Blanke lak over folie mogelijk?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door femmo, 28 jul 2014.

  1. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik heb een ongebouwde ARF op de kop getikt die ik een paar details wil meegeven in de belettering en striping. Alleen, ik zie nu al op tegen het moment dat de olie zijn weg onder de striping gevonden heeft en de folie gaat loslaten.

    Weet iemand of het mogelijk is om een gefolied model in de blanke lak te zetten en m zo brandstofbestendiger te maken?

    grt

    Femmo
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Dat zal je waarschijnlijk alleen door te testen te weten kunnen komen. Je zal een proefstukje moeten maken en daar de lak die je wil gaan gebruiken overheen smeren. Als er tijdens het lakken niets gebeurt moet je nog afwachten wat er gebeurt tijdens het drogen. Het hangt namelijk helemaal af van de soort lak en de folie. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om te voorspellen of de lak die jij wilt gaan gebruiken de folie zal aantasten of niet. Als dat gebeurt krijg je juist wat je niet wilt.
    Een andere vraag is of die striping, met name de lijm, bestand is tegen de olie. Als dat het geval is hoef je nergens bang voor te zijn en is lakken niet nodig.
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Dag Ernst

    bedankt voor je reactie.

    proefje maken kan natuurlijk, maar 2K lak is kostbaar, en als er mensen zijn die ervaring hebben scheelt dat een boel geexpirimenteer.

    qua lijmlaag onder de folie;
    heb je wel eens een calmato met brandstofmotor bekeken na een seizoen vliegen?
    Die lijm kan niet tegen de brandstof.

    En terugplakken met CA gaat eventjes goed maar op en gegeven moment is je kist toch overal permanent vettig en plakt er niks meer op.

    vandaar dat ik wil lakken. op die manier hoop ik ook beter schoon te kunnen maken omdat je niet onbedoeld de striping/letters etc los poetst.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Wat ik probeer om je duidelijk te maken is dat het gewoon niet te voorspellen is. Alleen als je precies kunt vertellen welke lak en welke folie en striping je wilt gaan gebruiken zou er iemand kunnen zijn die precies de zelfde materialen heeft gebruikt. Alleen dan kan die persoon je vertellen of het zal lukken of niet.

    Als je alleen maar kunt vertellen dat je twee componenten lak gaat gebruiken weten we nog maar heel weinig. Er bestaan misschien wel een paar duizend verschillende soorten van die lak. En dan de vele soorten folie en striping materiaal en de lijm die daarvoor wordt gebruikt niet te vergeten. Het ene kan misschien heel goed bruikbaar zijn maar een ander kan helemaal verkeerd gaan.

    Een proefstukje maken is dan volgens mij de enige manier die overblijft om zekerheid te krijgen. Dat wordt overigens heel vaak gedaan door heel veel modelbouwers maar ook "professioneel". Kan "deze" lak of verf wel op "dit" materiaal? Kan ik "deze" lijm wel gebruiken om "dit" te lijmen? En zo voorts. ;)
     
  5. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    We hebben wel eens vleugels die met oracover waren bekleed met gewone Motip lak bespoten.Oracover lichtjes opschuren met Scotch-brite.
    Gaat prima.
    Het is echter wel voor zwevers,dus hoe het zich houdt met een brandstofkist weet ik niet.
    Nu verwacht ikzelf eerlijk gezegd met een 2K lak niet veel problemen.
    Sommige dingen weet je nu eenmaal door het soms te proberen.
    Succes.

    Grt
    Hans
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep dat kan zie ergens mijn BosModelAir Decathlon draadje.

    Moet er even om liegen wat ik toen gebruikt heb.
    Dacht blanke lak van Oracover zelf maar kan net zo goed gewone 2K lak zijn geweest van de autoboer.

    Geloof zelfs dat die het was.
    Werkte trouwens prima, zit er nu nog steeds op en geen losse folie.
    Lak is wel iets vergeeld in de loop der jaren maar niet storend.

    Succes, groet vanuit Espanja.
    Berto.
     
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Gracias mensen! Ik kan vooruit.
    Het is dus de moeite om te proberen, en eerst een proefstukje maken dus!

    @ernst

    Ik snap je, misschien had ik mijn vraag anders moeten stellen.
    Ik doelde meer op problemen als folie waar de spanning iets vanaf gast en dat je lak dan gaat barsten bijv.

    Berto en Hans hebben het gedaan dus het het principe werkt, nu met proefstukjes de specifieke combi testen
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Blanke lak van RC Colours is speciaal gemaakt voor deze toepassing.
    Verkrijgbaar in een spuitbus bij diverse modelbouwzaken (o.a. Hangar in Kampen) voor ca € 9,=.

    Grt,

    Arnoud
     
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Is die ook nitro bestendig?

    edit Ja dus!

    range of sprays formulated to match Oracover covering material colours, ideal for general surface finishing on most aircraft and boats.!
    Years of painstaking R&D in conjunction with the manufacturers of Oracover have led to an R/C modelling paint that applies to virtually any surface including wrinkled, yes, wrinkled Oracover!
    It is a polyurethane based, high gloss finishing paint that is fuel proof and gives an extremely hard finish. The colours are solid, requiring only a few thin coats to achieve brilliant coverage. When dry the paint is very tough & hard wearing. It will even resist knocks and bumps!
    How fuel-resistant is it?
    The magic new formulation can resist pure nitro if the paint is applied hot! Amazing, but true! For normal applications, ensure your can has been warmed thoroughly before spraying and resistance to even 15% nitro fuels is virtually guaranteed! When sprayed at room temperature, the finish is fuel-proof up to 8% nitro and fuel-resistant up to 15% nitro!
    How well does it match Oracover?
    For the finishing touches to your latest creation; you can count on the superb colour matching features of RC colours blending perfectly with your Oracover covering.
    Do RC Colours match Easycoat and Oratrim covering materials?
    Yes!
    Can I replace my fuel resistant and 2-part paints with RC Colours?
    Use this incredible paint for all your R/C projects where the finest fuel-resistant finish really counts. The special fine dispersion nozzle ensures easy application and you'll get tremendous results regardless of whether you're spraying onto wood, fibreglass or metal finishes. And yes, during development we sprayed it onto wrinkled Oracover, removed the wrinkles and RC Colours still remained firmly bonded to the film!
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2014
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kijk, want da's is dus interessantste... is het na het spuiten nog strijkbaar?
    Oracover heeft zo nu en dan onderhoud nodig, en moet de bout over de hele kist. Als de lak los zou krimpen, schiet het niet op.

    Daar wordt ik dan wel weer vrolijk van! ;)
     
  11. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    yes me 2
     
  12. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
  13. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    In lakken zitten wel weekmakers!
    Zo had ik een mooie oude zwever en Klemm van een jaar of 30 oud die waren bespannen met vermoedelijk nylon, japanse zijde of oratex/solartex en die lak maakt de folie keihard en dus ook scheurgevoeliger na die 30 jaar :confused:
    De zwever maakte een harde klapper en de folie scheurde op diverse plaatsen langs de ribben in, nu dus een k-klusje te doen :nooo:
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    lees aandachtig mee. Ben van de kleuren op mijn Goose met lak te spuiten. Ik heb folie van hk gebruikt (wat overgens zéér goed bevalt ). Ik zal mijn bevinden hier ook wel even posten.

    Cheers,

    Bart

    [​IMG]
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Jan... weekmakers? Nee, die zitten normaal gesproken bij voorkeur industrieel in ons eten verwerkt (slechte zaak). Als je dat zo schrijft... spanlak. Dat kan eigenlijk niet veel hebben. Zijn dan de oplosmiddelen. Testje gedaan met spanlak, daarover G4. Dat ging reageren als een gek. Bijkans was dat aan de orde?

    Lakje geeft weer hoop voor m'n P40 .40 projectje... kan ik hem toch licht houden. Ligt hier ook al eeuwig...

    @Bart... ja lees nog steeds mee. De 'step'! Die is prachtig (rest ook)! Hopen dat ie ook z'n werk doet!

    Gr Bas
     
  16. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Ik heb nog een Kyosho Curtiss P-40 40 in de aanbieding, compleet met OS Max FL70 4T motor.

    Alles nieuw!!!

    Interesse?
    PBtje aub...
     
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    laten we het even on topic houden aub
    voor verkoop is een ander deel van het forum beter geschikt. (en ik heb al een p-40, bas ook)
     

Deel Deze Pagina