beginnen met arduino experimenten

Discussie in 'Model elektronica' gestart door eracer99, 7 apr 2015.

  1. eracer99

    eracer99

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    omgeving Kortrijk
    Onlangs zag ik op TV een programma waarin ze ook iets met een arduino bordje hadden gemaakt. Ik heb dergelijke zelfgemaakte zaken altijd wel al boeiend gevonden maar ik heb er eigenlijk geen kennis van.

    Nu leek een arduino bordje mij wel leuk om mee te beginnen.
    Zo zag ik bij Conrad bvb een Arduino starter kit met daarin leds, weerstanden,...

    Maar ... ik heb geen kennis van electronica en dus zeker geen electronica opleiding. Uiteraard ken ik wel de basis ivm weerstand, stroom en spanning, heb ik in het verleden nog moeten programeren in basic en pascal, kan ik wel een fiche aan een laadkabel zetten,...
    maar echte electronica (prinplaat uitwerken of zaken op een printplaat zetten) ken ik niet.

    Vandaar dan ook de vraag of dit iets is die als beginner zonder electronica kennis doenbaar is. Daarbij wil ik natuurlijk niet beginnen met de grootste en moeilijkste projekten maar gewoon simpel beginnen en de dingen stap voor stap leren.
    En zodoende laten misschien zaken maken die in modelbouw kunnen gebruikt worden.
     
  2. SionWP

    SionWP

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Wilnis
    Zelf had ik hetzelfde alleen ik was begonnen met een Raspberry Pi. Uiteindelijk toch een Arduino aangeschaft want het programmeren vind ik zelf beter te begrijpen met de arduino.

    Het is een goeie manier om de basis van elektra te leren maar zeker ook voor veel moeilijkere projecten. Internet staat helemaal vol met filmpjes dus genoeg uitleg.

    Iets om zeker erbij aan te schaffen is een breadboard om al je projecten op te maken en uit te proberen

    Ik zeg aanschaffen.
    (Arduino clones zijn goedkoper en zijn meestal even goed)
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Zelf ook rondhangend op het Tweakers forum en dan met name het elektronica deel Komen dit soort vragen met regelmaat voorbij.

    Heel veel mensen bouwen schakelingen op basis van een Arduino en dat kan ingewikkeld zijn van een losse processor voorzien van een Arduino bootloader en het programma gemonteerd op een eigen ontwikkelde print of juist heel simpel met stapelbare shields.

    Een Arduino Shield is een klik-on module met een bepaalde functionaliteit.

    Wil je meer zal je echt wel iets van elektronica moeten weten of minimaal de moeite willen nemen om bv. een voorbeeldschakeling op te zoeken en naar eigen inzicht aan te passen.
    Ook het solderen is een vereiste wil je iets werkbaars maken. Zo'n breadboard (noem het maar een prik-print) is leuk maar is alleen om iets experimenteels op te bouwen. Om iets werkbaars te maken komen de kleinere Arduino's in beeld.

    Ik raad je aan om voor Arduino zaken meer bij andere forums je vragen te stellen, hier het algemene tweakers forum:
    [Discussie] Arduino-topic - Elektronica - GoT
     
  4. eracer99

    eracer99

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    omgeving Kortrijk
    Het is zeker niet de bedoeling dat ik direct met iets heel ingewikkelds begin. Ik zie dat in tutorials meestal begonnen wordt met "blinking leds" en dat dit zo verder uitgebouwd wordt.
    Uiteraard wil ik ook wel wat leren over electronica en als er later iets moet gesoldeerd worden, dan wil ik dat er ook wel bijnemen.
    Ik ben me er zeker bewust van dat het geen plug and play is.

    Vandaar ook de vraag of zo'n starter kit van bvb Conrad een goede basis is om mee te beginnen. Daar zit een "handleiding" en diverse componenten bij.
     
  5. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Na waarschijnlijk hetzelfde tv-programma heb ik ook een Arduino startersspakket aangeschaft. Hierzo:starterskit.
    Ondertussen al enkele werkende schakelingen gemaakt, alhoewel ik ook geen electronica techneut ben. Het komt er op aan op zoek te gaan naar bestaande schema's en code's en die aan te passen aan je eigen noden. Het internet staat er vol van. In het begin zullen het idd maar knipperende leds zijn en bewegende servo's.
    Nu veel spectaculairs ga ik waarschijnlijk niet maken, maar het is leuk spelen met een Arduino, en hopelijk tonen de kids wat belangstelling en is dit voor hun misschien een opstapje in de wereld van electronika en automatisatie.
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Welk programma was dat eigenlijk? Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden.
     
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik kan je alleen maar aanraden om zo'n starterskit te kopen en aan het experimenteren te slaan. Bij de Arduino ontwikkel omgeving (IDE) zitten al een heleboel voorbeelden. Installeer het maar eens op je PC en dan kun je de voorbeeld programmaatjes al bekijken. Ik heb het mijzelf ook op die manier aangeleerd, vanuit een achtergrond van "in het stenen tijdperk ooit Basic op de Commodore-64 gedaan" Ook mijn electronica kennis is beperkt, maar als ergens het spreekwoord "al doende leert men" geldt, dan is het wel bij het werken met een Arduino. Inmiddels heb ik een aantal modelbouw gerelateerde projectjes hier op het forum beschreven en het is gewoon leuk om steeds wat nieuws te verzinnen en dat dan proberen te maken.
    Succes met je keuze.
     
  8. eracer99

    eracer99

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    omgeving Kortrijk
    Het was op een Belgische zender zeker zo'n week of 4-5 terug.
    Welk programma het was weet ik niet zo direct meer.
     
  9. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Arduino, leuk platform met grote community. Valt veel mee te maken. Is ook al veel gebruikt in diverse projecten... dus veel code die beschikbaar die je kunt gebruiken. Let op er zijn ook arduino klonen zoals Funduino etc. zijn vele malen goedkoper dan het orgineel. En vanuit China is het helmaal goedkoop.
     
  10. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    De schuur van Scheire

    Te bekijken op één, op woensdagavond, en op youtube.
     
  11. eracer99

    eracer99

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    omgeving Kortrijk
    Dat was het inderdaad.
    Ik heb wel niet alle afleveringen gezien want blijkbaar komt die arduino in meerdere afleveringen ter sprake.
     

Deel Deze Pagina