Bolle lipo's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bosreus, 10 mrt 2016.

  1. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo,
    Ik weet dat hier al veel over gezegd is op dit forum, maar ik heb toch wat onduidelijkheden hierover.
    Al mijn lipo's zijn die bekende blauwe turnigy van HK, hiervan staat 90% in meer of mindere maten bol.
    Ze worden nooit ontladen onder de 3V/cel, laden gebeurd door de lader ingestelde waarde van 8,4V voor 2S, in mijn duikboten komen geen mega-stromen voor in de richting van de 30C of 40C waarden.

    Kan het probleem meer voorkomen bij wat goedkopere en dus kwalitatief wat mindere lipo's? Stel ik koop voortaan bv. die van Graupner met een prijs van 3x turnigy, ben ik dan van dat probleem af?

    Hans
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Loop sinds ik Li-Po gebruik vaak tegen hetzelfde plrobleem aan. Li-Po's worden nooit diep ontladen en de belasting valt ook mee. Toch gaan Li-Po's na langere of kortere tijd bol staan. Of het nou goedkope of dure exemplaren zijn, maakt niet uit.
    Mijn laatste aanschaf was een aantal Li-Po's van het merk Gens Ace. Die blijven opvallend lang plat...

    Lijkt een "probleem" dat hoort bij het gebruik van Li-Po's en moet er maar mee leven.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2016
  3. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Zou je ze voorzichtig mogen lek prikken, of worden ze dan onbruikbaar?

    Hans
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat lijkt me niet verstandig.
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat doe je dus wel goed.
    Wat je nog kunt doen is zorgen dat jouw lipo als je ze lang niet gebruikt op storage niveau(3.8V per cel)houdt.
    Misschien doe je dat al maar dat vermeld je niet en het is wel belangrijk.;)
     
  6. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    nee, ik heb ze niet op storage niveau liggen, zal daar rekening mee houden in de toekomst.

    Hans
     
  7. brand_vlieg

    brand_vlieg verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Barneveld
    Wat is lang niet gebruiken?
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    48 uur
     
    J.B vindt dit leuk.
  9. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    48 uur mee eens.
    Op het veld laad/ontlaad ik mijn lipo,s altijd weer op 3,8v/cel ongeacht wanneer ik weer ga vliegen.
    Hou er met de laatste vlucht al rekening mee om zo dicht mogelijk bij die waarde te eindigen met vliegen.
    Is al een sport op zich:yes: als het gelukt is om bijna die waarde gehaald te hebben .
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    NOOIT in een lipo steken/prikken.

    nooit.

    je hebt zeer grote kans dat je een chemishe reactie gaat starten waar je geen getuige van wilt zijn (brand/ontploffing)
     
  11. brand_vlieg

    brand_vlieg verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Barneveld
    Weer iets geleerd, heb een lader met de optie om te laden tot die spanning, het storage niveau.
     
  12. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Inderdaad storage gebruiken.
    Verder heb je een goede lader?

    Sommige cheap ass laders balanceren niet zo nou.
    Maar lipo hele winter op 4.2V dan zijn ze snel afgeschreven.

    Ik ga meestal pas op storage als ik de week erop niet ga vliegen en
    Laad met een powerlab 8 een van de beste zo niet beste lader...

    Nooit bolle lipo,s eigenlijk. Welk merk ook.

    Gens ace zijn beter maar niet helemaal eerlijk.
    Waarom? Deze hebben aan de buitenzijde aluminium plaatje zitten.
    Hierdoor kunnen ze niet voelbaar bol staan. Pakket voelt altijd hard....
    Ook al puffen ze wat.

    Lek prikken moet je niet doen.
    Toch heb ik het weleens gedaan.
    Gaatje met speld maar net door folie. Gas eruit duwen, druppel sec lijm en hij was weer goed.

    Maar zou het niet adviseren....
    Op eigen risico.
     
    xlgum vindt dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Je hebt de gasdruk laten ontsnappen maar de accu is niet "goed" meer! De chemie is verstoord, je bent een deel van het elektrolyt kwijt en er is capaciteit verloren gegaan. Daardoor kan de accu gevaarlijk zijn geworden door de verstoorde chemie. Dus blijf die accu goed in de gaten houden!
     
  14. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Dus als ik het goed begrijp, moet ik ze opladen tot 4,2V per cel en dan ontladen tot 3,8V?
    Hans
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Nee dat hoeft niet. Je kan de accu veel beter laden tot 3,8V en dan opslaan.
    Veel laders hebben een "Storage" mode en dan wordt een lege accu automatisch tot de bewaarspanning geladen. De meeste laders zullen een accu die al verder is geladen dan de bewaarspanning ontladen tot die bewaarspanning als je de "Storage" mode kiest. Dus als je een accu hebt geladen en die heb je toch niet gebruikt kan je hem aan de lader hangen, de "Storage" mode kiezen en de lader zal die accu gaan ontladen tot de bewaarspanning.
    Volgens de "geleerden" is de ideale bewaarspanning ergens tussen de 3,6V en 3,9V. Veruit de meeste lader fabrikanten hebben voor ongeveer 3,8V gekozen dus die spanning zal je het meest tegen komen.
     
  16. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Hallo.

    Nee, zoals Ernst al zegt, de lader kijkt zelf of de aangehangen accu onder of boven de storage spanning zit, en beslist dan zelf of hij er wat bij moet laden, of er iets "uit moet ontladen" (tenminste, als je een lader hebt die dat kan, ik heb zelf een Graupner Ultramat 18).

    Misschien voor de duidelijkheid een beschrijving van mijn (normale) gang van zaken : ik heb gewoon een simpele drone, en daarbij drie lipo's. Die heb ik liggen op storagespanning (3,8 volt), dus als ik wil gaan vliegen moet ik er eerst een laden tot hij vol is (4,2 volt). Daarna ga ik vliegen tot de lipo leeg is (3,7 volt), en als ik thuis kom laad ik 'm weer bij tot aan de storage spanning (3,8 volt), en leg 'm dan weer weg.
    Op die manier gaan je lipo's redelijk lang mee, maar je ziet dat je dan dus niet effe vlug je drone onder de arm kunt slaan om een stukje te gaan vliegen, dat laden (dus, van storage 3,8 volt naar vol 4,2 volt) duurt bij mij ongeveer 50 minuten, dus dat moet ik even in de tijd "vooruit denken". Ook is de waarde van de storage spanning (of lager spanning op z'n Duits) op de lader in te stellen; hij doet zo uit de doos wel zelf een voorstel, ik meen dat dat bij de Ultramat 18 voor lipo's 3,7 volt is, maar die waarde kun je dus aanpassen aan je eigen wens, ik heb 'm dus een tiende volt hoger gezet.

    Groet, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2016
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Dat is een wel erg hoge afslagspanning. Afhankelijk van de belasting mag je een LiPo veel verder ontladen. Een simpele drone zal ongeveer 30A trekken schat ik zo. Een goede LiPo mag je dan best tot 3V per cel ontladen zonder dat het gevaarlijk is voor die cellen. Je zal zien dat die spanning weer snel zal oplopen als je de accu uit de drone neemt. Het is heel goed mogelijk dat na een paar minuten de spanning al weer 3,7V per cel blijkt te zijn.
    Bedenk je wel dat de accu wel degelijk leeg is en dat het voor de accu beter is dat je hem zo niet opbergt. Dus direct als je weer thuis bent de accu tot minimaal de bewaarspanning opladen. Nee, niet eerst naar de wc en wat eten en.... Dan vergeet je hem en kan de accu schade oplopen. ;)
     
  18. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Ik heb de ultramat 16 als lader. De laadspanning staat vast ingesteld op 8,4V (2s), hier kan ik niets aan verandeten.
    Ik kan hem ontladen tot een spanning die ik wel kan instellen met een spanning van 2,8 tot 3,7 V per cel.
    De lader heeft geen storage stand.
    Hans
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Bladzijde 15 van de handleiding die ik net download, legt wel uit dat er een Lager (opslag, storage) programma in zit.

    Rick
     
  20. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    nooit geweten,
    gaan we meteen onderzoeken.

    Helaas staat er totaal niets in mijn handleiding.
    @ Rick NL denk dat je met de ultramat 16S in de war bent, maar die heb ik niet
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2016

Deel Deze Pagina