Borstelloze motor als generator gebruiken.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Pieter Jan van Woerkom, 22 okt 2002.

  1. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    In een heli willen m'n pa en ik een generator inbouwen voor het voeden van diverse electronica (camera enz..) Om de zware accu's te kunnen dumpen voor een lichte buffer/nood accu zijn we op zoek naar een generator. Een speed xxx hiervoor gebruiken heeft voordelen: DC output en kostprijs nadeel slijtage van de borstels. Borstelloze types hebben geen borstel dus die slijten niet echter 3 fasen gelijkrichten is weer even andere koek.

    Heeft iemand ervaring? en komt er gewoon 3 fase uit de borstelloze motor als je em aandrijft?

    We zijn op zoek naar iets dat ~50W kan leveren. Toerental niet zo belangrijk want dat moeten we met een riempje toch nog ergens aftappen en de verhouding van de poelies is nog te bepalen.

    Groet,

    P.J.
     
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    dc output ? das pas na gelijkrichten lijkt me, tevens is het vermogen beperkt. Voor 50 watt output is een speed 400 denk ik net te klein maar je kan het proberen, en erg goedkoop. En over borstelslijtage zou ik me niet zo druk maken.

    Borstelloos gelijkrichten is net zo makkelijk als twee fasen, je moet alleen een extra diode(s) plaatsen over de extra fase. Wel een erg dure optie hoor, ik zou voor een accu gaan, 50 watt output is voor een gemiddeld nicadpakket geen enkel probleem.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je zou kunnen overwegen om een cd-rom/tapestreamer motor (= 3 fasen) hiervoor te gebruiken. Kijk maar eens bij de lrk/cd-rom motor threads. Als je een cd-rom motor geschikt kunt maken voor een park-flyer, moet generatorbedrijf ook tot de mogelijkheden behoren. Mits het aantal windingen goed gekozen is. Op welk toerental wil je de generator laten lopen: motor-, staart- of hoofdrotortoerental? Het voordeel van een drie-fasengelijkrichter is dat je minder rimpel op je gelijkspanning krijgt.
     

Deel Deze Pagina