beste setup AXI of Hacker?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door benpen, 30 dec 2013.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even geinformeerd.
    Strecker doet het rustig aan.
    Geen website en de motoren kan je wel gewoon direct bij hem kopen.
    Als je belt met wat je nodig hebt bouwt hij de motor voor je.
    0049-07191 906267

    Via Reisenauer is ook nog beperkt Strecker te koop.

    Laten we trouwens ook Torcman niet vergeten.
    http://shop.torcman.de/
    Hele vriendelijke mensen en geven goed advies.
    Vooral de FES systemen en de T-prop zijn vreselijk mooi voor wat grotere zwevers.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Torcman (Klaus Budion, eigenlijk fabrikant van PA-systemen), was samen met Flyware de eerste die buitenloper-kits op de markt bracht, in 2001. En daarmee is de 'revolutie' begonnen ... :)
    De eerste Torcman motoren waren gebaseerd op dit ontwerp van Peter Rother en Jochen Zaiser
    www.aerodesign.de/peter (Engels en Duits)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Tja, geen idee wat voor jou "normale" modellen zijn en ik kan uiteraard ook alleen maar voor mijzelf spreken.
    Feit blijft dat ik al veel modellen heb gebouwd en altijd een hangaar heb van 30+ modellen. Gelukkig heb ik de ruimte er voor tot mijn beschikking.. Zou gekkenwerk worden als ik daar allemaal het duurste spul in ga stoppen.

    Mijn eigen ervaringen met de goedkope electronica zijn over het algemeen prima, ik heb slechts 2 motors hier liggen die kapot zijn gegaan, en die zijn van Robbe en E-Flite. Nou zijn die niet uit de prijsklasse van een Hacker, maar goedkoop zijn ze ook niet te noemen. De motors die ik gebruik zijn in de meeste gevallen nu de SK3's van klein tot groot, verder wat MTN's en de oranje Turnigy types, daarnaast nog diverse types van SunnySky en nog diverse andere merken / types waar ik over het algemeen echt geen slechte ervaringen mee heb.

    Een regelaar is bij mij nog nooit uitgebrand, behalve die éne keer dat ik zelf een kortsluiting veroorzaakt had. Een dure regelaar had ik in dat geval ook weg kunnen gooien, die kunnen daar net zo goed niet tegen ;)

    Mijn ESC's zijn meestal van HobbyWing of Turnigy Plush (ook gemaakt door HobbyWing). Verder de YEP's (zelfde als YGE, werken ook gewoon met de originele YGE program kaarten) en de Hobbyking blauwe series. Allemaal niets mis mee, prima regelaars. Je kan soms een mismatch hebben met een motor, maar dan gebruik je gewoon een andere.

    Mijn setups lopen over het algemeen prima, in mijn geval merk ik echt niet op dat ik ergens 30% rendement te kort kom. Heb ook geen motors die echt heet lopen, op een enkel geval na met mijn Skyfun Jet.. maar daar van weet ik dat ik de motor overbelast. Daar kies ik zelf voor, zodra die de geest geeft zet ik er een nieuwe op voor 2 tientjes.

    In theorie zit er allemaal best wel een puntje van waarheid in als je het allemaal bekijkt vanuit een electro-technische achtergrond, echter in de praktijk valt het allemaal reuze mee. Ik heb dan zelf geen dure motors, maar bij ons op de club vliegen er genoeg rond, en ik kan echt niet zeggen dat er voor mij dan ook maar iets van verschil in vermogen of abnormaal lange vliegtijden opvallen bij anderen.

    Als je als purist graag het beste van het beste in je kist zet is dat prima, maar maak er geen onzin verhaal van dat goedkope setups in vergelijk nauwelijks kunnen presteren. Een totale leek of nieuwkomer in de hobby zal dit draadje maar lezen, en het idee krijgen dat hij met "goedkoop spul van Hobbyking" geen fatsoenlijk vliegende kist kan bouwen. Paar jaar geleden riepen de "oude rotten" bij mij op de club ook allemaal dat je niks uit China moest kopen omdat het allemaal rotzooi was. We zijn nu een paar jaar verder en ondertussen vliegt bijna iedereen vrolijk rond met de goedkopere setups!

    In het oude theorie verhaal blijven hangen heeft niet zo'n zin.De verandering in technologie staat alles behalve stil, motors worden gewoon steeds beter en goedkoper. Met de komst van de grote markt voor o.a. mini-quads zie nu ook steeds meer nieuwe kleine en betaalbare motors die enorm veel vermogen er uit kunnen persen.

    Ondertussen rollen mijn SK3 motors vrolijk uit dezelfde fabriek waar ze de Hackers bouwen, er zal best wel met wat minder quality-control geproduceerd worden, maar denk je nou echt dat een fabriek die in staat is om topkwaliteit te leveren dan opeens moedwillig héél slechte kwaliteit gaat produceren in het geval van een serie waar dan toevallig een andere merknaam op komt te staan?

    Het grote verschil in prijs zit voornamelijk in de verkoop-aantallen. Hoe meer je laat produceren hoe goedkoper het wordt. In China is met enkel geïnteresseerd in aantallen, hoe hoger het volume hoe lager de prijs. Een speler in de markt als Hobbyking zet gewoon véél meer motors af als Hacker. Daar zit het grote verschil in. Niet zo zeer in de gebruikte componenten.

    Voor mij blijft het een feit dat ik de meerwaarde van een 200,- kostende Hacker niet zie tegenover een SK3 van 4 tientjes.

    Misschien houd ie het wat minder lang uit, maar ondertussen vlieg ik al drie seizoenen volop met de SK3's. Ook in de grotere kisten en dat gaat perfect. Volop vermogen, en de motor wordt nog niet eens handwarm.. laat staan dat ie heet loopt! ik zie 'm voorlopig dus ook echt nog niet stuk gaan, mocht dat wel zo zijn zet ik er een nieuwe in voor 4 tientjes, kan ik weer jaren vooruit.

    Zelfs lagers vervangen zou ik nog niet de moeite voor nemen, ik gooi de complete motor gewoon weg!

    Als ik een hangar had van slechts een paar vliegtuigen zou ik waarschijnlijk ook wat duurder spul er in stoppen, in veel gevallen koop ik ook het liefst het duurste van het duurste.. Maar in het geval van mijn vlieg hobby ligt dat toch echt anders. Het hoeft zeker niet het allergoedkoopste te zijn, maar mijn praktijk ervaringen met juist de gemiddelde RC electronica zijn tot op heden gewoon erg goed. Ja je kan een maandag-morgen product kopen en garantie kan dan soms een moeilijk verhaal worden. Maar met het grote verschil in prijs moet je daar niet rauwig over zijn en gewoon een nieuwe bestellen.


    Tik de SK3 5055 430kv maar eens in in Ecalc, heb ik destijds ook gedaan en als je de getallen gaat vergelijken met een AXI of Hacker valt het allemaal reuze mee.

     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De laatste jaren waren normale modellen bij mij dingen van 1 a 2 goede maandsalarissen maar voor die tijd heb ik ook zelfgeknutselde modellen gehad.
    In de F5B tijd heb ik ge-experimenteerd met goedkope dingen en dingen van Hobbyking.
    Dat heeft me een model gekost, bespaard, 4 euro, schade 2000 euro.
    En daarna nog wat dingen gehad met servo's die opeens raar deden, dus nee, ik moet er goed spul in hebben.
    En het hoeft niet het duurste te zijn.
    Ik kwam voor werk veel in Hong Kong en Shenzhen.
    Als je daar wat bekender bent weet je de fabrieken te vinden (ook omdat ik in de electronica werkte) en dan zie je opeens dat Scorpion gewoon een kantoortje is ergens op de 2e verdieping van een gebouw.
    En dat YGE regelaars (de printen) bij Sunrise gemaakt worden (en nee, YEP is absoluut niet hetzelfde als YGE).
    Maar dan kan je ook in fabrieken kopen, als je wilt kan je ook je eigen merk erop laten zetten.
    En je kan dan kiezen uit componenten, zo kom je dus aan je kwaliteitsverschil.
    En overal hangt een prijskaartje aan.
    Een Sunrise (YGE 160) was toen 39 dollar maar als je andere FET's wilde hebben kwam daar weer 5 dollar bij, dikkere kabels, weer 2 dollar, etc.
    De YGE regelaars hebben andere fets dan de Sunrise, omdat Heino Jung dat wil.
    Jammer dat Heino waardeloze software geschreven heeft en er wat bespaart is op doorverbindingen.

    Maar bovenstaande geldt ook voor motoren.
    Dikker of gevlochten koper is duurder dan een dun draadje en moeilijker te verwerken.
    Balanceren van een stator kost tijd, dus geld.
    Bij een Hacker ben je zeker dat motor 1 gelijk is aan motor 100.
    Bij een kloon kan er in KV zomaar 10% verschil zitten doordat koper en metaalpakket niet constant zijn.

    En de SK motoren zijn helemaal niet slecht en voor normale toepassingen prima.
    Maar als je dan de vergelijking zou maken met een motor met op papier dezelfde specs maar dan een duits handgebouwd ding dan zou je dat zeker in de praktijk merken.
    Alleen dat duitse ding kost dan 300 euro en de chinees 50.
    Dan kan je inderdaad ook zeggen, dan stop ik er dikkere accu's in.
    Net wat je wilt.

    Maar de vraag was eigenlijk, AXI of Hacker.
    En de reden waarom de lokale handelaar de Axi aanraad.
    Geld... puur en alleen geld en het gemak van bestellen.
    Bij 2 importeurs bestellen kost 2x verzendkosten.
    En nu dus maar 1 keer en ook nog een leukere setprijs met de Aximotor, dus meer winst.

    GJ
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke mannen. Ik probeer objectief (als gevorderd beginner, in deze mooie hobby) het een en ander samen te vatten;
    Poke zegt: Voor normaal gebruik (lees: geen wedstrijden) zijn HobbyKing spullen goed genoeg. Er zijn nog wat betere produkten te koop, maar daar betaal je een veelvoud voor.
    GJ zegt; Geef mij de betere produkten maar, dan weet ik zeker dat alles heel blijft.
    Nu ga ik mij er tegenaan bemoeien :D: In de slotrace wereld worden snelheden van 80-200km/uur gereden. Een motor zo uit het doosje haalde gemiddeld een rondetijd van 3,6 sec. Mijn moters blueprintte ik zelf en liepen 3,1 sec. Een verschil van 10-20% dus. Als de rest van de auto goed was, kon je daar gemakkelijk mee winnen. We praten hier dus over een wedstrijd.

    Nu iets heel anders. M.i. heeft het ook met je karakter te maken. Ik ben iemand die zich prettiger voelt bij wat betere spullen, die, naar ik ervaren heb, langer mee gaan. Dit van stofzuiger, naar wasmachine, tot auto. Het is ook een centenkwestie. Zit ik wat beter in de slappe was, dan wordt het een Liebherr vriezer. Heb ik wat minder werk, dan komt er een Bosch.

    Terig naar onze vliegtuigmotoren: Ik heb slechts een paar vliegtuigen. Volgens mij gaat een motor vele jaren mee. Waarom zou ik risico nemen voor een tientje per jaar verschil? Deze week koop ik waarschijnlijk een AcroWot. Komt daar een SKG, een Scorpion, een Axi, een Hacker of een O.S. in? Ik weet het nog niet, omdat ik mijzelf tegenspreek (best knap eigenlijk :D).
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, ik heb bij Bosch en bij Liebherr gewerkt.
    Technisch gezien zijn de Bosch beter.
    De kennis van de monteurs is ook veel hoger bij Bosch, daar krijg je eerst 3 a 4 maanden opleiding.
    Bij Liebherr kwam ik uit de ICT en wilde weer met mijn handen werken.
    Mijn "manager" is 3 dagen met me meegereden en binnen 3 weken was ik de beste monteur van Liebherr en mocht op de intensive care van ziekenhuizen koelkasten repareren omdat niemand anders dat kon.
    En in magnetrons was ik de specialist...
    Dus de keuze voor mij is altijd, Bosch of Siemens, (ik heb een Bosch wasmachine en een Siemens koelvriezer).

    Dan de modelmotor voor je WOT.
    Van een OS zijn weinig dingen bekend, een OS hoort op methanol te lopen is mijn mening.
    Persoonlijk zou ik een Scorpion nemen en dan kijken of ik hem ergens in Belgie (ercmarket)
    https://www.ercmarket.com/scorpion-motors/index3.html
    of Duitsland (cnc-versand)
    https://www.cmc-versand.de/Scorpion/modellbau/Motoren--und--Zubehoer.html
    kan kopen
    Kwaliteit is prima, je kan er ook reserve-onderdelen voor kopen en er zijn veel gegevens bekend om hem goed te kunnen berekenen in Ecalc of dat soort programma's.

    Nou.. have a nice holiday, enjoy your cup of tea!

    GJ
     
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Weet niet of dat zozeer met karakter heeft te maken, als ik gereedschap koop wil ik ook het beste. Ik koop Festool terwijl met een Dewalt ook wel te werken is. Aan audio apparatuur heb ik bakken met geld uit gegeven, terwijl uit "Yoko" speakers ook geluid uit komt. Een tijd geleden kocht ik nog spijkerbroeken van 250,- Euro, maar tegenwoordig zie ik daar het nut echt niet meer van in. Ik zit zelf beroepsmatig in maatwerk, dus ik kijk echt niet op van hoge prijzen.

    We praten niet over een tientje, een Scorpion voor mijn Carbon Z Cub kost 2 tor 300,- Euro meer dan een SK3.
    Met een motor loop je weinig tot geen risico, over het algemeen kan je met een kapotte motor gewoon rustig landen. Je merkt het vanzelf als er iets niet klopt aan een motor. Een crash zal niet zo snel gebeuren.. die kans is érg klein.

    Het risico dat een model mij na een aantal vluchten helemaal niet zo goed bevalt vind ik groter, dan zit je tegen een dure motor op de plank aan te kijken, of moet je verkopen met dik verlies.

    Het hangt er ook een beetje vanaf wat voor model, voor mijn Carbon Z Cub had ik net bijna 400,- neer gelegd toen ik er mee ging vliegen, de stock motor vibreerde als een gek en spuugde de magneten al na enkele vluchten er uit. Motor liep ook veel te heet (wat knap waardeloos is voor een fabriek-setup) Nu had ik van dat 400,- "schuimpje" een 700,- Euro "schuimpje" kunnen maken, en gezien de aantal vlieguren die er ondertussen op zit was dat helemaal geen ramp geweest... maar toch. Voor 8 tientjes heb ik het model stukken beter gemaakt met een nieuwe motor en ESC.. Niets mis mee.

    Maar het hangt er ook zeker van af wat (en hoe) je vliegt. In een kist van duizende euro's past naar mijn mening ook geen motor van een tientje.. EN als je een wedstrijd vliegt dan is het balen als je uit valt doordat je motor het begeeft tijdens de vlucht natuurlijk. Maar nogmaals: zelfs Pylon racers vliegen met Turnigy motoren, en daar zit het ook tegen de 300km/uur aan geloof ik.

    Ik zou zelf eerder wat meer geld uit geven aan een goede EDF unit, daar kan je het verschil tenminste vaak echt duidelijk horen en zien. Maar zelfs daar kunnen goedkopere units best goed presteren.


    Betreft de AcroWot: Dat is toch de foamy van Ripmax neem ik aan? Wat ik er van gelezen en gezien heb een prima kist, wil je een goede setup voor een normaal bedrag zou ik waarschijnlijk toch een SK3 motor, en een HobbyWing Platinum ESC er in zetten. Metal geared servo's van Emax en gaan met die banaan!

    Als er geen passende SK3 is zoek je gewoon iets anders om te proberen. Een Cobra lijkt me ook wel een goede keuze: https://pulsomotor.aliexpress.com/store/2394072

    Maar als je dus graag een O.S. of een Hacker / AXI / Scorpion in de AcroWot wil zetten moet je dat vooral doen, is allemaal prachtig spul verder.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2017
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welk theorieverhaal bedoel je hier?
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    O, jee, dat krijg je als muzikanten zich met technische zaken gaan bemoeien :D.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dan de modelmotor voor je WOT.
    Van een OS zijn weinig dingen bekend, een OS hoort op methanol te lopen is mijn mening.
    Persoonlijk zou ik een Scorpion nemen en dan kijken of ik hem ergens in Belgie (ercmarket)
    https://www.ercmarket.com/scorpion-motors/index3.html
    of Duitsland (cnc-versand)
    https://www.cmc-versand.de/Scorpion/modellbau/Motoren--und--Zubehoer.html
    kan kopen
    Kwaliteit is prima, je kan er ook reserve-onderdelen voor kopen en er zijn veel gegevens bekend om hem goed te kunnen berekenen in Ecalc of dat soort programma's.

    Nou.. have a nice holiday, enjoy your cup of tea!

    GJ[/QUOTE]

    Fank joe verrie matsj G.J.

    Ik heb nog twee nieuwe Scorpions liggen, t.w. een 3226/1400kv en een 4020/1100kv. Als je binnenkort hier bent, breng ik alles mee naar het veld incl. de Ion Pro en de Acro Wot.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2017
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn Axi kostte € 100,00, De O.S. € 117,00 en de Scorpion 3226 € 50,00. Vandaar het tientje per jaar.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor al je reacties Poke. Wordt gewaardeerd!
    Nee, de AcroWot is een houtbouw toestel, met een span van 150cm.
    HobbyWing regelaars gebruik ik ook.

    Groeten, Wil
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    BenPen (topic starter) lees jij nog mee? Sorry als ik het teveel heb overgenomen.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maak je daar geen zorgen over, zijn laatste MBF bericht is van sept. 2014.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, je hoeft niet je hele bouwschuur mee te nemen naar het veld.
    Als ik zie welke Scorpions je hebt liggen dan kan ik je al zeggen dat het KV te hoog is.
    Waarschijnlijk zijn het HK Scorpions, die zijn voor heli's.
    Je kan er natuurlijk een vertraging op zetten.
    Dan krijg je een bak vermogen waar je gek van wordt.
    In Gerben zijn Rascal sleepkisten zitten aandrijvingen met een vertraging.
    Die sleurt een zwever van 20 of 22 kilo van de grond (handgebouwde kwaliteitsmotor, kwaliteitsregelaar).

    Dan nog even over audio (Justapoke) omdat het ook jouw hobby was.
    Dat is helaas ook al jaren (vanaf mijn 17e) hobby.
    Altijd kwaliteitspul gehad, omdat het mooi en zeldzaam was.
    Op mijn 19e had ik een hele set van Nakamichi staan, vooral om het cassettedeck, destijds de beste ter wereld.
    Boxen had ik zelf gebouwd en een paar SL1200's voor het vinyl.
    Klonk leuk, maar op mijn AKG koptelefoon klonk het beter.

    Helaas heb ik alles weg moeten doen wegens een boete van Buma/Stemra en de Radiocontroledienst.

    Ik heb nu Marantz staan.
    Heel lang geluisterd bij RAF en toen een maximum op mijn budget gezet want boxen van 2000 gulden per stuk klinken mooier dan die van 500 per stuk.
    Het zijn JBL's geworden, wel aangepast want ik vond ze niet helder genoeg.
    Nu ik niet meer kan modelvliegen en dergelijke zit ik weer regelmatig met audio te spelen en ik heb zelf even een versterkertje gebouwd.
    Dat klonk al lekkerder dan mijn Marantz.
    Dus maar aan het ontwerpen geslagen en een buizenhoofdtelefoon versterker gebouwd.
    Klinkt heerlijk op al mijn hoofdtelefoons, Sennheiser, AKG en Beyer Dynamic.
    Aangezien ik toch thuis zit te niksen ben ik maar weer een buizen-eindversterker gaan bouwen.
    Trafo's custom laten maken in Polen, buizen uit Rusland...
    Ik heb het al even proef laten draaien en ik weet zeker dat de Marantz de deur uitgaat.
    Met jouw uitspraak dat uit Yoko speakers ook geluid komt ben ik het niet helemaal eens.
    Dat soort speakers wekt bij mij irritatie op, net zoals MP3's en slecht opgenomen CD's.
    Ik wil genieten van muziek, niet mezelf ergeren aan de weergave.
    Alles is zo slecht als de zwakste schakel.
    Dus ik ben nu alweer aan het kijken voor nieuwe speakers, Klipsch La Scala.
    Oerlelijk maar een geluid!
    En als je ze zelf bouwt nog redelijk te betalen.

    Aan de andere kant..
    Ik vind Festool weer weggegooid geld.
    600 euro of meer voor een bovenfrees.
    Ik heb een Ryobi, kan hetzelfde voor 135 Euro en als ie stukgaat na 2 jaar koop ik weer een andere.
    Enige voordeel van Festool is de eeuwige garantie.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    G.J.
    Ik kan mij vaag herinneren dat ik beide Scorpions heb gekocht voor een nog te bouwen Speed Ninja!? Daar is tot op heden nog niets van gekomen. Zijn de motors daarvoor te gebruiken?

    Uit Yoko speakers komt wel geluid, maar dat heeft weinig met realistische muziekweergave te maken.
    Over hifi stuur ik je nog een p.m.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    AcroWot? Hmmm 6s en tussen de 350 en 400 kv. Mijn Turnigy 400 kv 5051 haalde niet de ramingen van eCalc. Prestaties edoch voldoende voor het model. Op de reservebank stond een HS 4020 16 van Scorpion met een hoger rendement. Motor wordt meen ik niet meer gemaakt? De 365 kv A50 16s van Hacker ook in de lijn van gedachten, kon met lel van prop 17" op 6s meen 6 kilo trekken.

    De Turnigy zou 4kg moeten trekken statisch, maar deed 3,5 trok daarbij meer Amp. Koste een drol, werd niet warm en dreef een 14 x 10 aan en kon daarmee netaan prophangen. Al was dat niet het doel.

    Kort plezier gehad na een verkeerde zenderinstelling en te veel geklets om me heen. Dat is erger dan een stuurfout of doorfikkende servo...

    De herbouw van het model draait nu op 4S 4000, aanvankelijk HET RC 600-32 op gearbox 3,7:1 en nu op Hyperion 3026 1900kv... en die gaat merkbaar zuiniger (ook door een betere Jeti regelaar). Vlakke achtjes op 6,5 Amp. Loodrechte stijgvlucht op 39,5 Amp. Trekkracht niet gemeten op 13 x 10 op een volle accu. Kist 2950 gram. Mixed vliegtijd 15 minuten, accu tot 40%. Daarmee envoudige figuren en op achoolslag, uitmelkend. Maar het is wel een beetje een mooi weer vliegertje.

    Probeer de kist onder de 3 kilo te houden. De wot heeft een mooie dikke vleugel. Mooi vliegbeeld. Bij een beetje wind mooi stabiel.
    Bij ons vliegt de grootste versie op meen 12s.... als op rails
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2017
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @Wil, voor de Speedninja zijn die motoren inderdaad wel geschikt.
    op 6S of zo, 24000 rpm voor de 4020.

    @Bas, dat was de kist waar de heksenmannetjes omheen stonden?
    Ach, voordeel van een houtbouwkist, het wordt altijd weer een bouwpakket, zo blijf je bezig.
    Ik ga proberen vandaag minder op het forum te zitten en mijn bootje helemaal beplankt te krijgen.

    GJ
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Weet jij of www.mgm-compro.com (regelaars) uit de industrie komt, of uit de hobby?
     

Deel Deze Pagina