Beginnende modeltrucker...

Discussie in 'Model truckers' gestart door rallyfreak, 7 okt 2017.

  1. rallyfreak

    rallyfreak

    Lid geworden:
    27 apr 2012
    Berichten:
    18
    Beste,

    Ik ben al een tijdje bezig met modelbouw (rc cars, kleine drones) en zoek nu een groter projectje aan te vangen.
    Nu heb ik al wel wat gelezen en gegoogled, maar de oude 'start-to-build' topics zijn helaas niet meer beschikbaar. Ik zoek een Tamiya bouwkit te kopen MAN TGX XLX 26.540 met gun metal paint (ben niet zo handig in verfwerkjes).
    Ik heb al een Spectrum DX8 met DSMX ontvanger dus ik denk dat dit wel ok is om te starten.

    Nu zit ik nog met enkele vragen:
    - Heb hier al gelezen dat de standaard lagers van Tamiya niet zo een goede kwaliteit hebben.. moet ik hiervoor andere kopen?
    - Is de standaard motor voldoende of moet hier ook een andere voor gekozen worden?
    - Als ik geen MFC01/03 gebruik, welke ESC kan ik dan best aanschaffen (in combinatie met motor)
    - Wat is dat juist met de stuurinrichting die sommige onder jullie aanpassen?

    Hoop hiermee al veel uit te klaren.
    Alvast bedankt!

    Mvg, RF
     
  2. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    De standaardmotor moet je vervangen door een 80 turns.
    De versnellingsbak kan je het beste vastzetten in de 1e versnelling om een rijgedrag te
    krijgen conform de realiteit. De schakelstang volledig naar voren trekken en de vorkjes er tussen plaatsen die in de kit zitten.
    Als regelaar kun je in principe een eenvoudig model nemen in combinatie met de 80 turns motor.
    Gebruik zelf vaak deze die prima voldoet http://www.conrad.nl/ce/nl/product/207368/Carbon-series-snelheidsregelaar-20-turns
    Je kan echte lagers gebruiken echter de bronslagers met een beetje Tamiya Cera Grease HG werkt ook prima.
    Zou eerst gewoon gaan rijden met de standaard stuurinrichting. Als je de wieluitslag niet voldiende vind
    kan je altijd nog over gaan naar de wijziging.
    Misschien heb je nog wat aan mijn bouwverslagen voor info. Zie de link onderaan.
     
  3. marcelinets

    marcelinets Guest

    Als alternatief voor de mfc 01/03 kan je kiezen voor de Beier usm rc 2 heeft meer mogelijkheden voor licht en geluid, http://www.beier-electronic.de
    En de stuur as omdraaien met de stuur stang naar achteren.
    En precies wat Cor aangeeft de versnellingsbak vast zetten in eerste versnelling, scheelt ook weer een servo.

    En voor truck manuals www.wheelsacademy.com
     
  4. rallyfreak

    rallyfreak

    Lid geworden:
    27 apr 2012
    Berichten:
    18
    En als ik de originele versnelling wil behouden, ook omdat het mijn eerste RC truck is om te proberen, is de standaard motor voldoende? Welke regelaar kan ik dan het beste aanschaffen?
     
  5. marcelinets

    marcelinets Guest

    De motor moet je vervangen voor een 55 of 80 turns motor, standaard motor van tamiya moet je weg gooien is een race monster.
    In bovenstaande reactie van Cor staat welke snelheidsregelaar je kan nemen.
     
  6. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Motor niet weg gooien is slecht voor het milieu. Je kan hem ook inleveren.
     
  7. marcelinets

    marcelinets Guest

    Kijk ook even op de startpagina en kennisbank voor meer informatie op dit forum gedeelte.
    Hierbij wat foto,s voor een andere motor en rijregelaar. Carson-Truck-Motor-906043.jpg LRP-Truck-Puller-3-Elektro-Motor-72-V.jpg 3134_1-auto_downl-500x554.jpg
     
  8. marcelroy

    marcelroy

    Lid geworden:
    22 sep 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    veendam (groningen)
    Dan heb ik ook een vraag is dit dan een goede set voor men truckie 20171008_211510.png
     
  9. marcelinets

    marcelinets Guest

    Als ik de tekst goed lees is de set bedoeld voor een 1.10 crawler model, en een rc truck is 1.14
    Kijk anders even bij www.mini-trucks.nl voor een geschikte motor en rijregelaar.
     
    marcelroy vindt dit leuk.
  10. rallyfreak

    rallyfreak

    Lid geworden:
    27 apr 2012
    Berichten:
    18
    Danku voor de tips, hier ben ik al wat mee.
    Ik heb hier sinds anderhalf jaartje een Spektrum DX8G2 met AR610 6-kanaals ontvanger (DSMX). Ik heb deze in de tijd gekocht om wat met kleine drones te vliegen, en ik dacht een 8 kanaals zender kan nadien voor andere projecten wel van pas komen.
    Nu heb ik hier ook een DT-03 chassis staan, maar nog met oude zender. Nu wilde ik de nieuwe zender gaan gebruiken maar toen stuitte ik op een 'probleempje'

    Ik ga nu misschien een domme vraag stellen, maar als ik de servo wou aansluiten op de spektrum ontvanger, ging hij er niet in omdat de stekker een lipje heeft aan 1 kant. Beide ontvangers die bij de zender bij zaten (allebei gemaakt voor te vliegen) hebben geen uitsparing voor dat lipje
    Moet ik voor mijn truck speciale servo's nemen? (ik dacht aan Futaba standaard servo) Of moet ik andere stekkertjes kopen om op de servokabel te zetten?.

    Of gewoon de lipjes eraf snijden?
     
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    gewoon er af snijden, zo simpel is dat inderdaad.
    Cor
     
  12. marcelroy

    marcelroy

    Lid geworden:
    22 sep 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    veendam (groningen)
    Klopt maar deze is er ook in 80 turns
     
  13. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Hallo Raillyfreak,

    Eens in de maand is er in Berkel en Rodernijs een RCindoorTRUCKERS rijdag, kom daar eens langs dan kan je gelijk al je vragen kwijt en mooie trucks in werkelijkheid bekijken.
    Zie voor de volgende rijdag de evenementen pagina van facebook van de RCindoorTRUCKERS. Spreek je later..... IMG_0614.JPG
    20170715_123309.jpg
     
    marcelroy vindt dit leuk.
  14. rallyfreak

    rallyfreak

    Lid geworden:
    27 apr 2012
    Berichten:
    18
    Heb na enige tijd bestelling geplaatst bij Tamico. Heb de #56346 gekocht, MAN 26.540 gunmetal voorgelakt. Vond ik een mooie kleur, eerst deze bouwen, nadien misschien 1 zonder voorlak, maar ben niet zo handig met verven. Heb ook de truck puller van carson bijbesteld.

    Nu nog even langs Wouters modelbouw in Bergeijk om een regelaar (graupner SPeed-Profi 40R) en nog enkele spulletjes, meer info en foto's later!
    Bedankt aan iedereen voor de geven tips.
     
    trialrolf vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina