Bijboten "Victory" schaal 1:42 (= 200%)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door a3seidel, 1 jan 2014.

  1. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dit lijntje heb ik opgezet vanwege mijn gedachte om de bijboten van de “Victory”, die geleverd worden bij de
    afleveringen van DeAgostini, vanuit scratch op te bouwen in een 1 x zo grote uitvoering (dus schaal 1:42) dit om het resultaat wat meer volume te geven en……om eens te werken aan een grotere detaillering.
    Als basis gebruik ik de materiaal afbeeldingen zoals die door DeAgostini aangeleverd worden, en zal daarop mijn
    lusten botvieren.
    Omdat het de eerste keer is voor mij dat ik geen bouwpakket samenstel, stel ik mijzelf voor een grote uitdaging en ik ben mij er ook van bewust dat ik ook de ervaring van de ervarener modelbouwers nodig ben van dit forum.
    Ik sta daarom ook wijd open voor opbouwende kritiek en bijdragen die mij helpen kunnen om dit te volbrengen.
    Een ding heb ik, na mijn bescheiden menig, wel mee dat ik bij de opbouw van mijn voorgaande modelschepen mij beter thuis voelde bij de (hout)model opbouw en niet zozeer bij het tuigagewerk.
    Om een goed overzicht te krijgen wat mij tegemoet komt heb ik eerst even een overzicht gemaakt van wat mij op dit moment bekend is over de bijboten, en ik geef mijzelf de opdracht om de kleuren zo goed als mogelijk te benaderen.

    gr. A3

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.305
    Locatie:
    Hillegom
    A3,
    Ben heel benieuwd hoe je dit gaat aanpakken.
    Ga je zeker volgen.
    Succes
    Jan Zwart
     
  3. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Fase 1: Het kopiëren naar 200 %

    Ik zal aan de hand van de Admiraals Barkas van aflevering 119 de stappen uitleggen zoals ik die zal gaan nemen.
    Bij het maken van de 18 voet Kotter (zie Victory lijntje Blz. 136; # 2032) had ik al enige ervaring opgedaan maar verder niet uitgelegd wat voor probleempjes ik tegengekomen ben.
    Zoals gezegd wil ik alle bijboten 1 x zo groot maken in de beschilderde uitvoering en ben hiervoor een 100% grotere
    sjabloon van het houten “montagehulpstuk” nodig om de huidgangen aan te brengen.
    Omdat mijn computer print/kopieer/scan apparaat een Canon MP640 zowel vergroten als verkleinen kan, ging mijn gedachten direct hier naar uit.(de meeste combi- computerprinters kunnen dit)
    Om nu een 100% vergroting te krijgen eerst via “Instellingen” het kopiëren op 200% zetten

    [​IMG]


    Daarna het te kopiëren origineel “montagehulpstuk” met de cijfers naar beneden op de glasplaat leggen en kopiëren.
    De 200% kopie heb ik rechtstreeks op een A4 kopieer stickervel gedrukt (verkrijgbaar bij de kopieerwinkel a € 0,40) deze kan ik later direct op het 4 mm triplex plakken en is later gemakkelijkst te verwijderen
    Je kunt ook op een gewoon velletje A4 papier kopiëren en deze later met Pritt of iets dergelijks er op plakken, ik zou behangplaksel niet aanraden omdat vanwege het water in het plaksel, de 4 mm triplex plank onherroepelijk krom zal gaan laten trekken.
    Met deze methode ben ik dan wel beperkt met een A4 stickervel print die dan uit de printer rolt.
    Bij de 18 voet Kotter paste het nog wel op 1 A4’tje,

    [​IMG]

    Echter bij de Barkas 6 ; Pinas 113 ;Admiraals Barkas 118 zal ik enigszins de plaats van de onderdelen moeten
    aanpassen. Zoals te zien is op onderstaande foto’s heb ik bij de Barkas 6 ; Pinas 113 en de Admiraals Barkas 118 de beide voetplaten uit het origineel genomen en de open ruimte ingevuld met onderdelen die anders niet op het printresultaat afgedrukt worden.
    Voor de Barkas 6 , zijn dit door de hoeveelheid onderdelen 2 printen geworden, en zijn dan de onderdelen aangevuld op:
    Print 6a: 1 t/m 5 + 16 + 22
    Print 6b: Voetplaat + 6 + 13 t/m 15 + 19 aangevuld met de bootsklampen 119

    [​IMG]


    [​IMG]


    Voor de Pinas 113 zijn dat de onderdelen:
    2 t/m 4 + 14 t/m 19 + 22 (20 +21 zitten al in de basisplaat)

    [​IMG]


    Voor de Admiraals Barkas 118 zijn dat de onderdelen:
    2+ 11 t/m 16 + 20

    [​IMG]


    De beide voetplaten 113 en 118 heb ik op een apart vel gekopieerd

    [​IMG]


    Vergeet ook niet alle messing roosters in de 200% uitvoering mee te nemen, is later wel gemakkelijk als malletje.
    Tip: als je A4 kopieer stickervellen gebruikt, maak dan eerst een afdruk op gewoon papier en kijk even als alles nog
    op de juiste plaats ligt pas daarna kopiëren op je stickervel.
    Bovenstaande afbeeldingen tonen een A4 stickervel aan zoals ze uit de printer komen.

    wordt vervolgd, A3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Even wat aandachtspuntjes.

    Ik geef gelijk toe dat het voorgaande bericht nou niet helemaal spectaculair is maar wel belangrijk genoeg
    om te laten zien hoe je een sjabloon kunt maken van een bestaand iets, maar dan 1 x zo groot.
    voordat er gezaagd kan worden wil ik eerst nog even een paar aandachtspuntjes doornemen.

    [​IMG]

    De kopieën:
    Als je de kopieën goed van dichtbij bekijkt zie je dat de (zaag)lijnen aan 1 kant een scherpe lijn heeft en aan andere
    kant een soort slagschaduw heeft.
    Dit is logisch omdat de houtdikte van je origineel 2 mm is en geen stuk vlak papier, hierdoor gaat de lichtbron
    van je kopieer apparaat een schaduw werpen op plekken die hij niet helemaal bereiken kan.
    Gevolg is om dit eerst goed te bekijken en te bepalen waar de zaaglijn ligt in het schaduw gedeelte.
    Hieronder even een close-up van de basisplaat, links zie je de schaduw en rechts een strakke lijn.
    (ik kom hier dadelijk op terug)

    [​IMG]

    Het basismateriaal : 4 mm triplex
    Omdat het origineel van DeAgostini 2 mm is, is het logisch dat ik op zoek moet naar Triplex 4 mm dik.
    Tja,daar ben ik een hele morgen voor op pad geweest naar de 4 bouwmarkten die Assen rijk is.
    De afmetingen van de Triplex plaat is standaard 61 x 122 cm. als je die 1 x in de lengte door laat zagen, en 5 x
    in de breedte krijg je 12 gezaagde platen van ± 30 x 20 cm, dit is voldoende om mijn A4 kopieën er door te laten bedekken.
    De dikte is een heel ander verhaal, bij de 4 bouwmarkten, hoewel ze allemaal 4 mm aangaven, varieerde
    de dikte van de plaat tussen de 3,6 en 4,3 mm.
    Omdat de sleuven op mijn A4-kopie (=200%) 4 mm aangaven, originele basisplaat was immers 2 mm, was het zaak om de dikte
    zo dicht mogelijk bij deze 4 mm te komen anders zou ik of de sleuven kleiner/groter moeten maken.
    Dus de schuifmaat maar mee en warempel bij de “KARWEI” was de plaat exact 4 mm.
    Een mooie onbeschadigde plaat uitgezocht en daar gratis !! in 12 stukken laten zagen, kosten € 4,95.

    Wat nu te figuurzagen ?

    Op onderstaande foto heb ik even getracht wat probleempjes in 1 beeld te vangen:
    De lijndikte van het gelaserde origineel komt op de kopie terug als een 1 mm dikke zwarte lijn.
    Het is nu zaak om de lijn te zagen die het dichts bij het “eindproduct” ligt, voordat je de delen op de grondplaat
    lijmt kun je dit altijd nog even bijvijlen/schuren.

    Als je zaagt pak dan eerst de delen die “in de gaten” liggen en daarna zaag je de “gaten” zelf.
    je hebt dan een betere handeling tijdens het figuurzagen(op foto b.v. onderdeel 21: het roer).

    Dan nog even een tijdsbesparende tip: elk uitgezaagd spant bestaat in wezen uit twee delen:
    Het RODE gedeelte, dit is het gedeelte die je nodig bent om de spanten in de voetplaat te lijmen, later als je
    de huidplanken hebt aangebracht is dit gedeelte overbodig en verdwijnt bij mij in de houtkachel.
    Dan het GROENE gedeelte, dit zijn de uiteindelijk spanten die later als je de romp afzaagt altijd zichtbaar blijven
    en een zichtbaar onderdeel blijven van je eindproduct: De Admiraals sloep.
    Zaak is om dit GROENE gedeelte zo nauwkeurig mogelijk af te zagen, zowel aan de binnen als de buitenkant
    anders zou het zo maar kunnen dat na de opbouw op de huidplanken “niet stroken”.
    Ook dien je in de volgende fase het GROENE gedeelte zo nauwkeurig mogelijk bij te vijlen en te schuren.
    Het RODE gedeelte is door mij minder nauwkeurig afgezaagd en totaal niet nabewerkt.
    (het brand überhaupt wel in de houtkachel)

    [​IMG]


    wordt vervolgd, A3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Zagen en huidplank mal lijmen.

    Nu begint voor mij het interessante gedeelte, het uit(figuur)zagen en lijmen van de huidplank mal.
    Op de foto de (spant)gaten zichtbaar gemaakt die met de figuurzaag uitgezaagd moeten worden, denk
    hierbij vooral aan de uitleg over het RODE en GROENE gedeelte en om eerst die delen (18 +21) uit te
    zagen die “in de gaten” liggen vanwege de Handeling.

    [​IMG]

    Om de doorvoer van het figuurzaagje mogelijk te maken heb ik in elke gathoek twee gaten van 2 mm geboord,
    dit vooral omdat ik, nu nog met de volle A4 plaat werk, rekening moet houden met de “uitlading”van de
    zaagbeugel.
    Let vooral ook even op de plaatsen waar ik boor: in de hoeken van het RODE gedeelte, om de spanten aan
    de binnenkant niet onnodig te beschadigen.

    [​IMG]

    Tja, en dan >> oude tijden herleven, met de figuurzaag lekker ouderwets de gaten uitzagen (1/2 uurtje werk)

    [​IMG]

    Ik heb bij mijn Kotter de vergissing gemaakt om alles met de Elektrische figuurzaag uit te willen uitzagen.
    Gevolg was dat ik vooral bij het Groene gedeelte enorm veel moest bijvijlen en schuren.
    Ik heb daarvan geleerd, en zaag nu alleen het RODE gedeelte Elektrisch en de buitenkant van de spanten
    ,het GROENE gedeelte, gewoonweg met de hand ( betere controle op je zaagwerk, ¾ uurtje werk)

    [​IMG]

    Bij de voetplaat heb ik vanwege de “slagschaduw” een volle plaat van 20 x 30 cm gepakt, twee knopspelden
    op de goed zichtbare rechte lijn gedrukt (rechts op de foto), de plaat er tegenaan gezet en een rode lijn op
    “slagschaduw”kant getrokken om de plaatdikte goed aan te geven aan te geven.

    [​IMG]

    Voordat je de spantdelen plaatst, deze goed bijvijlen en schuren .(je kunt er na het lijmen moeilijker bij),
    denk hierbij even aan de zwarte lijndikte bij de spanten>>>>>> er mag eigenlijk geen zwarte lijn meer blijven staan.
    Probeer alle delen eerst even “dry-fit” en kijk dan vooral even naar de kiellijn, deze bijstellen/vijlen en met een
    potloodlijn aftekenen zowel op het spant als op de voetplaat
    Bij het plaatsen van de afzonderlijke spantdelen maak ik gebruik van ½ miniwasknijpers die ik als wig in de
    eventuele ontstane zaagspeling druk om de eventuele zaagspeling te heffen.
    De haaksheid van de spanten garandeer ik tijdens het drogen van de lijm (7 min. staat er op de knijpfles) door er
    een blokhaak tegen te zetten en deze aan de bovenkant te fixeren met een TIP lijmtang.
    Omdat ik met de miniwasknijper het spant naar een kant druk, als alle spanten staan dan even eventueel nog wat lijm
    aanbrengen aan de wig kant voor een stabielere constructie.


    [​IMG]


    wordt vervolgd, A3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Overnaads of Karveel ?

    Nu ik er aan toe ben om de huidgangen aan te brengen heb ik mij eerst verdiept in de benamingen van een
    sloep omdat dit voor mij een totaal een nieuwe woordenschat is.

    [​IMG]

    Hierbij werd ik onmiddellijk in twijfel gebracht om De Admiraals barkas in een “Karveel” (aaneengesloten) of
    in “Overnaadse” (overlappende) huidgang constructie te doen.
    Goede raad is duur, dus ik heb maar gelijk besloten om nog een montagemal te maken en
    beide uitvoeringen proberen te gaan maken.
    Het blijft tenslotte voor mij een leerproces die ik wil ontdekken en onder de knie wil krijgen en ik zie wel
    waar het schip strand. (met een beetje veel hulp van andere Forumleden moet ik toch een eind komen ? )

    [​IMG]

    Het uiteindelijke doel die ik voor ogen heb is onderstaande foto, maar dan in de geverfde uitvoeringen en dan 1 x zo groot

    [​IMG]

    gr. A3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    karveel beplanking gereed

    Op onderstaande foto's te zien dat ik de huidbeplanking Karveel inmiddels Ruw gereed heb.
    het geheel moet nog wel geplamuurd en strak geschuurd worden met korrel 280

    bij de kielplank is duidelijk mijn werkwijze te zien:
    >>plank tijdelijk vastzetten met 2 knopspelden op spant 6 en 11
    >>met plankbuiger ronding aanbrengen, vooral bij de boeg
    (probeer niet de plank "droog" te buigen, 0,5 dikte breekt onmiddelijk !!!)
    >>daarna bepalen hoe de plank gaat lopen bij boeg en spiegel
    >>aftekenen (zichtbaar op foto)
    >>vorm uitsnijden en licht schuren
    >>Dry-Fit nogmaals passen en zonodig aanpassen (wel even de 2 knopspelden gebruiken)
    >>daarna verlijmen en een poosje drogen.
    >>werk van de kiel en dolboordzijde naar elkaar toe, en los het tussenstuk op de gebruikelijke
    manier op.

    nb.
    pak 2 kielplanken en 2 dolboordplanken tegelijk aan bak- en stuurboord,gebruik op ieder
    spant een knopspeld en vooral op de overgangen overmatig mini wasknijpers.
    (het liefst kunststof want de houten wasknijpers lijmen vast)

    Op de 3e Foto zijn duidelijk de afmetingen in cm af te lezen op het snijmat-raster voor het origineel en de 200% uitoering.

    gr. A3

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Overnaadse Huidgangen

    Gelijk maar even mijn 2e model met de overnaadse huidgangen.
    Tja, dat is een geheel ander verhaal, viel er bij de Karveel methode nog wel iets te smokkelen met de gangen
    omdat de romp later nog geplamuurd en geverfd zou worden was er bij deze overnaadse methode niets te
    smokkelen.
    De gangen moesten met een overlap van 1 mm!! op de voorgaande gang gelegd worden, en dan ook nog het liefst
    met een volle huidplank over de gehele lengte.
    Onvermijdelijk was het gevolg dat je alleen maar van het dolboord naar de kiel kan werken.
    Op
    Foto 1 is duidelijk te zien dat je nog met een tweede probleem te maken kreeg nl. het “openbreken” in
    langs richting met de voorgaande huidgang.
    Omdat de “uitlading” van de miniwasknijper niet voldoende was heb ik iets anders moeten bedenken
    het is een “omgekeerde” wasknijper methode geworden, gewoon een wasknijper slopen en deze verkeerd om weer
    monteren.(uitstekende lijmtang)
    Bij Foto 2 en 3 kwam nog een 3e probleem om de hoek kijken, vooral bij de boeg neigde de plank richting het
    dolboord weg te breken en daardoor “open” te gaan staan ( hij wilde gewoon plat liggen op de voorgaande plank)
    Ik heb dit opgelost door 3 extra knopspelden ( MET RODE KNOPPEN) de plank te dwingen om weer “OP”
    het spant te gaan liggen.(dus weer schuin t.o.v. de langs richting)

    Vooral bij de Langsnaad Methode is het noodzaak om na iedere plank of zelfs ervoor d.m.v. Dry-fit, de mal om te draaien, dus te Admiraals Bark bekijken in zijn normale positie met de kiel naar beneden !!!!! en kijken hoe de plank “ogenzichtelijk” verloopt, je zult zien dat dit een geheel ander beeld geeft dan als hij “op de kop” ligt.

    Gr.A3

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Gaat heel mooi zo. Het spantensysteem zelf ziet er ook een stuk beter uit dan dat waar ik mee aan het rommelen ben.
     
  10. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Ziet er goed uit A3
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik kan me voorstellen dat dit niet makkelijk is Adri, maar zo te zien lukt het goed!
     
  12. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Hoi Eagter,

    Bedoel je dat je bezig bent met het originele Deagostini 100% model of heb jij
    je ook gewaagd aan deze 2 x zo groot model?

    A3
     
  13. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb het over het sloepje dat nog op de Dolphyn moet komen. Ik kom steeds handen te kort omdat deze niet zo'n handig bouwplankje heeft. Ik zit er nu over te denken om een gelijksoortige opzet te maken. De omgekeerde wasknijper ziet er trouwens ook handig uit. Weer wat geleerd :)
     
  14. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Schilder advies gevraagd

    Bedankt heren,
    Voorlopig ben ik nog wel zo’n 2 á 3 weken bezig, want ik wil van alle 4(+1) boten eerst de romp afmaken.
    De Kotter en de Admiraals barkas heb ik nu zover, ik moet nog de Barkas van afl. 6 en de Pinas nog maken.
    Verder wil ik de Overnaadse barkas (komt later met zeil) nog verder afmaken totdat ik van alle boten de romp
    klaar heb.
    Als ze alle 5 zover klaar zijn dan moet ik eerst de rompen in de grondverf zetten en daarna binnen en buiten van een
    origineel kleurtje voorzien.(moet eerst gebeuren, later kun je er niet meer bij)
    Ja, en dan ben ik de hulp nodig van de forumleden die ervaring hebben met het schilderen van een scheepsromp.
    Al mijn voorgaande modellen heb ik gebeitst en heb met het schilderen van rompen totaal geen ervaring.
    Ik heb al even over het Forum en Internet gesurft maar daar verschillen de meningen nogal, dus ik ga liever af
    op de ervaring van de forumleden.
    Voor zover mij duidelijk geworden is dien ik achtereenvolgens:

    Afschuren tot het gewenste resultaat.
    (nou dat is niet veel want de 0.5 x 5 mm latten zijn op sommige plaatsen flinterdun, ik kan de krant er doorheen lezen)

    De romp eerst in smeren met een verdund lijm/waterpapje voor stevigheid.(is dit nodig ?????????? en hecht dit????)

    Daarna met spuitplamuur (???????) of plamuur uit een tube, de romp egaliseren
    (ik zou de houtnerf en plankstructuur het liefst een ietsje door willen laten schemeren,
    (het is geen polyester zeilboot)

    Weer licht schuren, daarna in de Grondverf, weer licht schuren en 1 x in de kleur aflakken.

    Mijn vraag is : hoe denken de Forumleden hierover (opbouwende kritiek van harte welkom).

    gr. A3
    ps.
    Ik heb belooft om de logeerkamer van onze 2 kleinkinderen opnieuw in te richten, dus daar ben ik ook wel een
    weekje zoet mee. dus voorlopig tot over twee á 3 weken, iets van begin februari (ik blijf wel het lijntje volgen en reageren).
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2014
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    beplanking

    Hoi Adri, ik ben in afwachting van mijn nieuwe delen voor de dwarsdoorsnede een barkas aan het beplanken. Ik ga er een mast opzetten met zeil. De 1e laag plankjes zijn van 1 mm dik en 3 mm brede noten plankjes. Ik zet er een 2e laag op van 1 mm dik en 3 mm breed linde hout. Door die 2e laag krijg je een bijzonder mooie afwerking en een stevigere romp. Misschien een idee voor jou eigen bootjes...? Op de foto het resultaat van de 1e laag plankjes.
    [​IMG]
    Ik zet nu eerst de kiel erop en plank de 2e laag dan strak tegen de kiel. Foto als het klaar is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Geen verkeerd idee Piet om er een tweede laag eroverheen te planken.
    Ik zie dat je op het laatste spant voor de spiegel er al "doorheen" geschuurd bent,
    heb ik ook op 2 plaatsen maar dacht dit valt wel weg bij het schilderen.
    Dan moet je zeker de Barkas wel eerst van de mal halen(afzagen) want anders kun
    je er geen tip-lijmtang eroverheen zetten?
    wacht even je foto van de 2e laag af.

    succes, A3
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Klopt, de latjes zijn zo dun, eens te meer een reden voor mij om dubbel te beplanken. De linde latjes van 1 mm dik zijn zo soepel dat voorbuigen bijna niet nodig is.

    Ik kreeg zojuist 4 nieuwe delen voor de dwarsdoorsnede binnen, dus ga ik daar eerst mee verder. De sloep is voor als ik ff niets te doen heb. Maar ik hou je op de hoogte van de voortgang.
     
  18. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Goedemorgen Heren,

    Zoals belooft zou ik begin februari mijn lijntje(s) vervolgen.
    Na een maand niet aan mijn modelbouw gewerkt te hebben, waar ik overigens wel veel moeite mee heb, is de situatie met mijn rug aanzienlijk verbeterd.
    Het is nu zo’n 3 maanden na mijn Hernia operatie, en in overleg met de arts mag ik mijn rug nu, zowel bij de Fysiotherapeut als bij de sportschool gematigd gaan belasten waarbij ik er voor moet waken niet langdurig eenzelfde houding aan te nemen.
    Dus ik heb mijn Modelbouw celibaat maar met een maandje verlengt tot begin maart 2014 en dan hoop ik dat ik dusdanig soepeltjes ben zoals voorheen.
    Ik moet mijn rug een beetje besparen omdat we weer aan de goede kant van de winter zitten en ik voorzichtig begonnen ben om die andere hobby van mij , het Reizen en iets van de wereld te zien, al voorzichtig aan het voorbereiden ben.
    Eind mei 2014 hebben we een rondreis door Israel gepland, ticket zijn al gekocht, en in december 2014 is het de bedoeling dat we een aantal weken in Colombia (zuid-Amerika) zullen verblijven, waar onze jongste zoon in juli van dit jaar voor een jaar naar toe zal vertrekken. dus je zult wel begrijpen dat ik gewoonweg mijn mobiliteit niet in gevaar wil brengen.
    Natuurlijk blijf ik de lijntjes op het Forum wel volgen en hoop over zo’n 4-6 weken deze draad zelf weer op te kunnen pakken.

    Gr. A3
     
  19. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Goedemorgen heren,

    Zo, het is 2 maart en het is dubbel feest want sinds gisteren 1 mrt. 2014 zit ik nu echt in de VUT :D
    en kan me nu helemaal toeleggen op mijn hobby’s, waarvan de modelbouw zeker een belangrijke
    rol in speelt vooral in de koude wintermaanden van Oktober tot Maart.
    De tweede reden is dat ik mijzelf een rustpauze heb moeten inlasten van 3 maanden na mijn Hernia
    operatie eind vorig jaar.
    Maar………..ik ben er helemaal weer, zij het met een 3 maanden achterstand op mijn oorspronkelijke
    planning dus ik heb moeten besluiten, om niet in 7 sloten tegelijk te lopen, om:
    1e) wil ik mijn “Victory” afbouwen, ik ben in Afl. 109 gestopt dus ik heb nog 10 afleveringen te gaan.
    2e) wil ik mijn “Sloepenproject 200% “ aansluitend oppakken, deze laatste zal niet volledig mijn tijd
    kunnen opslokken want gezien het extreme goede voorjaar roept het buitenleven ook weer, en moet
    ik ook mijn lange-afstand-wandelen conditie (30-40 km) weer aardig aanscherpen.
    3e) de Cross-section zal hierdoor moeten verhuizen naar het eind van dit jaar.

    gr. A3
     
  20. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Gefeliciteerd A3 met je nieuwe functie van "Fulltime modelbouwer" ;)

    Andy
     

Deel Deze Pagina