Botsing drone met (bemand) zweefvliegtuig 28-10-2017

Discussie in 'Multicopters' gestart door PH_AJH, 30 okt 2017.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010

Zoals het citaat van Evert C. laat zien schrijf je in de eerste post met betrekking tot de discussie of drones schade aan 1:1 vliegtuigen kunnen veroorzaken: "Ja, dat kunnen ze dus."

Geef je daarmee dan niet toch duidelijk te kennen dat je door deze melding 100% bewezen acht dat de schade aan dit toestel door botsing met een drone is ontstaan, en niet door een andere oorzaak? Ik zie niet hoe je dit anders kan lezen, er staat nergens een "mits dit zo is gebeurd..." of "als dit waar is, dan..." of vergelijkbare tekst die nog andere verklaringen in het midden laat. De meeste mensen zullen dit toch terecht lezen als "er is een botsing met een drone geweest, we willen alleen nog wat meer info over welke drone, eigenaar van de drone, etc, maar het was zonder enige twijfel een drone, dat staat inmiddels 100% vast."

Als het niet je bedoeling was om deze conclusie gelijk te trekken, dan had het waarschijnlijk beter iets minder stelling geformuleerd kunnen worden. Bijvoorbeeld van "Heeft iemand informatie over dit voorval wat kan leiden tot het achterhalen van de werkelijke toedracht? Kent iemand misschien een rc-vlieger die op die datum een drone is kwijtgeraakt, of een ander modelvliegtuig? Heeft iemand misschien een gecrashte drone gevonden in de buurt van coördinaten x en y?"

Dan klinkt het lang niet zo afgebakend als zoals het er nu staat.

Laatst bewerkt: 27 nov 2017
    Vlcjeroen vindt dit leuk.
  2. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Je hebt gelijk.

toostbeek en Navi-gator vinden dit leuk.
  3. Evert C.

Evert C.

Lid geworden:
    21 nov 2013
    Gelukkig heb ik als wildvlieger met een 2 kg zware Multirotor (Hexa zonder camera) een verzekering die tot 2,5 miljoen dekt als ik onverhoopt schade berokken aan derden. Naam, e-mail en telefoon staan op het toestel voor het geval dat.

Ook mij zou het kunnen overkomen als ik buiten het Ctr (geen laagvlieg gebied) van welk vliegveld dan ook ineens geconfronteerd wordt met een geluidloos object dat met 150 km/h op mij (b.v. van achteren) af komt denderen. Ik hoop het nooit mee te hoeven maken.

4. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010

Dit is toch de site van de Onderzoeksraad? https://www.onderzoeksraad.nl

Ik heb gekeken bij verslagen, afgeronde en lopende onderzoeken, en ook nog apart op de sector "luchtvaart" gekeken, maar ik kan nergens iets vinden over dit incident. Kijk ik dan op de verkeerde plek, of is er toch geen melding gemaakt van dit voorval ondanks de garantie dat die melding zeker zou moeten zijn gedaan? Ook in het topic op Zweefportaal is al sinds 2 maanden geleden niets meer gepost...

5. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    De procedure is altijd: van ieder voorval wordt melding gedaan. Er bestaat geen realtime, actuele openbare lijst of overzicht van de meldingen die de raad heeft ontvangen. Ieder kwartaal verschijnt er een Kwartaalrapportage waarin onder andere gemelde voorvallen waarnaar een onderzoek is gestart staan opgesomd. Zo'n onderzoek kan jaren duren voordat het is afgerond en je vindt de link naar het verslag ook pas na afloop. Er staan ook meldingen in die verder niet onderzocht worden.

Kijk anders zo'n kwartaalrapportage eens door. https://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2384/kwartaalrapportage-luchtvaart-3e-kwartaal-2017
    Op de eerste pagina staat uitgelegd hoe dat precies werkt met meldingen en onderzoeken.
    Je ziet dat in het verslag van het 3e kwartaal (gepubliceerd op 12 december) voorvallen staan die bijvoorbeeld in april hebben plaatsgevonden.
    Het gaat dus niet zo snel als sommigen hier lijken te denken. Maar nogmaals, dat betekent niet dat er geen melding is gedaan!!!!

De kwartaalrapportage van het 4e kwartaal 2017 (waarin dit incident is gebeurd) zal in februari gepubliceerd worden. Maar of het daar al in is opgenomen weet ik niet. Dat kan best pas 1 of 2 kwartalen later zijn.

Het melden van incidenten is in de luchtvaart verplicht; zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0020925/2007-01-04
    In bijlage 1 staat wat precies moet worden gemeld. Geloof me; met die meldingsplicht wordt niet lichtvaardig omgegaan.

Laatst bewerkt: 11 jan 2018
  6. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik zag toch ook lopende onderzoeken staan in het overzicht. Zou dit voorval daar dan niet tussen hebben moeten staan?

https://www.onderzoeksraad.nl/nl/sectoren/luchtvaart?filters[type]=Lopende

Is het gebruikelijk dat een aantal lopende onderzoeken dan niet daar te vinden zijn, maar pas opduiken in een kwartaalrapportage, en tussentijds totaal onzichtbaar zijn? Als hier niet alle lopende onderzoeken tussen staan, wat is dan het nut van zo'n overzicht, vraag ik me af? Loop je dan niet het risico dat personen dingen opnieuw of dubbel gaan melden, omdat ze denken dat er niets met een eerdere melding is gedaan, aangezien deze niet terug te vinden is in het overzicht van lopende onderzoeken? Lijkt me wel raar...

Zeker gezien dat het onderwerp "drones en veiligheid" momenteel nogal in de belangstelling staat, zou je verwachten dat, zelfs al zou het lopende-onderzoeken-overzicht slechts een kleine selectie van alle lopende onderzoeken omvatten, ze toch een dergelijk voorval wel gelijk op de website zouden hebben gezet.

Ik blijf het ook apart vinden dat er nergens in het topic op Zweefportaal wordt vermeld dat er melding is gedaan. Het kan wel verplicht zijn, maar stoppen voor een rood licht is ook verplicht, en zo zijn er wel meer dingen in de wet geregeld die absoluut gedaan zouden moeten worden, maar in de praktijk toch vaak niet altijd gebeuren. Ik blijf het riskant vinden om maar aan te nemen dat er een melding is gemaakt, en dat er ongetwijfeld al een onderzoek loopt, terwijl daar nog verder nergens een concreet bewijs voor te vinden lijkt te zijn.

Laatst bewerkt: 12 jan 2018
  7. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Laatst bewerkt: 18 jan 2018 om 18:18
    Navi-gator vindt dit leuk.
  8. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010

Goed artikel. Ze laten nog alle opties open wat betreft de toedracht van dit incident, en de focus ligt op het informeren van zoveel mogelijk mensen, teneinde de kans op onveilige situaties tot een minimum te beperken.

Vlcjeroen, Navi-gator en DeltaMike vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina