Belgische sleper De Zeehond 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 12 okt 2014.

  1. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    ik ben er erg over tevreden wel goed aandrukken ! ze zijn er geloof ik in 6,8,10 en 12 mm en er zit een makkelijk houdertje bij die je later weer kan aanvullen.
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    gaan we eens proberen.
    Vorig bouwproject heb ik er van 3M gehad en die was super maar de prijs helaas ook.
    Vandaar wat zoeken naar een alternatief.
     
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Die tape ga ik onthouden. Net als jouw marc, heb ik ook die roze tape. Hij lijkt me goed, maar als ik het bij jou zie doet het me twijfelen. Maar eens gaan kijken naar de tape die hier genoemd wordt.
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik denk dat vooral de truc met blanke vernis( 1 laagje lijkt me al voldoende ) belangrijk is om niet te vergeten.
     
  5. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    een foto van het houdertje met tape elke diameter heeft zijn eigen houder of je moet de breedste nemen. DSC_1713.JPG ste nemen
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    weeral een hele tijd geleden dat ik nog eens wat neergepend heb, helaas valt er over het bouwen niet veel te vertellen vermits ik al even tot een bouwstop gedwongen ben.
    De drukke zomerse activiteiten laten het niet toe om langere tijd bezig te zijn aan een stuk. En daar wringt nu net het schoentje , bij de start van de stuurhut stootte ik namelijk op enkele praktische problemen waarbij ik eerst wat zal moeten experimenteren betreffende de opbouw van de schoorstenen met mast en bluskanonnen.
    Tot in de herfst met het vervolg van dit bouwverslag.
     
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    We wachten het af Marc :bye: maar niet te lang !!!!!
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Veel is het niet maar ben al tevreden dat ik opnieuw aan het bouwen ben aan dit project ipv aan alle tussendoor scheepjes.
    Een probeerseltjes voor de radar , ik heb uiteindelijk 2 exemplaren nodig ergens halfweg de mast op een platform.
    Na het uiteindelijk volledig slopen van een mini servo zodat enkel de motor en tandwielvertraging overbleef kon er ook van de behuizing nog wat worden afgehaald.
    Nu maar hopen dat het motortje niet te snel doorbrand.

    [​IMG]

    [​IMG]

    <iframe width="560" height="315" src="" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

    tot later
    vgr Marc
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk radartje Marc! Op hoeveel Volt loopt die? Gaat wel een beetje snel, maar dat kun je oplossen door één of meerdere diodes in de voeding te zetten. Gr. Klaas.
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    momenteel op 1.5 V ,
    Ik weet niet of de motor nog lager kan, het is de laagste spanning van mijn test voeding.
    Kan ik de diode gewoon in serie zetten ?
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Diode kan gewoon in serie Marc. Het ringetje om de diode is de "uitgang". Dat eind zet je in de + tegen de motor van de radar aan. Elke (selicium) diode geeft 0,7 V lagere spanning. Germanium diodes hebben een spanningsval van 0,4 V. Gewoon even testen en dan zie je het resultaat wel. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  12. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    leuk gedaan Marc , snelheid iets langzamer idd of een servo die langzamer is .
    Ik heb in een sleper een grote servo zitten (nok afgebroken dus recyclen) die in de stuurhut staat en is met een 2mm as met glijlagers door een mastvoet gebouwd het zelfde principe..:thumbsup:
     
  13. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    De 3M 244 tape valt in prijs best mee hoor, zeker wanneer je een beetje op internet zoekt. Het overnieuw moeten doen omdat de verf er onder door is gelopen of dat de rand niet strak genoeg is, kost meer. Het kost meer geld (schuurpapier, tape en verf) en levert vooral veel ergernis op.
    Ik gebruik 'm zelf ook, naast de 471 PVC tape van 3M, en ik gebruik 'm vaak dubbel, dwz; ik pak de tape op 25 mm breed, snij er een strook vanaf en plak ik aan de rand van m'n schone werktafel en snijd mbv een scherp breekmesje de tape in de lengte door de midden. Voila: 2 stroken voor de prijs van 1! :D

    http://solutions.3mnederland.nl/3MC...assetId=1319222839528&blobAttribute=ImageFile
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    @ Mauricc, uiteraard kost het inderdaad op het einde meer dan je meteen de juiste tape gebruikt , dat lesje had ik ondertussen al geleerd.
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Hier bij de eerste test resultaten van mijn rook generator.
    om de kosten zo laag mogelijk te houden heb ik een kunststof bakje genomen wat nog ergens lag te luieren onder aan in de kast.
    voor de definitieve versie ga ik wel een alu bakje nemen, kwestie van iets meer zekerheid ter voorkoming van brand aan boord.

    we zijn begonnen met bouwen naar vb wat er op het www is gevonden.
    [​IMG]

    [​IMG]

    daarna zijn we gaan testen op een batt 6V , helaas een pover resultaat.
    De boel gedemonteerd zodat we konden zien wat er gebeurde

    [video=youtube;MIrciJJ9n9o]


    dan maar effe een voeding 12V erbij genomen wat zeker een beter resultaat gaf.

    [video=youtube;BuJyWd0--h0]

    Echter na enkele minuten mengde een vervelend brand luchtje zich met de rook.
    De glasvezels die ik gebruikt had waren aan het verkolen, hier moeten we dus nog wat verder op testen.

    [​IMG]


    Tot later , vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2016
    kockmans vindt dit leuk.
  16. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    ben benieuwd naar jouw bevindingen i.v.m. je rookgenerator. Zit op de eerste rij om te kijken welke soort glasvezels je gaat gebruiken.
    Daar ligt bij mij ook waarschijnlijk de achillespees. Te weinig rook opbrengst..
     
  17. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik denk overigens dat het beter werkt om glasvezel draden te gebruiken ivm de matjes, voordeel is dat de capulaire werking beter zal zijn en dus iets meer rook zonder brandplekjes. Zo heb ik het ook gedaan en na wat testen met verschillende weerstandjes heb ik toch een netjes resultaat.

    Mijn glasvezel is nog steeds wittig en werkt verder prima.

    Overigens piekt die van mij nooit op 12v, meer iets eronder
     
  18. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Marc , over brand hoef je geen zorgen te maken zolang de fan constant draait , anders smelt je bakje bij lang stilstaan van de fan (ik kan het weten).
    De wijze die Jeremy beschrijft werkt het beste, ik gebruik de draden ook maar draai ze samen met watten en een stukje dun koper draad tot een lont en bevestig deze zo aan de weerstand.
    De watten liggen onder een dikke glasvezel mat , en houden de vloeistof vast en de lont zuigt de vloeistof op uit de watten.
    je kan het beste de weerstand een mm of 5 van de glasvezel mat afhouden en het deksel iets meer ivm de hitte , als er genoeg plaats voor is .
    groet Erwin.
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    merci alvast,voor jullie tips.
    Daarstraks een test gedaan met kachel koord.
    Dit gaat al stukken beter ,alleen duurt het even voor het gaat roken en duurt het lager voor het stopt nadat de spanning opnieuw onderbroken is, ik vermoed dat de lont nu te dik is.
    Eveneens heb ik het gevoel dat de uitgang groter moet zijn.

    [​IMG]
    [​IMG]



    Van af morgen starten we hier met de voorbereidingen van de haven feesten, zal dus even te druk worden om nog te bouwen, maar zodra ik opnieuw tijd vind, alles nog eens een beetje aanpassen naar jullie tips en mijn bevindingen.
    tot later , Marc
     
  20. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi, voor de huidige radars draait deze niet te snel, hij moderne radars kan je zelf de snelheid bepalen, hoog of laag toerental.

    Mvg,

    Pascal.
     

Deel Deze Pagina