Bijenwas als lossingsmiddel?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door wimg, 14 apr 2004.

  1. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik heb in een of ander draadje horen noemen dat bijenwas als lossingsmiddel gebruikt kan worden.
    Op m'n werk hebben we daar een hele serie producten voor die je op het model moet smeren voordat je je matrijs kunt maken. Dit duurt erg lang: moeten erg vaak opgebracht worden en moeten steeds tussentijds lang drogen.
    DUS:
    Is bijenwas (dus gewoon bij de Kruidvat o.i.d. te halen) ook mogelijk?
    Ik zit dan met wat vraagjes:
    (Ik heb het model inmiddels gelakt met PU-lak en geschuurd/gepolijst.)
    Werkt het ook bij epoxy?
    Hoe moet ik het aanbrengen, en hoe vaak?
    Werkt het ook bij het maken van de rompjes of alleen bij het maken van de matrijs?
    Moet ik het model / de matrijs vooraf nog speciaal behandelen (sealen)?
    Moet ik na elke lossing opnieuw insmeren, of kun je een paar keer met dezelfde was?
    Moet ik vooraf nog ontvetten o.i.d?

    Graag jullie deskundige hulp.
    Even voor de duidelijkheid:
    Ik ben dus niet op zoek naar de speciale lossingsmiddelen die verkrijgbaar zijn, maar juist de HTK (Huis Tuin en Keuken (Kruidvat) :wink: ) oplossingen.

    Wim
     
  2. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Is bijenwas (dus gewoon bij de Kruidvat o.i.d. te halen) ook mogelijk?
    Zou eventueel kunnen. Ik zou echter sneller naar de autowassen grijpen. (halfords) Pure bijenwas is wel erg zacht, en de additieven die erin zitten om oma's meubeltjes leuk te laten glimmen, zouden wel eens rare dingen kunnen doen onder invloed van kunstharsen. Autowassen zijn wat bestendiger.

    Ik zit dan met wat vraagjes:
    (Ik heb het model inmiddels gelakt met PU-lak en geschuurd/gepolijst.)
    Werkt het ook bij epoxy?
    Dat zou ik niet durven zeggen. Houdt er rekening mee dat de hechting van epoxy op allerlei materialen veel beter is dan van polyester. Polyester heeft de neiging makkelijker los te komen. Echter, de styreen in polyester heeft ook weer de neiging bepaalde wassen op te lossen. Dit gebeurt bij epoxy weer niet. (alhoewel sommige epoxysoorten ook wassen en andere zaken aantasten)

    Hoe moet ik het aanbrengen, en hoe vaak?
    Volg voor het aanbrengen de aanwijzingen op de verpakking. Dit kan per product verschillen. hoe vaak? Hangt van veel factoren af, o.a. de porositeit van je object, en de glans. Is moeilijk te zeggen zo.

    Werkt het ook bij het maken van de rompjes of alleen bij het maken van de matrijs?
    Allebei. Houdt er rekening mee dat de krimp tijdens het maken van de matrijs deze vaster om de plug laat krimpen, en later tijdens het maken van de rompjes, krimpen de rompjes als vanzelf los.

    Moet ik het model / de matrijs vooraf nog speciaal behandelen (sealen)?
    Liever wel, maar waarmee, als je alleen huis-tuin-keuken middelen wil gebruiken? Sealen kan in het professionele circuit met speciale sealers, of met harde (high temp) wassen. Wacht voldoende tijd tussen de lagen, anders ben je voor jan *** bezig.

    Moet ik na elke lossing opnieuw insmeren, of kun je een paar keer met dezelfde was?
    Hangt wederom van de was af. Als de eerste al lastig ging, dan zou ik een laag extra aanbrengen, maar als de eerste als vanzelf uit de mal ging, dan kan je meestal wel een volgende zonder problemen er ook uit krijgen. In een productieomgeving is het een voordeel als de ploeg die de lossing doet, ook de mallen in de was zet. Zij weten namelijk precies welke mal nieuwe lossing nodig heeft. (moeilijk lossen)

    Moet ik vooraf nog ontvetten o.i.d?
    Altijd met een schone, vetvrije mal beginnen. Schoonmaken kan met allerlei middelen, dus kijk wat je aan simpele middelen in je keukenkastje hebt staan. Mijn favoriet is ammonia. Doe een watertestje: op een schone mal zal water uitvloeien, en niet tot grote druppels samenklonteren.

    Zelf heb ik een aantal jaar gewerkt met "car groom" welke een vloeibare, gele drab was, eigenlijk voor auto's, maar perfect lossend (polyester mal, polyesterproduct) en ik heb het slechts een paar keer aangebracht, deed er zeker een lossing of 10 mee.
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt Skiff!

    De jongens in de werkplaats hebben net een matrijs gemaakt, maar hebben mijn modelletje NIET in de lossing gezet :evil:

    Nu dus maar naar de Halfords!

    Ben toevallig vandaag met de auto, kan dus direct het model achterin leggen. Wordt dus poetsen!

    Wim
     
  4. Herman

    Herman

    Lid geworden:
    11 jan 2004
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en
    bij plyservice verkopen ze speciale was.
    ik heb 12 jaar in de epoxie gewerkt.
    pas met een was soort heel goed op en bespaar niet op de loswas.
    werk zo droog mogelijk met epoxie, dus geen natte plekken maken en als je katoen vlokken aanmaak zo droog mogelijk houden en geen grote ophopingen van hars.
    Doe bij voorbeeld maar 2 lagen per keer en laat hem tussentijds hard worden en de volgende dag opschuren en weer verder lamineren.
    gebruik ook 24 uurs hars en hars warm uithardend.
    dat betekend dat hij zijn sterkte pas krijg bij temperatuur dan krimpt de te maken projekt ook minder.
    als je dit opvolgd dan heb je het meeste kans op resultaat en geen vastzittende produkt, die je nooit er heel uit krijg en de mal kapot is.

    succes er mee.
     
  5. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Een nuttige tip welke het lossen kan vergemakkelijken is de volgende: Men neme een oude fietsband haalt het ventiel er uit en monteer dit op het laagste deel van de mal. Is het product uitgehard pak je gewoon een fietspomp en met een paar ferme slagen luchtdruk vliegt het model als het ware uit de mal.

    Groetjes Hans.
     
  6. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Doe wel een stukje plastic tape op het gaatje in de mal, en dan pas in de was zetten. Anders loopt je ventiel vol met epoxy...

    Idd zijn er speciale lossingsmiddelen, dat gaf wimg ook al aan, maar dat was even niet de vraag.

    Als je een lossingsmiddel haalt, haal bij voorkeur een "high temp" versie. Deze sealen de mal in het algemeen beter. Een goed gesealde mal levert stukken minder problemen mbt lossing.
     

Deel Deze Pagina