aparte accu's (NiMh of LiFePo) en de hele grote op Powerboxen.

    Zoals jij het in je heli hebt zitten, een BEC op je aandrijfaccu vind ik in een heli levensgevaarlijk.
    Zo'n ding hakt hoofdjes af en omdat je een onderdeel in je ontvangervoedinglijn hebt zitten dat stuk kan gaan zou ik zorgen dat ik heel hard kan rennen.
    Alles wat je toevoegt aan electronica in je model is een extra gevaar op verstoring.

    Maar ach, het zal je wel niets kunnen schelen, want jij weet toch alles en zoals jij het doet is het het beste..
    Je woont in Antwerpen maar je zou zo duitser kunnen worden, bei uns ist alles besser.

    GJ
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe is dat zo... maar ik heb nog geen enkel geval meegemaakt, waarbij een BEC-uitval niet ook onmiddellijk de motor deed uitvallen (een brushless motor kan nu eenmaal niet zonder ESC draaien, en een ESC stopt er mee als hij niet meer door een ontvanger aangestuurd wordt). Dat laat onverlet, dat je inderdaad ook niet meer kan sturen of autoroteren... Dat kost je dus een model, verder niet. En dat vind ik persoonlijk acceptabel: iedere omstandigheid waarbij een heli zonder aandrijving toch op plaatsen terecht komt waar hij mensen in gevaar brengt is per definitie een omstandigheid waarbij de piloot ergens vloog waar hij niet hoorde te vliegen op het moment dat er nog controle was....
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Brutus, er zit energie opgeslagen in rotorbladen en die blijven nog wel even doordraaien dus de heli kan onbestuurbaar ergens naartoe autoroteren.
    Als je met een heli op 30 meter hoogte zou zitten en hij heeft voorwaartse snelheid kan hij zomaar een meter of 70 verder terechtkomen.
    En ik heb 1 a 2x meegemaakt dat een ESC de motor wel aan liet springen terwijl een zender uitstond, dus de ontvanger geen signaal gaf.
    Het zal niet snel voorkomen maar als iemand suggereert dat al die extra electronica en dan nog eens voeden uit een aandrijfaccu onveilbaar is dan is dat gewoon niet waar.
    In andere soorten van electronica heb ik dingen gezien die in theorie en volgens de fabriek niet kunnen maar het gebeurde wel.

    GJ
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    @Iedereen, Tja, NiMh cellen verkeerd laden en ze vallen ook spontaan uit. Alles heeft voor en nadelen. Ik heb tot nu toe nog geen BEC uit zien vallen, en ik gebruik er aardig wat. Wil je betrouwbaarheid gebruik je 2 voedingen, maakt niet uit wat. 1 voeding is gewoon minder betrouwbaar, wat het ook is.

    Het betrouwbaarste in een enkele voeding is gewoon LiFe met 6V servo's of LiPo met HV servo's. De reden is dat een NiMh bij uitval een erg hoge weerstand krijgt, dus je hebt geen spanning meer. Een LiPo of LiFe houdt een lage weerstand. Niet dat dat veel helpt, maar het scheelt. Voordeel van LiFe en LiPo is dat je op een lader beter de conditie kan meten / zien. Daardoor vertrouw ik een LiPo + BEC meer dan een NiMh pakket in een model.

    @brutus, Een heli vliegt wel degelijk door als alles klopt. Staan de bladen in de juiste stand dan blijven ze mooi op toeren als de heli daalt. Als de heli hoog genoeg zit (niet iedereen vliegt op 5 meter) dan is er genoeg energie om over de hekken het publiek in de vliegen. De kans is niet groot, want alles moet kloppen, maar het kan prima. Ik heb mijn heli ook een eind door zien vliegen toen de ontvanger er mee stopte. Die zweefde best een eind. Zat ik een licht dalende baan vanaf hoogte met flinke voorwaartse snelheid. Een andere heli tikte de accu draden los (user error :)) en remde prima en viel rustig op de grond.

    Anyway, Alle oplossing werken maar elke heeft nadelen. Er is geen beste oplossing voor iedereen, maar wel 1 die ik zou aanbevelen.
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ga je lekker persoonlijk worden gjvo..

    eerste keer dat ik dit meemaak op dit forum dus die prijs heb je verdient, proficiat. :)

    Buiten het feit dat je zoveel kennis lijkt te hebben en alles zelf het beste weet ben je blijkbaar wel zo dom/naïef om te denken dat alle heli piloten zonder bec of sbec vliegen en ga je lekker persoonlijk dat tegen mij zeggen.

    alsof ik de enige ben en een gevaar voor de bevolking terwijl ik dan nog altijd heli vlieg op een club ver weg van iedereen.

    Minstens 75 procent van de elektro heli piloten vliegt op die manier, met bec of sbec.. ik wil dat direct vragen aan alle rc heli piloten hier.

    Of doe jij dat liever zelf? ;) dan kan je die ook gaan afschilderen als potentiële moordenaar ;)

    Je vertelde zelf dat je is gecrasht bent met een vliegtuig van 1500 euro.. dat zal ook iets groot of zwaar of snel geweest zijn.. stel je voor dat het iemand raakt..

    Je kan enkel de kans op ongevallen proberen verkleinen maar gebeuren gaan ze helaas toch is ooit bij iemand hoor.. gewoon omdat het een onvoorspelbare materie is waar we mee bezig zijn.

    Maar blijf jij best lekker ver weg van elke rc helikopter die je ziet..

    O ja.. en van mij ook aub.

    Met vriendelijke groeten :)
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2018
  11. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    De (PCBbedrading van de) ontvanger zie ik zelf niet als de grootste beperking, maar wel de stekkertjes waarmee je de ontvanger voedt. In al mijn (F3J) zweefmodellen (6 servos) loopt de voeding van vleugelservos (+/- draden) altijd buiten de ontvanger om.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Meestal zijn 2 voeding stekkers op een ontvanger ook voldoende. Zelf in een 8kg 3d kist werkt dit prima.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga hier niet eens op in, zonde van mijn energie.
    Mensen die ik advies geef geef ik uit mijn en anderen hun ervaring advies.
    Ik heb afgelopen 7 jaar heel veel geleerd, gezien en gehoord tijdens wedstrijden, ook hoe het niet moet.
    Als het duitse WK team mij tijdens een wedstrijd vraagt hoe ze hun regelaar in moeten stellen dan zal ik wel niet zo heel slecht advies geven.
    En ik heb ook heli gevlogen, dus ook daar weet ik wel iets van, ik vond het alleen na 2 jaar niet leuk meer, te beperkt.
    En die kist die de grond in ging, ja dat was vol carbon maar ik vloog nooit op de club als er mensen aan het vliegen waren, iedereen bleef ook aan de grond als ik aan het vliegen was omdat het te hard ging en ik ook wachtte tot mensen achter me stonden of in ieder geval het model in de gaten konden houden als het fout zou gaan.
    En de club was ver van de bewoonde wereld.
    Dus totaal geen gevaar voor mensen, dieren of gebouwen.
    Toen ik merkte dat ik door mijn ziekte me niet meer goed kon concentreren ben ik meteen gestopt met modelvliegen omdat ik mezelf maar vooral anderen in gevaar zou kunnen brengen.
    Daarom beperkte ik storende factoren zoveel mogelijk in mijn modellen om gevaar uit te sluiten.

    GJ
     
  14. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Heb niet alles gelezen, maar is het idee van een sbec met parallelle (super)condensator al voorbij gekomen?
    Als piekstromen het probleem zijn dan vangt de condensator dat op. In gewicht scheelt het al gauw 100g en je hebt 1 accu minder om op te laden en in de gaten te houden.

    Martin
     
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Bescheidenheid is ook niet echt jou sterkste kant he ;)

    Maar goed we laten het erbij, inderdaad zonde van de energie.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vrede op Bevrijdingsdag ;).
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    BEC of geen BEC:
    Allereerst: Ik ben geen vlieger, maar schipper. In sommige van mijn schepen zit een BEC. Meestal lichte scheepjes, snel, maar weinig waterverplaatsing en dus plaats voor nuttige last. Prima oplossing.
    In sommige van mijn schepen gebruik in NC-cellen als ontvanger-voeding.
    Waarom: omdat een BEC de stroom niet kan leveren als alle servo's er tegelijk hard aan moeten trekken.
    In m'n VSP-sleper bijvoorbeeld: vier forse servo's die alle vier tegelijk behoorlijk wat kracht moeten leveren tijdens harde manoeuvres. De voeding van de ontvanger wordt geleverd door een 4,8V, 2.200 mAh NC-pakket.
    Is niks mis mee en wordt netjes behandeld: eens paar maand een keertje leeggetrokken en weer opgeladen.
    Op de accu een sticker die vermeldt wanneer hij is opgeladen en hoeveel er toen in ging.
    Op die manier kun je het "instorten" van een NC-accu van verre zien aankomen. Als een NC-pakket je "plotseling" in de steek laat, heb je de geschiedenis van het ding niet goed bijgehouden.

    "Ouwe" techniek? Ja, ongetwijfeld.
    Is daar iets mis mee? Nee. Is ouwe techniek beter?
    Nee, niet altijd. Maar soms heeft die ouwe techniek zich al lang bewezen.
    Bij nieuwe technieken moet je het maar afwachten.
    Misschien ben ik daarom soms huiverig voor nieuwe technieken: Prima als ze er zijn, maar laat anderen het eerst uitproberen; als het goed en betrouwbaar werkt en voordelen oplevert, zal ik er over gaan denken om het te gebruiken.
     
    Turbodesk, Rick NL en ron van sommeren vinden dit leuk.
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Voor een boot is wat extra gewicht geen probleem en wellicht zelfs nuttig.
    Echter, in een E-helikopter telt elke gram. Niet omdat hij het niet kan tillen, maar het maakt ontzettend veel uit in de vliegtijd.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Gek, een paar 100g meer of minder merk ik niet veel van qua vliegtijd...
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En als we nu toch bezig zijn: synthetische olie of wonderolie? KNVvL of niet-KNVvL? Wild- of club-vliegen? Multicopter of echt sturen?
     

Deel Deze Pagina