Bestaande Duw-sleepboot nabouwen

Discussie in 'Werkschepen' gestart door miky-mouse, 11 jan 2003.

  1. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Momenteel is de bovenbouw aan het drogen van de zilverpaint.
    Jammer dat ik die niet gelijk in aluminium kan printen ;)
    En ja ik weet dat die kleur er wel is als filament...

    [​IMG]
     
  2. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Het begint herkenbaar te worden....

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Prachtig resultaat met dat 3D printen, zullen wel aardig wat teken uren in hebben gezeten.

    Ik zat net je verdere verslag te lezen en over je lijnolie vraag: Mijn vader gooide daar chocoladebruin en een scheutje sicatief bij. De hele den van voor tot achter zat er in.
    Bleef overigens wel vettig en afgeven tijdens het boenen. Maar inderdaad, je bleef de ondergrond wel iets zien, hing af van de hoeveelheid bruin.

    Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je de stuurhut laat bewegen. Ik heb ook nog zo'n projectje liggen. Onze oude boot had ook een hefbeweging maar dan echt met spindels aan beide zijden. Was eigenlijk een garage hefbrug.

    Ik blijf volgen.

    Groet,
    Mathieu
     
  4. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Pergo '57 schaal 1/20 [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  5. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Pergo 2000, schaal 1/25

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Inmiddels is de boeiing doorgetrokken naar achter, met steunen geplaatst. Er moeten nog wat steunen bij. De bolderkasten plaatsen en de potdeksel erop. En dan kan die boel ook in de g4.

    De duwsteven zit ook vast en is voorzien van steunen naar de romp. Die moet ik in de romp nog verder verstevigen en nog 2 kunstof h-balkjes erboven plaatsen. Vroeger had de boot alles met h-balken op de duwsteven, bij de verbouwing in de jaren 80 is een groot deel vervangen door rond profiel. Vandaar het gebruik van buisjes en h-balken door elkaar op de duwsteven.

    De tekening van hoe ik de hefmast wil hebben is klaar. Die wordt gemaakt van 5,5*5,5 mm Messing h-profiel. Als geleide wielen heb ik 4mm kogellagertjes besteld.

    Wordt vervolgd...
     
  7. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Het eerstvolgende werk is de roerkoningen inkorten en voor te bereiden om die aan te sturen. Dan kunnen daarna de roeren voorlopig veilig opgeborgen worden.
     
  8. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Je maakt er een mooi stukje werk van!! Volg je topic dan ook aandachtig!!

    Gr. Polite.
     
  9. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    [​IMG]

    Mooi weer buiten, even geen stank van de G4 in huis...
     
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Dat begint al ergens op te lijken :koud:
    Eerdaags maar eens afspreken :bier:
     
  11. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Ja marten, jij was een van de laatste die nog bij mij aan boord het origineel gezien heeft. Inmiddels ook al zo'n 5 jaar terug.

    "Gelukkig hebben we de foto's nog.. "
     
  12. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Modelbouw is soms hard werk, soms lui achteroverhangen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het onderstel van de autokraan.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
  13. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Het origineel heeft 2 roeren, die dwars onder de kont kunnen.
    De buitenste draait altijd iets langzamer zodat de binnenste op 90' staat terwijl de buitenste dan op ong. 80' staat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat ik de roeren ooit juist had afgesteld liep de boot mooi achteruit met de schroef vooruit en de roeren dwars. Het stuurde daarna fantastisch.


    Uiteraard moet het model net zo sturen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alleen heb ik niet de ruimte om alles met hevels te doen. Dat is volgens mij ook niet mogelijk om zo een slag van 170 graden te krijgen.

    [​IMG]

    De hevels kunnen wel helemaal rond, maar ik zit er aan te denken om het maar met tandriemen uit te gaan voeren.

    Alleen de fijnafstemming lijkt me heel lastig bij gebruik van 1 servo.
    Ik heb geen computerzender maar er zijn van die leuke modules voor rolroeren te koop...

    Ook is het lastig een servo onder het verhoogde dek te plaatsen. 1 gaat nog wel maar 2...

    Ws komen dan de servo's onder het vaste dek en zorgt een tussenas voor het hoogteverschil

    Overigens, de roerkoningen zijn 4mm.

    Nu eerst weer 4 dagen betaald varen...
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2015
  14. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Tandriemwielen en tandriemen zijn besteld. Daarmee ga ik de overbrenging maken naar een plek waar ik weer naar beneden kan. Dan onderdeks weer een hevel erop en kan ik de servo's plaatsen waar ik wil.

    De tandriemwielen krijgen 20 tanden op de roerkoning, 25 tanden op de aangedreven as.
    Dit zorgt ervoor dat ik met een slag van ong. 145 graden een draaiing van 180 kan krijgen op de roeren.

    Dit heeft 2 redenen.
    1. bij 180 kunnen hevels de verkeerde kant uit slaan. Door de slag te beperken wordt de uiterste stand vermeden.
    2. De servo heeft een maximale slag van 180 (2*90) dus geen ruimte voor complete fijnafstelling. Voor een normale servo is het eigenlijk al 2*45 maar anders aangestuurd kan ik het bereik vergroten zonder ombouw. Aangezien ik toch met een arduino ga werken kan ik de servo's en dus de roeren op het laatst nog net even finetunen in toespoor en uiterste stand.
     
  15. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Duwsteven en Boeiing rondom zijn klaar. De achterste bolders nog voorzien van bolderpennen en dan achterste helft nog 1x in de g4.
    Het voorschip staat al in de grondverf. Ook de roef is al gespoten voor de eerste laag. Raamlijsten nog tekenen en printen dan kunnen de ramen erin en de roef afwerken. De machinekamer wacht nog op het stuurhut mechanisme.

    Aan de duwsteven moet nog een trappetje komen vanaf het dek naar het achterschip van een lege bak...

    Op het voordek komt ook nog een ankerlier, op de stoomboot is deze op afstand werkend, op de duwboot een dummy omdat het vooranker onder de duwkop hangt.

    Binnenkort een achterdek maken dat verwijderbaar is. Daar komen de koppellieren op te staan als dummy en onderdeks de werkende Lieren met een veerspanning en eindschakelaar. Dit hele dek is dan los te schroeven voor toegang.

    Wordt vervolgd, eerst weer werken en nog wat kerst vieren....
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2015
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  16. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Ben benieuwd en mocht je hulp nodig hebben betreft het programmeren van de Arduino, dan hoor ik het wel.
    Met de standaard servo library kun je al een eind komen.
    Al heeft het ook wel een kleine beperking, daar de reken module die ze daarin gebruiken, niet achter de komma werkt.
    (Ze maken geen gebruik van een float)

    Als jezelf een vergelijkbare reken module opzet, kun je wel met floats werken en zal het nauwkeuriger werken.
    De waarde van de ontvanger kun je doormiddel van de Pulsin commando doen en anders middels een hardware interrupt.
    Hiervoor moet je de ontvanger wel op digitale pin 0 of 1 aansluiten !

    Succes...
     
  17. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    De bolderkasten zijn opnieuw gemaakt, groter.
    Het trappetje voor aan de duwpaal ligt te drogen van de g4, nog wat afwerken en vastlijmen.
    Verder staat de hele romp nu in de grondverf. Nu schuren en spuiten en schuren en spuiten.

    Verder staat nu dan eindelijk het hefgedeelte op de planning, de kogellagers zijn namelijk binnen. (4mm diameter)

    Het geheel begint fotogeniek te lijken, dus binnenkort dan de lang beloofde foto's

    Na overleg met Marten heb ik besloten niet alles onder te brengen op 1 arduino maar meerdere micro's die allemaal hun eigen taak hebben. Die zijn in bestelling.
    Dus 1 die als roermixer gaat werken (1 servokanaal IN, 2 servo's UIT uitslag per roer programeerbaar)
    1 die de hoogte van de stuurhut gaat regelen, 1 of 2 ontvangerkanalen IN, 1 meerslagenservo en 1 stappenmotor UIT.
    En 1 voor de koppelieren, of die gewoon vertraagde motoren, servo's zonder stop of stappenmotoren worden ben ik nog niet uit. Wel dat er dus 2 ontvangerkanalen IN en 2 motoren UIT gaan.

    Als ik zo ver ben dan open ik een aparte topic voor het programeren. Denk dat vooral het roer gedeelte wel leerzaam voor anderen kan zijn.
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hier alvast een begin van de nodige code:
    Code:
    // Servo aansturing voor een dubbel roersysteem
    // Voorbeeld code geschreven door Marten de Groot
    
    #include <Servo.h>
    Servo BBroer;  // aanmaken van een servo uitgang
    Servo SBroer;  // aanmaken van een servo uitgang
    int RX_in = 0;  // ingangs poortnummer voor de ontvanger
    int RX_var;  // variable die vanuit de ontvanger komt
    int RXmax  = 1800;
    int Midden = 1500;
    int RXmin  = 1200;
    int BBpos;  // uiteindelijke BakBoord servo positie
    int SBpos;  // uiteindelijke StuurBoord servo positie
    void setup()
    {
      BBroer.attach (9);  // De servo van RoerBB zit op poort 9 aangesloten
      SBroer.attach(10);  // De servo van RoerSB zit op poort 10 aangesloten
      Serial.begin(9600);
    }
    void loop()
    {
      RX_var = pulseIn(RX_in, HIGH) ;  // Leest de waarde uit de Receiver
     
      if(RX_var > Midden)
      {
      BBpos = map(RX_var, Midden, RXmax, 90, 175);  // scale it to use it with the servo (value between 0 and 180)
      SBpos = map(RX_var, Midden, RXmax, 90, 165);  // scale it to use it with the servo (value between 0 and 180)
      }   
      else if (RX_var < Midden)
      {
      BBpos = map(RX_var, Midden, RXmin, 90, 14);  // scale it to use it with the servo (value between 0 and 180)
      SBpos = map(RX_var, Midden, RXmin, 90,  4);  // scale it to use it with the servo (value between 0 and 180)
      }
     
      BBroer.write(BBpos);  // Aansturing van de servo
      SBroer.write(SBpos);  // Aansturing van de servo
     
      Serial.print("RX_in = ");   
      Serial.println(RX_var);
    }
    
    De RX max / Midden en min waardes zijn even een gok, zo ook de eindposities voor de servo's.
    Verder is er nog geen servo slow functie inbegrepen.

    De ontvanger dien je op poort 0 aan te sluiten en de servo's op poorten 9 en 10.

    Deze code is nog niet getest :hammer:
    Ben benieuwd of het werkt zoals je het hebt gewild.

    Edit: zojuist de code aangepast, zodat je ook middels de seriƫle monitor (CTRL + SHIFT + M) de ontvanger kunt uitlezen.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2015
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Niet tevreden over de raamlijsten.
    Dus weer los gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Opnieuw getekend en geprint.

    [​IMG]

    De deur zit er nog niet op, de ramen zitten er al in.
    Na het spuiten worden de raamlijsten aluminium geverfd, en kunnen de ramen simpel aan de binnenkant worden geplakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als de lijm droog is mooi glad schuren, dat is makkelijk dan los. Het lijkt nog erg grof, komt goed verwacht ik.
     
  20. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi, ben je er al over uit hoe je je ontvanger gaat uitlezen? Welke functionaliteit ga je nog meer gebruiken voor je Arduino? Ik ben me de laatste tijd ook in het verdiepen in Arduino in combinatie van een RC ontvanger en er zit nogal wat verschil in alle mogelijkheden. Met name in de prestatie en de efficiƫntie. Interrupt op het liefst een PPM signaal is het allerprettigste heb ik begrepen, een nadeel is dat de standaard servo library dan niet te gebruiken is...
     

Deel Deze Pagina