beste setup AXI of Hacker?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door benpen, 30 dec 2013.

  1. benpen

    benpen

    Lid geworden:
    27 sep 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    lanaken, limburg BE
    Ik weet het even niet meer, ik ben begonnen met de bouw van een wind s 50e van Sebart en heb dus een AXI setup gekocht, AXI4120/20 met 15x8. De LHS is er helemaal van overtuigd dat deze setup beter is dan de voorgestelde setup van Sebart zelf, Hacker A50-16s met 16x10.

    Maar ik kreeg van enkele anderen dan weer te horen dat ze niet geloven dat de AXI beter is, sterker nog ze denken dat hij met de 15x8 prop helemaal niet lekker gaat vliegen. Echter op de AXI website staat dat deze setup goed zou zijn voor 3D tot 3.5kg, dus dat zou dan toch ruim voldoende power moeten zijn?

    Ik heb reeds heel wat gelezen in de verschillende forums maar ik durf het niet meer zeggen wat nu het beste zal zijn. Dus doe ik nu het gevaarlijke door hier nog eens wat mensen hun mening te vragen, kan er iemand misschien iets aantonen met wat cijfers? Ik zou het erg appreciëren in ieder geval.

    dus wat zouden jullie doen
    AXI 4120/20 met 15x8 465kV 6S
    of
    Hacker A50-16s V3 met 16x10 378kV 6S
     
  2. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    Hallo ben
    axi 4130/16 6s prop 16/10of 16/12 .
    Of de 655 20 volt van graupner is er gelijk aan die vlieg ik zelf in de miss wind power zat .
    Hacker zit je ook goed succes
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Ben,
    Je moest nog het 'leer-traject' in? Een teveel aan vermogen betekent dat het ook extra snel onoverzichtelijk wordt...

    Wat betreft de Hacker A50 16s (..er is ook een Scorpion tegenhanger met iets hoger kv [Kv45] S-4020-16?)
    Scorpion S-4020-16 - Scorpion Power System
    Heb ik in de reserve voor de Rascal 40 als die weer klaar is...

    Daarbij is dit draadje even aardig om door te nemen. Dan lees je wat een Hacker A50-16s kan... (zwevers slepen) Wordt er een behoorlijke prop op gezet... die je wel kwijt moet kunnen.
    Een 16x10 op S6 op een Hacker A50-16s, de Miss Wind gaat er als de brandweer van door... niet te houden voor een novice... mits heel goed begeleid!

    De Rascal 40 als beschreven is ver overpowered...
    Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht

    Kwam ik ook nog dit verkoopdraadje tegen met een Turigy op 6S... ja het vliegt... heel goed zelfs... zo een zware bak... zie de filmpjes...
    1:7 SCALE Hawker Hurricane - elektrisch!!

    Op beiden zal de Wind zeker vliegen! AXI of Hacker... 6S... niet te houden! AXI is doorgaans betrouwbaar in de informatie.

    Verder kan je het een en ander doorrekenen bij dit adres...
    eCalc - propCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

    Vul het maar gewoon geduldig in. De AXI en de Hackers staan er in. De props eveneens. 6S pakketen naar keuze, generiek genomen, en niet op merk.
    Als regelaar bijvoorbeeld een 100A, ook een generieke.

    Voor de Rascal... Dat wat ik ingevuld had in de sheet, kwam aardig in de buurt van het daadwerkelijk telemetrische gemetene met de logger en sensoren van SM-Modellbau!
    Voor zover ik van HK de juiste specs had van de motor...ahum... fractioneel lager doch goed genoeg om te doen verbazen. Vliegen ver boven de verwachting... trekkracht aan de prop... hilarisch hoog!

    Gr Bas
     
  4. benpen

    benpen

    Lid geworden:
    27 sep 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    lanaken, limburg BE
    Hallo Bas,

    ik heb ze even ingegeven op ecalc en stel vast dat ik weinig verschil zie, voor zoveel als de meeste waarden mij iets zeggen tenminste.
    Axi 325W/kg
    Hacker 343W/kg
    De axi scoort in het algemeen iets lager als de Hacker maar nog steeds voldoende volgens mij.

    Echter wordt ik door meerdere mensen erop gewezen dat de propmaat van 15x8 niet geschikt is voor de wind. Een 16x10 zou beter vliegen. Maar daar begrijp ik het dus niet meer, want ik veronderstelde dat de kleinere propmaat gecompenseerd wordt door het hogere kV. Of zie ik dit verkeerd?
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat ik in eCalc lees, is dat zowel de 15 x 8 als 16 x 10 op 6S bij de AXI 4120/20 een overbelasting van de motor aangeven. Het wordt hij te heet, rendement relatief laag.
    (ik heb eCalc even op Duitstalig gezet)

    De Hacker A50-16s is bij 16x10 een beproeft concept.
    Tik ook de Hacker maar eens in en kijk naar het rendement. Verder de statische trekkracht bij de beide props, 16 x 10 en 15 x 8 (15 x 10)
    Met deze Hacker op 15 x 10 bij 6S krijg ik nette waarden, wordt de motor goed op rendement gezet. Statisch is de prop in overtrek, maar eenmaal in de lucht, op snelheid heb je daar geen last meer van.
    Eigenlijk is de Hacker een tot 5S motor.

    Of de 15 x 8 op de Miss Wind niet matched kan ik niet staven. Spoed getal zal er de oorzaak van zijn, hoe de kist daarop in kunstvlucht reageert (remt op de prop).
    Dan moet je de fora er eens op nalezen, in het bijzonder RC-Groups of RC-Network. Daar tref je de uit en ter na uitgeplozen conceptjes.

    Heli-Arie heeft weer een iets zwaardere motor, 4130-16 met een veel lager kv 384 dan jij hebt gekozen. Heeft de motor behoorlijk op rendement staan volgens eCalc, bij 6S...

    Mogelijk draait de AXI beter op 5S? Op 14 x 10?
    Een te grote prop heeft ook zo z'n nadelen. Groter is niet altijd beter...

    Probeer met de keuze van de props en accu's zo dicht mogelijk tegen het hoogste rendement van de motor te komen.
    Vul alle waarden goed in... ook het te verwachten vliegklare gewicht.
    Avondje puzzelen. :D Heerlijk!

    AXI kan je redelijk belasten. Maar dat wil niet zeggen dat het, het rendement ten goede komt. Watt's in en Watt's out... het verschil heet verlies of warmte (straalkachel of heelalverwarming), en dus minder vliegtijd op de accu.

    Gaat de temperatuur van de motor richting de 90˚ Celcius.... overleeft alleen de Scorpion het... dat plachten ze te beweren... dure magneten, vandaar de hogere prijs... beter de motor op het juiste rendement.

    Gr Bas
     
  6. benpen

    benpen

    Lid geworden:
    27 sep 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    lanaken, limburg BE

    Hallo Bas,

    als ik gewoon de koeling op goed zet dan is de temp plots geen probleem meer bij de AXI. In alle eerlijkheid ik weet niet meer wat ik nog moet geloven. AXI geeft zelf aan dat de opstelling geschikt is voor 3D tot 3.5kg, dus meer als genoeg vermogen. Ik ga nog maar eens horen in de winkel denk ik, ze zweren daar echt bij deze AXI opstelling. Dit wereldje is duidelijk één met vele meningsverschillen;). Niet makkelijk om als beginner te weten als je nu de goede keuze maakt of niet. :rolleyes:
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Als je de spullen toch al gekocht hebt, waarom dan niet gewoon er mee gaan vliegen?

    Vermogen en vliegsnelheid zal je echt genoeg hebben om veilig te vliegen.
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Denk er ook aan dat je zelden tot nooit op 100% vermogen zal vliegen.

    3 verschillende props aanschaffen: 15x10, 16x8 en 16x10 om te experimenteren?

    En zeker niet vergeten om de openingen in de firewall en in de onderzijde van de romp te maken voor luchtstroom ivm koeling.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met eCalc zit je behoorlijk in de buurt.
    Ik had vergeten de koeling op optimaal te zetten!

    Naast wat Hans aangeeft... zou ik ook nog een 14 x 10 erbij doen.
    Gewoon om te testen.

    Op mijn Rascal 40 had ik een 400 kv Turnigy, op 6S en 14 x 10 klapprop.
    15 x 8 en 15 x 10 in de reserve (daar ben ik niet aan toe gekomen...)
    Va 6 vluchten klaar voor restauratie :D (zenderinstelling op bootjes en een veel te gezellige vliegclub...) :rolleyes: ahum...
    Maar 3 kg vliegtuig ging als een hotliner omhoog... haha...
    Met een Hacker of een Scorpion... helemaal overtreffende pret geweest...

    Geen zorgen maken. Het gaat vliegen als een feest!
     
  10. benpen

    benpen

    Lid geworden:
    27 sep 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    lanaken, limburg BE
    Dus gewoon de axi aanhouden dan? De props van 16 zullen dan wel niet lukken want dan overbelast ik de motor op 6s denk ik.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Er is ook meer als 1 setup die goed bruikbaar is.
    De ene is voor snelheid en de andere voor trekkracht.
    Gewoon verschillende props proberen en de stroom meten.
    Als je wat vlieg ervaring hebt zal je van zelf ontdekken wat voor jouw de beste is en hebben we er weer een mening bij.;)
     
  12. benpen

    benpen

    Lid geworden:
    27 sep 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    lanaken, limburg BE
    Die redenatie van meerdere setups zal kloppen. Alleen had ik schrik dat ik met de AXI toch iets deed wat zou tegenvallen omdat je eigenlijk max 15x8 kan plaatsen. Maar dit wordt dan weer tegengesproken door de hobbyzaak, en ook op internet vindt ik verschillende (vooral duitse) sites waarop de wind S 50E aangeboden wordt in combinatie met de AXI4120, dus dat wijst toch erop dat deze combinatie moet werken.

    :pc:
     
  13. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik dacht dat bij Sebart de modellen ontworpen zijn met Hacker motoren als uitgangspunt. Dus motorschot e.d. zit waar hij moet zijn voor een Hacker. Wijk je daar van af dan heb je meer werk. Is de Axi een drop-in replacement? Zo niet, dan vind ik het advies van je lokale modelbouwzaak een beetje apart. En als ik naar de kV kijk dan is het geen drop-in replacement.

    Daarmee is het niet gezegd dat het niet kan of niet zou kunnen, ik snap alleen de redenatie van jouw LHS niet. Alleen als jij vraagt om iets anders (prijs?) zou het advies iets anders moeten zijn. Nou zit je toch met vraagtekens die niet nodig zijn.

    My 2c. natuurlijk!

    Volkert
     
  14. benpen

    benpen

    Lid geworden:
    27 sep 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    lanaken, limburg BE
    Ik heb de knoop maar doorgehakt. Zoals aangegeven de hacker setup heeft zich al bewezen, dus waarom risico nemen. Mooie service van W&W ze wisselen de axi setup gewoon voor de hacker. Volgende week zou hij binnen zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Even terugkomen op een oud draadje maar ik heb wat geëxperimenteerd :pc:

    Ik vloog met een Angel 50 met een Hacker A50 op 16x10 5S en met een Wind S50 met een Axi 4120/20 op 6S met een 15x8.

    De Wind vloog goed met die Axi maar in de lange verticale stijgende lijnen had hij punch tekort.
    De Angel vind ik een beetje overpowered met die Hacker A50 (de Angel is ook wel wat lichter dan de Wind S).

    Let wel: "vloog"

    Dus heb ik gewisseld van motor :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vandaag gaan testen met de Wind S met een heftige crosswind en voor F3A-alike vliegen is het toch wel een pak aangenamer met die Hacker.
    Voor gewoon acrobatisch sportvliegen is de AXI ruim voldoende.

    Ga binnenkort de Angel uittesten met de Axi.
     
  16. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    Ga dit volgen , wat mij zelf is opgevallen is het fijt dat ieder toch anders vliegt . Voorbeeld bij onze club vliegen twee sebart kisten zelfde setup motor lipo maar andere prop 16/10 ik 17/10 vliegtijd met de 16/10 7 minuten 20% over lipo .Ik zelf met 17/10 prop 8 minuten 55 % over ,het is dus hoe vlieg je ik bedoel dus hoe ga je met het vermogen om .
    Denk zelf dat dit veel verschil maakt ga je zuinig om met het vermogen, door gecontroleerd te vliegen of vlieg je vrij snel en moet je bijna volgas zitten om bij klimmen de snelheid constant te houden .Het is moeilijk om daar een motor op aan te passen , persoonlijk vind ik een grote prop erg prettig vliegen geeft direct de power en remt lekker neerwaarts .
    Maar dit past dan ook bij mijn manier van vliegen ,hoeft voor een ander dus niet zo te zijn .
     
    bobt vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Jammer dat O.S. niet is meegenomen in bovenstaand verhaal.
     
  18. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    O.S. speelt in dezelfde klasse als Hacker en Axi hoor. Alleen hebben ze geen heel grote motoren in hun gamma, iets wat Hacker wel duidelijk op mikt.
    Maar de O.S. 5025 375 is prima "alternatief" voor een Hacker A50 - 16S.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat motor draadje is niet voor niets gesloten Frans, er staan veel onjuistheden in (diplomatiek geformuleerd), en TS spoort niet, heeft een behoorlijke fixatie. Zoek maar eens op "Alan Levi" op RCG.

    Onderstaand een reactie van mij op RCGroups.

    DrMotor, the starter of that RCU thread, is our merry "they both have a shaft, coils and magnets so they must be identical motors" dr. Alan Levi. One of his manymanymany sock accounts on RCU and here on RCG, suspended again and again, and again, at least 30 times or so, and that's only by my count. He's been at it for years.

    Hiding behind and abusing Dr Kiwi's sterling reputation. We're still waiting for his very professional motor test stand. Probably too busy smearing other shops by spamming people all over the world, after his own shop went out of business. The man is also an officially certified nutcase, not allowed to practice medicine anymore.

    About dr. Alan Levi, his methods, his long ban history, his astonishing motor 'knowledge', his spate of sock accounts (names very similar to existing accounts, thus abusing a.o. Dr Kiwi's sterling reputation), his e-mail harassments of forum members (at least 3 people I know off, including me, he's with 4 addresses in my spam-list, no doubt with more addresses soon), his commercial skills as LHS owner and his outright lies about other LHS's:
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1634901

    Other Alan Levi motor 'information' threads. In fact, the threads have some good and useful tech info, i.e. if you just stick to the replies by others
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1611380
    www.rcuniverse.com/forum/m_11062143/tm.htm
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1653512
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2017

Deel Deze Pagina